Announcement

Collapse
No announcement yet.

Test av Hyperion Helios F3A 10e

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Test av Hyperion Helios F3A 10e

    Den er ikke i hus, men bekreftet fra Elefun at det kommer en neste uke. 10 size elektro med vingespenn på 94 cm og en total flyvekt på ca 650-700 gram.

    Forgjengeren Katana 10e er det mange her hjemme som har og fortsatt flyr og det med stor suksess. Denne er enn opgradering med mye nytt og som Hyperion selv sier:
    The new Helios incorporates the latest in F3A design for "superb" feel in aerobatic flight. Point-n-Shoot !

    Lekre linjer og flott fargeskjema, flere bilder kommer når fly og alt utstyr er på benken
    Attached Files
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

  • #2
    Da er den i hus !

    Ser riktig bra ut, full komplett pakke dukket opp fra Elefun i går og på det ene bildet ser dere alt av utstyr som skal i den.

    Skal veie etterpå og lime den sammen kjappest mulig, bilder kommer fortløpende !
    Attached Files
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #3
      Etter en helvetes dag med pigger og hugget ut en stor kloss av betong og armering rakk jeg litt montering igjen.

      Hjulkåpene er forsterket innvendig, motor montert og alle rorhorn er limet. Det samme er alle ror, med CA hengsler selvfølgelig
      Attached Files
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #4
        Det er lite hokus pokus med modellen og den bygges raskt.

        Hjulkåper er pent på plass på enkelt måte. Det kunne vært kjekt å hatt noe som hindrer kåpene å bli dratt med rundt under landing.

        Pass på at du trer inn høyderoret før du limer hengslene til staben

        Linkingen er kort og enkel. Men skal linkene være lange nok så må hodet på servoen stå nærmest linken.
        Attached Files
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #5
          Montering av utstyr.

          På motoren bruker jeg bare en vanlig propelladapter fra Hyperion og esc legges under motorbukk og stripses der. Mottaker bak vingebjelken og batteri og velcro i passende avstand fra fronten. CG skal ligge på 70-80 mm fra forkant og dette er ingen problem å få med standard plassering av utstyr.
          Attached Files
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #6
            Også var det siste part, finish med og uten klistremerker.

            Spektrum mottakeren har blitt "bindt" mot riktig modell i senderen og alt er klart til første flyging. Det er ikke ille med ett par timer i kjelleren for en flyklar maskin??
            Attached Files
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #7
              Pent! Du bygger fort Alf! Er modellen 3D kapabel? Ser sånn ut ihvertfall ut fra størrelsen på rorene.
              William Jul Ringkjøb
              Bodø MFK

              If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

              Comment


              • #8
                Bestykking og vekt !

                Flyklar modell uten batteri veier 596 gram og det er 30-40 gram mer enn Hyperion antyder. Det er brukt noe tyngre regulator enn standard, men det er ikke så mye mer man kan få spart på denne.

                Motor: Hyperion Z2213-16
                Esc: Hyperion Titan 30A
                Propell: APCe 9x4,5
                Batteri: Hyperion 3S1800 mah
                Mottaker: Spektrum 6200 Fullrange
                Servoer: Waypoint W-092 rund baut

                Det kommer fullt review senere her på mfn etter at flytester og fotoshoot er foretatt.
                Men modellen er for meg tiltrekkende og alt er solid og bra. Lekkert utseendet og gleder meg til å fly "F3A" maskin igjen
                ____________________________
                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                Comment


                • #9
                  Ja, den er nok 3D kapabel, men noe lengre moment i kroppen så den er nok ikke Yak 3D linende. Men til gjengjeld er størrelsen så genial at jeg skal stasjonere den bak i bilen så den alltid er med.
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • #10
                    Er det noen som har testet forgjengeren fra Hyperion og har tilbakemeldinger på denne?

                    Holder været seg så blir det test i dag
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #11
                      Har fått gjort jomfrutur, men kunne kanskje likegodt ventet. Det blåste mildt sagt i overkant friskt. Fikk ikke føle så mye mer enn at den virket balansert og bra, mye effekt. Desverre klarte jeg en selvforskyldt hard landing og nappet av understellet uten noe mer skader. Skruene ble nappet ut sammen med litt finer, men ingen store skader. Selve området rundt understellet er forsterket og bra, men vil kanskje anbefale litt lenger skruer for å få bedre feste i det forsterkede området som allerede er der.
                      ____________________________
                      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                      Comment


                      • #12
                        Hei,

                        H-Heliosen min Ble invitert inn her den, da artikkel allerede finnes her

                        Nå må det sies at jeg ikke har testet den som original, den havnet straks under kniven, så den hører kansje ikke helt hjemme her, men for de som er interessert i en ombygging, skriver jeg noen ord likevel.

                        Skal få puttet på noen bilder etterhvert, så kan dere få se. Jeg la på noen tidligere bilder av den på "Pattern" sidene, men den har nå gjennomgått ytterligere modifikasjoner siden de ble tatt...

                        Tanken bak min var å kunne bruke den til Pattern (F3A, P-09 )trening, da jeg bruker de store (2+2) til konkurannse bruk, og parkerer de om vinteren. Siden jeg har en fotball-bane rett utenfor huset , trengte jeg noe "smått-og-lydløst" . Tenkte først å bygge en opp fra scratch, men kjøpte da heller Denne Heliosen for ombyggning, slippe litt lettere unna, dessuten kunne den lettere testes underveis, lappe på test-biter for å prøve ...


                        Faktisk så flyr den bra når forholdene er stille. Helt klart den beste jeg har prøvd så langt av denne størrelsen. Kontant og presis, i de aller fleste øvelsene, holder linjen fint, og tegner fine buer og tar seg godt ut på himmelen. Den trengte dessuten mer kraft for å kjøre de store programmene.

                        Oppsettet :

                        * Motor : Hyperion Z3007-26
                        * Batteri : 3-celler fra- 1800 mah og opp ...
                        * regulator: kotronic 30 amp.

                        Dette oppsettet yter ca 250W ( 10v netto x 25 amp på 10x5 apc ) og kjennes passelig for dette bruket.

                        Ekstra kraft og kjøretid koster noe i vekt, men 730 gram total startvekt med dette oppsettet er helt ok for modellen, ingen stygge uvaner.

                        Modifikasjonene.
                        Jobben som er gjort på min slik den er nå :

                        Kroppen: forlenget 5cm (i halepartiet)+ understell fjernet.
                        Vertikal stab : flyttet bakover + ny fasong og mindre ror
                        Horisontal stab: flyttet 8.5cm lenger bak+ny fasong og lite ror
                        Vingen : mindre v-form+ balanserorene er både kortet inn og gjort smalere.

                        Disse tingene tar jo litt tid, men lønner seg om det er en slik type fly man ønsker seg ...

                        Skal få somlet meg (snart) til å få vist noen bilder, så ser man lettere ...

                        Kjell Olav

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by affa View Post
                          Det er lite hokus pokus med modellen og den bygges raskt.

                          Hjulkåper er pent på plass på enkelt måte. Det kunne vært kjekt å hatt noe som hindrer kåpene å bli dratt med rundt under landing.

                          Pass på at du trer inn høyderoret før du limer hengslene til staben

                          Linkingen er kort og enkel. Men skal linkene være lange nok så må hodet på servoen stå nærmest linken.
                          jeg bruker på 2x2 modeller to skruer for og feste hjulkåpene en som også tar seg av hjulet denne går også helt igjennom til den andre siden av kåpa gjør hjulkåpe mye stivere og lar de tåle gress\snø også en som står rett over denne denne går mellom leggen og inn i kåpa, hindrer at kåpa går rundt!
                          Rune Gjelsnes
                          Vikersund
                          92624841

                          Comment


                          • #14
                            Hei,

                            Noen bilder av Heliosen ...

                            Som man ser er halen forlenget, samt ny horisontal-og vertikal stab med mindre ror. Balanserorene er også mindre (smalere og kortere ).

                            Tyngde-punktet endte på samme sted, selv om alt er flyttet bakover da de nye delene er lettere enn de gamle+ unødvendige forstekninger i halen ble fjenet.

                            Om man ikke vil gjøre denne jobben, men ønsker seg en litt mer pattern utgave enn 3D,finnes det en kort-versjon som fungerer greit : (ble testet underveis)

                            * Flyet beholdes som det er, men flytter stabben maksimalt bakover når man monterer denne ved å fortsette det originale sporet til horisontal stabbens feste max bakover. (ca 3.5cm).

                            * Bytte ut de originale rorhornene med store (dobbelte) på alle ror . ( ssmmååå utslag )

                            * Ikke montere understell ( den er fin å kaste , kan holde på kroppen under vingen som en høyvinget + lande på buken går også helt fint.)

                            * Holde tyngde punktet i fremste posisjon, da blir den snillere.

                            Det som er fint med denne størrelsen er jo at man ikke trenger store plassen for å ha det gøy ... '
                            De fleste modellene som bare er LITT større krever fort mer plass, og tilgjengeligheten blir ikke den samme. Skal man først ut å kjøre bil for å fly, bruker jeg heller de store modellene. Heliosen + andre i samme klasse, fyller helt klart opp et tommrom !

                            Kjell Olav
                            Attached Files

                            Comment


                            • #15
                              Hei,

                              Flere turer er unnagjort og riktig så gøy er det

                              Må jo si at den går riktig så fint nå ,går virkelig an å bruke til ordentlige øvelser ...

                              Til og med i lettere vind går den overaskende bra ...

                              Det jeg savnet med den var et bedre track i vertikaler ,spesiellt med roll øvelser og med feks vending eller stallturn på toppen ... (både pitch & yaw ).
                              Her ble det prøvet et kjent triks fra de store modellene, rett og slett å feste en 15mm bred balsa flak bak på halen ( se bildet ) som et "drivanker" . Og ganske riktig ble modellen totalt forandret på dette, samt at dette også bremser godt nedover. Sideroret blir også mer svampete rundt midten, men påvirker ikke merkbart effekten på normale utslag.

                              Motortrekket er blitt justert ( mer opp + til høyre) I tillegg er det montert luft-utak, samt en sko under buken med antiskli-teip, så slipper man å seile bortover snøen/isen etter landing

                              TING DEN LIKER :

                              Laaang roll langs hele bane-lengden, både slow og punkter, stødig og fint, gjerne veeeldig lavt uten å være redd for å skjære ut o.l

                              Kjøre de samme øvelsene som de store gutta, er ikke redd for noen av dem.

                              Stort eller tett. Med feks Flightpower 2170 mah kjører man fint 10 min F3A med overskudd av krefter hele veien. ( modellen veier da 755 gram)

                              TING DEN IKKE LIKER :

                              At jeg sier den er liten og ikke kan forvente at den skal kjøre like pent som de store gutta

                              At jeg har en litt spe radio og ikke så mange muligheter for å kunne sette opp for enkelte øvelser som spinn og snapp.

                              Kjell Olav
                              Attached Files

                              Comment

                              Working...
                              X