Announcement

Collapse
No announcement yet.

Xtreme Comp Edge 540 House Scheme

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Xtreme Comp Edge 540 House Scheme

    Da har jeg begynnt å arbeide på min nye Edge, etter at Comp Arf Extraen tok kvelden for noen uker siden.
    Flyet ser veldig bra ut, og har noen fordeler og bakdeler som jeg kan nevne. Har tenkt ut et par nye løsninger ang servo montering i denne modellen, og jeg kommer også til å prøve å bygge den så lett som mulig.

    Det første jeg har gjort er å montere understellet. Måtte kappe 1 cm av begge leggene, da de ble litt lange inni kroppen. Når det var gjort, målte jeg ut hullene for islagsmutterne, og borret så opp hull i leggene og skrudde de på plass. Dette var gjort på 15 minutter.

    Så monterte jeg cowlingen. Denne teipet jeg på plass, surret så en extra runde teip langs kanten, merket av skruen som står midt på cowlingen, og tok deretter 11 cm mellom hver skru rundt hele stasen. Endte opp med 9 skruer totalt. Limte så inn islagsmuttere på innsiden, og vips, så var den ferdig.

    Plukket frem ramma til cockpit glasset. Merket av 6 punkt på kroppsramma, freste ut spor for festene til ramma. Målte så ut hvor festene skulle limes på glassramma, freste ut spor der også, og limte så fast de 6 3mm kryssfiner festene som følger med. Skal ta noen bilder av dette i morgen. Har fått på plass noen klosser som festene skal ligge mot på kroppssiden. Pesset på islagmuttere, og skrudd ramma fast på flyet.
    Her kan jeg kommentere noe positivt.
    På Comp Arf sin Extra som jeg hadde, var ramma for cockpiten, på selve flyet, like tynn som glassramma. 1 mm eller noe. Dette forårsaker endel vibrasjon, samt at ramma på flyet faktisk sprekker i buen mot panser, og om noen skulle finne på å løfte modellen etter denne buen, knekker den garantert. På Xtreme sine modeller, har de tatt høyde for dette, og laget kanten rund hele ramma ca 3mm tykk. Utrolig stiv og fin kant, og garantert sterkere.

    Servo monteringne på disse modellene er et skikkelig sirkus, og tar veldig lang tid, da det er beregnet å montere servoen i et spant i vingen. Dette gjøres fra vingerota, og der må man ha lange fingre Jeg kommer til å skjære ut luker istedet, og lime inn spant så skinnet ikke flexer. Jeg kommer i tillegg til å lage lukene så store at servoarmen kommer ut midt i slissa som er utskjært, og dermed blir servoarm vandringen lik begge veier. Det blir den ikke om man monterer de etter normal anvisning, men de er heller ikke sentrerte på Comp Arf min heller. Men nå skal de bli det, og jeg kommer til å få et sinnsykt utslag på balanserorene.

    Så i morgen begynner jeg med det arbeidet. Jeg kommer i tillegg til å skjære ut hull bak i halen, og montere siderorservoene der, og bruket stag mellom servo og sideror. Push pull metoden. Da slipper jeg dritten med å spenne opp wire, og jeg får litt extra vekt i halen, som jeg tror jeg kommer til å trenge, da jeg liker baktunge fly.

    Tankfestet blir et minimum, spare vekt og tid, og det blir et knøttlite brett for powerbox og mottaker ett eller annet sted bak i cockpiten. Batteriene får vi se etter hvert hvor de ender. Om jeg har tid, så blir det arbeidet på modellen hver ettermiddag, og kanskje er den ferdig til helga.

    Stay tuned for more.
    Attached Files
    Knut Erik
    But it flies, so who cares??
    www.torqueroller.com
    Steikje galen
    www.skalamodellflyklubb.no
    www.teamflyingcircus.com

  • #2
    skal du ha pisk antenne? er mottakerbrettet i carbon?

    vet en i klubben var plaget med støy i sin. han hadde ikke pisk antenne, og mottakerbrettet var i carbon og mottakeren rett oppå dette...

    ikke for å skremme deg, men det kan være lurt å tenke på hvor antenna går i forhold til alt av carbon.

    pent fly forresten...
    Jørgen Wake Stensen
    Bodø MFK
    Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

    Comment


    • #3
      Se der jah! krute godt fly du har fått tak i deg vi gleder oss veldig til mere bilder og film når du får beiste i lufta! kjør på!! kan bli ei bra helg!
      Stein Arne Kjøraas

      Fly:

      1,6m trainer
      Graupner cherokee 1,6m "Brick"
      Multiplex Gemini
      Seagull Edge 540 2m /w 3w 28i "3d trainer"

      Hitec Aurora 9

      På vei inn:

      Pilot Sbach 29% w/Hacker A60 + + +

      Medlem av innherred modellflyklubb
      www.innherredmodellflyklubb.ning.no

      Comment


      • #4
        Originally posted by jørgen123
        skal du ha pisk antenne? er mottakerbrettet i carbon?

        vet en i klubben var plaget med støy i sin. han hadde ikke pisk antenne, og mottakerbrettet var i carbon og mottakeren rett oppå dette...

        ikke for å skremme deg, men det kan være lurt å tenke på hvor antenna går i forhold til alt av carbon.

        pent fly forresten...
        Heisann.
        Jeg blir ikke skremt så lett
        Jeg har montert mottakeren på carbonbrett tidligere, uten noen form for forstyrrelser. Jeg har brukt pisk antenne på min forrige 3 meter, det fungerte helt utmerket. Men på min siste modeller, så har jeg tatt antenna ut gjennom bunn på flyet, og latt den ligg langs buken bakover. Dette har fungert utmerket, og jeg kommer til å gjøre det samme på denne. Enkelt og greit, mitt nye motto

        Når det gjelder dette med Carbon og mottakere, er min oppfatning at så lenge ikke mottaker/antenne er omgitt av carbon, så skal det ikke være stor fare for forstyrrelse, så jeg har egentlig ingen betenkligheter med å la mottaker og powerbox stå på et brett, laget av 3mm xfiner, dekket med en 60 grams carbon duk.

        Nå driver jeg og lager middag, og når den er fortært, håper jeg å kunne stikke på hobbyrommet og fortsette med monteringen av modellen. Bilder følger senere i kveld, etter dagens økt.
        Knut Erik
        But it flies, so who cares??
        www.torqueroller.com
        Steikje galen
        www.skalamodellflyklubb.no
        www.teamflyingcircus.com

        Comment


        • #5
          Ser bra ut dette!!..har du gjort noe med motoren da så den ikke stopper under første hoover

          Lars Petter
          Lars Petter Nesse

          Votec 322 40% 3W170cs
          Extra 330 40% 3W212cs

          Comment


          • #6
            Tøft, ser frem til bilder!
            Stein Arne Kjøraas

            Fly:

            1,6m trainer
            Graupner cherokee 1,6m "Brick"
            Multiplex Gemini
            Seagull Edge 540 2m /w 3w 28i "3d trainer"

            Hitec Aurora 9

            På vei inn:

            Pilot Sbach 29% w/Hacker A60 + + +

            Medlem av innherred modellflyklubb
            www.innherredmodellflyklubb.ning.no

            Comment


            • #7
              Jaja, det går da fremover.
              Tenningsanlegget er til inspeksjon hos en venn av meg som kan sånne ting, han vil prøve å finne feilen, og utbedre den. Garantien er utløpt, så jeg får ikke nytt hos 3W, og jeg er ikke sikker på om jeg vil ha heller. Det finnes flere anlegg i verden. Har forøvrig sendt en mail til de høye herrer i Tyskland, med spørsmål om hva som egentlig feiler disse tenningsanleggene, men de har ikke giddet å svare. Er 14 dager siden jeg sendte mailen. Så mye bryr de seg, tydligvis.

              Idag har jeg bare fått et par timer på "rommet", og jeg begynnte med å ta frem cockpitglasset, og sotet det sånn passe sort. Det ligger ennå til tørk, så ingen bilder av det nu.
              Jeg begynnte så å installere servoene i høyderorene, og det gikk greit, og fort. Xtreme Comp, og Comp Arf er nokså likt bygget, så etter at servoen var kommet på plass, passet linkene med 3mm gjengestang som ble brukt i Extraen, rett på, så det er bare å sette strøm på sakene, og alt skal fungere perfekt. Gøy

              Tok hull i sidene på kroppen bak ved stabben, og laget 2 rammer i 6mm xfiner som jeg limte fast på innsiden av hullene. Puttet så inn siderors servoene og skrudde de fast. Sitter som faen, og flexer ikke. Tok en liten test med en 3mm gjengestang og de linkene som følger med i settet, og det var absolutt 0 slark. Skal ikke bruke de linkene da jeg har noen som er litt mer robuste liggende. Glemte å skrive at sideroret er ferdig installert og rorhorn innlimt.

              I morgen skal jeg montere halehjulsbrakket'n, den er jo like fin, og smekke inn servoene i vingene. Om jeg rekker det, kommer jeg også til å starte tilpassing av motoren og pottene. Dette regner jeg med å bruke en times tid på.
              Er utrolig hvor fort det går når man har absolutt alt liggende, og spesielt siden det meste er ferdig justert, og bare trenger litt modding før installering.
              Hjulkåper og hjul tar jeg tilslutt, da jeg har dårlig erfaring med at modellen plutselig ruller av benken. Joda, kan selfølgelig sikre den, men jeg flytter på den hele tiden, og en eller annen gang, glemmer jeg å gjøre det.
              Trodde jeg skulle dø den gangen jeg kom inn på hobbrommet, og min nylakkerte splitter nye 3 meter Votec lå på gulvet og ropte på hjelp. Den hadde trillet av benken i løpet av natten, og jeg aner ikke den dag idag, hvordan det har gått til.
              Har ikke så mange bilder, da dette ikke er like spennende som scratch bygging.

              Enjoy
              Attached Files
              Knut Erik
              But it flies, so who cares??
              www.torqueroller.com
              Steikje galen
              www.skalamodellflyklubb.no
              www.teamflyingcircus.com

              Comment


              • #8
                Ohoy! det må jeg si, gjort det en gang før du da kanskje, men dette prosjektet har bra driv må jeg si! skulle tro du fikk nok høyderor ser jeg *bilde*
                Stein Arne Kjøraas

                Fly:

                1,6m trainer
                Graupner cherokee 1,6m "Brick"
                Multiplex Gemini
                Seagull Edge 540 2m /w 3w 28i "3d trainer"

                Hitec Aurora 9

                På vei inn:

                Pilot Sbach 29% w/Hacker A60 + + +

                Medlem av innherred modellflyklubb
                www.innherredmodellflyklubb.ning.no

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Eagle
                  Heisann.
                  Jeg blir ikke skremt så lett
                  Jeg har montert mottakeren på carbonbrett tidligere, uten noen form for forstyrrelser. Jeg har brukt pisk antenne på min forrige 3 meter, det fungerte helt utmerket. Men på min siste modeller, så har jeg tatt antenna ut gjennom bunn på flyet, og latt den ligg langs buken bakover. Dette har fungert utmerket, og jeg kommer til å gjøre det samme på denne. Enkelt og greit, mitt nye motto

                  Når det gjelder dette med Carbon og mottakere, er min oppfatning at så lenge ikke mottaker/antenne er omgitt av carbon, så skal det ikke være stor fare for forstyrrelse, så jeg har egentlig ingen betenkligheter med å la mottaker og powerbox stå på et brett, laget av 3mm xfiner, dekket med en 60 grams carbon duk.

                  Nå driver jeg og lager middag, og når den er fortært, håper jeg å kunne stikke på hobbyrommet og fortsette med monteringen av modellen. Bilder følger senere i kveld, etter dagens økt.
                  Var vel en del carbon ellers på flyet, men men.
                  Hvis jeg ikke husker helt feil så gikk vel antenna gjennom mottakerbrettet og bakover i halen.

                  Vet ikke helt om du misforstod meg litt; Det var ikke piskantenne på den modellen jeg snakket om, men det var mere ment som et tips om at det kunne være lurt å ha...
                  Jørgen Wake Stensen
                  Bodø MFK
                  Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                  Comment


                  • #10
                    Har nok gjort det før ja. Dette er vel den 8 plast kjerra jeg setter sammen nå, og jeg lærer noe nytt hver gang. Samtidig finner jeg enklere måter å gjøre ting på. Det som kommer til å ta lengst tid på denne modellen, er brettet for mottaker og powerbox, samt festet for pottene inni kroppen, siden disse skal kles med litt carbonfiber duk, for syns skyld. Må vel for en gangs skyld legge litt arbeid i å få det litt pent.

                    Har du tenkt noe mer på hvilken modell du satser på neste gang da?
                    Knut Erik
                    But it flies, so who cares??
                    www.torqueroller.com
                    Steikje galen
                    www.skalamodellflyklubb.no
                    www.teamflyingcircus.com

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by jørgen123
                      Var vel en del carbon ellers på flyet, men men.
                      Hvis jeg ikke husker helt feil så gikk vel antenna gjennom mottakerbrettet og bakover i halen.

                      Vet ikke helt om du misforstod meg litt; Det var ikke piskantenne på den modellen jeg snakket om, men det var mere ment som et tips om at det kunne være lurt å ha...
                      Disse flyene har fint lite carbon i seg. Det ligger en stripe midt i panseret, pluss littegrann bak i halen. Jeg har ikke mottakerantenna gjennom servobrettet. Den ligger over brettet, ned på fremsiden, gjennom kroppen, og er så teipet fast på undersiden.
                      Pisk antenne er veldig greit å ha, men jeg har funnet ut at jeg like gjerne gjør det på denne måten. Og så slipper jeg å fundere på hvor mottakeren skal stå, da piskantennen helst bør plasseres på en kosmetisk bra plass. Og så må man kutte antenne ledningen tilsvarenede pisken, og da er det ikke sikkert at mottaker kan stå der man hadde tenkt.
                      Knut Erik
                      But it flies, so who cares??
                      www.torqueroller.com
                      Steikje galen
                      www.skalamodellflyklubb.no
                      www.teamflyingcircus.com

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Eagle
                        Har nok gjort det før ja. Dette er vel den 8 plast kjerra jeg setter sammen nå, og jeg lærer noe nytt hver gang. Samtidig finner jeg enklere måter å gjøre ting på. Det som kommer til å ta lengst tid på denne modellen, er brettet for mottaker og powerbox, samt festet for pottene inni kroppen, siden disse skal kles med litt carbonfiber duk, for syns skyld. Må vel for en gangs skyld legge litt arbeid i å få det litt pent.

                        Har du tenkt noe mer på hvilken modell du satser på neste gang da?
                        Jeg er ganske så uenig med meg selv, om det blir et brukt Kompositt fly, nytt fly, kit, eller tegning, jeg har sett meg ut mange fine fly-typer jeg personlig liker.

                        Hva størrelse angår, så har jeg sett meg max rundt 40% ikke nødvendig å være så stor, men det er bare hva bilen klarer i lengde på kroppen. men noe rundt 30-35% blir mere realistisk.

                        Skal vel bestemme meg når sommern har kommet og fått et par timer på edge'n min

                        Stein
                        Stein Arne Kjøraas

                        Fly:

                        1,6m trainer
                        Graupner cherokee 1,6m "Brick"
                        Multiplex Gemini
                        Seagull Edge 540 2m /w 3w 28i "3d trainer"

                        Hitec Aurora 9

                        På vei inn:

                        Pilot Sbach 29% w/Hacker A60 + + +

                        Medlem av innherred modellflyklubb
                        www.innherredmodellflyklubb.ning.no

                        Comment


                        • #13
                          Liten oppdatering.
                          Jeg har ikke fått gjort så mye på flyet, pga ting å gjøre hjemme med familien, men i grove trekk er det stort sett motor innstallasjon som står igjen. Skal legge ut noen bilder og mer fyldig rapport i løpet av helga, da jeg blir bortreist i morgen.
                          Knut Erik
                          But it flies, so who cares??
                          www.torqueroller.com
                          Steikje galen
                          www.skalamodellflyklubb.no
                          www.teamflyingcircus.com

                          Comment


                          • #14
                            Tøft! ser frem til hel bilde av fly med pilot jah!
                            Stein Arne Kjøraas

                            Fly:

                            1,6m trainer
                            Graupner cherokee 1,6m "Brick"
                            Multiplex Gemini
                            Seagull Edge 540 2m /w 3w 28i "3d trainer"

                            Hitec Aurora 9

                            På vei inn:

                            Pilot Sbach 29% w/Hacker A60 + + +

                            Medlem av innherred modellflyklubb
                            www.innherredmodellflyklubb.ning.no

                            Comment


                            • #15
                              Jeje.
                              Har vært lite fremgang i det siste. Forrige helg ble det knallvær, og familien krevde sitt, samt at det ble en del flyving på søndagen. Har jobbet mye overtid denne uka, og ikke hatt overskudd til å reise på hobbyrommet. Har tatt et par bilder av servo monteringen i vingene, og det ble iallefall nok utslag
                              Om noen som leser dette har en sånn Edge, er jeg interessert i å få vite hur mycket utslag ni har på balanserorene deres. jeg har 11 cm fra tippen og ned på vingeflata når balanseroret er på fullt utslag. Det som står igjen er vel nevnt tidligere, motor og potter, samt balansering. Kanskje i morgen??
                              Attached Files
                              Knut Erik
                              But it flies, so who cares??
                              www.torqueroller.com
                              Steikje galen
                              www.skalamodellflyklubb.no
                              www.teamflyingcircus.com

                              Comment

                              Working...
                              X