Announcement

Collapse
No announcement yet.

NNM 2003

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • NNM 2003

    Har du noen spørsmål eller kommentarer, post dem her.

    Denne posten er relatert til denne artkkelen.

  • #2
    NNM 2003

    Jeg vil bare si at det ble dessverre kræsjet 4 fly under NNM 2003 2 midt blandt publikum, 1 2 meter fra min bil, 1 i trygg avstand ifra publikum. Etterpå ble det gjort oppmerksom på at arrangørklubben ikke er medlem av NLF og ikke hadde tegnet egen forsikring på stevnet.
    Tenk om ett av flyene hadde truffet enten min bil eller publikum jeg tror vi må (etter Notodden stevne) begynne å gå arrangørene nærmere etter i sømmene og se om de har gjort hjemmeleksa på forhand. Enten trekke inn Luftfartstilsynet eller så trekke inn post og tele tilsynet vi kan ikke holde på lenger som vi gjør.

    Comment


    • #3
      Det første flyet gikk ned i "sikkerhetssonen" siden piloten fløy der han skulle. Her løsnet høyderoret. Et dro avgårde etter take-off i konkurranse og gikk ned bak "området", radioen lystret ikke! Årsaken ble ikke funnet (men vi hadde teorier). I dette tilfellet endte flyet farlig nær veg og biler og til dels folk. Så gikk en seiler på vinsja ned, grunnet balanseror som gikk feil veg! Feil modell på computeren...(ble det sagt) Så var det den mest skremmende: et fly dundra i bakken midt blant folk! Også dette grunnet feil modell inne på computerradio så vidt jeg fikk med meg.... utenfor konkurranse.

      Notoddenstevnet var en orgie i ting som kunne gått skikkelig galt ja, men vi snakker tross alt om sabotasje her. Jeg har i ettertid stilt meg det spørsmålet jeg ikke har sett noen steder: arrangøren VISSTE på forhånd om trusler framsatt av en konkret skrudd type om sabotasje pga banale stridigheter internt i klubben!!!!!!!!! Likevel lot arrangøren dette skje?? Dette temaet bør ikke forfølges her inne, nå har jeg stilt spørsmålet og vi skal ikkje starte en debatt om selvtekt osv her!!
      Sikkerhet er et spørsmål som vi må ta svært alvorlig, samfunnet har blitt så ufattelig gjennomorgansiert og etterhvert følsomt for risiki at det ikke fins marginer å gå på! En personulykke med dødsfall i verste fall vil sannsynligvis sette i gang en så stor diskusjon at hele vår hobby får problemer med å finne aksept noen steder... fra før av har vi støyen som mange klubber sliter med!
      Sikkerhet er et spørsmål vi må få opp som eget tema, noen steder er det veldig organisert og mye regler, andre steder er det fritt fram så lenge det holder. Jeg er av den oppfatning at sikkerheten må være en grunnpakke i det vi holder på med, en holdning som skal være på linje med det å beherske stikkene og ikke et hinder for å utøve hobbyen vår. Den bør sitte i ryggmargen og vi skal ha ryggdekning som det å være NLF-medlem og forsikret.
      Samtidig har jeg personlig hele livet vært av den oppfatning at livet tross alt ikke er farefritt!! Vi er i ferd med å få Donald Duck-tilstander (USA) her på berget også med alt det negative det fører med seg! Søksmål, forbud og dusteforbud....
      Luftfartstilsynet er ikke noe organ vi skal forholde oss til! (Innskutt bisetning) Vi har NLF, og jeg gir deg fullstendig rett: alle organiserte stevner MÅ etterhvert være under NLF-regi på den måten at arrangørene har sine forsikringer i orden! I klubben min har vi en sikkerhetsbevisst formann som har følgende mening: stevner skal følge ei stevnehåndbok som vi bør få laget snarest. Denne bør lages i NLF-regi med innspill fra erfaringene vi har med oss samt juridisk oppbygging.
      På denne måten kan vi følge samfunnsutviklingen og samtidig legge til rette for at hobbyen vår kan bedrives av alle som liker den på en sånn måte at vi har litt av det sikkerhetsmessige og juridiske på plass. Og sånn at det fremdeles skal være morro å ha denne hobbyen...
      Post og Teletilsynet har ansvaret for bruken av eteren og kablingssystemer... vi er ikke i konflikt med dem på noen måte uansett hva som skulle skje med lovlig utstyr i bruk
      Denne diskusjonen tros jeg bør ende opp i en artikkel om sikkerhet og bli et eget tema med utgangspunkt i en artikkel om problemet og et intenst samarbeide med Terje og modellflyseksjonen i NLF. Er veldig interessert i at du og andre sender meg en mail på problematikken på mail: jarle.ostad@c2i.net Nå har jeg en mistanke om at vi i løpet av vinteren bør være i gang med et tett samarbeide med NLF!

      Så deg ikke på Notoddenstevnet..

      Jeg mener vi skal bryte denne tråden fra NNM-artikkelen og ta den på siden... men er veldig glad for innlegget ditt mainne!

      Vi har en flott hobby og den må vi ta vare på!!
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Leste igjennom artikkelen en gang til i dag, og det er utrolig spennende å lese flytreff-/konkurranse referater.

        MFN håper flere (spesielt klubbstyrer mm.) kan bidra med slike artikler. Dette er god klubbreklame og gratis profilering for kommende stevner og arrangement.

        Comment


        • #5
          Yess Arti å lese i ettertid. Har du skremt ut OAK som reporter på Fagernes??
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Originally posted by joo
            Sikkerhet er et spørsmål vi må få opp som eget tema...... Den bør sitte i ryggmargen og vi skal ha ryggdekning som det å være NLF-medlem og forsikret. Vi har NLF, og jeg gir deg fullstendig rett: alle organiserte stevner MÅ etterhvert være under NLF-regi på den måten at arrangørene har sine forsikringer i orden! I klubben min har vi en sikkerhetsbevisst formann som har følgende mening: stevner skal følge ei stevnehåndbok som vi bør få laget snarest. Denne bør lages i NLF-regi med innspill fra erfaringene vi har med oss samt juridisk oppbygging.
            NLF har da vitterligen "Modellflyseksjonens håndbok", hvor f.eks kapittel 3 heter Konkurranse og stevneaktivitet. Det kapittelet inneholder bl.a. Arrangementsteknikk og sikkerhetsregler ved stevner. Videre kapittel 7 " Sikkerhet". Det kapittelet omhandler sikkerhet innen modellflyging generellt. Denne boken ble i sin tid sendt til alle NAK-klubber og var også tilgjengelig for nedlasting på nettet. Den er sikkert nok moden for noe oppdatering, men det burde ikke være en umulig oppgave.

            Comment


            • #7
              Det jeg mener Eureka; vi må ha ei ny! Det skjedde en del endringer i NIF og NLF-regi i vinter. Blant annet kravet om at NLF-tilsluttede klubber som arrangerer "offisielle" stevner og konkurranser ikke skal la ikke-NLF-medlemmer delta osv osv.
              Er litt utdatert den gamle...
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment

              Working...
              X