Announcement

Collapse
No announcement yet.

x-composite extra

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • x-composite extra

    Hei da er min nye leke flyklar !

    Etter litt om å men så ble det en x-coposite til,ble en extra 260 3,1m. Den kom i hus i begynelsen
    av oktober,var ikke meningen å starte byggingen i år .
    Men jeg klarte ikke å vent med byggingen.
    Motor 3w 150 ccm
    2 stk 5955tg pr balanseror
    1 stk 5955tg pr høyderor
    3 stk 5955tg på sideror
    1 stk 5985mg på gas
    batteri 2 stk li-po flight power evo rx 3000 mah
    power box evolution
    edr 107 kill switsh
    futaba 149 dp
    sullivan røykanlegg
    2 x 3w fyllenipler
    + en masse slanger og ledninger

    Det er mange forskjellige dingser og slikt å få kjøpt ,men er litt for å
    gjøre det enkelt og med så lite dingser som mulig,jeg har gjort dette på min måte og hva di andre mener det bryr jeg meg lite om .
    Det eneste jeg kan klage på når det gjelder flyet er att det ikke var freset ut hull til rorhornene på det ene balanseroret,det samme opplevde jeg på edgen min fra samme produsent. Men der var det det ene høyderoret det ikke var freset ut hull til(servo horn og rorhorn)
    Og det sies att dette er modeller som sjekkes og SJEKKES før pakking
    Gledet meg til jomfrutur med den til helga ,men snøen laver ned
    Skulle hvert juni nå ,da hadde hele sommeren hvert foran oss men men.
    Var lite sympati å få med ungene i dag,jeg sa forsiktig laft og alene(trodde jeg) fa... den jæ..snøen. Men der sto yngstemann på 7 år og sa pappa skal vi ut å leke i den jæ.. snøen...........
    Men tilbake til extran,har lakt cg 2 cm bak vingerøret prøver med det først så får jeg justere til jeg finner det som passer min stil etter hvert og i starten kjører jeg med "snille" utslag.
    Har ikke fått veid den ennå men regner med att den ligger på ca 17 kg +/-
    Har lest litt om dette flyet på diverse forum,ha lakt noen skiver på boltene for å få motoren til å peke litt mere opp.Leste att motor domen ikke pekt nok opp,så nå gjelder det å få prøvd den og finne utt om alt stemmer ! gleder meg som en nystrikket genser

    Mvh Geir Mogstad
    Attached Files
    Mvh Geir Mogstad
    ---------------------------------------
    slapp av det kommer helt sikkert ned!

  • #2
    Kanskje de skjærer hull for rorhornene bare på den ene siden for å vise hvordan det skal gjøres. Ikke tenkt på det ?
    Spøk til side. Bygger man en slik model, så er vel ikke det å kutte ut et par hull noen særlig big deal. Tar vel nesten lenger tid å skrive om det her enn a kutte hullene ?
    I stedet for å bygge ting skjevt (sidetrekk, opp/nedtrekk), er det ikke bedre å bygge beint og legge inn litt mix her og der?
    Blir vel også litt penere da?
    Lykke til, og God Jul

    olle

    Comment


    • #3
      Jeg må si at du har vært uheldig med modellene dine Geir.
      Jeg har satt sammen 5 modeller fra denne produsenten, uten noe tull.

      Dette med oppovertrekket, er noe man først og fremst merker i hover. Litt vanskelig å hovre når man må ligge og gi høyderor hele tida. Etter at jeg skimset opp min, hang den rett opp med nøytralt høyderor i hover. Å mixe bort dette problemet er ikke enkelt.
      Det er rimlig mye torque i disse motorene. Eneste fornuftige mixen når det gjelder motortrekket, er å mixe inn høyre sideror på full gass i looper og lange uplines.

      3,5 meter Edgen fra X composite blir sendt fra Thailand i morra. Endelig en dato å forholde seg til
      Knut Erik
      But it flies, so who cares??
      www.torqueroller.com
      Steikje galen
      www.skalamodellflyklubb.no
      www.teamflyingcircus.com

      Comment


      • #4
        Heisann!

        Extran fløy fint den,det med hullene som ikke var ordnet er ikke noe problem å fikse.
        Men mitt poeng er att det er for dårlig,når dette er håndlaget og sjekket før pakking!
        Når det gjelder opptrekket på motoren la jeg mellom noen skiver på boltene for å få
        motoren til å peke litt opp,men det var litt for lite men tror jeg lar det bli slik.
        Trimmet bare 4 knepp ned for å kompansere!

        I luften var den helt konge,rolig å fly og ikke minst tror jeg det blir gøy å bli kjent med den.
        Har ikke mere en en ( ) tur med den ennå men skal nok få mange fine turer med denne
        i løpet av vinteren! skal justere opp utslagene på den før neste flyging ,da for å få testet den litt mere.
        Må nok justere cg lengere fram for å få den som jeg liker å ha det på mine fly!
        Angående mix så får vi se etter hvert ,er nok litt gammeldags når det gjelder dette.
        For jeg er ikke så iverig etter å programere den ene mixen for det og den andre for det..............
        Man for jobbe med stikkene ,men du verden det blir enklere å fly med mix.....

        Nei jeg og jr skal ut å fly minium nå ,han fikk en til jul og jeg har en fra før så nå skal vi ut å leke ................

        Mvh Geir Mogstad
        Attached Files
        Last edited by extracap; 26-12-07, 12:20.
        Mvh Geir Mogstad
        ---------------------------------------
        slapp av det kommer helt sikkert ned!

        Comment


        • #5
          Hei !

          Har fått flydd den i hele helgen,er meget godt fornøyd.Må nok justere litt mere motoren for å få den til å gå
          optimalt,men med en 150 ccm så er det power i masse vis.
          Har nå cg ca 4 cm bak vingerøret, fungerer godt til min flyging.Men dette er jo litt etter hvem som liker ditt og datt .
          Når det gjelder flygingen så er det jo ingen problemer i det hele tatt,utrulig nok når jeg lander den så setter jeg ned halehjulet først og etter en to tre meter så kommer hovedhjulene.Klart jeg kan ta tre punkts landing med den ,men å komme med så høy nese uten noe form for ståling er arti. Og jeg kan fly den nesten i gå fart(he he nesten da)
          Når det gjelder 3d øvelser så må nok utslagene økes ,har bestilt lengre servo horn!

          Sån helhets inntrykk så er dette en modell jeg trives med å fly,tenkte jeg skulle selge den
          når jeg hadde flydd den noen turer. Men denne blir nok i surnadal lenge ennå .
          Hover er det mange som skriver om og det kan nå sies å gå meget lett,men som sakt
          trenger mere utslag på rorene .Hovrer på ca1/3 gas,skal prøve med en annen propell.
          For jeg liker litt mere turtall på motoren når jeg hovrer,for det høres nesten ut som om den
          stopper når jeg slakker på motoren får å komme ned.Føler ikke jeg kan stole på den .

          Modellen er jeg hvertfall fornøyd med,og med dette oppsettet fungerer den meget
          godt,eneste som gjelder nå er bare å kose seg å fly ......
          Mvh Geir Mogstad
          ---------------------------------------
          slapp av det kommer helt sikkert ned!

          Comment


          • #6
            Grattis med flott modell, blir morro å se på Fagernes
            - Håvard Glad Andreassen
            - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

            Comment


            • #7
              Flott at du har fått flydd litt mere.
              2" servohorn er perfekt til denne modellen.
              Har du skimset motoren mere opp i forhold til original trekket? Min trakk veldig mot hjula i hover, så jeg la imellom noen skiver, 2-3 mm. Den lander skikkelig seint, men ikke la deg lure. Når den setter halen ned, kan det hende at den deiser litt hardt nedpå, om det går seint nok. Men dette kan du.
              Fikk flydd noen turer med 3 meteren min i dag jeg også, lekker vårvær, men en liten trekk/vind ødela for den helt store hovre/torque roll seansen. Disse beistene nekter å torque når det blåser.
              Knut Erik
              But it flies, so who cares??
              www.torqueroller.com
              Steikje galen
              www.skalamodellflyklubb.no
              www.teamflyingcircus.com

              Comment


              • #8
                Originally posted by flypilot View Post
                Grattis med flott modell, blir morro å se på Fagernes
                Hei flypilot

                Kommer ikke til Fagernes jeg nei,men lyst det har jeg.Og desuten er jeg en frostmort som ikke flyr under null grader .........Så i vinteren er det lite flyging kan du skjønne!
                Men er det ett stevne som er prioritert så er det arvika !!!


                Originally posted by Eagle View Post
                Flott at du har fått flydd litt mere.
                2" servohorn er perfekt til denne modellen.
                Har du skimset motoren mere opp i forhold til original trekket? Min trakk veldig mot hjula i hover, så jeg la imellom noen skiver, 2-3 mm. Den lander skikkelig seint, men ikke la deg lure. Når den setter halen ned, kan det hende at den deiser litt hardt nedpå, om det går seint nok. Men dette kan du.
                Hei Eagle

                Har fått tak i 2.5" rorhorn som skal monteres . Jeg la også under noen skiver får å få mere opp trekk på motoren,det ble ca det samme som på din.
                Ja det med landingen er ett kapitel for seg selv,både denne og edgen er helt utrolig når det gjelder landing.La merke til att den kan deise nedi vist du tøyer "strikken" for langt
                Men jeg liker denne modellen meget godt,og skal få tak i en 30x12 nå å se om den blir bedre i trotle respons.
                Mvh Geir Mogstad
                ---------------------------------------
                slapp av det kommer helt sikkert ned!

                Comment

                Working...
                X