Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aurora 9 fra Hitec, inkludert Basic Telemetri Acro Pack.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Aurora 9 fra Hitec, inkludert Basic Telemetri Acro Pack.

    Jeg kunne hente ei spennende eske hos affa i går. Den inneholdt en Aurora 9 til test hos Modellflynytt, med telemetripakke og 9-kanals mottaker.

    Radioen er levert fra www.modelsport.no.

    Radioen har vært på markedet ei stund, men er forholdsvis lite omtalt her på berget sammenlignet med Spektrum. Jeg var spesielt interessert i denne radioen siden jeg tror den har langt bedre mixemuligheter som spesielt seilflygerne er interessert i.

    Click image for larger version

Name:	Aurora 01.jpg
Views:	1
Size:	81.4 KB
ID:	627513

    Det første man legger merke til er det store bakbelyste displayet. Det er touchdisplay, og der er klipset fast ei penn for trykking på senderen. Det går greit å trykke med fingrene også, men det føles mye raskere å bruke penna!
    Der er mye informasjon i displayet, men jeg ble kjapt dus med visningene.

    Click image for larger version

Name:	Aurora 02.jpg
Views:	1
Size:	105.9 KB
ID:	627512

    Da Multiplex og Hitec slo seg sammen var jeg redd radioer med all den unike frie programmeringen fra MPX skulle forsvinne fra markedet. Men på denne radioen ser jeg at MPX-filosofien har vært med på konstruksjonen av denne senderen Spesielt det herlige faktum at ingen brytere er predefinerte men merket med bokstaver for personlig tildelinger etter eget behag gjør at jeg begynner å glede meg som en unge til å stupe inn i den særdeles gode og oversiktlige manualen!

    Click image for larger version

Name:	Aurora 03.jpg
Views:	1
Size:	85.1 KB
ID:	627510

    Der er ingen slidere midt på radioen som jeg er vant med fra Profi-radioene mine. Derimot er det en slider på hver side foran. Dette kjenner jeg at jeg fort kan venne meg til. Når jeg får tak i senderpulten til denne tror jeg det ennå skal være enkelt og behagelig å betjene disse. Dette må passe helipilotene også.
    Var en anelse skeptisk til disse først siden jeg er vant med å ha en referanse-knott til sliderne slik at jeg kjenner når vingebakkanten er i nøytral når man bruker camber-change. Til min store glede viste det seg at det kommer en tydelig audio-beskjed når sliderne passerer nøytral!

    Click image for larger version

Name:	Aurora 04.jpg
Views:	1
Size:	113.1 KB
ID:	627509

    Det kom med en boks som heter HPP-22. Denne er grensesnittet mellom senderen og mottakerne for oppgraderinger fra nettet, lagring av modellsetuper på PCen, failsafesettinger etc.
    Modelloppsettene kan man lagre på PCen, og gjerne sende til en kompis som kan legge denne inn på egen sender. Det er snakk om at der vil komme en god del ferdige modelloppsett fra Hitec/MPX. Ryktene sier at de første som kommer er oppsett til MPX-seilerne, men her er egentlig ingen begrensninger for hva man kan finne i framtida.


    Click image for larger version

Name:	Aurora 06.jpg
Views:	1
Size:	103.6 KB
ID:	627511

    Denne ble levert med 9-kanals mottaker, Optima 9. Den har innebygd telemetrifunksjon for å vise RX-batterispenning i senderen, og man kan sette spenningsnivået for alarm.
    Den har inngang for egen batteritilkobling kun for RX (ikke servoene) om man ønsker å ha en ekstra forsikring i tilfelle man ikke bare ønsker strømforsyning fra BEC etc.
    Man finner også en tilkobling for sensor-station der man kan koble en masse sensorer for telemetri.

    Click image for larger version

Name:	Aurora 05.jpg
Views:	1
Size:	93.5 KB
ID:	627508

    Telemetri-tilbehøret får dere ikke se nå, man kan ikke slippe alt om gadgete samtidig Bare nevner stille:

    - To typer RPM-sensorer.
    - GPS.
    - Temperatursensorer.
    - Tanknivå-målere.

    Alt dette kommer jeg tilbake til, ikke vær redde!

    I går kveld leste jeg avsnittet om binding av mottaker, lukker manualen og satte meg ned for å se om jeg intuitivt klarte å sette opp en modell.

    Og ja; jeg klarte det
    Last edited by xilian; 10-10-10, 22:44.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

  • #2
    Endelig kommer det noe bra om den knallfine radioen ja

    Har den sjøl men er litt for fersk i gamet til at jeg kan dette med for mange mikser og slikt. Men for en nybegynner som meg så er radioen helt utrolig lett å bruke, synes det er lettere å sette opp ett fly eller heli på denne enn det var på Futaba 7C.. Men det var en god raido det og så vil ikek si noe negativt der heller. Men Auroraen er bare helt knall..

    Og ett lite tips, få tak i den originale balanserings tappen for nakke reim hvis du bruker det..

    Ser at du skal bruke pult å da blirdet jo ikek aktuellt alikevel, men hvis andre har radioen så løp å kjøp den snasne røde alusaken.. da henger radioen rett og fint....
    Per Reidar Bremseth



    Aerowroks ultimate 20-300 (seilfly ) DLE55
    PA BadBoy med sc70fs
    Seagull Harrier46 med os 70fs
    pluss litt depron da..


    Alt som går opp kommer før eller siden ned....

    Comment


    • #3
      Skulle egentlig hatt en direkte sammenligningstest mellom denne og Spektrum DX8...

      Blir å handle ny radio i løpet av vinteren, og valget står mellom disse. Tror egentlig jeg har mest lyst på Hitecen, men en liten bøtte med spektrummottakere teller jo ganske tungt den andre veien.
      Last edited by jeeeeeeright; 10-10-10, 11:55.
      Remi A. Sørensen - 94877903
      Leder i Lofoten RC-Klubb

      Comment


      • #4
        Usikker på om vi klarer å få til en direkte sammenligning mot Dx8, men siden begge radioene nå fins blant medlemmer i redaksjonen kan vi prøve å snakke litt sammen.

        Jeg fikk holde i Dx8 samtidig som vi pakket ut Auroraen. Helt subjektivt følte jeg at Dx8 ville balansere mer nøytralt i det originale festet til nakkestroppen, Dx8 hadde et mer volumiøst "grep", så de med store hender sannsynligvis føler at der er mer å holde i på den. Uten at Auroraen på noen måte var dårlig. Den føltes som bedre å holde enn Dx7 igjen. Men dette er selvsagt subjektive oppfatninger.
        Imidlertid fikk jeg straks følelsen av at Aurora hadde langt bedre stikker. Så da stemmer det nok at der er mange kulelagre i gimbalene

        Skal nok få tak i balanseringstappen bare jeg finner den på en butikk. Skal fly en del uten pult også, men håper pulten dukker opp i en butikk nær meg snarest.

        Jeg har ikke programmert på JR på mange år, men som Per Reidar nevner så virker det langt mer intuitivt på Auroraen enn f.eks Futaba 7C. Den har jeg prøvd å hjelpe venner med, men plagdes. Det betyr IKKE at Futaba er dårlig, jeg regner sterkt med at man er farget av de radioene man har programmert og hatt i eget eie før.

        Telemetripakken er helt fersk på markedet. I USA sitter mange og venter svært utålmodig på releasen av gadgetene, mens jeg er heldig og har dem i handa Skal se litt på de sakene også i dag.

        Der kommer mer bilder og litt data etc senere i dag.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          få satt opp en sikkelig crow mix slik at den funker ordentlig .

          slik at jeg får en javn nedstigning på seilflya mine
          Pike perfection x3
          Race M
          victor
          Mini Corado
          Graupner mc 32
          Graupner mz 24
          [/QUOTE]

          Comment


          • #6
            Oppgraderinger og telemetri-

            Beklager tomin, har kjørt litt MC i dag i godværet og sett på crosscart. Og handla nytt fly visstnok... skjønner ikke hva som hendte!

            Skal ta et dypdykk i seilfly og crow osv etter hvert. Jeg lover.
            I kveld gikk jeg dessverre i alle fellene man kan gå i.

            Click image for larger version

Name:	Aurora 09.jpg
Views:	1
Size:	44.0 KB
ID:	571852

            Siden telemetri-sakene er helt nye ville jeg gjerne få dem opp og gå så Aurora-eiere og de som vurderer Aurora fikk se litt på siste nytt.
            Men i stedet for å lese manualene hos HITEC RCD USA satte jeg sammen og ventet i spenning på visningene. Men den gang ei, nada sensors sa elektronikken til meg i klartekst. Så jeg rykket tilbake til start og sjekket hva som skulle til av oppdateringer.
            Senderen hadde versjon 1.6 og Spectrum-modulen og mottakeren hadde 1.1. Oppgradering til 1.7 for senderen og 2.0 for Spektrummodulen og mottakeren måtte til!
            Jeg måtte oppgradere, så jeg hentet programvaren til HPP-22 programmeren på nettet. For å få lasta ned den måtte jeg slå av brannmurene, noe som tok sin tid for ei kløne som meg. Spesielt CyberDefenderen var vrang som en full frittalende nordlending i drosjekø en søndags morgen.
            Brosjyrene sier man skal ha Windows XP eller Vista, men jeg installerte på den nyeste PCen med Windows 7. Det gikk nesten smertefritt, men jeg fikk heng en gang. Det skyldes nok meg som skulle ha flere vinduer oppe og multitaske på forum etc samtidig
            (Nå skjønner jeg hvorfor det kom opp en advarsel om å lukke alle andre applikasjoner under nedlasting og oppgraderinger...)

            Hitec anbefalte å bruke engelsk språk siden man kunne få trøbbel om man valgte norsk f.eks. Engelsk er helt OK.
            Programvaren ble installert og jeg startet sakene og fulgte instruksjonene på skjermen. Etter litt kobling fra og til på de forskjellige sakene var det hele satt opp med nyeste softwaren, problemfritt. Blant annet dukket nå vinduet for custom settinger for alarm på SPC opp. (Supplementary Power Connection). Dette er den ekstra spenningstilkoblingen man kan bruke for å powre KUN RXen fra f.eks motorbatteriet. Her tillates opptil 35Volt, og man kan sette alarmgrensa selv.

            Nå koblet jeg til noen av telemetri-delene på mottakeren, to temperaturmålere og GPS. Valgte "Sensors" i menyen og vòila; sakene virket

            Click image for larger version

Name:	Aurora 07.jpg
Views:	1
Size:	112.9 KB
ID:	571854

            GPS-data kommer ikke opp, gjorde jo dette innadørs. Men begge temperatursensorene viser det samme, og avslører at det er 21 grader på hobbyrommet mitt.
            Kaffen min var bare halvvarm, og jeg putta den ene sensoren oppi. Da skvatt temperaturen opp, som dere ser på bildet under. Jeg målte også temperaturen med en infrarød motortemperatur-måler, og den viste 54,3 grader...

            Click image for larger version

Name:	Aurora 08.jpg
Views:	1
Size:	106.7 KB
ID:	571853

            Skal ta med hjem min kalibrerte jobbFluke i morra, den har temp-sensor blant annet. Men jeg koblet RX til og målte samtidig spenningen på noen mottakerbatterier med en gammel Fluke jeg har hjemme. Med ymse grad av lading på. Jeg sammenlignet med hva displayet på senderen viste. Det var godt samsvar, og når jeg holdt igjen tilkoblede servoer så jeg spenningsdroppene ganske raskt i skjermen.

            OK, jeg skal innrømme at jeg har tatt en snarvei. Lover å konsentrere meg om programmering av en litt "komplisert" seiler snarest!
            Last edited by joo; 10-10-10, 22:00.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              ...spørsmål....du har tittet litt på dette..finnes det en sensor for måling av lipoen in-flight (kjøre batteriet/el. fly), som viser f.eks. V pr. celle?

              Comment


              • #8
                Jeg er ikke 100% sikker Leif Sverre, men jeg tror nok svaret er nei. I alle fall foreløpig, så langt jeg har lest.
                Men nå kom jo denne første telemetripakken med en god del snop. Noe sier meg at det vil dukke opp mer med tiden. Det som taler mest mot at det skal komme noe snart er portene på telemetri-datasamleren. Der er ikke noen tilkoblinger dedikert til sånne data pr i dag.
                Men du kan som nevnt bruke motorbatteriet mot SPC-porten og få alarm ved en egendefinert totalspenning på motorbatteriet er jeg ganske sikker på. Skal prøve å få testet slikt etter hvert.
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  ....det høres bra ut...inntil videre vil jeg prøve denne (den er på veg) : Attention Required! | Cloudflare

                  Comment


                  • #10
                    Sensorer.

                    Trøtt i kveld, hard dag på jobb.
                    Så jeg avspiser dere med noen bilder av sensorene som er med i telemetripakka jeg har hjemme. Unntatt den optiske RPM-sensoren.

                    Sensor-station er "sentralen" i datainnsamlinga. Til denne kobles de sensorene man vil bruke, og så kobles stasjonen til egen inngang i mottakeren igjen:

                    Click image for larger version

Name:	Aurora11.jpg
Views:	1
Size:	87.6 KB
ID:	571893

                    GPSen. 5 antenner. Smekker størrelse på denne

                    Click image for larger version

Name:	Aurora10.jpg
Views:	1
Size:	62.3 KB
ID:	571892

                    Fuelmåleren. Denne fungerer mot fuel. Vet ennå ikke om den fungerer mot bensin. Limes på tanksiden. Levert i flere størrelser.

                    Click image for larger version

Name:	Aurora12.jpg
Views:	1
Size:	74.4 KB
ID:	571895

                    Magnetisk RPM-sensor. Der er med magnet også. Heli-folket må vel like å få sjekket headspeed med denne på trygg avstand fra rotorbladene tenker jeg.

                    Click image for larger version

Name:	Aurora13.jpg
Views:	1
Size:	86.7 KB
ID:	571891

                    Temperatursensor. Man kan ha 4 av disse i drift samtidig. Kanskje greit å sjekke sylindertemperaturene på boxermotorene om man plages med forskjellige temperaturer og vil sjekke om bafflingen fungerer. Eller hva med temperaturen på Lipo, ESC, uteluft i høyden mm. Mye kjekt å vite.

                    Click image for larger version

Name:	Aurora14.jpg
Views:	1
Size:	76.1 KB
ID:	571894

                    Inngangene på Sensorstasjonen er:

                    T1 - T4; tempsensorer.
                    F; fuelgauge.
                    G; GPS.
                    R1 - R2; RPM-sensorer.
                    D; datautgang til RXen.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      Da hopper vi inn i menyene.

                      Der er to primære menyer; "Model function" og "System function".

                      Først av alt skal jeg sette opp en enkel modell, i dette tilfellet min 3 år gamle Acromaster som aldri har vært i lufta...
                      Her følger jeg hurtigoppsettet slavisk, slik man kan gjøre for det meste av modeller.

                      Click image for larger version

Name:	Aurora15.jpg
Views:	1
Size:	82.6 KB
ID:	571978

                      I åpningsbildet (se over) trykker jeg på fastnøkkelen/skiftnøkkelen nede på venstre side. Dette bringer meg inn i system function-menyen.Vel inne dukker det en del valg opp. Man starter naturlig nok oppe til venstre, som man leser. Velg "Model select" (MDL Sel.). Videre valg er "New" og man henvises til første ledige memory og velger "Yes". Så legger man inn navnet på modellen, her kommer et QWERTY-keyboard opp. Det har 2 sider så man har en god del spesialtegn i tillegg til bokstaver. Navnet kan være 20 karakterer langt.

                      Click image for larger version

Name:	Aurora16.jpg
Views:	1
Size:	71.9 KB
ID:	571979


                      Underveis får man spørsmål om man vil sende (transmit?). Så lenge man bare knotter rundt i oppsettet i senderen velger man "No" så blir ikke utgangstrinnet slått på. Det er ganske unødvendig nå, ikke sant?

                      Så får man valget mellom de tre grunnleggende modelltypene; Acro, Glider og Heli. Jeg regner Acromasteren som "ACRO" og velger det. Videre menyer er forskjellige avhengig av valget her selvsagt.
                      Nå velger man "Wing Type", som for min modell er veldig enkel: "2AILE".

                      Click image for larger version

Name:	Aurora17.jpg
Views:	1
Size:	60.9 KB
ID:	571980


                      Så følger valg av hale (Normal/V-hale/Ailevator), 1 eller 2 motorer, evt retracts, airbrake og fuelmixture kontroll. Nå burde det meste man skal eller ikke skal ha i akromodellen være valgt?

                      Så får man se "Channel Function" som viser hva som er tildelt hvor. Som dere ser i bildet under har jeg to balanseror-tildelinger.

                      PS; "Jx" henviser til stikkene. J1 - J4 er aksene. Mode 1-4 kan velges i softwaren, og kan også settes default via switcher bak. Gjemt under fingergrepene...

                      Click image for larger version

Name:	Aurora18.jpg
Views:	1
Size:	54.7 KB
ID:	571981

                      Dette tok meg 30 sekunder, på andre forsøk! Grunnoppsettet for Acromasteren i senderen er nå gjort


                      Avbrekk:

                      Verdt å vite, lett å glemme; i noen vinduer er der to sider. F.eks i vinduet for valg av "Wing type", og en del andre. Vises med "1/2"-symbol oppe i displayet.

                      Batteriet i senderen er 6-cellers 1300mAh NiMH. MPX har også brukt 6-cellers i senderne sine i mange år.
                      Man kan bytte til 2S LiPo, og man kan sette alarmnivå for dette i senderen! Men da må man koble fra batteriet for å lade mot dedikert LiPo-lader selvsagt!
                      Senderen er oppgitt til å trekke 300mA, så kan dere regne ut hva man kan forvente av batteritid selv.

                      Som jeg har vært bortskjemt med i mange år på MPX-senderne mine har Aurora 9 innebygd servoslow-funksjon
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #12
                        Seilfly, crow, camber og kickflap.

                        Har spandert et par timer på hobbyrommet i kveld.

                        Målet var å programmere RaceM fra ET-Air (X-haleversjonen) med det den trengte av mixer, bare for å se om Auroraen er god til seilflyging... RaceM er en grei sak for fart på hang, med flaps og balanseror. Typisk for hangmodeller som mange vil bruke profilet fullt ut på, kunne slenge på kickflap til F3F for å snevre inn svingene og selvsagt må bremse ned for å få den ned på hangkanten når man blir kaffetørst.

                        - Jeg fikk lagt inn speedmixer!
                        - Jeg fikk lagt inn Crow/Butterfly!
                        - Jeg fikk lagt inn kickflap, med kun flaps sammen med høyderoret, og med både flaps og balanserors-andeler mot høyderoret!
                        På alle mixene kan man kompensere høyderorsandel, og man kan sette speed.


                        Men... Jeg prøvde på død og liv å ha alle modene/fasene på kun èn trepunkt switch, og speed og crow på throttlestikka hele tida. Men det kan se ut som jeg må legge speed-miksingen til en av side-sliderne?
                        Nok for i kveld, i morra skal jeg til og med ta fram manualen og prøve på nytt.

                        Men radioen ser ut til å takle det meste, selv om jeg ser for meg at jeg skal innom conditions eller ta i bruk en slider til speedsettingene. Ikke noen katastrofe i så fall. Skal dessuten få oversendt et setup til RaceM fra en kar i USA som hadde noen forslag til løsninger. Genialt at man kan utveksle oppsett på denne måten

                        Her er mye radio for pengene.
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment


                        • #13
                          sliter lit med crow , finner ikke ut hvor sette denne skikkelig opp slik at høyderors kompensasjonen blir riktig for min pike superior. mulig en må legge innen manuell miks i tillegg
                          Pike perfection x3
                          Race M
                          victor
                          Mini Corado
                          Graupner mc 32
                          Graupner mz 24
                          [/QUOTE]

                          Comment


                          • #14
                            Se om oppsettet du kan hente i post #14 her kan hjelpe deg; Aurora model set ups/templates - RC Groups
                            Har ikke prøvd det selv enda, men diskuterer litt med vedkommende på mail rundt setuper. Han virker å kunne dette bra
                            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                            Comment


                            • #15
                              Skiller du på "C" og "S" i de forskjellige conditionene. (Combination/Separately)?
                              Høyderorskompensasjon fungerer når jeg setter opp crow, men jeg har ikke prøvd å legge inn inflight finjusteringmuligheter på LT, CT eller RT enda.
                              Du er helt sikkert klar over at "NULL" betyr "PÅ"?...
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment

                              Working...
                              X