Announcement

Collapse
No announcement yet.

CG på en flygende kasse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • CG på en flygende kasse

    Jeg har satt sammen seks 6 mm depronplater 80x125 til et slags triplan med utvendige vegger (80 cm vsp, 125 cm lengde). Mao er det en boks med fire vegger, åpen foran og bak. En innvendig finne, samt elevons. Jeg sliter litt med å finne ut hva som er korrekt cg; utifra erfaring med de flyene jeg har hatt som ligner mest, burde det være ca 15% fra forkant. På CG-kalkulatorer blir det bare rot. Dersom noen har erfaring med noe tilsvarende, så blir jeg glad.
    Anders Eiebakke
    90078513

  • #2
    Du har ikke et bilde ? Skulle tro at CG ville ligge på 1/3 fra forkant på en boks. Se på denne artikkelen om Snoopy doghouse : Snoopy Doghouse - RC Groups
    Last edited by bth; 24-01-13, 10:10.
    Bfight 210
    De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
    De Havilland DH 2 skala 1/5,3
    Phoenix RC Club

    Comment


    • #3
      Hvor har du 1/3 fra? "CG is 4.25 inches from the roofs front edge". Da burde hundehuset vært litt over 30 cm langt. Her snakker vi ikke om en trainer. All erfaring tilsier at cg blir nærmere 1/10 enn 1/3.

      Er det noen her som har erfaring med lignende fly?
      Last edited by bjeff; 24-01-13, 10:25.
      Anders Eiebakke
      90078513

      Comment


      • #4
        kanskje du finner en manual på denne som viser CG : Ultramicro Flygende Teppe
        Bfight 210
        De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
        De Havilland DH 2 skala 1/5,3
        Phoenix RC Club

        Comment


        • #5
          Flitetest på youtube eksperimenterte med en flygende kasse, har ikke sett hele filmen men kanskje den kan hjelpe deg?

          Comment


          • #6
            Nei, de fikk den ikke til å fly kontrollert. Forståelig når man ser konstruksjonen. Igjen, dersom noen har erfaring med slike fly, kjør på.
            Anders Eiebakke
            90078513

            Comment


            • #7
              På mitt hundehus har jeg CG på ca 1/4 av taket. Har prøvd med CG lenger bak men da var ikke huset godt å fly.

              Attached Files
              Last edited by peppern75; 24-01-13, 12:40.
              Min hjemmeside: http://www.smartweb.no/

              Per Nilsen
              Spikkestad

              Comment

              Working...
              X