Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggeblogg SebArt Angel Evo S50

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byggeblogg SebArt Angel Evo S50

    Da var byggingen godt i gang.

    Først må jeg si at Haikong Yak-55 settet, denne (Angel S50) og det jeg har sett av Hyperion byggesett, så er de veldig like Mistenker at de kommer ut fra samme fabrikk alle sammen... Men det er ikke noe negativt. Tvert i mot.

    Angelen er like enkel å sette sammen som Yak'en var. På en drøy time hadde jeg hengslet begge balanserorene, montert servoer (inkludert lodding av kablene) og laget støtstengene til balanserorene. Til linker brukte jeg Raptorlinker med kulelinker på både servo og rorhorn. På den måten blir det i alle fall ingen slark i systemet

    Hovedunderstellet er også montert. Dette monteres på akkurat samme måte som Yak'en. Jeg måtte kutte litt i åpningene i kroppen til hovedunderstellet. Åpningene var litt for langt bak, og gjorde at understellet ble stående i en rar posisjon. Det var kun snakk om 3-4 mm.

    Understellet skal påmonteres såkalte "Landing Gear Lift Generators". Dette er visst en big deal i forhold til flyegenskapene til modellen. Har ikke kommet så langt, så mer om dette neste gang.
    Attached Files
    Lars Henrik Kjølberg

    http://www.flickr.com/photos/larshkj/

    Klubber:
    Jets of Norway
    Nittedal modellflyklubb

  • #2
    Byggingen skrider frem. Dette settet er så godt gjennomtenkt at det nesten blir litt banalt å skrive en byggeblogg.
    Understellet er ferdig med LG Lift Generators. Limte disse på med tykk CA etter å ha pusset litt på understellet for å få limet til å sitte bedre. Hjulkåpene festes med en 4 mm bolt som også er hjulaksling. I mitt sett var det ikke med noen mutter som skal stå på innsiden av hjulkåpene. Fant frem 2 låsemuttere og skrudde fast hele greia. Låsemutteren gjør at hjulet blir perfekt sentrert i hjulkåpa. Hjulet ble sikret med en hjulstopper, og hjulkåpene ble sikret med en liten skrue for å hindre at de roterer på understellet.

    Stab'en ble limt fast og rorene ble hengslet med tynn CA som beskrevet i manualen. Jeg la på litt ekstra lim på innsiden av staben for å være sikker på at den ikke løsner. Tror den skal sitte godt nå

    Motor er festet og regulatoren har fått loddet på kontakter. Cowlingen er også på plass. Jeg er fremdeles litt i tvil om hvor jeg skal feste denne. Manualen sier at den skal festes på innsiden av kroppen der drivbatteriet skal være. Noe sier meg at det blir lite kjøling her. Er det noen som har tips, tar jeg imot med takk.

    EDIT: Jeg glemte halehjulet. Jeg valgte å ikke gå for det medfølgende oppsettet som skal festes i sidroret. Valgte ett fra Sullivan: http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin...&I=LXFV46&P=SM
    Dette har god fjæring, og er lett å montere, og lett å bytte ut når det blir slitent.
    Attached Files
    Last edited by larshkj; 12-05-08, 23:50.
    Lars Henrik Kjølberg

    http://www.flickr.com/photos/larshkj/

    Klubber:
    Jets of Norway
    Nittedal modellflyklubb

    Comment


    • #3
      Fant en fin plass til regulatoren i dag. Undersiden av motorbukken får bra med kjøling, så da ble det der. Dette passer også fint mhp lengden på strømkabelene og plasseringen av batteripakka.
      Høderor- og siderorservoen fikk kjørt seg i Hitec programmereren i dag. De virker OK, men er muligens litt grovoppløste. Vi får se hvordan de fungerer i lufta.
      Jeg lagde en servoforlengelseskabel fra et "make-it-yourself" kit til høyderorservoen.
      Sideroret er ferdig henglset og pull-pull oppsettet er laget. Jeg skal bruke relativt tunge batteripakker i Angel'en, så jeg var i tvil om jeg burde ha laget et servofeste for sideroret bak. Etter en liten CG sjekk, fant jeg ut at flyet vil balansere perfekt med pull-pull oppsettet og batteripakkene helt bak mot vingerøret.

      Så da er faktisk flyet nesten ferdig. I morgen skal jeg sette på dekaler, montere mottaker og stille inn rorutslag.
      Attached Files
      Lars Henrik Kjølberg

      http://www.flickr.com/photos/larshkj/

      Klubber:
      Jets of Norway
      Nittedal modellflyklubb

      Comment


      • #4
        Testet nettopp motoren med en APC-E 16x10 propell. Batteripakka er Zippy-H 6s 5000 mah. Batteripakka var litt over halvfull da jeg kjørte testen. Målte ca 60 Ah og rett i underkant av 1200 watt. Dette skal passe veldig godt på denne modellen.
        Skal se om jeg får veid modellen med batteri senere i dag.
        Lars Henrik Kjølberg

        http://www.flickr.com/photos/larshkj/

        Klubber:
        Jets of Norway
        Nittedal modellflyklubb

        Comment


        • #5
          Hvilken motor/regulator kjører du? Kv verdi? Tenkte å bruke Hacker A50 16S og 6S 5000nAh med 16*10 APC-E...
          -Jim Johansen-
          Flyklart:
          Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
          Under construction:
          Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

          Comment


          • #6
            Motoren er en billig kinamotor. Den heter Turnigy 50-55-400. Altså 400kv. Jeg synes den fungerer helt utmerket.

            Motoren du skal bruke er vel den som er anbefalt til Angel'en hvis jeg ikke tar feil. Tipper den vil fungere veldig bra med 6s pakkene!
            Lars Henrik Kjølberg

            http://www.flickr.com/photos/larshkj/

            Klubber:
            Jets of Norway
            Nittedal modellflyklubb

            Comment


            • #7
              Har satt på dekaler og tunet rorutslag i kveld. Modellen veier akkurat 3 kilo med Zippy-H 6s 5000 cellene. Bildet viser 3,08, men reima som holder modellen veier 80 gram
              Dette er nok litt i overkant hvis den skal brukes til 3D, men til pattern og sportflyging er det helt greit med litt ekstra vekt. Hvis jeg setter inn 3300 mah cellene, sparer jeg bortimot 250 gram, og da blir det nok mulig å fly litt 3D tenker jeg.

              Gleder meg til å teste modellen, og jeg kommer selvsagt tilbake med flyrapport.

              Her er noen bilder
              Attached Files
              Lars Henrik Kjølberg

              http://www.flickr.com/photos/larshkj/

              Klubber:
              Jets of Norway
              Nittedal modellflyklubb

              Comment


              • #8
                Flere bilder
                Attached Files
                Lars Henrik Kjølberg

                http://www.flickr.com/photos/larshkj/

                Klubber:
                Jets of Norway
                Nittedal modellflyklubb

                Comment


                • #9
                  Hvilke servoer har du brukt? Tenkte på Hitec mini digital i vingen og noen digitale std. størrelse på halen...
                  -Jim Johansen-
                  Flyklart:
                  Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                  Under construction:
                  Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                  Comment


                  • #10
                    Hei Jim.

                    Jeg har brukt standardservoer på alle ror. Kjøpte servoene på HC, og de ser ut til å fungere helt greit, men muligens litt grovoppløste. 225MG veier 32 gram, så det er ikke så mye å spare i forhold til standardservoer.
                    Lars Henrik Kjølberg

                    http://www.flickr.com/photos/larshkj/

                    Klubber:
                    Jets of Norway
                    Nittedal modellflyklubb

                    Comment


                    • #11
                      Motorfeste?

                      Hei Lars. Bare lurte på hvordan din Turnigy passet på Angelen?
                      Jeg prøvde en Turnigy i min KatanaS 50 (en motor som ikke funket...) og der ble jeg nødt å ta ut nye hull i motorboxen.
                      Åssen løste du dette?

                      Peter
                      Peter Rahm
                      Siggerud
                      Cirrus RCFK

                      Comment


                      • #12
                        Det var "plug and play" med min motor. Hullene i firewallen passet. Motoren jeg brukte er også akkurat passe lengde for cowlingen.
                        Lars Henrik Kjølberg

                        http://www.flickr.com/photos/larshkj/

                        Klubber:
                        Jets of Norway
                        Nittedal modellflyklubb

                        Comment


                        • #13
                          Hvordan går det

                          hvordan går det med denne modellen - har den vært i lufta og svarte flyopplevelsen til forventningene?

                          vurderer en slik selv når den kommer til lager hos rcpro alternativt en hyperion helios (elefungutta) som Håvard skryter inspirerende av...........

                          Comment


                          • #14
                            Hei.

                            Nei, jeg har ikke hatt muligheten til å teste den enda. Skulle gjort det i dag, men måtte til legen for å få medikamenter mot bihulebetennelse. Blir nok ingen prøveflygning før til neste uke
                            Det var modellen til Håvard som fikk meg til å bestille denne. Testet modellen hans for en måned siden. Heliosen flyr nydelig, men jeg ville ha en modell som kunne bruke 6S 5000 mah pakker. Heliosen er litt liten til disse pakkene.

                            Jeg oppdaterer selvsagt tråden med bilder og flyrapport så snart jeg har fått den i lufta!
                            Lars Henrik Kjølberg

                            http://www.flickr.com/photos/larshkj/

                            Klubber:
                            Jets of Norway
                            Nittedal modellflyklubb

                            Comment


                            • #15
                              Vellykket jomfrutur!

                              Da har jeg endelig fått modellen i lufta!

                              Først vil jeg si at det er synd at denne modellen markedsføres som en 3D/F3A modell. Det finnes plenty av modeller som har bedre forutsetninger til å fly 3D enn denne. For eksempel Katana S50 fra samme produsent.
                              Det er også synd at over halve promotion-videoen på SebArt sine hjemmesider er 3D flygning.
                              Dette gjorde at jeg falt for fristelsen, og satt den opp med maks utslag. Bare for å teste. Det kunne jeg spart meg for.

                              Og så til det positive
                              Modellen fly helt nydelig. Etter jeg landet og reduserte utslagene betraktelig i forhold til det som var anbefalt low rate utslag, flyr modellen som på en snor! Jeg endte opp med 30% av fulle utslag på høyderoret, og kan nok redusere enda litt til! Det sier seg selv at man da mister mye oppløsning på servoen. Jeg skal flytte på linkene før neste tur.
                              Jeg satte opp radioen med anbefalt sideror til høyderor miks, og det er akkurat passe. Flyr lange knife-edge leg uten å røre høyderoret med denne miksen. Den har en tendens til å rolle bittelitt ut av knife-edge, så noen prosent på balanserorene er å anbefale.
                              Jeg hadde alt for lite høyretrekk på motoren. Den trakk godt til venstre i vertikalen.

                              Jeg har ikke fløyet mange patternmodeller, så jeg skal ikke uttale meg på vegne av patternegenskapene, men jeg har lest flere steder at modellen er en god patternmodell.

                              Landingene er piece of cake! Med 16x10 propellen bremser den fint ned for landing, og touch-down med halehjulet først er ikke noe problem.

                              Motor og regulator fungerer også meget bra! Alt i alt er jeg veldig fornøyd med min nyinvestering. Gleder meg til å fly den igjen

                              Forresten. Takk til Håvard som svingte kameraet under jomfruturen!
                              Attached Files
                              Last edited by larshkj; 29-05-08, 10:28.
                              Lars Henrik Kjølberg

                              http://www.flickr.com/photos/larshkj/

                              Klubber:
                              Jets of Norway
                              Nittedal modellflyklubb

                              Comment

                              Working...
                              X