Announcement

Collapse
No announcement yet.

FlyTest: Accipiter Badius

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • FlyTest: Accipiter Badius

    Har du noen spørsmål eller kommentarer, post dem her.

    Denne posten er relatert til denne artkkelen.

  • #2
    dette flyet ser tøft ut er det virkelig så enkelt og fly det ?
    så er jo sinnsykt billig

    Comment


    • #3
      Alt skal jo gå så forbannade fort nu for tida...... sa Øystein Sunde (som forresten har fløyet modellfly i mange år). Virker som ARF blir bedre og bedre samtidig som elektro begynner å virke
      Enig med heli, billig/rimelig og lettvint!!
      Kanskje det bare er vi gamle grinebitere med en hellig overbevisning om at vi må dyrke balsaen sjøl for å bygge noe selvkonstruert ut av densom er akterutseilt?
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Ja, det er tøft. Og det er enkelt å fly.
        Anders Valland
        Trondheim

        Comment


        • #5
          Radiostyringene som medfølger slike modeller ser jo helt bortreiste ut. Er det ingen som kan leveres med høyde og sideror på samme stikke? og hvordan er det å fly med høgderoret på venstre stikka?
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

          Famous last words? Hey watch this!

          Comment


          • #6
            det er en standard 2-kanals styring, med throttle på en knott oppe til høyre. Hvis du er vant til å fly på 4-kanals anlegg så vil det nok føles noe uvant til å begynne med. Men har du radio fra før er det ingen heksekunst å bytte bitene hvis du ikke vil fly med det settet som følger modellen.

            For en nybegynner vil dette ikke spille noen rolle, de er ikke vant til noe fra før.
            Anders Valland
            Trondheim

            Comment


            • #7
              For nybegynneren spiller det vel ingen rolle men for den som etter hvert går over til en 4 eller mere kanals radio vil jo stikkefølelsen bli helt feil, alt du har lært av bevegelser må læres om igjen.

              På FMS flysimulatoren har jeg en modell av den gamle Graupner modellen Topsy som flys med høyde, side og throtle og det er ikke lett å "huske" at du ikke har balanseror.

              Det er ikke bare "gamle grinebitere" som liker å bygge men for det moderne menneske som egentlig ikke har tid til noe som helst, så er ARF et kjempebra utgangspunkt for å komme i gang med hobbyen.

              Men er prisforskjellen mellom en komplett trainer med minimum 4 kanaler og glow eller elektromotor så stor når du med en 4 kanaler med mottaker og servoer kan bruke dette i andre fly etter hvert som flyet blir utrangert.

              Det blir jo litt som disse elektro bilene med fjernstyring som alle lekebutikker selger som går i max 20-25 km/t og alle har samme frekvens så er det flere en 2 som kjører blir det bare kaos.

              "liksom ting er ikke det samme som ordentlig ting"

              Espen
              Espen Kvien
              Gruppeleder F3A
              Vingtor RC Club
              f3a.norge@gmail.com

              Mange fly og mye moro

              Comment


              • #8
                Her må jeg bare svare av egen erfaring. Jeg startet selv med en 2-kanals modell, en HLG. Senderen hadde to stikker, høyde på venstre og side på høyre. Jeg lærte å fly med den modellen. Da jeg siden tok steget opp til en 4-kanals sender så måtte jeg lære meg å fly med èn stikke. Det tok ca. en kveld med "tørrflyging" (dette er jaggu meg 20 år siden.... ) Vi hadde ikke simulatorer da, men lærte å fly likevel.

                Poenget er at det viktigste du lærer, uansett sender-type, er reaksjonsevne og hva du må forvente fra et modellfly. Å bytte fra å fly med to stikker til å fly med èn er kun en detalj i det bildet.

                Jeg måtte omstille meg for å fly med den senderen som følger Badius, og det tok ca. 10 sekunder ut i første tur. Jeg er ikke spesielt kjapp i forhold til andre når det gjelder slikt. Men som sagt, hvis du har utstyr fra før så er det fullt mulig å bytte mottaker og fly med egen sender. Likevel, alle som flyr med nytt utstyr må ta litt tid for å tenke gjennom manøvre før man flyr.
                Anders Valland
                Trondheim

                Comment


                • #9
                  hghg

                  Comment


                  • #10
                    Har. har i dag fått dette flyet å hatt noe prøveturer.dette flyr jo veldig fint, men ganske fort egentlig.var litt vind første turen så det stallet og gikk i lup flere ganger før jeg for litt hit og dit, gikk etter en stund litt ufint i bakken,men d tåler da en støyt ja. Senderen er jo helt på tryne jo. har kontrollene vært byttet om så har det jo blitt likk di vanlige Radioene som vi bruker, høyderor på venstre stikke gjorde meg ganske forvirret.

                    Tur 2 gikk bedre da, vinden var nesten borte så nå klarte jeg jo å fly noen runder før jeg havnet oppi et lite tre fikk en liten skade i forkant av vingen. Forkanten av vingen er nå belagt med gafatape(ellefant-teip)(bilde 2) som faktis gjorde vingen mer stabil,dette er også gjort i vingesjøten. Opplevde også at den ene vingen ga etter og fikk seg en liten knekk etter et hurtig stup og så fult høyderor for å ungå bakken, men vingen er fortsatt ok.

                    Da dette er mitt første el fly så ble jeg litt overrasket over hvor godt drag det var i disse små motorene,har lenge spekulert i å sette el motor i et trainerfly som enda ikke har noe i seg. Men er veldi usikker på hvilken motorstørelse jeg skal velge,fly er vel 1500-2000g.

                    Tror jeg skal skifte ut motaker i flyet så jegkan bruke den vanlige radioen ja.
                    www.freesider.no

                    Comment


                    • #11
                      Radiokontrollens rekkevidde

                      Originally posted by Vingemutteren
                      Radiostyringene som medfølger slike modeller ser jo helt bortreiste ut. Er det ingen som kan leveres med høyde og sideror på samme stikke? og hvordan er det å fly med høgderoret på venstre stikka?
                      ANTALL STIKKER
                      To-stikkers radio fungerer helt topp. Gassen er på undersiden av kontrollen. Det gjør at en kan ha 3 fingre å styre med. Jeg synes det er fordel å styre én funksjon med hver finger - Kanskje jeg er en kontroll-freak...

                      REKKEVIDDE OG FLYKRÆSJ
                      Forøvrig gikk flyet utenfor kontrollens rekkevidde når jeg hadde full gass i medvind. Aner ikke hvorfor, men mistenker batteriene i senderen for å være dårlige. Fikk ikke noe varsel, selv om den visstnok skal gi det. Flyet forsvant over en elvedal. Fant det igjen i et tre - bare én brukket vinge. Var livredd for ikke finne det igjen i det hele tatt.
                      Det er elektronikken jeg er interessert i, ikke form og farge, så jeg lager morsomme fly rundt elektronikken jeg har.

                      Comment


                      • #12
                        Sier ikke at det ikke kan fungere (men da helst for de som ikke er vant med normale sendere). Sier egentlig det at den type sendere ikke er så bra for den som har tenkt seg videre i systemet med flere fly o.s.v. Det jeg tenker på er at en ikke får tidligere øvelse med seg videre om du skjønner. Vi prøver jo å få de fleste reaksjoner til å bli refleks reaksjoner (sparer 1-2 sekunder om noe hender) problemet med refleks reaksjoner er at de er vanskligere å endre enn å legge inn i skallen (kan fort bli dyrt når en drar i feil stikke når flyet skjener litt ut under landing eller take off).
                        Gert Hildrestrand.
                        Limets Venner.
                        Valdres Flyklubb Modell

                        Famous last words? Hey watch this!

                        Comment

                        Working...
                        X