Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggeblogg: Extreme Flight Yak 54 74"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • affa
    replied
    ExtremeflightRC slipper jo motor for el til denne

    Er jo en passende str for LiPO

    Leave a comment:


  • esmel
    replied
    Klarte ikke å styre meg nei hehe

    Montering av rorhorn:
    Legger ved et par bilder.
    Det er ferdig utskarede slisser for rorhornene.
    Jeg måtte skrape litt på innsiden på platene rorhornene skal igjennom da de var litt trange. Etter å ha prøvemontert rorhornene er det frem med kniven og skjære bort betrekkingen under de nevnte platene.

    På sideroret (som det skal være pull-pull på) er det viktig å sjekke at rorhornene stikker like langt ut på hver side samt at de kommer like langt frem, altså på hengslingslinjen.

    Hengslene er limt til stab og så fort rorhornene er limt (og maten inntatt) skal rorene festes til sin motpart. Deretter er det frem med vingene. Det er samme fremgangsmåte der som på haleflatene.

    Vingerøret er forøvrig i carbon, det samme gjelder røret til halen, som er avtagbar.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • flypilot
    replied
    Hehe, klarte ike å vente nei Blir morro å se...

    Leave a comment:


  • esmel
    started a topic Byggeblogg: Extreme Flight Yak 54 74"

    Byggeblogg: Extreme Flight Yak 54 74"

    Da er resten av familiemedlemmene sendt på shopping og stuebordet er okkupert av vinger, kropp, rorflater og diverse hardware....

    Etter mye om og men, venting på at modeller skulle bli lansert osv. gav jeg til slutt opp - iveren og tålmodigheta (eller mangelen på tålmodighet) tok overhånd I dag tidlig kastet jeg meg i bilen og kjørte et par timer til jeg kom til en hyggelig kar på Oppegård, nærmere bestemt Ken / Griffin-models.

    Det er rart med det men de to timene hjem virket noe kortere enn de to timene jeg brukte nedover for å hente flyet...hmmm Høres det kjent ut?

    Litt om de forskjellige tingene i esken

    Flykroppen:
    Betrekningen ser veldig fin ut. Kun ei lita boble bak på kroppen. Jeg må nok gå over en del limfuger og dærte på med litt lim her og der, som manualen også anbefaler. Canopyen hadde fått seg en "jævel" og fått en liten brett som jeg måtte bøye ut igjen. Egentlig ikke så stor sak, men "jævelen" hadde nok vært så stor at en del limfuger hadde gått opp og balsaen sprukket enkelte steder. Litt lim så er den i orden. Det som er veldig positivt er at den er helt ferdig, en slipper å drive å klippe og tilpasse canopyen

    Vinger og rorflater (inkl. halen):
    Betrekkingen ser bra ut her også, skal gå over med litt varme for å få strammet det skikkelig opp bla. for å kontrollere at det ikke er noen løse fliker som kan løsne i lufta. Tilbakemelding på dette kommer når jeg får studert det mer nøye. Hengslene sitter i vingen, det eneste som må gjøres er å plukke de ut, påføre lim og sette de på plass under litt kontrollerte former.

    Cowling:
    Denne hadde også fått seg en trøkk slik at det har oppstått noen sprekker i lakken. Ut over det var den veldig fin, rund og lett

    Hardware:
    Dette ser veldig bra ut! Legger ut bilder av det etterpå i steden for å ramse opp en hel haug

    Skal begynne å lime på de medfølgende rorhornene nå, deretter er det hengsling som står for tur. Bilder og mer skriverier kommer.

    Denne skal være ferdig til Imactreninga på Eina neste helg men slik det ser ut nå blir ikke det noe problem. Karl H har i tillegg stilt servoer til disposisjon for anledningen.

    Motorisering blir en Saito FG-36.
    Tanken som følger med er rimelig stor da modellen er beregnet for 1.60-1.80 glowmotor... Kunne sikkert flydd bortimot en time med medfølgende tank hehe
    Nevnte motor veier nok ca. like mye som et 10s oppsett så vektmessig tror jeg skal gå fint. Ytelsen får vi se neste helg
    Attached Files
    Last edited by esmel; 07-02-08, 15:53. Reason: La til bilde
Working...
X