Announcement

Collapse
No announcement yet.

Blogg Precision Aerobatics Edge 540T (213cm) og 50cc GR Pro

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Blogg Precision Aerobatics Edge 540T (213cm) og 50cc GR Pro

    FX Hobby går som nevnt over til ren nettbutikk for tiden og holder på med oppgradering av webshop og produktrange. Mange nye produkter og merker er på vei inn.

    Jeg lager en liten blogg om den nye testen fra FX Hobby, en Precision Aerobatrics Edge 540T beregnet for 35-50 kubikk bensinmotor.
    Og er kvaliteten i nærheten av Katana MD så ser jeg frem til fortsettelsen. Modellen er forholdsvis "gammel", dvs designet for ett par år siden, men ifølge diverse fora er alle løsninger svært gjennomtenkte, god hardware, strøkent bygd og lett.
    Settet kommer bla med "tyske" ballinks og krabonrør til ving og stab !


    Her er noen fakta fra PA:
    Wing span: 84" / 2134mm
    Length :75" / 1900mm
    Weight : approx 13.2 Lb/ 6000g
    Wing Area: 1200 sq.in
    Wing Loading:
    Motor: 35-50CC
    Servos: 5 high torque, 1 mini size

    Sjekk PA for mer info: Page not found – Precision Aerobatics


    Legger ved noen bilder av flyet fra PA sine sider.
    Attached Files
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

  • #2
    GR Pro 50 kubikk ensylindret

    Har i mange år flydd bensinmotorer, men kun 3W, Zenoah og DA.

    GR Pro er en prisgunstig motor og det blir spennende å se hva den yter. Prisen er vel halvparten av merkemotorene så det blir spennende å se og måle.
    Den bruker Warbro forgasser og totalvekten er ca 1600 gram med tenning og pitts potte som følger med.

    Her er facts fra GR Pro
    Piston displacement Cylinder:49.8cc;
    Output:4.2hp/3.13kw;
    Bore: 34mm ;
    Stroke: 28mm ;
    Carburetor:Walbro pump type;
    Spark Plug:Resistor Spark Plug;
    Weight: 1,575g (Including muffler and ignition system);
    Ignition Voltage:4.8V-6V;
    Ignition:Computer Controlled auto advance,electronic ignition system;
    Propeller:2-Blades(20*10 6900-7200rpm)
    Speed range:1400--9000rpm;
    Mixed than (25-30):1(90% high otcane unleaded gasline);
    Import gas into carbon fiber installations valves.
    Cooling System:Air Cooled


    Kommer litt bilder av den når jeg har fått sortert litt
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #3
      Hardwarpakka

      Hardware pack include:
      HD Machined anodized clevises with bolts (not spring clevises)
      A Complete pull-pull system (wires, terminator, metal clevises)
      4 HD adjustable control horns (anodized)
      1 HD adjustable rudder control horn (anodized)
      Carbon fiber tail wheel assembly
      Carbon fiber tubes
      Aluminium main landing gear (pre-painted white)
      Pair of super lightweight foam wheels
      Covering strips for sealing the hinge lines gap
      HD Large pin hinge points
      HD Wheel axles
      Wheel collars
      Tail wheel
      Gas/Nitro compatible fuel tank 550CC
      Aluminium fuel tank stopper
      Pre painted fiberglass wheel pants
      Pre painted fiberglass cowl
      Servo tray
      Complete pack of bolts nuts and screws
      HD pushrods sets
      Flexible pushrod set
      Tinted canopy (Canopy frame is pre-painted! - no trimming tape required)
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #4
        Alle deler er talt og veid og noen flere bilder er tatt og sortert. Kvaliteten ser lovende ut !
        Attached Files
        Last edited by affa; 29-11-07, 21:00.
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #5
          Noen flere etter esken er tømt
          Attached Files
          Last edited by affa; 29-11-07, 20:59.
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #6
            Mere bilder av settet.
            Attached Files
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #7
              Motor og cowling

              En smart løsning med løs motorbukk som slides inn i kroppen og som justeres utfra hvilken motor du har. I tillegg er cowlineg forhåndsboret og det samme er kroppen med islagsmuttere. Da er det bare å montere cowlingen og måle deg ut hvor langt motorbukken trengs for å gjøre en pen avstand fra cowling til spinnerbakplate.
              Attached Files
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment


              • #8
                Firewall er avmerket med center litt offset slik at akselen kommer sentrert med firewall allerede juster ett par grader for torque

                Jeg limte motorbukken med 24h epoxy og skrudde den samtidig fast til resten av flyet på 4 steder.
                I tillegg forsterket jeg med trekantlister i fremkant.
                Attached Files
                ____________________________
                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                Comment


                • #9
                  Ting går stille og rolig fremover. Motoren er på plass og jeg har valgt å montere gass og chokeservo langt frem og droppe ignition cutoff. Enkelt og greit, sikkert mange som mener at dett er galskap, men skal prøve å lege denne billig og enklest mulig. Som dere ser på utkuttingen av cowlingen bommet jeg litt etter en rask beslutning, men det gjør heller ingen ting. Dette er en 3D modell som skal brukes og være praktisk.
                  Attached Files
                  Last edited by affa; 17-12-07, 20:47.
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • #10
                    Hengsling

                    Modellen er klargjort med runde type Dubro hengsler og alt er kargjort til liming. Jeg sjekket at alt passet fint og startet limingen med Casci Polyurethan lim som er ekspanderende og sitter utrolig dot.

                    Etter at hegslene var prøvd på plass la jeg de utover og satt inn selve hengslen med litt olje slik at ikke det ekspanderende limet skulle sette seg.

                    En annen ting man bør passe på er å bruke de hengslene med kortere side inn mot karbonrøret i høyderoret. De er klippet kortere for ikke å komme borti røret. Men pass også på at karbonrøret passer etter at du har limt, dette gjorde jeg ved en tilfeldighet og det viste seg at PA har boret hull inn i glassfiberrøret som sitter i staben og limet selvfølgelig hadde komet inn der. Men jeg fikk kjørt karbonrøret litt frem og tilbake og fikk ved detsom hang.
                    Attached Files
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #11
                      Vingene

                      Balanserorene tas i samme omgang, inn med hengsler og la det tørke ferdig. Rorhorn, linking og servohornet gjøres klart og jeg bruker Locktite rund baut.

                      I vingene ligger det tau klart til å trekke gjennom servoledningene. De laget jeg selv i HD standard. Gode vinkler gjør mulighetene gode for 3D utslag.

                      Som vist på bildene så ser dere at medfølgende hardware er bra og kvaliteten på settet er utrolig bra, inkludert trematerialer, film og alt !

                      Oppsettet av balanserorslinkingen er litt pussig satt opp her, men å vri senter på servoen så vil man alikevel få 90 grader på linksetupet.
                      Attached Files
                      Last edited by affa; 17-12-07, 20:52.
                      ____________________________
                      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                      Comment


                      • #12
                        Da er det meste tunet og klart.

                        Har vært ute i hagen i "vårværet" og fått startet moroa. Litt tørr forgasser, men etter start fikk jeg tunet den opp og den virker til å gi god respons. Utslag er justert, motor justert. Da er det bare en sjekk av CG samt timing av vær, fotograf og en fridag.....

                        En Vess 22A er på vei for test på motoren.
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • #13
                          Hei hsr du fått testet flyet enda??
                          Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
                          På vei inn i Hangaren.
                          Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

                          Comment


                          • #14
                            Nei, står 100% klart og nyladet, men ett lite lag med snø gør det guffent utendørs
                            ____________________________
                            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                            Comment


                            • #15
                              Hei! Har du testet flyet? Vurderer en slik, men finner lite info om modellen.
                              EF 60" Edge. Torque.
                              EF 91" Extra. Hacker Q80-8M
                              3DHS 92" Edge. Hacker Q80-8M
                              CARF/Skygate Viper. Merlin 200XBL
                              Multiplex FunCub XL on floats.
                              Jeti DS-16

                              Comment

                              Working...
                              X