Announcement

Collapse
No announcement yet.

cap 580 fra great planes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • cap 580 fra great planes

    nytt fly under bygging,det er en cap 580 fra great planes 46/70 size(7,5-10 ccm/8,5-11.5 ccm 4t anbefalt)
    dette er en arf modell med meget fin finish,og det er en grei modell å bygge!
    hjul og hjulkåper er montert og motor er på plass,holder nå på med hengslene
    som er byttet ut mot hengsler med pinner.
    målet er å få flydd det på søndag
    Attached Files
    Mvh Geir Mogstad
    ---------------------------------------
    slapp av det kommer helt sikkert ned!

  • #2
    Originally posted by extracap
    nytt fly under bygging,det er en cap 580 fra great planes 46/70 size(7,5-10 ccm/8,5-11.5 ccm 4t anbefalt)
    dette er en arf modell med meget fin finish,og det er en grei modell å bygge!
    hjul og hjulkåper er montert og motor er på plass,holder nå på med hengslene
    som er byttet ut mot hengsler med pinner.
    målet er å få flydd det på søndag
    Kjempefint! Får vi se en video av maiden eller? Når begynte du å bygge?
    Futaba 6EXA
    Futaba 10C 2,4Ghz
    Piper J3 Cub, RCV 60SP
    Katana, CRRC PRO 50ccm

    Comment


    • #3
      srartet i 12 tia i dag,og holdt på til ca 15:00.
      og er igang igjenn nå.bilder kommer snart.

      mvh geir
      Mvh Geir Mogstad
      ---------------------------------------
      slapp av det kommer helt sikkert ned!

      Comment


      • #4
        heisann
        nå er capen ferdig! under motor montering viser det seg att det er en produksjonsfeil,motoren peker opp til høyre ( på bildet er det ikke skiver på )
        mått legge på 3 store skiver på øverste skruene på motorbokken.
        ellers er dett ett enkelt arf sett å montere,hadde det gøy med dette settet.
        det er en kammerat av meg som eier det,og vi har hvert 2 om byggingen
        alt har godt knirke fritt(uten motorbokken da).
        skal montere covling og klistermerkene etter jomfruturen som blir på søndag.
        har montert hitec 325 hb over hele linjen og en sc 7o 4t !
        skal skrive om turen på søndag.

        mvh geir
        Attached Files
        Last edited by extracap; 23-03-07, 20:37.
        Mvh Geir Mogstad
        ---------------------------------------
        slapp av det kommer helt sikkert ned!

        Comment


        • #5
          Ooooops...
          Det er ikke feil med flyet, men thrustlinjen skal faktisk være sånn..
          (Ofte så er det down/right-thrust, men på dette så er det litt annerledes..
          Det har med både kropp/vinger/stab'er, cg samt forholdet mellom disse å gjøre).
          Har hatt et sånn selv (dog kun montert og solgt), men det skal være up/right-thrust på dette flyet..

          Det vil nok fly sånn du har satt det opp, men jeg tror det må korrigeres endel med ror.. Prøv å ta vekk skivene og jeg tror du vil oppleve at flyet tracker endel bedre...

          Fine fly btw...

          Happy flying!

          Comment


          • #6
            Originally posted by Alfalfa
            Ooooops...
            Det er ikke feil med flyet, men thrustlinjen skal faktisk være sånn..
            (Ofte så er det down/right-thrust, men på dette så er det litt annerledes..
            Det har med både kropp/vinger/stab'er, cg samt forholdet mellom disse å gjøre).
            Har hatt et sånn selv (dog kun montert og solgt), men det skal være up/right-thrust på dette flyet..

            Det vil nok fly sånn du har satt det opp, men jeg tror det må korrigeres endel med ror.. Prøv å ta vekk skivene og jeg tror du vil oppleve at flyet tracker endel bedre...

            Fine fly btw...

            Happy flying!
            jeg har holdt på med modellfly i over 25 år og har aldri sett maken ,og jeg har hatt maaange fly !men jeg er åpen for det meste.skal prøve å fly det i morgen.

            mvh geir
            Mvh Geir Mogstad
            ---------------------------------------
            slapp av det kommer helt sikkert ned!

            Comment


            • #7
              I know!
              Rimelig spesiellt...

              Men hvis du har samme manualen som jeg hadde så vil du se noen bilder hvor den også er sånn.. Opp og til høyre..

              For å si det sånn... Det er en grunn til at jeg husker den!

              Comment


              • #8
                ok jeg prøver det og vi får se (tar bort skivene før flyging)
                jeg stoler på att det er rett

                mvh geir
                Mvh Geir Mogstad
                ---------------------------------------
                slapp av det kommer helt sikkert ned!

                Comment


                • #9
                  ja nå er capen flydd,var litt i tvil pga den motor trekken som pekte oppover.
                  men det var ikke så borte vekk trenger litt mere nedtrekk en annvist men det er ikke snakk om mere en en skive mellom motorblokk og torpedovegg(ca 1.5 mm) når det gjelder flyet i luften så hadde det en tendens til å flikke til høyre under litt bråe manøver med høyderor,men etter første flytur så viste det seg att vi måtte ha litt bly i venstre vingetipp(45 gram) sjekket ikke det før første flytur .
                  men det fløy meget godt og det er ett fint og godt fly å fly,så dette flyet er å anbefale for di som har lyst til å skaffe seg ett acro fly.men tror nok att du må kunne fly en trainer godt først.

                  mvh geir
                  Mvh Geir Mogstad
                  ---------------------------------------
                  slapp av det kommer helt sikkert ned!

                  Comment


                  • #10
                    45 gram bly i vingetippen er ikke litt men svært mye i mine øyne

                    Mange av de mindre acro-modellene som er til salgs i dag vil flikke med hard høyderorsbruk. Jeg har feelingen at det gjelder det meste av skala-maskinene. Modellene er anelsen "ustabile", og med CG langt bak kombinert med store utslag blir det naturlig nok sånn. Bruk dualratene aktivt, det er ofte mye mer behagelig å fly med mye reduksjon på utslagene enn å ha alt i 3D-mode hele tida.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      hei joo
                      den er ikke satt opp til 3d utslag,bare oppsatt etter anbefalt og cg stemmer!
                      men klart 45 gram er mye
                      men modellen er god den,fungerer godt og fin landingshastighet.
                      klart den kunne flydd fint og kost seg med den uten bly i vingen ,men får å få ett fly som fungerer utmerket legger vi inn bly i vingen.

                      mvh geir
                      Mvh Geir Mogstad
                      ---------------------------------------
                      slapp av det kommer helt sikkert ned!

                      Comment

                      Working...
                      X