Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggetråd: Pitts S1S skala 1:2,1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Originally posted by jarle View Post
    Et godt tips for å lage trekkerør som var brukt på et Sig byggesett jeg hadde var å rulle en sylinder av et skrivepapir. Du kan lage det så langt du vil og du trenger bare lime det med en dråpe CA der det passerer spantene
    Dette har jeg vært borti før på en sig four star 60. Funket kjempe bra det, men denne gangen ble det hjemme snekra balsa tunnel

    Mvh OJ
    Olav Jørgensen
    Low & fast

    Comment


    • #47
      Driver nå med dremel for å tilpasse det slik at bensin og røyk tank kan ligge på C.G. Har blitt nødt til å slipe vekk en del av 2 stk spant fremme i kroppen for å få store nok hull til tankene. Disse spantene har blitt laminert med 3mm finer for å ikke miste styrke da braketten for øvre ving er montert i disse spantene. Lager også en avstivings plate som kommer til å bli montert midt under tankene for å ta opp litt krefter, de blir tross alt noen kg tunge om man trekker litt g krefter da de er på liter`n begge to. Bygging er over for i dag....

      Mvh OJ
      Olav Jørgensen
      Low & fast

      Comment


      • #48
        Originally posted by Olavjoergensen View Post
        Dette hørtes bar ut Einar. Det er bare en ting til jeg lurer på og det gjelder grunning. Etter man har trukket modellen og fylt igjen sprekker/pinholes og lignende med sparkel så skal man vel lakkere et grunnings lag med enten grå eller hvit? Eller kan man begynne rett på de fargene man skal ha? Takk for hjelpen forresten, det er godt det er noen som kan litt om dette med lakkering! Og er noen av disse lakk typene fleksible eller muligheten til å bli det om man blander inn en komponent slik som Eureka skriver i innlegget under dette?

        Mvh OJ

        God morgen...

        Først...Eureka nevner et viktig poeng...Nemmelig mykner. Det et en tilsetting som
        tilføres lakken etter at herder og tynner er innblandet. Her dreier det seg om særdeles
        små mengder mykner. Rundt 1% av lakkmengde om jeg ikke husker feil. Mykneren har
        den egenskapen at lakken blir langt mere fleksibel og dermed vil den tåle mere før den
        "krakelerer"

        Så til grunning...Hadde du brukt duk / dope kunne du lakket direkte etter sluttsliping.
        Men, hvis jeg ikke har misforstått skal du bruke film. Og få godt heft på film er ikke
        altid bare-bare. Her nytter det lite med lure triks. Du må nok derfor mest sansynlig
        bruke samme primer som til plastdeler til biler. Dette er en spesialprimer bare for plast.
        Meg bekjent er det bare en modellprimer som er uovertruffen til det meste...Og det er
        Tamiya's ekselente plastgrunning. Men, men, men...Prisen...Du må ta lån over pipa
        for og kjøpe nok til en så stor modell som din. Ikke gjør det!

        Til grunning på glassfiberdeler kan du bruke helt vanlig MATT hvit akryl på spray om ikke
        delene er så alt for store. Fungerer helt utmerket.

        Lakk TYNT...Det skal dekke, men bare så vidt det er. Årsaken..? Vekt og atter vekt!
        Bare spør meg hvorledes jeg vet akkurat det...USHJAMEG!

        Mvh Einar - jeg hadde en gang en Flamingo F3B...Vannvittig flott finish...Som veide et kilo.
        FINISHEN ALENE!

        Et lite PS bare...Har / hadde ikke Oracover grunning for film tro...

        Comment


        • #49
          Originally posted by Mk.V View Post
          God morgen...

          Først...Eureka nevner et viktig poeng...Nemmelig mykner. Det et en tilsetting som
          tilføres lakken etter at herder og tynner er innblandet. Her dreier det seg om særdeles
          små mengder mykner. Rundt 1% av lakkmengde om jeg ikke husker feil. Mykneren har
          den egenskapen at lakken blir langt mere fleksibel og dermed vil den tåle mere før den
          "krakelerer"

          Så til grunning...Hadde du brukt duk / dope kunne du lakket direkte etter sluttsliping.
          Men, hvis jeg ikke har misforstått skal du bruke film. Og få godt heft på film er ikke
          altid bare-bare. Her nytter det lite med lure triks. Du må nok derfor mest sansynlig
          bruke samme primer som til plastdeler til biler. Dette er en spesialprimer bare for plast.
          Meg bekjent er det bare en modellprimer som er uovertruffen til det meste...Og det er
          Tamiya's ekselente plastgrunning. Men, men, men...Prisen...Du må ta lån over pipa
          for og kjøpe nok til en så stor modell som din. Ikke gjør det!

          Til grunning på glassfiberdeler kan du bruke helt vanlig MATT hvit akryl på spray om ikke
          delene er så alt for store. Fungerer helt utmerket.

          Lakk TYNT...Det skal dekke, men bare så vidt det er. Årsaken..? Vekt og atter vekt!
          Bare spør meg hvorledes jeg vet akkurat det...USHJAMEG!

          Mvh Einar - jeg hadde en gang en Flamingo F3B...Vannvittig flott finish...Som veide et kilo.
          FINISHEN ALENE!

          Et lite PS bare...Har / hadde ikke Oracover grunning for film tro...
          Hvis jeg velger å bruke trekk så blir det en solartex/orcover type som ikke har glatt overflate. Har lakket direkte på denne flere ganger men er usikker på om det går med denne lakken du nevner? Tex trekkene er jo et vevd type trekk som er en del sterkere enn de andre type trekkene. Takk for gode lakk tips!

          Mvh OJ
          Olav Jørgensen
          Low & fast

          Comment


          • #50
            Originally posted by Olavjoergensen View Post
            Hvis jeg velger å bruke trekk så blir det en solartex/orcover type som ikke har glatt overflate. Har lakket direkte på denne flere ganger men er usikker på om det går med denne lakken du nevner? Tex trekkene er jo et vevd type trekk som er en del sterkere enn de andre type trekkene. Takk for gode lakk tips!

            Mvh OJ

            Solartex...Jeg har lakket med Herberts Standox 2K på slik betrekking. Som underlag
            brukte jeg to strøk med fortynnet dope - 60 / 40 - som ble penslet på. Dette for og
            hindre at trekket slakket seg. Resultatet ble helt ok.

            Mvh Einar - lykke til videre...Du har en fenomenal progresjon!

            Comment


            • #51
              Målte i dag opp sentrum av motordomen for å få montert motoren provisorisk, så jeg kunne måle til hvor jeg skal ta hull til cannistere og forgasser som sitter i bakkant av motoren. Syntes også at det var mye lettere og måle og og lage hullene til motor festene nå som det er treverk som overflate og ikke glassfiber/carbon da dette blir en del værre og merke opp på. Skal også lage et "air scoop" på oversiden av motordomen for å få dyttet litt luft rett ned i området hvor forgasser`n sitter. Klarte selvfølgelig ikke å dy meg når motoren først var på, så cowlingen bare måtte på en liten tur. Har fått laget ferdig spantene som tankene skal inn i så de er montert nå, det som gjenstår før jeg setter inn tanker er å bygge noen skikkelige fester til pottene som blir på undersiden av tankene og sette inn en liten avstivings sak som tankene skal vile på.

              Mvh OJ
              Attached Files
              Last edited by Olavjoergensen; 19-01-08, 21:41.
              Olav Jørgensen
              Low & fast

              Comment


              • #52
                Er det noen som har en anbefaling på proppell merke til ZDZ 160? Er snakk om en 3 bladers proppell på 29*12 eller 30*12. Litt usikker på hvilken som passer seg best, er i utgangspunktet ute etter en proppell som gir så lite støy som mulig da dette varierer på de forskjellige utformingene av proppellene.

                Mvh OJ
                Last edited by Olavjoergensen; 19-01-08, 21:42.
                Olav Jørgensen
                Low & fast

                Comment


                • #53
                  En todekker har jo mye "drag" så kanskje en 29 tommer hadde vært passende. Men det avhenger av hvilket turtall du oppnår. Kanskje du finner noe på Flying Giants.
                  Karl Hans Glommen.
                  Mjøsa Modellflyklubb

                  Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                  Comment


                  • #54
                    Originally posted by Karl H. View Post
                    En todekker har jo mye "drag" så kanskje en 29 tommer hadde vært passende. Men det avhenger av hvilket turtall du oppnår. Kanskje du finner noe på Flying Giants.
                    Er ganske mye forskjellig som er i bruk ser jeg... Får tenke litt på det, trenger ikke propellen enda akkurat Men hvis noen vet om noe bra så må dere gjerne si ifra.

                    Mvh OJ
                    Olav Jørgensen
                    Low & fast

                    Comment


                    • #55
                      Konstruksjons test av et "air scoop". Skal montere noe lignende dette for å få dyttet litt luft ned til forgasser`n som er inni motordomen grunnet at ZDZ har forgassern i bakkant av motor og ikke under som noen andre har. Må selvfølgelig også ta hull i selve motordomen under "air scoop".

                      Mvh OJ
                      Attached Files
                      Olav Jørgensen
                      Low & fast

                      Comment


                      • #56
                        Vært litt rolig de siste dagene, men fikk gjort litt i dag. Har begyndt på potte innstallasjonen og kommet dit at de nå er montert i kroppen. Det som står igjen for å få det skikkelig er å få laget et "oppheng" til de inne i kroppen og forsterke firewall rundt der pottene går igjennom. Har også fått tilpasset det øverste "turtle decket" fremme foran cockpit på modellen med 2 påfyllings enheter fra 3w, forsterket med tynn finer på undersiden. Den er ikke limt på, bare lagt oppå for bildet sin skyld.

                        Mvh OJ
                        Attached Files
                        Olav Jørgensen
                        Low & fast

                        Comment


                        • #57
                          Er det noen som vet hva slags materiale som egner seg best til å støtte opp cannistere inne i kroppen? Jeg bygger en støttevegg av finer som jeg kler med glassfiber eller carbon, men det er de siste duppe dittene som er i kontakt med selve potta jeg lurer på. Se bilde så skjønner dere. Det materialet må jo nødvendigvis tåle noe varme og litt vibrasjoner uten at det ryker med en gang.

                          Mvh OJ
                          Attached Files
                          Olav Jørgensen
                          Low & fast

                          Comment


                          • #58
                            Originally posted by Olavjoergensen View Post
                            Er det noen som vet hva slags materiale som egner seg best til å støtte opp cannistere inne i kroppen? Jeg bygger en støttevegg av finer som jeg kler med glassfiber eller carbon, men det er de siste duppe dittene som er i kontakt med selve potta jeg lurer på. Se bilde så skjønner dere. Det materialet må jo nødvendigvis tåle noe varme og litt vibrasjoner uten at det ryker med en gang.

                            Mvh OJ
                            Hvis du ikke har tilgang på isolasjon som brukes i fly (!) kan du jo forsøke - om det
                            ikke blir for vanskelig - og få tak i ECO-FOAM isolasjon fra en en OSO-varmvannstanke.
                            Denne tåler jo ganske høy temperatur.

                            Mvh Einar.

                            Comment


                            • #59
                              Originally posted by Olavjoergensen View Post
                              Er det noen som vet hva slags materiale som egner seg best til å støtte opp cannistere inne i kroppen? Jeg bygger en støttevegg av finer som jeg kler med glassfiber eller carbon, men det er de siste duppe dittene som er i kontakt med selve potta jeg lurer på. Se bilde så skjønner dere. Det materialet må jo nødvendigvis tåle noe varme og litt vibrasjoner uten at det ryker med en gang.

                              Mvh OJ
                              Hei på mine fly bruker jeg fuel slange,borer hull rundt hullet til potten og trer
                              slangen igjennom hullene "syr" med slangen sån att det ikke blir skjøter.

                              Mvh Geir Mogstad
                              Attached Files
                              Last edited by extracap; 24-01-08, 20:36.
                              Mvh Geir Mogstad
                              ---------------------------------------
                              slapp av det kommer helt sikkert ned!

                              Comment


                              • #60
                                Originally posted by extracap View Post
                                Hei på mine fly bruker jeg fuel slange,borer hull rundt hullet til potten og trer
                                slangen igjennom hullene "syr" med slangen sån att det ikke blir skjøter.

                                Mvh Geir Mogstad
                                Dette så jo ganske genialt og enkelt ut..... Tror jeg kopierer denne løsningen. Takk for bra bilde!

                                Mvh OJ
                                Olav Jørgensen
                                Low & fast

                                Comment

                                Working...
                                X