Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggeblogg: Clik!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byggeblogg: Clik!

    Elefun har tatt en haug med modeller fra RC Factory som har fått særs gode kritikker for innendørs flygning. Jeg fikk en eske tilsendt med nødvendig utstyr for å komme seg i lufta.

    Oppsett:
    AXi 2203/46
    2S 300-400 mah Hyperion batterier
    Waypoint 10A esc
    Waypoint 060, 6 grams servoer
    Spektrum 6100 RX

    Fikk aldri tatt noen bilder av settet da det ser mer eller mindre ut som alle andre sett, men startet heller byggingen så jeg kunne få flydd denne saken.

    Ganske standard bygging med vinger som forsterkes i forkant og limes til den horisontale delen av kroppen. Jeg bruker mer eller mindre UHU onsekvent da modellen blir litt mer motstandsdyktig mot nmoder jord. Synes CA blir sprøtt og egentlig holder for dårlig.

    Etter at vingene er tørket limes den undre delen av kroppen fast også den øvre delen. Da kuttet jeg hull til alle servoer og begynte motasje av dette. Rask å jobbe med, men siden jeg bruker kontaktlim tar det alikevel noe tid.

    Noen bilder fra starten av:
    Attached Files
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

  • #2
    A kalle det en byggeblogg er vel kanskje å ta i da modelen er sammen iløpet av meget kort tid, men det er uansett interressant å se om andre sine løsninger samt oppsett og erfaringer.

    Alle overføringer er på plass, pull-pull på sideror og høyderor samt karbonstenger på balanserorene.

    Avstivning av vingen skjer i underkant av flyet rundt en flat karbonstang og ett feste der. Understellet trees gjennom en CNC frest del som gjør at de står godt.
    Attached Files
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #3
      Motorfestet er limt med UHU og i tillegg tapet fast. Motoren er skrudd fast med en stk avskåret fuelslangebit slik at jeg kan justere vinkler på den ved behov.

      Videre kan man se overføringene på balanserorene og pull-pull rorhornet som limes i høyderoret.
      Attached Files
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #4
        Når jeg limte skråveggene til kroppen valgte jeg å kutte ut en liten like til høyderorsservoen slik at jeg kan etterstramme/justere hvis behov.

        I tillegg fant jeg ut at halen virket for slingrete og synes ikke de anbefalte avstivningene med karbon der bak var gode nok. Derfor laget jeg egen avstivning både under og over for å få det stabilt og bra.

        Jeg veide morora uten batteri, propell og sfg og endte på 120 gram.
        Totalt bør den med 2S batteri kunne havne under 150 gram og det er bra på en slik "stor" modell.

        Bare å la limet tørke nå og fin tune utslag så er den klar for test.

        Snakker vi indoor søndag ???
        Attached Files
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #5
          Da er den ferdig og klar til testflyging

          Her er de siste bildene med brakes og sfg`s etc.
          Attached Files
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #6
            Ser jo bra ut Alf!

            Jeg er nesten ferdig med min Click!. Har bare å lime carbonstenger og sånt småtteri igjen. Det blir testing i dag Jeg er veldig spent på hvor bra den flyr...Vekten min stoppet på 160 gram, kanskje litt tung?

            Skal se om jeg også klarer å skaffe bilder.
            William Jul Ringkjøb
            Bodø MFK

            If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

            Comment


            • #7
              Originally posted by affa View Post
              Da er den ferdig og klar til testflyging

              Her er de siste bildene med brakes og sfg`s etc.
              Brakes???
              Beklager at en enkel sjel spør - men hva og hvorfor?
              Erlend Moen
              Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

              Comment


              • #8
                Originally posted by ErlendM View Post
                Brakes???
                Beklager at en enkel sjel spør - men hva og hvorfor?
                Enkelt å greit for at modellen skal kunne flys saktere. Trengs spesielt på "downlines" i konkurranser
                William Jul Ringkjøb
                Bodø MFK

                If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                Comment


                • #9
                  Originally posted by william123 View Post
                  Enkelt å greit for at modellen skal kunne flys saktere. Trengs spesielt på "downlines" i konkurranser
                  Ok, men deployes disse via en servo da? På bildet så det ut som om de sto fast bak på balanseroret?
                  Erlend Moen
                  Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by ErlendM View Post
                    Brakes???
                    Beklager at en enkel sjel spør - men hva og hvorfor?
                    Fint at du spør!
                    Brakes er i dette tilfellet de små hullede depronbitene som står bakerst på hvert balanseror.
                    Funksjon:
                    å redusere modelles hastighet.
                    Virkning:
                    Ved flyging rett fram er det i disse modellene mere enn nok power så "bremsene" betyr lite i den sammenheng.
                    Det er imidlertid utrolig hvor fort modellen bremser når throttle trekkes av.
                    I nedoverflukt f.eks. i en loop med throttle i null bremses modellen slik at hastigheten nedover reduseres og tro det eller ei: det er ganske merkbart!
                    Man har fordel av dette også i andre øvelser selvfølgelig.

                    De finnes også andre utforminger av brakes på andre modeller.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Per Klepaker View Post
                      Ved flyging rett fram er det i disse modellene mere enn nok power så "bremsene" betyr lite i den sammenheng.
                      Det er imidlertid utrolig hvor fort modellen bremser når throttle trekkes av.
                      Interessant - da lærte jeg noe nytt i dag og!
                      Takk for et svært informativt svar!

                      Artig modell, forresten. Nesten så Visa-kortet begynte å vibrere i lommeboka her... må visst sette meg litt hardere på det.
                      Last edited by ErlendM; 28-01-08, 08:58.
                      Erlend Moen
                      Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

                      Comment


                      • #12
                        Ja, da er jeg kommet hjem fra en vellykket tur i Mørkvedhallen hvor jeg fikk prøvd Click!'en. Fy flate for et fly!!! Min kom på nesten 170 gram og fortsatt flyr den i krabbehatighet. Utrolig snill og presis. Provoserte den bra med High Alpha manøvre, men fikk ikke fram noe vingerocking whatsoever! sånt liker ihvertfall jeg Den er superstabil i hover, og jeg er ikke ferdig med å finjustere motortrekket så den vil bli mer stabil. Koblet litt mot understellet i knivegg. Ikke noe problematisk, men skal se hva jeg klarer å gjøre med det. Kjempeskøy å fly IMAC øvelser innendørs!

                        Alf, du har virkelig noe å glede deg til på Søndag
                        William Jul Ringkjøb
                        Bodø MFK

                        If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                        Comment


                        • #13
                          Da er min også prøvd, en nydelig harmonisk flymaskin. Nøytral, sakteflygende og leken.

                          Litt småjusteringer må til på cg og utslag av balanseror, men den var utrolig bra. Knivegg med helt minimale korreksjoner, hovrer som en lek og generelt meget spennende å se hva jeg kan få ut av den på sikt.

                          Ny ladning er på vei til ELefun og jeg har 3 stk som skal i bestilling.

                          Oppsettet med AXi 2203/46 fungerer utmerket med 2S og det er plenty av power for hover.

                          SFG og bremser fungerte bra uten å være overdrivelse. Noen tidligere fly jeg har testet med breser har vært i overkant og den føles bra i downlines, men "tung" opp og level.
                          Attached Files
                          ____________________________
                          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                          Comment


                          • #14
                            Her er en liten video fra fredagens flyging:

                            http://filer.modellflynytt.no/willia...ory_Click!.wmv
                            William Jul Ringkjøb
                            Bodø MFK

                            If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                            Comment

                            Working...
                            X