Announcement

Collapse
No announcement yet.

Blogg; Multiplex Mentor Trainer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Blogg; Multiplex Mentor Trainer

    Ny stor eske fra Elefun på byggebordet. Denne gang en litt hardfør trainer eller enkel sleper på mindre seilfly.

    Spesifikasjoner:
    Multiplex Mentor Kit.
    Denne modellen tar over for den populære Magister.
    Modellen er laget i Elapor som gjør modellen meget robust.
    Vingespenn: 1630mm
    Lengde: 1170mm
    Flyvekt: ca 2000gram
    Vingebelastning: 44,5 g/dm²
    Rc funksjoner: Gass, Høyderor, Sideror og balanseror.
    Option: Slepekobling.

    Denne skal flys av en kommende modellflyger og med trainerkabel.
    Følgende oppsett er sendt fra Elefun:
    2 stk Futaba 148 servoer for høyde og sideror
    2 stk Hitec HS-81 for balanseror
    1 stk Hyperion
    1 stk Waypoint 45A ESC
    1 stk Spektrum 6200 RX
    1 stk KongPower 3S3200mah 25C LiPO
    4 stk passende skjøtekabler
    1 stk propelladapter og APC 12x6e


    Bilder kommer i morgen da det er på tide med sengen.........
    Attached Files
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

  • #2
    Bygging

    Først noen bilder av utstyr og kit som kom fra Elefun.

    Understellet var som vanlig det første jeg skrudde sammen og gjorde klart til kroppen. Tok med halehjulsoppsettet samtidig. Det er ikke silikonmuttere med så du må bruke Locktite.
    Attached Files
    Last edited by affa; 03-06-08, 06:03.
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #3
      Canopy skal tilpasses senere, men det er greit å få limt inn festene til denne i kroppen før motorfester etc er på plass. Disse små plastklipsene limes på plass inne i kroppshalvdelen før noe annet gjøres. Dette kan også gjøres senere, men det er da betydelig trangere.
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #4
        Kropp

        Videre gang er å klargjøre kroppen for liming. Først skal motorfestet limes inn med forsterkninger bakover i kroppen i form av 2 plast skinner. Deretter på du passe på å sette understellsplaten på plass og det samme med ”vingemutterne” som er 2 store plastdeler som limes fast i senter av kroppen. Dessuten må du ta ett valg når det gjelder slepekrok og innliming av servo for dette. Jeg valgte dette bort og satt derfor elaporklossen på plass bak canopy og limte den fast. Tilpassingen var allerede utprøvd og de to kroppssidene passet bra. Tok CA på hele den ene siden av kroppen og dusjet den andre siden med akselerator. Fikk lignet den opp i front og passet på at alt ble rett da jeg satt den sammen. Med CA og akselerator er det ikke så stor sjanse til å angre!!!

        Når det hadde fått tørket litt i fred monterte jeg understellet som nå får en plastplate i bunn, en inne i midten av kroppen og en inne i flyet med ferdige utfresninger til mutterne så du slipper fastnøkkel for å holde de.

        Dessuten monterte jeg Hyperion motoren i motorbraketten som fulgte med og skrudde denne på plass i fronten av flyet. De skrus rett inn i motorfestene jeg startet med. Det er to festeskruer, en på hver side samt to skruer på hver sin side for å justere vinkler på oppsettet.
        Attached Files
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #5
          Så gjorde jeg canopy ferdig. Klipsene for kroppen er allerede på plass og man skal nå bare tilpasse lengden på klipsene som skal stå i canopy. Det er ferdig utskjærte spor til klipsene, men du må sjekke hvor langt inn de må plasseres og limes. Jeg trykte de sånn passelig inn og sjekket hvordan de traff i klipsene på flyet. Mine passet ikke så bra, de måtte lenger ut og lenes litt forover. Litt finjustering av disse så ble de limt fast. Du skal høre ett tydelig klikk da klipsene treffer hverandre riktig.
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #6
            Limte like godt inn alle rorhorn når jeg først var i gang. Sideror og balanseror må skjæres løs fra resten for at de skal kunne bevege seg. Litt CA ble lagt i selve festet på flyet og jeg dusjet rorhornet med akselerator før jeg satt det på plass. Staben og sideroret er klart til innliming og i kroppen er det ett par kuler som er føringer for hvor staben skal plasseres for å få den rett på kroppen. Her må man også bruke litt øyemål. Er heller ikke her så mange rom for justeringer da det er CA lim som brukes.

            Når dette var tørket var det bare å sette i gang med linkingen til høyde og sideror. Dette er metallinker som går inni 2 strømper. Disse strømpene er det spor til i kroppssiden. Jeg limte fast strømpen med CA i sporene. Det skal også klistremerker/staffering på utsiden slik at disse skjules. Hurtig konnektorer ble montert i rorhornene og servohornet ble satt i 90 grader før jeg skrudde fast linkene. Her er det heller ikke silikonmuttere med så jeg anbefaler på det sterkeste å bruke Locktite på disse.
            På siderorsservoen er det 2 linker som skal på plass, en til sideroret og en til halehjulet for styring på bakken. Samme metode brukes på begge deler.
            Attached Files
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #7
              Til slutt er det vingene som skal gjøres ferdig. Balanserorene er allerede kuttet i enden slik at det er bevegelig og rorhorn er innlimt. Servoen limte jeg ned i hullet sitt med litt CA på selve servofestet. Ikke masse lim da festet i utgangspunktet er trangt og det skal lite til for å holde den på plass. Pass på at du kobler til radioen og sentrerer servohornet før servoen limes! En kort link inn i hurtig-konnektoren så er det nesten klart. Skjøtekabelen trykkes på og jeg lagde en liten lomme for å legge selve skjøte i. Vingen har støpt spor for kabelen inn til vingeroten og jeg brukte litt klar tape til å holde kabelen på plass. En del av dette vil også senere dekkes av klistremerke.
              Attached Files
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment


              • #8
                Til slutt er det bare å binde mottakeren til Spektrumradioen og få satt opp utslagene etter angitte mål. Det er god plass i kroppen og jeg plasserte først batteriet der det måtte være for å få CG til angitt sted. Batteriet festes i kroppen med borrelås. Jeg valgte å plassere mottaker godt tilgjengelig slik at det er lett å få på plass servoledningene til balanserorene. Så er det bare på med klistremerker. Den ble staffert etter beste evne fra tegningen på esken.

                År man har kikket litt og laget seg en plan så er jo elapor ett veldig behagelig materiale å bygge av. Det er utvidet bruk av CA og det gjør helt klart noe med det oppe i toppen så husk GOD utlufting eller maske som tar gasser. Plassering av utstyr osv er enkel og alle løsninger ser funksjonelle og bra ut. Pass på å ikke søle for mye med CA og ikke hell ei bøtte med lim over servoene. Det skal meget lite for å få de til å sitte. Det trengs ikke lim på annet enn selve feste, ikke noe på servokasse etc.

                En kveld er det som skal til for å få denne på vingene. En morsom annerledes model for meg og gleder meg til å fly den med trainerkabel til min nybegynnerkamerat.
                Attached Files
                ____________________________
                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                Comment


                • #9
                  Genial maskin, men kan se for meg at det understellet kanskje vil ligge mer horisontalt en vertikalt etterhvert Rart de ikke har brukt pianotråd som flexer begge veier ved landing...
                  - Håvard Glad Andreassen
                  - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                  Comment


                  • #10
                    Ja, må si meg enig ang understellet, men litt lavprofilunderstell tåler vi

                    Og elapor ser jo ikke veldig holdbart ut, men skal visstnok tåle en hel del samt er lett reparerbar. Blir spennende å teste.
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #11
                      Gjort seg fint på flottører og den der Alf
                      - Håvard Glad Andreassen
                      - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                      Comment


                      • #12
                        Er dette en "modernisert" magister ?
                        Kjetil
                        oops: . . ! . .

                        http://www.vingmfk.com

                        Comment


                        • #13
                          Jepp, det er det. Hadde egentlig en Magister på ordren, men den var sluttsolgt og Mentor er erstatteren
                          ____________________________
                          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                          Comment


                          • #14
                            Er penere enn Magister også, og understellet gjør den mer anvendelig. Denne ser ut mere
                            som et ekte bushfly med det understellet. Blir en artig modell på ski også, men det er lenge til.......

                            Comment


                            • #15
                              Mentoren ligger i eske i boden min også... Jeg gjorde det omvendt av deg Alf, bestilte Mentor før Elefun viste at den erstattet Magister...

                              Multiplex har også komplett flottørsett til modellen. Varenummer: # 73 3062

                              Se vedlagte PDF.

                              Jeg skal kjøre modellen med motor/regulator/batteri oppsettet fra Hyperion YAK'en min som har "gått og lagt seg".
                              Attached Files
                              Anders Hauge

                              www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                              www.JetsOfBergen.no
                              rc.andersh.com

                              Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                              Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                              Byggeblog for Eurosporten
                              Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                              There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                              Comment

                              Working...
                              X