Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggeblogg: HaiKong Model Yak-55 50e (148 cm vingesp.)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Da er modellen så og si ferdig. Mangler litt dekaler + oppsett av radio, utslag etc (bare kosearbeid med andre ord )

    Jeg brukte ikke linkene som fulgte med settet. Festemetodene her baserte seg på kvik-linker på både rorhorn og servohorn og en carbonstang i mellom. Dette syntes jeg ikke var en veldig god metode for et fly i 40-60 size.
    På balanserorene brukte jeg kulelinker på ror- og servohorn. Dette laget jeg av Raptorlinker.
    På høyde- og sideror brukte jeg den medfølgende carbonstanga, men limte på loddehylser i endene og brukte kulelink på servohorn, og metallink på rorhorn. Hullene til linkene på rorhornene var for store, så jeg limte de igjen med epoxy blandet med oppmalt glassfiber, og borret opp til riktig størrelse dagen etter.

    Motoren er byttet til en litt mindre modell. Den er 90 gram lettere enn den forrige, men det er ikke noe å utsette på ytelsen
    Prøvekjørte den i går kveld med en 16x 10 apc-e propell, og draget var temmelig heftig. 80,7 Ah og 1670 watt på en 6s 5000mah batteripakke Med den propellen lever nok ikke motoren lenge. Jeg skal sette på en 15x10 og se om den passer litt bedre.

    Neste post blir en flyrapport.
    Attached Files
    Lars Henrik Kjølberg

    http://www.flickr.com/photos/larshkj/

    Klubber:
    Jets of Norway
    Nittedal modellflyklubb

    Comment


    • #32
      Hei..Flått bygge-blogg du har...Har fulgt med denne siden starten....Kan bare ønseke deg lykke til med jomfruturen...Vet hvordan det er.....
      Håper du får mye morro ut av flyet..

      Hær er det et nydelig vær og jeg har fri!!!!! Skal pakke i bilen og dra på stripa og leke med Yaken,Ultimaten og Funjet....

      Vi venter på rapport!!

      V.Lorentsen tromsø.

      Comment


      • #33
        Flott!

        Helt enig med Deltaville! I tillegg synes jed denne bloggen har vært meget instruktiv og
        hvor du heller ikke har vært redd for og forsøke andre merker enn Hacker o.l. som
        fremdriftsmekanisme!

        Mvh Einar - forsatt læregutt...

        Comment


        • #34
          Takk for hyggelige tilbakemeldinger

          Motoren jeg installerte innledningsvis skal inn i en SebArt Angel S50 som jeg plukket opp hos Griffin på mandag. Skal bruke samme type regulator her. I tillegg skal jeg bruke relativt billige servoer fra Hobbycity.
          Byggeblogg kommer etterhvert!
          Lars Henrik Kjølberg

          http://www.flickr.com/photos/larshkj/

          Klubber:
          Jets of Norway
          Nittedal modellflyklubb

          Comment


          • #35
            Flight report!

            Da er jomfruturen vel overstått.
            Jeg tok av fra en asfaltstripe (på Starmoen utenfor Elverum), og uten styring på halehjulet ble dette en vinglete affære Men i lufta kom den.
            Det viste seg at jeg hadde alt for mye utslag selv på "low rate". Særlig høyderoret var livlig for å si det mildt.
            Det var minimalt med trim som skulle til for at modellen fløy rett og fint. Tyngdepunktet la jeg 6-8 mm foran anbefalt. Dette var litt nesetungt, så jeg antar at anbefalt tyngdepunkt (som er midt på vingerøret) er perfekt.
            Med mine 6s 5000 mAh batteripakker veier modellen 2,9 kilo inkludert 35 gram bly i halen. Dette er helt OK for vanlig sportsflyging, men litt mye til 3D. Jeg kommer til å kjøpe noen batteripakker i størrelsesorden 6s 3300-3700 mAh. Dette vil spare ca 250 gram. Totalvekten kommer da ned til 2,65 kg. Noe som bør være perfekt.
            Propellen jeg brukte på jomfruturen var en 15x10. Den trakk ca 53 Ah på full gass. Modellen fløy relativt fort med denne propellen, men den dro greit ut av hover. Jeg fløy i overkant av 5 minutter, og brukte ikke mer enn 1664 mAh. 5000 mAh er overkill kan man si. Neste flight vil ha en 16x8 i nesa. Med 16x8 drar motoren ca 65 Ah. Perfekt etter min mening!

            Jeg er ingen 3D ekspert, men tross at modellen veide litt mer enn optimalt, synes jeg at den oppførte seg bra i high alpha manøvre. I elevator var den dønn stabil både inverted og upright. Hovring gikk sånn OK, men den blir nok mye bedre med riktig balansepunkt.
            Til tross for vekten og tyngdepunktet fløy Yak'en veldig fint i sakte hastighet. Innflyvningen var fin, men rollout etter landing ble enda mer vinglete enn takeoff Jeg skal fikse styring på halehjulet til neste flytur!

            EDIT: Jeg glemte å skrive en foreløpig konklusjon:
            Alt i alt er jeg meget fornøyd med dette settet. Byggingen er særdeles enkel (selv om manualen suger), og modellen flyr bra. Spesielt med tanke på at den var 250 gram tyngre enn nødvendig. Jeg er nokså sikker på at dette blir en kongemodell med 6s 3300-3700 mAh batteripakker! Motor og regulator har også oppført seg smertefritt. Man kan trygt si at dette er et røverkjøp!
            Et problem man kan støte på når man handler i butikker som Hobbycity etc, er reservedeler. Tror ikke du skal forvente deg at det bare er å bestille en ny motorcowling eller andre deler.

            Kommer tilbake med mer etter jeg har hatt muligheten til å teste modellen mer. I mellomtiden kan dere kose dere med bildene som Sondre tok av jomfruturen.
            Attached Files
            Last edited by larshkj; 06-05-08, 14:08.
            Lars Henrik Kjølberg

            http://www.flickr.com/photos/larshkj/

            Klubber:
            Jets of Norway
            Nittedal modellflyklubb

            Comment


            • #36
              Flere bilder:
              Attached Files
              Lars Henrik Kjølberg

              http://www.flickr.com/photos/larshkj/

              Klubber:
              Jets of Norway
              Nittedal modellflyklubb

              Comment


              • #37
                Grattis med vel utført jomfrutur Lars, min Yak dumpet ned på trappa idag etter en lengre periode med venting, men endelig dukket den opp og må si jeg er veldig imponert over kvaliteten. Den står ikke tilbake fra flere andre kjente merker jeg har vært borti. Skal sette i gang med monteringen så smått i dag og håper å ha den klar til helga.
                - Håvard Glad Andreassen
                - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                Comment


                • #38
                  Gidday, im considering buying this aircraft, and your site was the only one i could find with a thread about the yak55.

                  I can see wat gear your using, and you seem happy with the flight of it cause i see the smileys.

                  I take it that you are not running a seperate flight pack, but using the 80amp switching bec Turnigy esc... Cheers

                  Comment


                  • #39
                    Hi.

                    Here's another build: Yak 55 50e
                    In German, but you can use altavista's translate function.

                    I'm happy with the flight characteristics, but my plane is on the heavy side because of my batterypacks. I would recommend smaller packs. I'm waiting for Zippy-H 3300 or Zippy-R 3700 6s packs to come in stock. This will bring the weight down to around 2,6 kilos.

                    No, I'm running my servos directly from the ESC. Works fine so far

                    ps. Note that I've changed to a Turnigy 50-55A motor. Plenty power!
                    Last edited by larshkj; 06-05-08, 14:58.
                    Lars Henrik Kjølberg

                    http://www.flickr.com/photos/larshkj/

                    Klubber:
                    Jets of Norway
                    Nittedal modellflyklubb

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by flypilot View Post
                      Grattis med vel utført jomfrutur Lars, min Yak dumpet ned på trappa idag etter en lengre periode med venting, men endelig dukket den opp og må si jeg er veldig imponert over kvaliteten. Den står ikke tilbake fra flere andre kjente merker jeg har vært borti. Skal sette i gang med monteringen så smått i dag og håper å ha den klar til helga.
                      Det høres bra ut Håvard. Ser frem til din flyrapport. Vi sees på søndag i alle fall. Christopher og jeg kommer en tur til Hyperion showet!
                      Lars Henrik Kjølberg

                      http://www.flickr.com/photos/larshkj/

                      Klubber:
                      Jets of Norway
                      Nittedal modellflyklubb

                      Comment


                      • #41
                        Ok, thanks Lars,,,, Happy flying

                        Comment


                        • #42
                          Gick det att beställa modellen med air parcel? ems fungerar inte till sverige över 4 kilo, eller beställde ni modellen någon annanstans än hobbycity?

                          Comment


                          • #43
                            Originally posted by pianomarten View Post
                            Gick det att beställa modellen med air parcel? ems fungerar inte till sverige över 4 kilo, eller beställde ni modellen någon annanstans än hobbycity?

                            Nei!
                            De krever EMS - ta kontakt med dem og sjekk om det finnes muligheter, tror ikke vekten på hele kartongen var over 4Kg


                            NB! husk å si fra til HC at du skal ha den Røde utgaven eller så får du en gul/svart!

                            (Innpakkingen er dessverre litt for kort - noe som medførte en liten balsa reparasjon i halefinnen )
                            Last edited by Quadrocopter; 08-05-08, 10:57.

                            Comment


                            • #44
                              Originally posted by larshkj View Post
                              ....
                              Et problem man kan støte på når man handler i butikker som Hobbycity etc, er reservedeler. Tror ikke du skal forvente deg at det bare er å bestille en ny motorcowling eller andre deler....
                              Men flyet er jo så forb... billig at det er jo bare å bestille et nytt så har du reservedeler i bøtter og spann

                              Comment


                              • #45
                                Da har min fått luft under vingene...og jeg ble veldig imponert over flyegenskapene til denne nydelige fuglen...
                                Med den motoren jeg hadde var en 15x8 APC litt for liten, den hadde bra med drag men ikke nok til å fly godt 3d, til vanlig akro flyging holder det i massevis og var helt perfekt. Den manglet den lille punchen som kreves for heftig 3d flyging.
                                Skal bytte til 16x10 til helga og skal gi tilbakemelding om hvordan det ble da...
                                Attached Files
                                Last edited by flypilot; 08-05-08, 21:08.
                                - Håvard Glad Andreassen
                                - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                                Comment

                                Working...
                                X