Announcement

Collapse
No announcement yet.

SD model yak 54 35%

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jeg har brukt en enkelt JR 8711 på min 33%, de er mye sterkere enn 5955 og mange har hatt god erfaring med den løsningen men det er nok ikke så dumt å bruke 2 servoer på en 35%. Spørs litt hvordan du flyr og hvor kresen du er.

    Jeg brukt to av de originale servohornene til å montere wirene på men fikk problemer med geometrien slik at wirene blir strammere ved fullt sideror utslag. Tror jeg tenkte litt feil når jeg satte i rorhornet.
    Kanskje noen har et svar på akkurat hvor bolten skal borres igjennom sideroret?

    Jeg har forøvrig byttet til de innerste hullene på servohornet for å få stødigere overføring og bruke hele servovandringen. Du bør uansett bytte ut det nylon hornet som følger med servoen så da kan du sikkert like godt kjøpe et ferdig horn på 3" med offset.

    Jarle
    Attached Files
    It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

    Comment


    • #17
      Originally posted by jarle View Post
      Jeg har brukt en enkelt JR 8711 på min 33%, de er mye sterkere enn 5955 og mange har hatt god erfaring med den løsningen men det er nok ikke så dumt å bruke 2 servoer på en 35%. Spørs litt hvordan du flyr og hvor kresen du er.

      Jeg brukt to av de originale servohornene til å montere wirene på men fikk problemer med geometrien slik at wirene blir strammere ved fullt sideror utslag. Tror jeg tenkte litt feil når jeg satte i rorhornet.
      Kanskje noen har et svar på akkurat hvor bolten skal borres igjennom sideroret?

      Jeg har forøvrig byttet til de innerste hullene på servohornet for å få stødigere overføring og bruke hele servovandringen. Du bør uansett bytte ut det nylon hornet som følger med servoen så da kan du sikkert like godt kjøpe et ferdig horn på 3" med offset.

      Jarle
      Jeg har også tenkt til å oppgradere min 33%'er med 8711 servoen for så å flytte 5955'en over til AeroWorks'en. I følge tester TBM har utført, er 8711 mye sterkere enn 5955 som du sier.

      Jeg hadde samme problem som deg. Når jeg brukte de ytterste hullene på servoarmen strammet den wiren som ikke dro seg veldig. Husker ikke hva problemet var på det innerste hullet, men jeg endte opp med å borre nytt hull midt mellom det ytterste og det innerste (på begge sider av servoarmen selvsagt). Da ble geometrien mer riktig, og wirene holder seg passe stramme gjennom hele vandringen på roret.
      Lars Henrik Kjølberg

      http://www.flickr.com/photos/larshkj/

      Klubber:
      Jets of Norway
      Nittedal modellflyklubb

      Comment


      • #18
        Holder på med min SD Extra 260 33%, og det eneste som gjenstår (endelig) er evt å programmere balanserorsservoene. Har en Hitec servoprogrammerer, men det er en jobb jeg ikke liker

        Hva gjør dere? Programmerer dere, eller justerer dere på linkene tildet slutter å pipe i servoene. Har sett programmeringsvideoene til Joe Hunt, så jeg vet at å programmere langt på vei er det beste..
        Geir


        3D plane - 1D brain

        Comment


        • #19
          Programmer, helt klart. Det går som en lek når du kommer inn i det. Sett opp en servo til riktige utslag og så den neste til å følge den. Joe sin metode med å skrive ned verdiene for hver gang er gull.
          Du må selvsagt sette opp linker og geometri best mulig på forhånd, nøyaktighet i alle faser på denne jobben betaler seg!

          Lykke til.

          Jarle
          It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

          Comment


          • #20
            Ja det er vel bare å hoppe i det. Tar utg punkt i at når servohornet er 90 gra der på servokroppen skal roret være helt nøytralt. Ved fullt utslag er pushroden parallell med servokroppen osv osv.. Det var enklere med 2-metringer, men du verden så mye morsommere jo større det blir! Men det var ikke det denne tråden handlet om. Slutt herfra.
            Geir


            3D plane - 1D brain

            Comment


            • #21
              Hei igjen har vert en del ferie på meg i det siste så prosjektet har igjen dratt ut beklager.
              Men takker for alle gode tilbakemeldinger ang valg av antall servoer på sideror ser ut til at det blir 2 servoer ja..

              har gjort ett prosjekt ferdig da en yak fra cmpro 140 size med en mvvs 26 med en karbonprop 17x10 hadde 3 flotte turer med den i dag . satser på å få ad yakken ferdig til helga om jeg får tak i 3 stk ubec pluss 3 lipobatterier så da håper jeg å få motoren innkjørt.
              Har lovet bilder tidligere så jeg skal få lagt ut nye bilder i morra ..

              Tor
              Oi en perfekt landing

              Comment


              • #22
                Da fikk jeg flydd min 35% SD Yak (Russian Thunder) i kveld.

                Pakket opp Avensis'en med en 35% Yak og en Funtana 140E og det var enda plass til flere modeller! Plass til pasasjerer var en annen historie!

                Bortsett fra en motor som trengte litt mer gangtid og finjustering, så gikk modellen som på skinner. Den var også utrolig harmonisk og føltes egentlig som en litt stor innendørsmodell.

                Landingene var helt uprobelmatiske selv om motoren ikke var helt med på notene (fikk stillt den inn bedre etterhvert, men den er ikke helt der enda). Av denne grunn kan jeg ikke helt utale meg om 3D egenskapene da jeg ikke tok de helt store sjansene.

                Kan legge ut noen bilder når jeg får skviset disse ut av kameraet.

                Modellen er forøvrig satt opp med følgende utstyr:
                - 3w 106 Competittion med 3w canistere og 28x10 PT-models karbon propell.
                - Hitec 5955TG på alle ror (2 på sideror => 8stk totalt).
                - Analog kulelagret futaba servo på throtle (husker ikke benevnelse i farta).
                - Futaba FS6014R fasst 2,4G mottager
                - PowerBox evolution (oppdatert versjon).
                - 2x PowerBox 2800 mah lipo mottagerpakker.
                - Optisk kill switch fra Smart Fly.
                - SD karbon hovedunderstell.
                - SD karbon haleunderstell.
                - TBM 5" lette skumhjul.

                Ikke sjekket vekta, men den er vel rundt omkring 13 kg. TP var omtrent midt på vingerøret. Vil flytte dette litt bakover til neste tur (bakkant av røret).

                Har ellers brukt alt av standard hardware som fulgte med modellen.

                mvh Ronny

                Comment


                • #23
                  der var jeg igjen prosjektene mine blir alltid en del utsatt pga masse andre ting :S
                  men men har fått gjort en del nå da

                  Ronsand: høres veldig betryggende ut når det gjelder flygeegenskaper hjelper litt på nervene når det blir min tur

                  plaseringer av batteriene vet jeg ikke helt enda hvor jeg skal gjøre men finner nok ut det legger ved bilde på ett av stedene jeg tenkte jeg skulle ha de. 2200mah 3 celler lipo

                  satt oxo inn en servo nr 2 for sideror så nå må jeg bare finne meg noen ballinker med stag fra raptoren min så de er conecta..

                  boret opp proppellen i dag og det viser seg at boltene til propellen er for korte til å nå gjennom propell og spinner så jeg må skaffe meg lengre

                  Når det gjelder halehjulet har jeg ikke bestemt meg om jeg skal ha fjær på staget som går bak eller om jeg skal sette inn et øye som staget skal gå gjennom hva fåreslår dere?
                  hadde oxo håpet å få hjulet rett under hengslene på roret men braketten var for lang til dette

                  måtte kutte 3 cm av rørene på pottene for å få covlingen på hehe jaja kommer vell til å bråke bra uansett med de pottene.

                  tenker jeg får tatt jomfruturen når jeg kommer hjem neste friperiode fra nordsjøen ca 17 dager til
                  Attached Files
                  Last edited by obelix; 13-08-08, 02:34.
                  Oi en perfekt landing

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by obelix View Post
                    Hei igjen har vert en del ferie på meg i det siste så prosjektet har igjen dratt ut beklager.
                    Men takker for alle gode tilbakemeldinger ang valg av antall servoer på sideror ser ut til at det blir 2 servoer ja..

                    har gjort ett prosjekt ferdig da en yak fra cmpro 140 size med en mvvs 26 med en karbonprop 17x10 hadde 3 flotte turer med den i dag . satser på å få ad yakken ferdig til helga om jeg får tak i 3 stk ubec pluss 3 lipobatterier så da håper jeg å få motoren innkjørt.
                    Har lovet bilder tidligere så jeg skal få lagt ut nye bilder i morra ..

                    Tor
                    Kan jeg spørre deg om den yak`en fra cmpro med mvvs 26 i. er de nok krefter til og hovre den modellen med den motoren i?? holder på og bygge en lik en
                    mvh stin
                    Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
                    På vei inn i Hangaren.
                    Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Stin View Post
                      Kan jeg spørre deg om den yak`en fra cmpro med mvvs 26 i. er de nok krefter til og hovre den modellen med den motoren i?? holder på og bygge en lik en
                      mvh stin
                      Hei nei det er ikke nok krefter til dette men så har jeg barte fløyet den med 17x10 carbon prop og 16x8 apc den funket best med 17x10 proppen men funderer i å skaffe en 18x5,5 eller noe kanskje det hovrer da....
                      men en mvvs 35ccm hadde nok gjort susen i baner men den er noe større i vekt da..
                      Oi en perfekt landing

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by obelix View Post
                        der var jeg igjen prosjektene mine blir alltid en del utsatt pga masse andre ting :S
                        men men har fått gjort en del nå da

                        Ronsand: høres veldig betryggende ut når det gjelder flygeegenskaper hjelper litt på nervene når det blir min tur

                        plaseringer av batteriene vet jeg ikke helt enda hvor jeg skal gjøre men finner nok ut det legger ved bilde på ett av stedene jeg tenkte jeg skulle ha de. 2200mah 3 celler lipo

                        satt oxo inn en servo nr 2 for sideror så nå må jeg bare finne meg noen ballinker med stag fra raptoren min så de er conecta..

                        boret opp proppellen i dag og det viser seg at boltene til propellen er for korte til å nå gjennom propell og spinner så jeg må skaffe meg lengre

                        Når det gjelder halehjulet har jeg ikke bestemt meg om jeg skal ha fjær på staget som går bak eller om jeg skal sette inn et øye som staget skal gå gjennom hva fåreslår dere?
                        hadde oxo håpet å få hjulet rett under hengslene på roret men braketten var for lang til dette

                        måtte kutte 3 cm av rørene på pottene for å få covlingen på hehe jaja kommer vell til å bråke bra uansett med de pottene.

                        tenker jeg får tatt jomfruturen når jeg kommer hjem neste friperiode fra nordsjøen ca 17 dager til
                        Hei

                        Hva er den grå lille duppe ditten med blå skrift på bilde nr 3 fra vesntre?
                        Flott maskin

                        Mvh OJ
                        Olav Jørgensen
                        Low & fast

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Olavjoergensen View Post
                          Hei

                          Hva er den grå lille duppe ditten med blå skrift på bilde nr 3 fra vesntre?
                          Flott maskin

                          Mvh OJ
                          Hei det er UBEC bruker den til å conventere 11.1 volts lipobatterier til 6 eller 5 volt har 3 sånne i flyet 2 på motaker og en på tenning. den indikerer oxo hvor mye strøm som er igjen på batteriet sånn ca da likt volt spy.
                          kjekk sak som er kjøpt på hobbycity
                          Oi en perfekt landing

                          Comment

                          Working...
                          X