Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flytest: Ripmax Xtreme Lite

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Flytest: Ripmax Xtreme Lite

    Har du noen spørsmål eller kommentarer, post dem her.

    Denne posten er relatert til denne artkkelen.

  • #2
    Et bra fly nummer to?

    Fly fortsatt med første fly; Graupner trainer 400 (balanseror-trainer) med saito FA-56.

    Er Extreme Lite et passende alternatv til fly nummer to?
    Hvorfor sitter du ved PCen? -Kom deg ut og fly!
    Jesper Stærkær

    Comment


    • #3
      Extreme Lite kan være en fin modell nummer to, med noen fordeler og ulemper. Den er meget lettflydd med lite utslag og tyngdepunkt på riktig sted, mens den kan brukes til ganske avansert 3D flygning med store utslag, mixing og cg laaangt bak.

      Ulempen er at den er ufattelig lett å lande, nesten for lett. Den flyr til den står stille og man får kanskje ikke den helt store treningen å håndtere fly i landingskonfigurasjon. Til dette er det mange andre gode lavvingede fly som passer bedre. Men det er rett og slett opptil degselv å vurdere.

      Men hvis du fortsetter med hobbyen din fremover vil du nok oppleve å få deg større maskiner som krever at de må flyes inn for landing og da er det viktig å ha flydd og trent på andre fly enn de som nesten lander av seg selv

      /ALf
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #4
        Flyr du med en Graupner 400 trainer har du nokk endel erfaring i å fly inn et fly til landing (da dette er en litt rask semi trainer, ofte for rask for nybegynnere), forøvrigt vist du ikke har prøvd det så kan tyngde punktet forskyves en del bak over for å få ett mere nervøst og morsommere fly (alt med måte) da vi har hatt flere Graupner 400 med litt forskjellig motor bestykning (alt fra TT36 til TT46) kan tenke meg at flyet blir litt kjedeligt og roligt (litt uvilligt til å være med på akro øvelser) med en Saito 56 viss en ikke passer på å trekke tyngde punktet litt bak det som er anbefalt (obs Graupner 400 flyr bra oppned ikke sant?), når det gjelder at fly er lett flydde er dette ikke noe problem da en tilpasser seg det meste utroligt fort i denne hobbyen (gjelder bare å være klar over forskjellene før en hiver seg ut i det). Løp å kjøp.
        OBS Extreme Lite er ikke i nærheten så sterk som Graupner 400 når det gjelder handtering o.l så vær forsiktig så du ikke får transport skader til å fra fly feltet.
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #5
          Takk for svar. Andre forslag?

          Takk for svar. Jeg forstår at Extreme Lite er egnet til andrefly. men hvilke alternativer finnes? Er det andre modeller som er kjent som gode andregangsfly? Hvordan skal det ideelle andregansflye være konstruert?

          Begynte med ARF, og god oppbakking fra veteran innen hobbyen. Ser nå at reperasjon er mitt svake omåde. Jeg har rett og slett for liten kunnskap om konstruksjon for å kunne vite hva som skal gjøres. Vurderte derfor å kjøpe byggesett til fly nummer to, eller faktisk kaste meg i gang med prosjekt med å bygge etter tegninger. Synspunkter?
          Hvorfor sitter du ved PCen? -Kom deg ut og fly!
          Jesper Stærkær

          Comment


          • #6
            Re: Takk for svar. Andre forslag?

            Originally posted by jesper-s
            Takk for svar. Jeg forstår at Extreme Lite er egnet til andrefly. men hvilke alternativer finnes? Er det andre modeller som er kjent som gode andregangsfly? Hvordan skal det ideelle andregansflye være konstruert?

            Begynte med ARF, og god oppbakking fra veteran innen hobbyen. Ser nå at reperasjon er mitt svake omåde. Jeg har rett og slett for liten kunnskap om konstruksjon for å kunne vite hva som skal gjøres. Vurderte derfor å kjøpe byggesett til fly nummer to, eller faktisk kaste meg i gang med prosjekt med å bygge etter tegninger. Synspunkter?
            Å begynne med ARF, er en veldig god måte å forsikre at man raskt kommer i luften. Parallelt er meget matnyttig, som du også nevner, og lære seg å bygge. I tillegg mener jeg også at å bygge utgjør 50 % av gleden ved denne hobbien :P

            Jeg ville ventet med å bygge rett fra tegning, da dette helst krever litt avansert værktøy og trening, enn for å "sette samme" et sett. Å bygge opp et tresett kan faktisk være tidkrevende og avansert nok.

            Men det er viktig å huske at å bygge krever god tid. Hastverk er lastverk, så det kan kanskje være en i det å kjøpe et ARF fly som nummer to, og bygge fly nummer tre parallelt med dette.

            Skal komme med noen forslag senere i dag.

            Comment


            • #7
              Re: Takk for svar. Andre forslag?

              Originally posted by jesper-s
              Takk for svar. Jeg forstår at Extreme Lite er egnet til andrefly. men hvilke alternativer finnes? Er det andre modeller som er kjent som gode andregangsfly? Hvordan skal det ideelle andregansflye være konstruert?

              Begynte med ARF, og god oppbakking fra veteran innen hobbyen. Ser nå at reperasjon er mitt svake omåde. Jeg har rett og slett for liten kunnskap om konstruksjon for å kunne vite hva som skal gjøres. Vurderte derfor å kjøpe byggesett til fly nummer to, eller faktisk kaste meg i gang med prosjekt med å bygge etter tegninger. Synspunkter?
              Det finnes et utall av fly som er godt egnet som andre fly, kommer litt ann på hvilken flystil du liker, noen liker fart, andre ikke.
              Mitt andre fly var en med f3a stil, var et ganske stort sprang, men det gikk bra likevel. LIker du fart er en slik stil kansje noe for deg? Et 3D/fun fly er på mange måter 2 fly i et. Nesten som en trainer på lave utslag, ville med store og kan landes i svært lav fart. Liker du lav fart og øvelser som egentlig ikke skal gå med fly bør et slikt vurderes....
              Har nå selv Flip 3D, er meget fornøyd med det, tror denne flystilen blir mer og mer utbredt
              Low and slow with power to go !!

              Comment


              • #8
                Xtreme Lite er bygget for å være LETT og svært LETT og enda lettere.. det betyr at den ikke tåler mye juling. Den er så "tynn" at du kan putte fingrene gjennom plankingen på vingen bare ved å løfte den på feil sted Men den er så snill at det er uhørt, gjør du noe galt og korrigerer i tide flyr den videre der andre fly ville spunnet i bakken. Og det er vel ikke noe galt i å ha et fly som tilgir?
                F3A-modeller er ikke vanskelige å fly, dem er bare laget for å være stabile i situasjoner der nybegynnere ikke kaver med å få kontroll: dem flyr ofte veldig rettlinjet og er lite selvopprettende i flukt. Ellers er dem bare bra på den måten at det er piloten som er den store sjefen her, og det betyr gjerne at dem forutsetter at du er bestemt og vet hvor og hva du vil. Dette gjør likevel ikke flyet farlig og umulig å kose seg med seff! Likevel vil jeg si det er dumt å bruke mye penger på en Hi-Tech flymaskin før du vet at FAI er din greie.... vi skal jo kose oss på stripa
                Xtreme`n er en maskin med mye gøy, men den har et problem: aerodynamisk er den så spesiell at du som pilot tror at du flyr ballong Men den er stabil OG morsom.
                PS: kjøper du en sånn en så sjekk at alt er rett, en del av Xtremene er noe vridde.
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  Hei på deg Jesper. Jeg er enig med Klaus at å bygge etter tegning ikke er så smart før man har erfaring med byggesett. Vi har en lang vinter foran oss, så vil du lære å bygge selv er nok byggesett tingen. Da vil du i hvert fall ha mye større forutsetning for å kunne reparere selv. Jeg er av dem gamle garden så jeg mener også at halve hobbyen er å bygge. Her oppe i nord er det bare de mest hardbarka som gidder å fly om vinteren, så det å kjøpe en ARF samtidig er vel kanskje ikke noen vits. Mørketiden gjør også sitt til at det bare er helgene som er aktuelle. Da får vi igjen for at vi kan fly døgnet rundt om sommeren.

                  Som fly nr. to ville jeg valgt en midt eller lavvinget med litt V i vingen og kanskje med en vinge som ikke er helt symmetrisk. Men etter å ha sett gjennom diverse kataloger ser jeg at det er forferdelig lite lavvingete trainere i byggesettform å velge blant. Begynner ARF helt å ta overhånd? I JP katalogen fant jeg den som kanskje så best ut, FOUR-STAR 40 fra SIG. (har da forutsatt at du fortsatt skal bruke Saito 56). I NM katalogen er det flere som kan være aktuelle. Nobler 40 og Contender fra Top Flite, Tracer 40 og RV-4 fra Great Planes, Stingray 40 og Thunderbug 40 fra Balsa USA.

                  Det mest kritiske når man bygger selv er at vingen ikke vrir seg. Så derfor er det veldig lettvint å kjøpe byggesett som har balsakledd isoporvinge, men om slike finnes nå vet jeg ikke. Ofte er det ARC (almost ready to cover) fly som har slike vinger.
                  Mvh
                  Lars Erik Arntsen

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Tally-ho
                    Men etter å ha sett gjennom diverse kataloger ser jeg at det er forferdelig lite lavvingete trainere i byggesettform å velge blant. Begynner ARF helt å ta overhånd?
                    Var faktisk innom Modellhobby AS i Skovveien i Oslo forrige uke, og de fortalte meg at de faktisk nå skulle skulle prioritere byggesett fremfor ARF

                    Originally posted by Tally-ho
                    Så derfor er det veldig lettvint å kjøpe byggesett som har balsakledd isoporvinge, men om slike finnes nå vet jeg ikke. Ofte er det ARC (almost ready to cover) fly som har slike vinger.
                    Det er ikke mange som har slike sett i Norge, men en meget serviceinnstilt forhandler i Danmark selger fremdeles Modeltech (i bøtter og spann faktisk).

                    Comment


                    • #11
                      Har nå byttet til meg en slik mot restene av ett nexus helikopter. får den på lørdag, men må finne en passende motor. Noen som vet omtrent hva vekten på den er. vurderer å kjøre elektro på den
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #12
                        Hei Tyor
                        Dette var en gammel tråd, gitt.
                        Jeg hadde en slik med en OS32 i nesa.
                        Mener å huske at min da veide ca 1700g.

                        RS
                        Ronny Sundbye
                        Young man, was that a landing or were you shot down?

                        Comment


                        • #13
                          hehe ja det er vel ikke så mange som har dette flyet lengre. har vel ikke vært i salg på en stund. 1700g det hørtes lett og fint ut. Skal bli morsomt å prøve seg som 3d pilot også Har en pjs motor liggende som trekker 2.5kg på 4s lipo blir vel å prøve den da tenker jeg.

                          Var vel første flyet som ble testet på forumet her detta
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #14
                            syns du stadig vekk har en PJS 2500 liggende jeg Tyor
                            William Jul Ringkjøb
                            Bodø MFK

                            If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                            Comment


                            • #15
                              hihi har ikke funnet noe egnet fly til den enda. De 2 jeg har prøvd den i har enten gått i bakken (black horse spitfire)eller vært bokstaveligtalt utslitt(ouya). og to tre jeg har prøvd å bestilt har ikke vært på lager Men nå skal den få prøvd seg skikkelig får håpe den blir stor nok. Blir sikkert ikke noe overskudd til hovring ol. men nå har jeg aldri rattet ett 3D fly før heller så vi får se hvordan det går
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

                              Frsky taranis 9+
                              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                              + diverse små ting

                              Comment

                              Working...
                              X