Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggeblog Hyperion Extra 260 120e

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byggeblog Hyperion Extra 260 120e

    Endelig var esken i hus og bilder kommer litt senere.

    Info fra Hyperion:
    The Hyperion Extra 260 120e captures the characteristica of Walter Extra's 260 as only few other models on the market today.

    Hyperion remains to be the only manufaturer that develops electro-only models of this size. We do not believe in compromises and the advantages of not having to possibly cope with a vibrating single-cylinder glow or gas engine allows us to get radical when chosing materials and dimensions. The results are a model of incredibly low weight for it's size.

    The Extra 260 can be flown either on 8S or on 10S. When chosing 8S, the Hyperion Z4035-B14 motor is best employed for top performance. We have vast experience with this motor in our F3A Helios 90 and it's predecessor.

    On 10S, it is the proven Z5025-B22 that has been the power house for our Yak54 120e that we recommend. Both the Z4035 and the 5025 are bolt-on solutions as the firewall accepts both without any modifications.

    The trend really is More Aircraft Per Weight Unit and we recommend that you give the 8S solution some serious thoughts.
    Attached Files
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

  • #2
    Litt bilder

    Ser jo ut som ett bra sett i kjent Hyperion kvalitet
    Attached Files
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #3
      Flere bilder

      Flere bilder, litt utstyrspakke på den kommer senere
      Attached Files
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #4
        Da er den endelig på byggebordet igjen. Det ble en Trex 500 som ble bygd og tunet innimellom, men nå er den rimelig klar og Extraen er igjen på plass. Det eneste som mangler er ESC og det nye A123 batteriet til mottakeren som skal kjøres direkte på Hyperion servoer og Spektrum 7000 mottaker.

        Her er noen bilder før byggingen starter og av delene til den.
        Attached Files
        Last edited by affa; 09-06-08, 18:03.
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #5
          Kommet ett stykke videre i kveld, først laget jeg passende skjøtekabler, bygde lange rorhorn med medfølgende utskjærte deler og skrudde fast med 2 mm skruer. Jeg byttet ut vanlige muttere/Locktite med silikon muttere.

          Deretter startet jeg å lime inn alle ror unntatt sideroret som trenger tilpassing av halehjulsbraketten. Ikke noe hokus pokus annet enn å bruke passelig mengde av CA så det ikke renner og lager stygge merker.
          Attached Files
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #6
            Servoene ble satt på plass og hullene forboret med 1 mm bor før jeg skrudde de på plass, ut igjen og forsterkegjengene med tynn Mercury CA lim også skrudd på plass igjen.

            Deretter pusset jeg ned rorhornene og vasket med rødsprit. Det er en liten flat firkantet "skive" som rorhornene skal stå ned i og limes mot roret som jeg a på plass og skar bort film under for skikklig feste. Så var det bare å sjekke at alt passet, blande opp litt god 30 minutters epoxy og sette ting på plass. Så får det tørke til i morgen så det er tid til å lage litt tekst og bilder
            Attached Files
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #7
              si fra når du ikke vil ha denne lenger da vil jeg kjøpe den.
              dere test-piloter bytter litt,gjør dere ikke?

              knall fin!

              Comment


              • #8
                Det spørs om denne ikke blir her en stund. Padder jo fint i mitt LiPO oppsett med 10S (2x5S) som jeg bruker i Trex 500 samt Extremeflight 58" Extra.

                Men den er straks ferdig, har modifisert og forsterket hjulkåpene slik at de lett kan tas av/på med å forsterke med plywood innvendig og støpe med epoxy over. Deretter ert det frest ut med Dremel for akselen og satt inn islagsmutter slik at den settes fast med en skrue bare.

                Fairing til understellet er klart og ESC har ankommet og er ferdig loddet. Kanskje maiden i morgen om det passer inn i skjemaet....
                Attached Files
                ____________________________
                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                Comment


                • #9
                  Da nærmer det seg.....

                  ESC er skrudd og limt i underkant av motorfeste, litt på skrått for bedre kjøling.

                  TT spinner og cowling på plass. Det samme er hjulkåper og fairings til understellet.
                  Attached Files
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • #10
                    Da har det vært jomfrutur og det var en sann glede. Gutta på stripa koste seg av synet. Trekker vertikalt så man står bare og måper. Lander som en drøm, flyr sakte som få og er fullt kontrollerbar ned i gåfart. Litt wingrock i høye apfa, men litt trim og justering av CG tror jeg vi er helt på nett. Lange rake knivegger med minimalt med kobling.

                    Strømtrekke rvar max 72A og med 10S4270 pakkene til hyperion er det ikke noe problem å få ut 15 minutter flytid med variert flygning.

                    En haug med bilder er tatt så det kommer litt senere ikveld.

                    Bildet under er eloggeren som har fått med seg første jomfrutur.
                    Attached Files
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #11
                      Kult. Grattis!

                      Ser frem til å se den "live" på torsdag.

                      Comment


                      • #12
                        Inflight bilder

                        Ble noen greie bilder i dag, men vinden ble mer ruftsete enn planlagt så det var langt fra perfekt. Får håpe det bedrer seg til i morgen kveld.
                        Attached Files
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • #13
                          Dette var andre dagen med modellen på stripa og OAK og jeg var enige om at begge våre modeller så bra ut. Fin finish og en pris som er upåklagelig. Jeg rigget meg klar og stroppet batteriene fast. Jeg er ennå i tuningfasen og stroppet batteriene rett i batteribrettet. Når jeg har fått justert inn CG så er planen å stroppe batteriene i ett brett som igjen kan skrus ned i rammen med metallskruer og islagsmuttere under.

                          Foreløpig er den litt baktung og klatrer litt på ryggen samt trekker litt mot understellet i begge sider av knivegg. Absolutt ikke mye og dette skal mikses helt bort. Den flyr forholdsvis rent og pent og er nærmere IMAC enn 3D selv om den ikke har problemer av noen slag med de fleste øvelser. Ole Andre hadde den nede på matta på første testtur med den. Presisjonen er god og litt justering på utslag og expo så kan man fint fly IMAC med den.

                          Den er rimelig ukritisk og kan flys sakte med høy nese og fullt høyderor. Landingsrunder er moro og den er nyyydelig å lande i trepunktslandinger.

                          Vi gjorde også noen målinger med eLoggeren som dere ser på bildene under. Maks strømtrekk i 2 peak på 71A, men sjelden andre over 60A samt ett gjennomsnitt på 11,62A !

                          16 min flytid (3839mah brukt) på denne turen, noe i overkant på mine 2X5S 4270mAh LiPO pakker.Men å fly 13-14 minutter er ikke noe problem.
                          Attached Files
                          ____________________________
                          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                          Comment


                          • #14
                            Sweet....Ser ut til at dere koste dere
                            - Håvard Glad Andreassen
                            - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                            Comment


                            • #15
                              Video

                              Jepp, vi koste oss definitivt!



                              Redigert utgave kommer på reviewet !
                              ____________________________
                              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                              Comment

                              Working...
                              X