Announcement

Collapse
No announcement yet.

Test av Alfa Models A-4 Skyhawk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Test av Alfa Models A-4 Skyhawk

    Heisann sveisann,

    Fikk en hyggelig melding av Elefun i dag at jeg skal få lov å teste den nyeste kreasjonen til Alfa models. En elektro ducted fan modell av en A-4 Skyhawk.

    Dette blir en test av flyet med tilbøhørspakken som Elefun har på hjemmesiden: Link til tilbøhrspakken hos Elefun

    Et utklipp av utstyret som følger med i pakken og som vil havne i dette flyet:
    Alfamodel børsteløs pakke til viftemodeller, vi har her satt sammen en pakke som inneholder børsteløs motor, regulator, servoer og batteri som passer til viftemodellene fra Alfamodel, motoren vi har valgt her gir i overkant av 350 gram skyv og gir modellen veldig mye krefter.
    Det som følger med i pakken er:
    Hyperion Short 4200KV motor
    Hyperino 20A regulator
    Waypoint w-068PB servo x 2
    Wanma 1300 mah batteri 11,1V
    Deans kontaktpar
    I tillegg til denne byggeloggen vil det komme en artikkel for hovedsiden.

    Diverse info om flyet
    Spec. til modellen:
    Länge: 740 mm max.
    Gewicht: 450 g
    Flügelfläche: 10 dm2
    Spannweite: 560 mm

    Masse info om orginalen:
    http://www.skyhawk.org/

    >>> Video <<<

    Link til siden om flyet på RCGROUPS
    .
    Enjoy
    .
    Attached Files
    Last edited by flypilot; 23-11-07, 14:52.
    - Håvard Glad Andreassen
    - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

  • #2
    Da er flyet i hus

    Hei igjen,

    Da er flyet i hus, bare to dager etter bestilling, vel, egentlig kun etter 1 dag men postkontoret mitt stenger desverre tidlig.
    Uansett så er ihvertfall pakka ankommet og har rukket å kikke litt på innholdet mens ungene har sovet lunsj. Har aldri satt sammen en Alfa model før men synes nå innholdet var særdeles lekkert utført med alle panellinjer og til og med noen nagler her og der. Et stort ark med flotte dekaler i overføringsformat så dette tror jeg skal bli artig å sette sammen, for ikke å nevne å fly.

    Her følger noen bilder fra monteringen så langt.
    Attached Files
    Last edited by flypilot; 23-11-07, 14:28.
    - Håvard Glad Andreassen
    - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

    Comment


    • #3
      Når alt er pakket ut så er det på tide å sette igang å montere vifteenheten og lodde kontakter med mer..

      Når den er montert sammen fikk jeg tid til å montere litt på vingen også. Servo er på plass og her er det veldig viktig å feste overføringen skikkelig slik at det blir minimalt med slark. Det kan også være en god ide å ta ut wiren og smære den inn med fett slik at den går lettere gjennom kurven i vingen. Servoen limes enkelt fast i selve vingen og wirene klemmes fast i en easy connector. Veldig raskt og greit stykke arbeid.

      Når du monterer viftenheten er det viktig å bruke god locktite på de stedene der det er metal mot metal og CA lim der det er plastikk involvert. Husk også å balansere viften dersom det trengs. Min krevde ingen balansering og fungerte fra første stund.
      Attached Files
      Last edited by flypilot; 24-11-07, 11:54.
      - Håvard Glad Andreassen
      - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

      Comment


      • #4
        Moving on

        Ja, da er helga overstått og jeg har kommet litt videre i byggingen av denne elektrojeten.

        Etter at jeg fikk limt på vingen til kroppen stod høyderoret på plass og det var minst like enkelt som å lime vingen. Alt man gjorde var å feste en balsa forsterkning i kroppen med lim og så lime de to høyderorsflatene uten på denne. Enkelt og greit. Det neste var så å begynne med installasjonen av vifteenhet med tilhørende ducting. Husk at luken på toppen av kroppen er festet med teip på innsiden og denne må kuttes før man får åpnet denne. Så ikke begynn å røsk i luken uten å ha kuttet denne teipen da kroppen lett kan få skader ved "røff" behandling. I å med at mine ledninger fra motor til esc var veldig korte ble jeg nødt til å modde vifteenheten litt for å få ESC'n på innsiden av motorspantet når denne ble skrudd inn i kroppen.

        En annen ting som er viktig å gjøre før du limer inn viften med tilhørende "eksos" duct er å feste overføringen til høyderoret skikkelig. Dette er nødvendig å gjøre for å ikke ha noe slark i overføringen, og det er umulig å komme til denne etter at viften er på plass.

        Det neste er å fullføre intaks duct og montere høyderorservo.
        Attached Files
        - Håvard Glad Andreassen
        - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

        Comment


        • #5
          stili

          har egentlig alltid hatt lyst på en alfa modell, men det har liksom aldri blitt noe av... har forresten montert en alfa mig-15 for en i klubben

          btw. Synd at du ikke rekker "kick-off" på innendørsesongen i Bodø, når du først var i byen...
          Jørgen Wake Stensen
          Bodø MFK
          Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

          Comment


          • #6
            Advarsel!

            Mfn skribenter og god Cognac er en skummel blanding, sånn litt utpå lørdagskvelden...

            Faktisk så skummel at en slik viftegreie er på vei i posten fra Elefun... Så nå håper jeg virkelig at Flypilot sin byggtråd ender med knallsuksess

            Hilsen en lettpåvirkelig nyter av fransk hetvin...
            http://www.phoenix-rc.org/
            http://www.glamdalrck.net
            http://www.scalewarbird.org/
            ---------------------------------------------------
            Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

            Comment


            • #7
              Hehe,

              Ja Jørgen, det var veldig synd, får håpe været er flybart da så stikker jeg kanskje oppom flyplassen ders en liten tur for å hilse på..

              Hehe, ja du må hive deg på byggetråden du også Jan Petter, så kan vi jo lage en liten alfa skvadron her inne

              Håper å få flyet ferdig til helgen og hvis været samarbeider blir det scramble på lørdag..
              - Håvard Glad Andreassen
              - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

              Comment


              • #8
                Glemte i farten at jeg har "byggesperre"..., men får se om gnisten kommer tilbake når pakka fra elefun ramler inn døra. Og denne tråden hjelper jo også på.

                Blir uansett ikke noe scramble på meg nå til helga, men det kan jo hende det blit et fighter sweep over Eidsvoll nærmere jul
                http://www.phoenix-rc.org/
                http://www.glamdalrck.net
                http://www.scalewarbird.org/
                ---------------------------------------------------
                Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                Comment


                • #9
                  Originally posted by flypilot View Post
                  Hehe,

                  Ja Jørgen, det var veldig synd, får håpe været er flybart da så stikker jeg kanskje oppom flyplassen ders en liten tur for å hilse på..
                  Ja, du får gjøre det... I verste fall så må jeg bort i helgen
                  Om det ikke er flyvær kan vi nok alltids fly litt G3.5 på lærret i klubbhytta
                  Jørgen Wake Stensen
                  Bodø MFK
                  Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                  Comment


                  • #10
                    Mer montering

                    Da har jeg komemt et skritt videre og flyet nærmer seg fullføring og forhåpentligvis maiden til helga...

                    Ducting er nå på plass og høyderorsservo er montert. Den fremre ductingen var litt knotete å få på plass med vifta på plass i kroppen, men det gikk jo med litt godvilje. Skal støtteopp kroppen og høyderorsoverføringen neste gang jeg er på hobbyrommet.

                    Her kan du også se at ledningen fra regulatoren til batteriet blir for kort og at jeg kommer til å trenge en liten skjøtekabel frem til cockpiten
                    .
                    Attached Files
                    - Håvard Glad Andreassen
                    - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                    Comment


                    • #11
                      JAvel folkens, da har jeg klart å gjøre meg ferdig med kjerra, Høyderorsservo er limt inn samt lit forsterkninger her og der. Regulatoren kommer også med en lipo warning led og denne limte jeg fast i toppen på "humpen" av flyet slik at den er godt synlig fra lufta.

                      La også med et bilde av hvordan batteriet er plassert i cockpit samt den lille skjøtekabelen jeg måtte lage for å rekke frem til batteriet. Har også limt smmen den lille piloten og limt denne fast i cockpit også men den er ikke med på bildene.

                      Merkene var veldig enkelt å legge på og var en rask affære, får bare håpe at de ikke detter av etter første tur haha...

                      Har også målt litt strømtrekk fra Wanma batteriet og det ligger i gjennomsnitt på rundt 130 Watt og 12 ampere med dette batteriet..Synes det er rimelig bra og skal bli spennende å se hvordan performace er...

                      Er været godt i morgen blir det maiden i Drammen...

                      .
                      Attached Files
                      - Håvard Glad Andreassen
                      - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                      Comment


                      • #12
                        Jeg er klar for fotosession

                        Og du er kanskje litt keen på Sebart også ? hehe
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • #13
                          Ser du har montert på den gråe "kuppelen" i front av vifta. Jeg har en alfa mig-15 der denne kuppelen separerte allerede på første prøvetur. Den løsnet fra vifta, gikk i oppløsning, og sprengte seg vei ut av kroppen. Resultatet var masse småhull i kroppen og flere hakk i viften. Hadde jeg vært deg, ville jeg latt være å bruke denne "kuppelen", eventuelt(du kanskje har gjort det også) limt den godt fast. Jeg hadde bare klikket den på slik bruksanvisningen sa. Vet ikke hvor varm motoren din går. Jeg har en modelmotors 1215/09 i den med 6370 kv. For å få nok kjøling har jeg laget kjøleåpninger i forkant av viften der motoren er festet+har unnlatt å bruke det gråe lokket i bakkant av viften. Dette er i allefall noe du burde vurdere. Du kan finne mer angående denne modifikasjonen på www.mft.nu
                          Lykke til med prøvetur
                          Mvh
                          Ståle

                          Comment


                          • #14
                            Takk for tipsene, og jeg har limt kuppelen samt forsikret meg om at det ikke er noe kast i den eller vifta generellt. Min motor har en kv 4200 så den vil nok gå endel kjøligere enn en på 6370 så det skulle ikke være noe problem skulle jeg tro, systemet drar ikke mer en 12 ampere allikevel så det er godt på innsiden av spec. Men skulle det bli et behov for mer fart kommer jeg nok til å gjøre som du foreslår ja, varme er jo drepen på slike ting...
                            - Håvard Glad Andreassen
                            - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                            Comment


                            • #15
                              Kan du si litt mer om hvilke forsterkninger du har gjort? Er for eksempel "bjelken" under luken en av dine forsterkninger?
                              http://www.phoenix-rc.org/
                              http://www.glamdalrck.net
                              http://www.scalewarbird.org/
                              ---------------------------------------------------
                              Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                              Comment

                              Working...
                              X