Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggesett av brushless motor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byggesett av brushless motor

    Har du noen spørsmål eller kommentarer, post dem her.

    Denne posten er relatert til denne artkkelen.

  • #2
    Det er mye som kan være feil her. Hvor stor propeller prøvde du? Hvilken firmware til Phoenix 10 bruker du? Jeg har funnet ut at V1.21 er best på vanskelige motorer. De nyeste firmwares nytter ikke å bruke i sub-mikro helikopteret mitt for eksempel. Prøv gjerne å stille innPhoenix 10 regulatoren på high advance.

    Det høres ut som om propelleren kanskje er alt for stor siden den begynner å stamme, men hvis det vare en 6x3 så må det nok være noe annet. Du har kanskje en kortslutning/lekkasje til statoren (ankeret) eller mellom fasene en plass. Jeg ser at det er tydelige spor i plastbeskyttelsen rundt statoren som egentlig er vanlig, men som kan bety at en tråd har kontakt med statoren en plass. Jeg har opplevd det mange ganger. Det kan også være at en magnet står feil vei i huset, da vil motoren miste sync ca halvvegs (har ikke opplevd dette med magneten selv, bare hørt om det). Hvis du kjører motoren en stund, og så stopper og tar av magnethuset og umiddelbart kjenner med hånda på statorarmene så vil du kjenne om en arm er kortsluttet. Den vil være veldig mye varmere enn de andre armene.

    Motoren har veldig tynn tråd. Jo tykkere tråd du bruker jo bedre virkningsgrad, alternativt kan du bruke mange tynne samtidig. Tynn tråd er greit når man ikke skal trekke mye strøm og vil spare vekt. Jeg har 0.3 mm tråd i det minste helikopteret mitt, men det var bare fordi jeg testet med tynn tråd først og siden har jeg ikke giddet å vikle om. Strømtrekket i det helikopteret er bare 1-2.5 A. Jeg har lagt ved et bilde av den siste motoren min til en LieRaider i testbenken. Den har 20 turn med veldig tykk tråd (0.5 mm), litt overkill faktisk.
    Attached Files

    Comment


    • #3
      Regna med du kom på banen

      Jeg har prøvd flere versjoner av softwaren og funnet ut at de nyeste ikke er så "gode" som den jeg kjører nu, nemlig 1.01. Fikk faktisk litt trøbbel med den aller nyeste. Jeg velger normalt High Advance på alle motorene mine siden dem har så mange poler, unntatt en liten AXI jeg ikke vet antallet på men tror det er max 6

      Den ville ikke gå bra uten propell engang... men 8x3,8 var det jeg håpet skulle funke.
      Magnetene i huset kan jeg ikke gjøre noe med siden det er ring her.. Men siden den ikke har gått i søpla ennå og det var med store mengder tråd bør jeg vel for skams skyld ta av tråden igjen og se om der har vært overslag noen steder! Lakken på tråden virket god, ikke tendenser til sprekking.. og jeg syntes ikke den var såå tynn (men skyvelæret antyder 0,2-0,25) Småtteri i forhold til den PN du bruker.

      LieRider.. så byggesettet hos affa og ble fristet (over evne?)
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Tenker du finner mesteparten av årsaken til motorstall i magnetringen, som enten er for svak, eller at den ikke passerer nøyaktig over statorpolene. (out off line)

        Jeg har også sett at rotoren på noen motorer får lov til å "dra seg litt ut av" magnetfeltet når propelltrekket øker med økt RPM med påfølgende stall. Min erfaring er at rotoren ikke må få bevegelsesmulighet i "aksialplanet".

        Når det gjelder software til CC10 så fungerer betaversjonen 1.07b helt fint. Betaversjon 1.041 funger ikke spesielt bra, men den har "reverseringsmulighet" til 1.02 for de som har kommet ut å kjøre.
        Glem timing på slike småmotorer - jeg har testet og målt på alt sammen men virkningen er ikke målbart på mitt utstyr. Bruk default/normal.

        Lykke til med flere forsøk.

        Comment


        • #5
          Det hørtes fornuftig ut Per, det er nesten ikke noe å kjenne når jeg dreier motoren så magnetene er nok alt for svake dessverre..
          Får sjekke om jeg finner 1.07b hos CC, Vertigoen min ble så slapp etter at jeg endra oppsettet og brukte forrige versjon av softwaren... Fikk følelsen av at noen parametre ikke lot seg sette i regulatoren.
          En 17-turm Klepaker er vel løsningen for å få Edge`n rå??
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Det blir en rå biff ja.....

            Comment


            • #7
              Timing betyr forskjellen på hakking og jevn gange på motoren i helikopteret mitt med 3S. Men nå foretrekker jeg 2S på det helikopteret.

              Men nå er det eneste tilfellet der det har gjort noen forskjell for meg, jeg skylder på den svake magnetringen i den motoren. Får ikke plass til neodymium-magneter fordi jeg trenger 14 stk. Statoren har 12 armer. Siden den motoren ikke trenger å være spesielt kraftig er jeg veldig fornøyd med den. 1-1.5 A i hover, inkludert BEC og halemotortrekk.


              Du kan se om det er kontakt mellom viklingene og statoren ved å ohme. Så kan du finne ut om det er forskjell i fasene (differanse i antal viklingen mellom armene eller at en arm er viklet feil vei for eksempel) ved å sette motoren i en rask drill og måle spenningen (AC) mellom hver av fasene. Skal være lik spenning.

              Comment


              • #8
                Ah! denne artikkelen har jeg ventet på, nå må du ikke gi deg joo. Det er mye mere lærdom å dra med seg fra ting som ikke funker med engang om en bare henger med lenge nok til at feilkilden er detektert. Skulle det vise seg at der ikke er feil så har vi jo oppdaget at akkurat disse byggesttene er crap og da er jo målsettingen med en test oppfylt uansett. Stå på. Jeg lærer litt for hvert innlegg som kommer inn om dette, og synest det er helt sjef at ting gikk litt til H... . Da jeg som sagt får ett helt annet innblikk i problematikken enn alle disse "vellykkede" testene gir meg.
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

                Famous last words? Hey watch this!

                Comment


                • #9
                  Byggesettene - det er flere av dem på markedet - er ikke unyttige. Men det er med disse som grandiosa'n, når mor får "stella og årna' litt" blir det brukbar mat av den også.

                  Byggesettene er et skritt framover i forhold til å slakte CD rom drev. Den kilden var tilfeldig og er lite tilgjengelig for de fleste.

                  For de som liker å mekke - og å finne ut av ting selv - er byggesettene en god råvare. Utfordringen er å få til en god og stabil praktisk ytelse uten å pøse på med masse varmegivende strøm for å ha nevnt noe.

                  RC groups har en masse tråder og endel tusen meldinger som det er mye å lære av. Og det er flere fora.....

                  Formålet med artikkelen var vel kanskje å teste ut om byggesett er greit nok for folk flest som en billig og ukomplisert inngang til brushlessverdenen i forhold til å kjøpe ferdig. I så måte var den forbilledlig klargjørende.

                  Men, her er det vel et "både og" som vi sier: vil du bruke tiden til å fly så kjøp noe ferdig. Er du en mekke/forskertype som i tillegg til å fly elsker å mekke til ting selv, ja så prøv selv selvfølgelig!

                  Vingemutteren er inne på noe uten kanskje å si det direkte, nemlig en smule bevisstgjøring på å bruke forumet til å utveksle denne type teknisk erfaring i noe større grad enn nå......eller.......

                  Comment


                  • #10
                    Vingemutteren er inne på noe uten kanskje å si det direkte, nemlig en smule bevisstgjøring på å bruke forumet til å utveksle denne type teknisk erfaring i noe større grad enn nå......eller.......
                    Bingo.
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

                    Famous last words? Hey watch this!

                    Comment


                    • #11
                      Nei, alt er ikke rosenrødt dessverre. Trur neppe jeg er aleine om å oppleve at ting ikke virker? Og glad for at det engasjerer om man kommer med dårlig erfaringer som gjør at det kommer en masse innspill

                      Skal sette Proxxonen på i kveld og måle ut hva slags spenninger jeg finner. Har selvsagt ohm`et gjennom alt allerede.

                      Som Per også nevner kan nok den antydningen av høydekast jeg ser ha betydning. Fikk noe liknende symptomer på en liten brushless jeg brukte i ShockFlyer, da lagrene ble litt slakke begynte den også å hakke en del. Her skylder jeg på at nesa på ShockFlyer er så slapsete at det går ut over lagrene på motoren etter ei stund hvis det ikke er beste sort opplagring.

                      Utallige timer flyging med Nippy i Vertigo har også fortalt meg at det er særdeles viktig med god propell-balansering på disse små lekre elektromotorene hvis man ikke skal miste effekt.
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #12
                        Har noen prøvd å bygge motorsettet elefun har fra GOBRUSHLESS. Dette ser ut til å være noe bedre da det følger med skikkelige magneter. Billig er det og (kr150,-). Hva slags ytelser kan en regne med fra en slik liten motor, og med hvilken propell. Kunne noen som har bygget dette dele sine erfaringer med oss?

                        Comment


                        • #13
                          Go Brushless settet skal gi god ytelse med GWS DD 8x4 propeller. Det er samme motordelene jeg har brukt når jeg lagde den doble motoren min, men jeg har 2,5 statorer som er satt sammen og to magnethus som er loddet sammen. Det avhenger veldig av hvordan man vikler og hva slags batteri man skal bruke.

                          Comment

                          Working...
                          X