Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flytest: Shockflyer F3A

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • cissaman
    replied
    Hei!

    Holder på å sette sammen en F3A som jeg fikk til jul, motoren jeg fikk er en AXI 2203/46 jeg har lest forskjellige steder at AXI 2204/54 blir brukt, bør jeg bytte motor? Hva er forskjellen på disse 2 motorene?

    Jeg skal bruke 2s 800 mah pakker, går sikkert ned på mah etterhvert pga. vekt.

    Tusen takk for svar: )

    Leave a comment:


  • -GAS-
    replied
    Hei

    Siden jeg har hatt F3A`n kan jeg prøve å svare. Den er laget i 3mm, vekten på den burde ikke ligge over 180g hvis man skal ha de rette prestanda. Jeg har flydd den på både 2s 450mah og 3s 300mah og jeg må si at den blir best å fly med 2s, rett og slett fordi at den blir rimelig overmotorisert med 3s. Den flyr helt sikkert med de 800 pakkene dine men flyet vil bli en tanke for tungt til f.eks hovring hvor du da må bruke mye av toppskiktet av stikka. Jeg bruker selv en AXI 2204/54, syns den funker fint men jeg har da ikke prøvd noe annet heller da

    Jeg har forøvrig begynt å spikke depron selv og skal i gang med en med "en" vinge og en med "to" vinger. Min første "Levita" tok kvelden etter to kvelder i hallen, så nå kommer Levita 2 og 3 Gøy å bygge litt selv også.
    Last edited by -GAS-; 21-12-08, 00:35.

    Leave a comment:


  • Hanzo
    replied
    Jeg prøver å blåse liv i denne igjen, trenger en ny depron sak etter dagens inndoor. Foreløpih er inndoor dyre greier, et batteri betyr en ny model... Vi får håpe det kommer seg på sikt!

    Spørsmål nr.1, er dette 3mm eller 6mm depron? Jeg er lei av modeller som ryker på vei til og fra bilen.

    Når vi diskuterer 2s vs. 3s her, snakker vi om Axi 2204/54 motor for begge deler? Har endel 2s 800mAh pakker som jeg ønsker å fortsette å benytter, men det ser ut som om folk flest bruker 3S på denne. Vil 2S funke med en Axi 2204/54?

    Leave a comment:


  • Geir68
    replied
    Originally posted by Eirikb
    Ja det er helt korrekt, men har vel aldri snakka om gamle e-tec pakker.
    Det er ikke noen NYE 300mAh Etec pakker. Hvis du ser etter hos Moss Hobby er disse oppført under 10-12C kategorien.(Selv om de tåler 20C).De tilhører altså denne lipo-generasjonen, og derfor min karakteristikk av "gamle" celler.

    Med unntak av Polyquest har hverken Etec eller Flightpower levert batterier i den nye 20C serien i mindre størrelser, men de kommer antagelig snart. Alle cellene er produsert av samme leverandør. (Enerland, tror jeg...)
    Polyquest har et XP300 20C batteri som Elefun desverre ikke har fått inn ennå, men når de kommer skal jeg være en av de første til å kjøre hen og kjøpe en neve av disse.

    Jeg har vekslet mye mellom 3S 600 mAh(10-12C) og 2S XP400 de siste ukene, og foretrekker helt klart den sistnevnte kombinasjonen. Jeg flyr mye utenfor huset mitt (ca 15x15m) og synes kraften er lettere å dosere på 2S.

    Leave a comment:


  • Eirikb
    replied
    Originally posted by Geir68
    Spenningen fra XP400 pakkene er MYE høyere ved belastning enn de gamle Etec pakkene.
    Geir
    Ja det er helt korrekt, men har vel aldri snakka om gamle e-tec pakker.
    De nye cellene holder spenningen helt til de er tomme.

    Men for all del, folk må bruke hva de føler er riktig.

    Men selv om du aldri bruker mer throttel enn slik at det tilsvarer 2s, ville jeg gått for e-tec 3s. Har dette på KE17, og det fungerer bra. Uansett hvordan jeg flyr, går f.eks greit å hovre ut hele pakka i et strekk.

    Leave a comment:


  • Geir68
    replied
    Originally posted by Eirikb
    Hvis vi sammenligner 2s 400 fra elefun og 3s 300 e-tec
    Hvis vi sammenlikner epler og appelsiner ja
    Spenningen fra XP400 pakkene er MYE høyere ved belastning enn de gamle Etec pakkene.

    For å snu spørsmålet ditt på hodet : Hvorfor bruke 3S innendørs hvis 2S er nok?
    Og tro meg, jeg går ikke glipp av noe av moroa ved å fly 2S.

    Filmsnutten jeg linket til hvor jeg hovrer på halv gass i garasjen ER med det før beskrevne oppsettet og jeg kan love det at innendørs trenger jeg IKKE mer effekt enn dette.

    Geir

    Leave a comment:


  • Eirikb
    replied
    Da blei det vist enda et innlegg om hvorfor 3s er bedre :P

    Det er bare det at jeg kan ikke finner et eneste argument i det hele tatt som taler for å bruke 2s på et oppsett som tåler 3s. (har sikkert ikke leita godt nok)

    Hvis vi sammenligner 2s 400 fra elefun og 3s 300 e-tec
    Pris: 165kr og 179kr, 14 kr forskjell er ikke noe å snakke om.
    Vekt: 31g og 27g, dette er ikke mye men viktigere enn prisforskjellen.(så 3s leder :P)
    Flytid: Det er mer energi i 3s 300 så hvis man flyr likt vil dette holde lengre.
    Ladetid: likt
    "tillatt" effekt ut: 20c på begge, 67w på 3s og 59w på 2s.
    Krefter: 3s blir overlegent.

    3s 300 vinner på alle punkter bortsett fra at den er 14kr dyrere.
    Er det faktorer jeg ikke tenker på?

    Og nei, jeg tviler ikke på at det fungerer helt fint å fly med 2s. Det er bare det at da går dere glipp av endel av moroa . Det er ikke nok krefter selv om det hovrer.

    Leave a comment:


  • Geir68
    replied
    Personlig har jeg gått over fra 3S til 2S innendørs og flyr med de nevnte XP400 20C batteriene til Polyquest som Elefun selger. Dette på en Ultramicro KoLiebri med en klepaker 17T med GWS 8x4 HD. Dette er en depron kjerre som veier 165g(inkl. div reprasjoner) og gir ca 7-10 minutters flytid avhengig av hvor mye jeg hover.

    Om 2S pakker egner seg til hovring/3D flygning får den enkelte vurdere for seg selg, men for meg fungerer det utmerket : Hover i garasjen


    2S batterier koster ca 2/3 av prisen for en 3S pakke, slik at man for samme beløpet kan kjøpe 50% flere batteripakker.

    Med tre av disse pakkene, og en Schulze lader som lader to stykker på en gang(Utgang 2, 330mAh), får jeg flydd nok til å bli fornøyd.

    Som en kuriositet kan jeg nevne at 20C batteriene har så lav indremotstand, at de blir lettere nedkjølt utendørs enn de gamle 10-12C batteriene vi brukte før.

    God jul
    Geir

    Leave a comment:


  • Eirikb
    replied
    Originally posted by Mongotass
    Dette gjelder jo ikke bare motoren. Pga. den indre motstanden i batteriene blir tapet større her jo mere strøm vi trekker.
    Men man har ofte mindre kapasitet når man har flere celler. Ellers vil det bli tyngre. Så tapet i batteriet vil bli samme.

    Leave a comment:


  • Mongotass
    replied
    Hei igjen.

    Jeg fant litt data på denne motoren på produsentens hjemmesider. Sammenlign f.eks linje 2 og linje 6 i tabellen over brukseksempler.

    PAGE NOT FOUND | AXI MODEL MOTORS s. r. o.)

    Her ser du at ved 36W inn på to celler er effektiviteten 56% mens ved 35W inn ved 3 celler er effektiviteten 75%.

    Dette gjelder jo ikke bare motoren. Pga. den indre motstanden i batteriene blir tapet større her jo mere strøm vi trekker.

    Det er ikke uten grunn at det nå blir utviklet høyspenninges fartsregulatorer for å kunne fly større fly med elektrodrift.

    Leave a comment:


  • joo
    replied
    Originally posted by Mongotass
    Her er jeg helt uenig med deg Joo.

    Effektiviteten er gjerne best på disse motorene på relativt høyt turtall og lavt strømtrekk. Typisk bruker vi disse motorene med strømtrekk som er langt høyere enn området hvor effektiviteten er høyest.

    Dette betyr at ved en belastning på f.eks. 50 watt, vil det være gunstig å å bruke 3 celler og lavere strømtrekk enn 2 celler og høyere strømtrekk.

    For å beholde den samme effekten i oppsettet med 3 celler går man ned på propellerstørrelse og opp i turtall. Dette betyr at propelleffektiviteten går ned, da det er mer effektivt å svinge en stor propell på lavt turtall. Så noe av gevinsten forsvinner her i forhold til hele drivlinjens effektivitet, men det er en annen diskusjon.
    Vil gjerne se tall på bordet på dette! Jeg forholder meg til opplysninger der effektiviteten er oppgitt.

    Leave a comment:


  • Mongotass
    replied
    Originally posted by joo

    Eirikb: Neida, du er ikke på jordet men misforstod det jeg antydet om effekt og effektivitet. Jeg snakket om effektiviteten. Motorer har gjerne ei innspenning som gir best effektivitet (ikke max effekt, igjen) i den forstand at størst mulig %-andel av "watt inn" kommer ut som effekt på propellen. For den aktuelle motoren er det området rundt 7xNiXX som er mest effektivt. Men det er gjerne flisespikkeri, bortsett når man skal sette sammen det optimale og kan velge fritt blant gadgets
    Her er jeg helt uenig med deg Joo.

    Effektiviteten er gjerne best på disse motorene på relativt høyt turtall og lavt strømtrekk. Typisk bruker vi disse motorene med strømtrekk som er langt høyere enn området hvor effektiviteten er høyest.

    Dette betyr at ved en belastning på f.eks. 50 watt, vil det være gunstig å å bruke 3 celler og lavere strømtrekk enn 2 celler og høyere strømtrekk.

    For å beholde den samme effekten i oppsettet med 3 celler går man ned på propellerstørrelse og opp i turtall. Dette betyr at propelleffektiviteten går ned, da det er mer effektivt å svinge en stor propell på lavt turtall. Så noe av gevinsten forsvinner her i forhold til hele drivlinjens effektivitet, men det er en annen diskusjon.

    Leave a comment:


  • tyor
    replied
    hvis jeg ikke har missforstått helt. så er spenningen fra regulatoren og inn på motoren hele tiden lik batterispenningen, regulatoren bare deler den opp i pulser

    Leave a comment:


  • Eirikb
    replied
    Originally posted by joo
    Motorer har gjerne ei innspenning som gir best effektivitet (ikke max effekt, igjen) i den forstand at størst mulig %-andel av "watt inn" kommer ut som effekt på propellen.
    Ja det er greit nok det. Men er ikke "signalet" fra regulator til motor være lik(i spenning og strømstyrke) hvis man har et bestemt turtall? Uavhengig om man bruker 2s eller 3s. man vil jo bruke mindre throttle på 3s (går mindre ampere fra batteriet).

    Dette har jo egentlig ikke noe å gjøre med topic.. men men.. :P

    Leave a comment:


  • flypilot
    replied
    Flott info anngående propeller, har aldri brukt noe annet enn GWS 8x4,3 SF på denne motoren så jeg har ikke noe å sammenligne med, men når dere sier det så har jeg opplevd endel vibrasjoner med disse propellene ved høyere turtall og det har sikkert noe med hvor godt den holder formen å gjøre...har og prøvd å balansere de men til ingen endring i vibrasjonene..
    Nye propeller må handles inn

    Per: Du vil ikke angre på at du har kjøpt det flyet, det flyr fantastsikt godt og holder seg betydelig bedre i forhold til de gamle shockiene...men husk å bruke litt teip på neseseksjonen og der hvor stagene går igjennom depronen...men det trikkset kunne du sikkert fra før av

    Leave a comment:

Working...
X