Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flytest: Magister fra Multiplex

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Flytest: Magister fra Multiplex

    Har du noen spørsmål eller kommentarer, post dem her.

    Denne posten er relatert til denne artkkelen.

  • #2
    Flott artikkel joo!

    Interessant å se hvilke løsninger du har valgt. Er sjelden en bygger et "isopor"fly helt etter manualen..

    Når det gjelder vingefeste plate som du laminerte med epoxy og glassfiber så syntes jeg også den så litt spinkel ut originalt. Er dette BALSA?? Valgte alikevel å ikke gjøre noe med det. Virker mye mer solid etter at den er limt inn i kroppen, men jeg vil nok være litt forsiktig med å belaste vingene for hardt, tror ikke snaproll er tingen for dette flyet nei..

    Jeg brukte to stk mpx Tiny MG servoer til balanseror. hadde også tenkt å montere som du har gjort, men endte faktisk opp med å installere begge to i det originale balanseservohullet, kunne faktisk fått tre av disse servoene opp det hullet brukte de originale snakes og støtstenger her.

    pga den oversiza motoren min måtte jeg også lage ny firewall til å feste motoren på. grunnen er at det var 4mm for lite plass i bredden til motoren min. lagde derfor en ny firewall i 1.3mm aluminium (høres tynt ut, men det er stivt som f..). den har samme ytre dimensjon som den originale firewall, men jeg boret de fire hullene som en skrur fast til de to røde plastfestene litt lenger ut på kantene for å få 10mm større plass i bredderetningen for motoren på baksiden av firewall. problemet er at denne aluminiumsplaten er potte tett, altså ingen kjølehull. har ikke boret ut dette pga at materialet er såpass tynt at jeg ikke ønsker å miste noe stivhet ved å bore mer enn nødvendig. er derfor viktig at jeg sørger for god kjøling til motor via hull i fremre kant av cowling.

    ellers er vel alt bygget etter manualen. synes sideroret ble litt slarkete vis en bare limer snaken langs det sporet som den skal ligge i, tror jeg må lime også et stykke lenger bak der den står i en bue oppover mot servohornet også.

    brukte forresten en W084 til slepeservo. den blir nok ikke mye brukt på en stund, men kjekt at den er der i alle fall seilflya i klubben min er altfor store til en magister uansett.

    en ting jeg er veldig fornøyd med er at alle vinkler på høydestab, halefinne og vinge er helt perfekt parallelle eller 90 grader, uten noe pussing eller skjæring.
    Alf Surdal
    Hovsherad

    Comment


    • #3
      Takk Alf

      Har hørt noen nevne at de har sett en Magister der plata til vingeboltene hadde røket... Hørte det etter at jeg hadde laminert på min. Materialet er noe enkelt flyply. Har også sett andre som har montert to balanserorservoer og lagt dem slik du har. Støtstenger til det er jo med i settet likevel, så løsninga er like grei den.
      Motorspantet ble ikke stivere av at jeg boret opp kjølehull i fronten på det, men motoren min har jo lufinntakene foran. Litt myke er festete, kan se at motoren rister en anelse rundt 1/3 gass mens den er stabil ellers.

      Håper det byr seg muligheter for sleping hos dere også, det er moro
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Nettopp ferdig med å sette sammen Magister med ASP.32 motor. Så ikke denne artikkelen før jeg hadde limt flyet sammen. Syntes også at plata til vingeboltene var noe spinkel, men limte den likevel inn da jeg ikke har hørt om noen som fått problemer med dette. Har ikke testfløyet ennå, jobb og vær har vært feil.
        Nå lurer jeg på om noen har opplevd at plata til vingeboltene har røket og om det egentlig er nødvendig å gjøre noe med den. Burde jo gå greit å forsterke plata i ettertid hvis det bør gjøres.
        Med ASP motor er flyet lett. 1950g +180ml fuel. Som manualen sier det skal veie. Satte inn slepekrok med en HS-55 servo. Den må da være kraftig nok. Eneste jeg hadde liggende som var liten nok.
        Fin artikkel. Skulle lest den før bygging.
        Tor A. Jakobsen
        -------------------------------------------------
        If your gonna Crash.... at least make it look Good!
        -------------------------------------------------

        Comment


        • #5
          har en magister som vingefeste røk på under taxing heldigvis.flyet kom ut av stripa og traff noe høyt gress i ikkje altfor høy hastighet.så lite skulle til for at plata knakk.har nå forsterket dette med finer.synes festet er spinkelt originalt.er nok en del påkjenning på festet under flyging og.vingene mine flexer rimelig mye under roll og lignende
          mvh jan sigurd røyseland

          Comment


          • #6
            Det jeg har "hørt om" av røkne festeplater er på utenlandske fora. jansr sin erfaring er den første jeg hører om her på berget, men den er nok verdt å merke seg!
            På min Magister som har forsterket plate har den (og vingene!) holdt selv brutale recoverys under skoling. Da en elev til slutt sørga for at den gikk i bakken røk vingeboltene, til og med balanserorene ble slått av, men plata (og resten av vingen) holdt
            Siden vingene flekser så mye (men ryker ikke...) hadde det for sjelefreden kanskje vært OK å laget seg noen vingestag i 3mm carbon?

            Høres ut som du fikk et lett oppsett sfinx, den bør fly veldig fint.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              jeg vurderer å lage noen vingestag som f.eks. e-starteren har, kun for sjelefreden som du sier Joo.. synes vingene flekset enormt mye når manøvrene blir litt tighte.
              Alf Surdal
              Hovsherad

              Comment


              • #8
                magister axi motor

                Originally posted by klausre
                Har du noen spørsmål eller kommentarer, post dem her.

                Denne posten er relatert til denne artkkelen.
                Hei har en magister med standard motor 680. Den virker litt liten og jeg har lest på testen til jarle onstad att en hyperion 3025-10 var passe.
                Var i dag hos griffin for å kjøpe motor, han hadde ikke Hyperion lenger pga problemer med disse men kunne anb en axi 2826-8 med Phoenix-45 speed control. fikk også en flightpower 4s 3700mah(han mente denne var for stor og att en 4s 1500 var mer passe). har du noen formening om dette er ett fornuftig oppsett og evt hvilken prop som kan være passe.
                Mvh
                Petter Gjetanger

                Comment


                • #9
                  maaaange tips finner du i tråden Video av magister;
                  video av magister - (MFN) ModellflyNytt.no
                  jeg ville valgt en 2826/10 på 4S 3700. 13x4 APC E er en god propell til dette flyet hvis du er ute etter ekstrem ytelse. ellers passer alt under 11x7 APC E.
                  på 2826/8 må du nok ha en 10" propell på, og du vil få et meget høyt turtall. regulatoren din holder akkurat på 13x4. da trekker 2826/10 motoren ca. 43-44A (motoren klarer 45A i 30 Sek).
                  3700 4S er ikke stort i det hele tatt. det må nesten være så stort for å få flytid.
                  Last edited by jørgen123; 21-11-06, 14:39.
                  Jørgen Wake Stensen
                  Bodø MFK
                  Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                  Comment


                  • #10
                    2826/8 er litt kjapp på RPM`en ja, men den kan brukes. Ellers helt enig med jørgen123 i at en 2826/10 er "bedre" for Magisteren siden den har lavere turtall og man kan få mer nytte av en større propelldiameter med mindre stigning. Det gir jo bedre trekkraft i lav fart og dermed mer "guffe" i takeoffen.

                    Både 2826/8 og 2826/10 vil gi deg et sprekt fly, men /8-motoren vil gi mer toppfart og mindre kraft i takeoff. 2826/10 er svært lik Hyperionmotoren i alle ytelser, men jeg liker AXI mye bedre enn Hyperionene Dem koster ganske likt, men jeg har aldri blitt glad i Hyperionene mens AXI generelt bare fungerer prikkfritt.

                    Tallene du skal se etter om du vil lete på andre motorer er en ytelse på over 600 Watt, eller at den takler minst 45 ampere. Og en kV mellom 800 og 1100 vil passe modellen.

                    Magisteren er stor nok til å ikke bry seg om vekta av 3700-batteriene, og du trenger så mye batteri for å få litt flytid... Som du leste i reviewet så gikk min Magister vertikalt med 4S3700-batterier, og det er ikke Magisteren ment til. Så det er bare på takeoff i tungt gress du kommer til å være i nærheten av full throttle.

                    Har du hard rullebane der du flyr kan Magisteren fly OK med en AXI 2826/10, nok effekt i lufta men du kan komme til å savne det ekstra på gress som nevnt. Den kan kjøres på 4S selv om det ikke ser slik ut i alle specs. Hadde ikke dere prøvd denne hos dere i Bodø jørgen???

                    Flere alternativer, men noe tyngre: MEGA AC 22/45/3 og Jeti Phasor 45/3. Disse er inrunnere, gode motorer, veier litt mer og flotte saker om du vil ha motoren i en motorseiler senere...
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by joo
                      Det jeg har "hørt om" av røkne festeplater er på utenlandske fora. jansr sin erfaring er den første jeg hører om her på berget, men den er nok verdt å merke seg!
                      På min Magister som har forsterket plate har den (og vingene!) holdt selv brutale recoverys under skoling. Da en elev til slutt sørga for at den gikk i bakken røk vingeboltene, til og med balanserorene ble slått av, men plata (og resten av vingen) holdt
                      Siden vingene flekser så mye (men ryker ikke...) hadde det for sjelefreden kanskje vært OK å laget seg noen vingestag i 3mm carbon?

                      Høres ut som du fikk et lett oppsett sfinx, den bør fly veldig fint.
                      Jeg forsterket festeplata til vingen med 3mm finer limt på toppen. Og flyet var en drøm i lufta selv om vingene flekset og gjorde meg lett nervøs. Men mistet kontroll over flyet (ikke strøm til mottaker. Tomt batt enda jeg ladet like før flytur ??) og styrtet med full speed i et bjørketre. Festeplatene holdt, men ikke plastplatene som holder vingen. Ødela motorfeste og har ikke hvert i lufta etterpå.
                      Tor A. Jakobsen
                      -------------------------------------------------
                      If your gonna Crash.... at least make it look Good!
                      -------------------------------------------------

                      Comment


                      • #12
                        vi har ikke testet 2826/10 enda. det er William sin motor, og det ligger inne en bestilling på ny strator til motoren vet jeg. så den er ikke testet enda, dessverre. men 13" propell er plass til på litt langt gress(like før det burde klippes). men den bruker en del lengre bane fordi gresset stjeler en del turtall! etter take off på langt gress var propellen grønn, og venstre halvdel av høyderoret også grønt.

                        som sagt du vil savne litt ekstra å gå på når du tar av fra gress. modellen min med 2820/12 brukte modellen ca 40m på 3S og 13x6,5. på 4S, 11x7 og langt gress bukte den ca. 20m. mot nesten halvparten på ny klipt gress.
                        Jørgen Wake Stensen
                        Bodø MFK
                        Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                        Comment


                        • #13
                          magister axi

                          Takk for hjelp!
                          Har jeg riktig:
                          Hvis jeg bytter axi 2826-8 til en 2826-10 vil jeg da få mer kraft ved start på gress? Har kort gress på banen. Hva er forskjellen på en 2826-10 og en 2820-10 ?
                          Hilsen Petter Gjetanger

                          Comment


                          • #14
                            du vil få mer trekkraft (gram) med 2826-10, men mer fart med 2826-8. på 10'ern vil du kunne dra en større å mer effektiv propell enn med 8'ern.

                            forskjellen på 2826-10 og 2820-10 er vekt å rpm pr V. 2826-10 veier ca 180 gram, mens 2820-10 veier ca 150 gram. en 2826-10 har kv på 920, og 2820-10 har kv på 1200. så en 2826-10 er en kraftigere motor som klarer å fly en større modell.
                            William Jul Ringkjøb
                            Bodø MFK

                            If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                            Comment

                            Working...
                            X