Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggetråd: Pitts S1S skala 1:2,1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by Karl H. View Post
    Siden finnes ikke

    Smart Fly sin er helt grei, men der lønner seg å vibrasjonsdempe utstyret, samt å feste
    den optiske kabelen, slik at den ikke slenger rundt.
    Elefun skal få inn ny forsyning i slutten av måneden, ble det sagt.

    Får ikke den linken til å virke, tror kanskje du var innlogget på elefun når du linket til siden?? Jeg kommer til en side hvor jeg får beskjed om å logge inn på nytt... Jeg fant alikevel kill switch`n på sidene deres på egenhånd så ingen fare.

    Mvh OJ
    Last edited by Olavjoergensen; 17-01-08, 13:13.
    Olav Jørgensen
    Low & fast

    Comment


    • #32
      Feilen er rettet.
      Karl Hans Glommen.
      Mjøsa Modellflyklubb

      Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

      Comment


      • #33
        Originally posted by esmel View Post
        Dette skal bli artig å følge med på!
        Fint at du er fornøyd med materialkvaliteten
        Det kom vel egentlig ikke som noen overraskelse mtp. at det kommer fra emhw

        Gled deg til du begynner å bygge. Min opplevelse med Ultimaten var at ting gikk veldig raskt bare en satte seg ned. Jeg tolker deg vel dit henn at du ikke er superbegeistret for manualen... Det er litt synd de ikke tar seg bedre tid med manualene sine. Jeg savnet noen skikkelige forklaringer under veis. I tillegg kunne jeg i grunn tenkt meg mange deltaljerte bilder av de ulike momentene.

        Misunner deg virkelig å kunne bygge å fly en slik modell!
        Det blir spennende å se hva slags fargeskjema du går for
        Appropo fargeskjema, her er jeg virkelig i tvil.... Er jo egentlig knalltøff den gule og sorte som jeg har lagt ut bilde av men det er en del jobb å få den slik også. Har sett på mange forskjellige skjemaer på Airliners.net | Aviation Photography, Discussion Forums & News men er foreløpig langt unna hva jeg vil... Kom gjerne med innspill hva dere syntes er tøft.

        Mvh OJ
        Olav Jørgensen
        Low & fast

        Comment


        • #34
          Det kom litt i saker i posten i dag gitt. Tanker,batterier og påfyllings enheter kom fra Geir Fleche(Hosted By One.com | Webhosting made simple) og samtidig så fikk jeg hentet potter og bend til ZDZ`n. Mangler fortsatt batteri til tenning men dette blir ettersendt senere. Det har blitt bygget noe mer og man kan se på det ene bildet hvordan det blir tatt hensyn til at festet til øvre vingen blir montert riktig.

          Mvh OJ
          Attached Files
          Olav Jørgensen
          Low & fast

          Comment


          • #35
            Dette er bra greier og det gule Bulldog skjemaet er dritstilig, en av mine favoritter og absolutt verdt litt eksta arbeid! Så mye arbeid er det vel heller ikke skulle jeg tro?
            Jeg mener jeg fant en ny 50ccm arf Pitts i det skjemaet men jeg klarer ikke å huske hvem som laget den, hvis noen vet så kom med det..

            Jarle
            It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

            Comment


            • #36
              Originally posted by jarle View Post
              Dette er bra greier og det gule Bulldog skjemaet er dritstilig, en av mine favoritter og absolutt verdt litt eksta arbeid! Så mye arbeid er det vel heller ikke skulle jeg tro?
              Jeg mener jeg fant en ny 50ccm arf Pitts i det skjemaet men jeg klarer ikke å huske hvem som laget den, hvis noen vet så kom med det..

              Jarle
              Det er nok langt ifra det værste fargeskjemaet å lakkere, har hele tiden hatt dette farge skjemaet i hodet da jeg syntes det er skikkelig tøft. Får se hva det blir til etterhvert, men det skjemaet er definitivt en favoritt.

              Mvh OJ
              Olav Jørgensen
              Low & fast

              Comment


              • #37
                Er det noen som har noen gode tips til lakkering av glassfiber deler? For å få det helt strøkent... Pusser selvfølgelig ned overflaten med meget fint pussepapir og rense det hele med rødsprit før lakkeringen begynnes. Men er det noen gode tips utover dette?

                Mvh OJ
                Olav Jørgensen
                Low & fast

                Comment


                • #38
                  Originally posted by Olavjoergensen View Post
                  Er det noen som har noen gode tips til lakkering av glassfiber deler? For å få det helt strøkent... Pusser selvfølgelig ned overflaten med meget fint pussepapir og rense det hele med rødsprit før lakkeringen begynnes. Men er det noen gode tips utover dette?

                  Mvh OJ

                  Hallo Olav :

                  Først ; Kompliment for fremdrift og et pent arbeide!
                  Glassfiberdeler? - Våtsliping med 400 til 600 slipepapir. Tokomponents akryl eller
                  polyuretanegrunning ER best. Ingen tvil...Men. du kan - som meg - utmerket bruke
                  enten Molack's eller Herbert Standox fyllgrunning på sprayboks. Sprøyt heller for
                  tynt enn for tykt.Hold delene slik at du får motlys mot overflaten for og kontrollere
                  kvalitet og resultat.

                  Mvh Einar - lykke til!

                  PS...
                  Det finnes helt sikkert flere kvalitetesgrunninger på spray...K-Lack mfl.
                  Last edited by ERJ; 18-01-08, 09:28. Reason: X'en sovnet isted...

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by Mk.V View Post
                    Hallo Olav :

                    Først ; Kompliment for fremdrift og et pent arbeide!
                    Glassfiberdeler? - Våtsliping med 400 til 600 slipepapir. Tokomponents akryl eller
                    polyuretanegrunning ER best. Ingen tvil...Men. du kan - som meg - utmerket bruke
                    enten Molack's eller Herbert Standoks fyllgrunning på sprayboks. Sprøyt heller for
                    tynt enn for tykt.Hold delene slik at du får motlys mot overflaten for og kontrollere
                    kvalitet og resultat.

                    Mvh Einar - lykke til!

                    PS...
                    Det finnes helt sikkert flere kvalitetesgrunninger på spray...K-Lack mfl.
                    Hei

                    Takk! Dette hørtes bra ut. Er det greit å lakkere resten av modellen med to komponents akryl lakk også? Vil helst lakke hele modellen med samme type lakk for å unngå farge forskjeller. Har desverre lite kunnskap om forskjellig lakk selv... Jeg skal enten lakkere på en slags dopet nylon overflate eller på en lett utgave av solartex/oratex som er et vevd type trekk. Og hvor kjøper du slik lakk?

                    Mvh OJ
                    Last edited by Olavjoergensen; 18-01-08, 07:38. Reason: Og hvor kjøper du slik lakk?
                    Olav Jørgensen
                    Low & fast

                    Comment


                    • #40
                      Er denne 2 komponente lakken til hinder for radio signalene om man har antennen inne i kroppen? Skal ha 2 stk mottakere i den så monterer derfor 2 stk antenne rør inne i kroppen på dette stadiet... Jeg har ved flere anledninger hatt antenne ledninger inne i seilfly kropper av både glassfiber og kevlar og aldri hatt trøbbel med det, men har hørt at visse lakk typer har omtrent samme effekt på signalene som carbon, med andre ord svært uheldig effekt....

                      Mvh OJ
                      Olav Jørgensen
                      Low & fast

                      Comment


                      • #41
                        Originally posted by Olavjoergensen View Post
                        Er denne 2 komponente lakken til hinder for radio signalene om man har antennen inne i kroppen? Skal ha 2 stk mottakere i den så monterer derfor 2 stk antenne rør inne i kroppen på dette stadiet... Jeg har ved flere anledninger hatt antenne ledninger inne i seilfly kropper av både glassfiber og kevlar og aldri hatt trøbbel med det, men har hørt at visse lakk typer har omtrent samme effekt på signalene som carbon, med andre ord svært uheldig effekt....

                        Mvh OJ
                        Hallo igjen...Først svar på ditt siste spørsmål ; - Det er metaliclakk i alle varianter som
                        KAN - ikke altid nøvendivis - lage krøll for signalene mellom sender og mottaker.
                        Litt ukuriøst...vil vi være på den sikre siden skulle vi brukt radar - radomepaint - maling.
                        den inneholder visse mengder radioaktive stoffer...Kanskje skal vi være glad vi ikke får
                        lov..!

                        Så tilbake til grunning ; - Selvfølgelig måtte jeg glemme en meget viktig detalj ved forrige
                        innlegg. Nemmelig disse ikke altid velkomne "pinholes". Måten du tar knekken på disse
                        er enkel og likefrem. Ha for hånden enten Tamiya's eller Humbrol's modellsparkler.
                        Dytt ut en liten mengde på overflaten og med engangshanske på bruker du en finger
                        godt fuktet med rødsprit og så gnikker du den tynnede sparkelmassen ned i glassfiber-
                        overflaten. Tynnet spsarkel med rødsprit og pensel gir ikke samme gode resultat.
                        Etter et par timer er sparklet klar for pussing og er du heldig første gangen skulle du
                        slippe med denne ene prosessen. Det ser du når første strøk med grunning er lagt.

                        Lakk ja...Huff! Slik lakk koster skjorta...I ditt nærområde skulle det være nok av oppretter-
                        og lakkeringsverksteder. Og i tillegg også såkaldte "Lakksentre" hvor billakk selges.
                        Du velge og vrake mellom Glasurit/Glassomax, DuPont, Herberts Standox, Sikkens-Lesonal.
                        Ditzler- PPG og sikkert mange flere.

                        Men Olav...Det er en her på forumet som er profesjonell lakkerer - husker ikke hvem...
                        Vedkommende bor i Oslo-området...Kanskje han leser dette og gir seg til kjenne???
                        Saken er jo at du bare skal bruke nærmest "noen skvetter" av all lakken du må kjøpe...
                        Såvidt vites ikke mindre enn enliters kvanta. Tulleri når man ikke skal bruke alt med en
                        gang. Mye kan bli ødelagt under lagring. Spesielt herdere som er isohyanatiske og
                        reagerer på fuktighet. Mv. kondens i boksen...Håper ihvertfall du klarer og få fatt i mindre
                        enheter enn en liters. Billakkverkstedene skulle kunne vise deg forståelse når du forklarer
                        situasjonen.

                        Mvh Einar - all mulig lykke til.
                        Last edited by ERJ; 19-01-08, 00:48. Reason: Tastaterer og sover samtidig ;-)

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by Mk.V View Post
                          Hallo igjen...Først svar på ditt siste spørsmål ; - Det er metaliclakk i alle varianter som
                          KAN - ikke altid nøvendivis - lage krøll for signalene mellom sender og mottaker.
                          Litt ukuriøst...vil vi være på den sikre siden skulle vi brukt radar - radomepaint - maling.
                          den inneholder visse mengder radioaktive stoffer...Kanskje skal vi være glad vi ikke får
                          lov..!

                          Så tilbake til grunning ; - Selvfølgelig måtte jeg glemme en meget viktig detalj ved forrige
                          innlegg. Nemmelig disse ikke altid velkomne "pinholes". Måten du tar knekken på disse
                          er enkel og likefrem. Ha for hånden enten Tamiya's eller Humbrol's modellsparkler.
                          Dytt ut en liten mengde på overflaten og med engangshanske på bruker du en finger
                          godt fuktet med rødsprit og så gnikker du den tynnede sparkelmassen ned i glassfiber-
                          overflaten. Tynnet spsarkel med rødsprit og pensel gir ikke samme gode resultat.
                          Etter et par timer er sparklet klar for pussing og er du heldig første gangen skulle du
                          slippe med denne ene prosessen. Det ser du når første strøk me grunning er lagt.

                          Lakk ja...Huff! Slik lakk koste skjorta...I ditt nærområde skulle det være nok av oppretter-
                          og lakkeringsverksteder. Og i tillegg også såkaldte "Lakksentre" hvor billakk selges.
                          Du velge og vrake mellom Glasurit/Glassomax, DuPont, Herberts Standox, Sikkens,Lesonal.
                          PPG og sikkert mange flere.

                          Men Olav...Det er en her på forumet som er profesjonell lakkerer - husker ikke hvem...
                          Vedkommende bor i Oslo-området...Kanskje han leser dette og gir seg til kjenne???
                          Saken er jo at du bare skal bruke nærmest "noen skvetter" av all lakken du må kjøpe...
                          Såvidt vites ikke mindre enn enliters kvanta. Tulleri når man ikke skal bruke alt med en
                          gang. Mye kan bli ødelagt under lagring. Spesielt herdere som er isohyanatiske og
                          reagerer på fuktighet mv. kondens i boksen...Håper ihvertfall du klarer og få fatt i mindre
                          enheter enn en liters. Billakkverkstedene skulle kunne vise deg forståelse når du forklarer
                          situasjonen.

                          Mvh Einar - all mulig lykke til.
                          Dette hørtes bar ut Einar. Det er bare en ting til jeg lurer på og det gjelder grunning. Etter man har trukket modellen og fylt igjen sprekker/pinholes og lignende med sparkel så skal man vel lakkere et grunnings lag med enten grå eller hvit? Eller kan man begynne rett på de fargene man skal ha? Takk for hjelpen forresten, det er godt det er noen som kan litt om dette med lakkering! Og er noen av disse lakk typene fleksible eller muligheten til å bli det om man blander inn en komponent slik som Eureka skriver i innlegget under dette?

                          Mvh OJ
                          Last edited by Olavjoergensen; 18-01-08, 10:47.
                          Olav Jørgensen
                          Low & fast

                          Comment


                          • #43
                            Hei Olav,

                            Hvis du trekker modellen med Ceconite/Stits duk og bruker de typene med dope som de fordrer, så får du et profesjonellt underlag for lakken.
                            Da kan du lakkere med nesten hva du vil. Sørg bare for at du får lakk som er fleksibel eller har i noe stoff for å gjøre lakken fleksibel.
                            Åpen duk vil alltid vibrere aldri så lite, og etterhvert får du "roser" rundt omkring hvis lakken ikke er fleksibel nok.

                            Disse her selger Stits/Ceconite i europa:
                            http://www.aircraftcoverings.co.uk/main.htm
                            Kjell

                            Comment


                            • #44
                              Hr fått lagt inn antenne rør i kroppen, og tatt på sheeting på begge sider, den øvre delen ligger å herder mens jeg skriver nå. Jeg skulle legge inn et trekke rør til de 2 høyderors servoene som skal monteres rett under finnen men var desverre tom for rør .... Hva nå tenkte jeg?? Fant frem noen balsabiter og bygde en kabel tunnel av balsa(se bilde), vekt kun 11 gram. Har fått pusset til leading edge på finnen også.

                              Mvh OJ
                              Attached Files
                              Olav Jørgensen
                              Low & fast

                              Comment


                              • #45
                                Et godt tips for å lage trekkerør som var brukt på et Sig byggesett jeg hadde var å rulle en sylinder av et skrivepapir. Du kan lage det så langt du vil og du trenger bare lime det med en dråpe CA der det passerer spantene
                                It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

                                Comment

                                Working...
                                X