Announcement

Collapse
No announcement yet.

Xtreme Comp Edge 540 House Scheme

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Og noen til
    Attached Files
    Knut Erik
    But it flies, so who cares??
    www.torqueroller.com
    Steikje galen
    www.skalamodellflyklubb.no
    www.teamflyingcircus.com

    Comment


    • #32
      Flyet har begynnt å ta skikkelig form igjen, bilder kommer i morgen. I og med at jeg nettopp har laget en maken modell, er det relativt raskt å kopiere alle hull og løsninger, slik at monteringen går raskt. Jeg har allikevel gjort noen små forandringer, i håp om å spare noen gram her og der.

      Endel av servoene mine har gått til servohimmelen, så nye må skaffes. Jeg tenkte det var nok å skifte drevsett i dem, men etter at jeg åpna dem, og fant alle drev hele og fine, besluttet jeg å kaste de, da de ikke fungerer 100% som de skal. Her gambler jeg ikke.

      Har også lakkert propellen og spinneren rød/gul, for å matche flyets fine farger, og det ser veldig bra ut. Skal ha på et lag med klarlakk, så det virkelig blir blankt og fint.
      Da sees vi her i morgen kveld.
      Knut Erik
      But it flies, so who cares??
      www.torqueroller.com
      Steikje galen
      www.skalamodellflyklubb.no
      www.teamflyingcircus.com

      Comment


      • #33
        Go kveld
        Har hatt en liten økt i dag oxo, men Edgen har måtte dele bord med DG 600'n min, som restaureres og gjøres klar til hang flyving på Bud til helgen. Har nå fått gjort helt ferdig hele kroppen, med stabber og sideror. Skal sette i nye servoer i halen på sideroret, og trenger 2 meter med servokabel. Dette får jeg innen noen dager. Alt er klartgjort, og tank, potter og motor settes inn i morgen. Da kan jeg begynne på vingene, og ferdigstille de.
        Som bildene viser, har jeg laget tankfeste av to karbonstaver. Dette gjør montering og demontering veldig enkelt, tanken legges på rørene, og stripses fast.
        Pottene legges på braketten av karbon, og stroppes fast med noen heftige O-ringer jeg fant på jobb. De sitter dønn fast, og det var en positiv overraskelse fra Extraen. Der lå pottene i noen metall skåler som var skrudd fast på understellet, og disse klirret og bråkte endel. Da jeg startet motoren på Edgen første gang forrige uke, ble jeg forbauset over hvor stille den gikk. En god løsning, for meg iallefall.

        Gass servoen sitter på et brett, som er formet etter innsiden av motordomen, og dette er skrudd fast til flykroppen fra utsiden. Om jeg må ut med servoen, løser jeg to 3mm Umbrako skruer, og vips, ut med det.

        Når det gjelder karbonrørene til tanken, er disse stukket inn i to braketter av 3mm xfiner, som er limt til kropps sidene, og om jeg må ta dem ut, er det bare å bøye de litt, og vippe dem ut av hullene de sitter i. Tror ikke det skal ta meg mer enn 10 minutter og demontere hele innmaten i flyet, om det skulle være nødvendig

        Siderorservoene sitter som sagt i halen på flyet, og jeg har forsterket hullene med 6mm x finer. Jeg brukte det medfølgende servobrettet, som er glasset på hver side for extra styrke og finish, samt noen servobraketter som sikkert er beregnet for å forsterke servofestene på platen. Limte de sammen med superlim, og limte de inn på innsiden av kroppen. Bildet viser xfineren på motsatt side av kroppen. Dette ble skikkelig stivt og fint, og null flex. Med 14 cm lang pushrod (3mm gjenget stang) har jeg helt slarkefri overføring til sideroret, og jeg slipper å bekymre meg for en wire, som kan feile, og som strammer og slakker seg ved temperatur forandringer.
        De fungerer også kjempefint som ekstra vekt i halen, så slipper jeg å legge inn bly der, og dermed sparer noen gram.

        Da jeg balanserte den andre Edgen, balanserte den helt perfekt med tenningsbatteriet på vingerøret. I lufta måtte modellen ha 3 knepp dykkror når den var opp/ned for å fly level, så denne gangen, legger jeg batteriet under powerboxen, ca 50 cm lenger bak. Jeg liker å ha et fly som flyr hands off både opp/ned og vanlig. Er greit når man skal fly lavt på rygg, som jeg ofte gjør etter take off.

        Vel, so far so good. Begynner å få teken på å sette sammen dette flyet nå, og kanskje jeg skal driste meg til å si at, jeg gjerne monterer sammen din neste Edge, om du skulle ha behov for det Jeg liker sånt . Jeg har jo alle målene som skal til, og det gjør monteringen til en lek, med null plunder og tenking, bare rett frem hele veien. Jeg er nesten sikker på at om jeg hadde hatt alt som skal til for å sette sammen en komplett modell, skulle jeg ha klart det på 1 dag.

        Sees i morgen
        Attached Files
        Knut Erik
        But it flies, so who cares??
        www.torqueroller.com
        Steikje galen
        www.skalamodellflyklubb.no
        www.teamflyingcircus.com

        Comment


        • #34
          Noen til
          Attached Files
          Knut Erik
          But it flies, so who cares??
          www.torqueroller.com
          Steikje galen
          www.skalamodellflyklubb.no
          www.teamflyingcircus.com

          Comment


          • #35
            Kjempe stilig. ...
            Lama V3
            Hydrofoam
            Hjemmelagd deltavinge

            The fuel mix you have to use is always the most expensive

            Comment


            • #36
              Lenge siden jeg har skrevet noe her nå. Edgen har vært ferdig en god stund, men jeg har jobbet så mye det siste at det ikke har blitt noe flyving.
              Vekta havna på 12,2 kg, den forrige var 12 blank. 200 gram merkes nok ikke så mye.
              Hadde noen turer med flyet i går, og alt stod til forventningene. Den flyr like fint som den forrige. Har lagt ut modellen for salg, og tirsdag skifter den sansyligvis eier.
              Da starter jeg på et nytt prosjekt, som kanskje kommer på trykk her.
              Legger ved et bilde fra stripa i går været var nydelig, med en del vind fra nordøst, men den la ingen demper på dagen.

              Snakkes senere da.
              Attached Files
              Knut Erik
              But it flies, so who cares??
              www.torqueroller.com
              Steikje galen
              www.skalamodellflyklubb.no
              www.teamflyingcircus.com

              Comment


              • #37
                Et lite spm angående edge sin spesielle vinge design, hva er positivt/negativt med å ha slik rett forkant på vingene?
                Stein Arne Kjøraas

                Fly:

                1,6m trainer
                Graupner cherokee 1,6m "Brick"
                Multiplex Gemini
                Seagull Edge 540 2m /w 3w 28i "3d trainer"

                Hitec Aurora 9

                På vei inn:

                Pilot Sbach 29% w/Hacker A60 + + +

                Medlem av innherred modellflyklubb
                www.innherredmodellflyklubb.ning.no

                Comment


                • #38
                  Hei. Når det gjelder vingeprofiler og former, er jeg egentlig blank. Men jeg har lest litt på et forum i USA, diverse flytester og sånt, og noe som ser ut til å gå igjen, er at feks Extra, vingerocker litt i harrier, noe mine også gjør(har gjort). Men Edgen min vingerocker ikke i det hele tatt, og det ser jeg at de ikke gjør i USA heller. Mulig det har med vingeformen å gjøre. Yaken til Somenzini har bakover svepte vinger, som en Giles, og ut ifra det jeg leser, og ser på film, så vingerocker ikke denne heller. Bruker bare vingerocking som et eksempel, siden jeg har erfart det selv.
                  Attached Files
                  Knut Erik
                  But it flies, so who cares??
                  www.torqueroller.com
                  Steikje galen
                  www.skalamodellflyklubb.no
                  www.teamflyingcircus.com

                  Comment


                  • #39
                    Aha, jah, det kan jo være noe der da, jeg skal smelle inn motoren i edge'n min imårra jeg også, så det blir da vel å prøve seg litt frem iløpet av helga tenker jeg
                    Stein Arne Kjøraas

                    Fly:

                    1,6m trainer
                    Graupner cherokee 1,6m "Brick"
                    Multiplex Gemini
                    Seagull Edge 540 2m /w 3w 28i "3d trainer"

                    Hitec Aurora 9

                    På vei inn:

                    Pilot Sbach 29% w/Hacker A60 + + +

                    Medlem av innherred modellflyklubb
                    www.innherredmodellflyklubb.ning.no

                    Comment

                    Working...
                    X