Da har jeg begynnt å arbeide på min nye Edge, etter at Comp Arf Extraen tok kvelden for noen uker siden.
Flyet ser veldig bra ut, og har noen fordeler og bakdeler som jeg kan nevne. Har tenkt ut et par nye løsninger ang servo montering i denne modellen, og jeg kommer også til å prøve å bygge den så lett som mulig.
Det første jeg har gjort er å montere understellet. Måtte kappe 1 cm av begge leggene, da de ble litt lange inni kroppen. Når det var gjort, målte jeg ut hullene for islagsmutterne, og borret så opp hull i leggene og skrudde de på plass. Dette var gjort på 15 minutter.
Så monterte jeg cowlingen. Denne teipet jeg på plass, surret så en extra runde teip langs kanten, merket av skruen som står midt på cowlingen, og tok deretter 11 cm mellom hver skru rundt hele stasen. Endte opp med 9 skruer totalt. Limte så inn islagsmuttere på innsiden, og vips, så var den ferdig.
Plukket frem ramma til cockpit glasset. Merket av 6 punkt på kroppsramma, freste ut spor for festene til ramma. Målte så ut hvor festene skulle limes på glassramma, freste ut spor der også, og limte så fast de 6 3mm kryssfiner festene som følger med. Skal ta noen bilder av dette i morgen. Har fått på plass noen klosser som festene skal ligge mot på kroppssiden. Pesset på islagmuttere, og skrudd ramma fast på flyet.
Her kan jeg kommentere noe positivt.
På Comp Arf sin Extra som jeg hadde, var ramma for cockpiten, på selve flyet, like tynn som glassramma. 1 mm eller noe. Dette forårsaker endel vibrasjon, samt at ramma på flyet faktisk sprekker i buen mot panser, og om noen skulle finne på å løfte modellen etter denne buen, knekker den garantert. På Xtreme sine modeller, har de tatt høyde for dette, og laget kanten rund hele ramma ca 3mm tykk. Utrolig stiv og fin kant, og garantert sterkere.
Servo monteringne på disse modellene er et skikkelig sirkus, og tar veldig lang tid, da det er beregnet å montere servoen i et spant i vingen. Dette gjøres fra vingerota, og der må man ha lange fingre Jeg kommer til å skjære ut luker istedet, og lime inn spant så skinnet ikke flexer. Jeg kommer i tillegg til å lage lukene så store at servoarmen kommer ut midt i slissa som er utskjært, og dermed blir servoarm vandringen lik begge veier. Det blir den ikke om man monterer de etter normal anvisning, men de er heller ikke sentrerte på Comp Arf min heller. Men nå skal de bli det, og jeg kommer til å få et sinnsykt utslag på balanserorene.
Så i morgen begynner jeg med det arbeidet. Jeg kommer i tillegg til å skjære ut hull bak i halen, og montere siderorservoene der, og bruket stag mellom servo og sideror. Push pull metoden. Da slipper jeg dritten med å spenne opp wire, og jeg får litt extra vekt i halen, som jeg tror jeg kommer til å trenge, da jeg liker baktunge fly.
Tankfestet blir et minimum, spare vekt og tid, og det blir et knøttlite brett for powerbox og mottaker ett eller annet sted bak i cockpiten. Batteriene får vi se etter hvert hvor de ender. Om jeg har tid, så blir det arbeidet på modellen hver ettermiddag, og kanskje er den ferdig til helga.
Stay tuned for more.
Flyet ser veldig bra ut, og har noen fordeler og bakdeler som jeg kan nevne. Har tenkt ut et par nye løsninger ang servo montering i denne modellen, og jeg kommer også til å prøve å bygge den så lett som mulig.
Det første jeg har gjort er å montere understellet. Måtte kappe 1 cm av begge leggene, da de ble litt lange inni kroppen. Når det var gjort, målte jeg ut hullene for islagsmutterne, og borret så opp hull i leggene og skrudde de på plass. Dette var gjort på 15 minutter.
Så monterte jeg cowlingen. Denne teipet jeg på plass, surret så en extra runde teip langs kanten, merket av skruen som står midt på cowlingen, og tok deretter 11 cm mellom hver skru rundt hele stasen. Endte opp med 9 skruer totalt. Limte så inn islagsmuttere på innsiden, og vips, så var den ferdig.
Plukket frem ramma til cockpit glasset. Merket av 6 punkt på kroppsramma, freste ut spor for festene til ramma. Målte så ut hvor festene skulle limes på glassramma, freste ut spor der også, og limte så fast de 6 3mm kryssfiner festene som følger med. Skal ta noen bilder av dette i morgen. Har fått på plass noen klosser som festene skal ligge mot på kroppssiden. Pesset på islagmuttere, og skrudd ramma fast på flyet.
Her kan jeg kommentere noe positivt.
På Comp Arf sin Extra som jeg hadde, var ramma for cockpiten, på selve flyet, like tynn som glassramma. 1 mm eller noe. Dette forårsaker endel vibrasjon, samt at ramma på flyet faktisk sprekker i buen mot panser, og om noen skulle finne på å løfte modellen etter denne buen, knekker den garantert. På Xtreme sine modeller, har de tatt høyde for dette, og laget kanten rund hele ramma ca 3mm tykk. Utrolig stiv og fin kant, og garantert sterkere.
Servo monteringne på disse modellene er et skikkelig sirkus, og tar veldig lang tid, da det er beregnet å montere servoen i et spant i vingen. Dette gjøres fra vingerota, og der må man ha lange fingre Jeg kommer til å skjære ut luker istedet, og lime inn spant så skinnet ikke flexer. Jeg kommer i tillegg til å lage lukene så store at servoarmen kommer ut midt i slissa som er utskjært, og dermed blir servoarm vandringen lik begge veier. Det blir den ikke om man monterer de etter normal anvisning, men de er heller ikke sentrerte på Comp Arf min heller. Men nå skal de bli det, og jeg kommer til å få et sinnsykt utslag på balanserorene.
Så i morgen begynner jeg med det arbeidet. Jeg kommer i tillegg til å skjære ut hull bak i halen, og montere siderorservoene der, og bruket stag mellom servo og sideror. Push pull metoden. Da slipper jeg dritten med å spenne opp wire, og jeg får litt extra vekt i halen, som jeg tror jeg kommer til å trenge, da jeg liker baktunge fly.
Tankfestet blir et minimum, spare vekt og tid, og det blir et knøttlite brett for powerbox og mottaker ett eller annet sted bak i cockpiten. Batteriene får vi se etter hvert hvor de ender. Om jeg har tid, så blir det arbeidet på modellen hver ettermiddag, og kanskje er den ferdig til helga.
Stay tuned for more.
Comment