Announcement

Collapse
No announcement yet.

Blogg; HETRC F-16 Fighting Falcon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Blogg; HETRC F-16 Fighting Falcon

    Etter å ha flydd 3D modeller til den store gullmedalje de siste 2-3 årene ble jeg veldig giret da Hobby24 sendte denne EDF HET RC F-16 modellen til test. Modellen kommer i ARF versjon, ferdig lakkert og skal være enkel og rask å sette sammen. Oppi esken kom også WeMO Tec 480 vifte og en HET 2W motor som er tilpasset mitt 3S LiPO oppsett. I tilleggskal den utstyres med en 60A ESC fra FlightTech. De fleste flyr denne modellen med 4S oppsett for værsting ytelse, men siden jeg hadde mange passende 3S pakker ble dette valgt. Den skal fortsatt være lett å håndkaste samt ha bra ytelse, men mangler noe i toppfarten. For en nybegynner av EDF vil det nok holde i starten. Alternativt kan ett 4S oppsett settes inn senere. I samme slengen av denne testen vil jeg lage en bungee med bilder etc slik at folk kan lese og se hvor enkelt det kan være å lage selv. Da slipper man dårlige håndkast og modeller som står som ett spett i bakken 50 meter utenfor stripa…..

    Jeg har gjort en del research og blant annet sett en del Youtube videoer av denne modellen med 3S oppsett og den flyr fort…. Landingene ser ukritiske ut og det passer meg bra til å starte med. Skal du ha en virkelig racer så kan HET RC Sniper være ett godt alternativ. Den flyr styggfort, men krever nok bungee uansett etter diverse fora å skjønne.

    Jeg gikk over alle deler og sjekket alle skjøter, film og fuger og alt ser helt strøkent ut og settet er klart til å begynne å montere.

    Vekten av alle deler lå på 718 gram og etter mine beregninger bør jeg havne på flyklar vekt rundt 975 gram med 3S2500 pakke og ca 1035 gram med 3S3700 pakke. Inkludert 30 gram epoxy til liming. Og det stemmer bra med spesifikasjoner gitt fra HETRC

    Spesifikasjoner:
    Spesifikasjoner:
    Vingespenn: 640 mm
    Lengde: 990 mm
    Vekt: 900-1100 gram
    Ducted fan 1 x 72mm

    Ellers er det en HETRC inrunner beregnet for 3S som heter 3W We Mo Tec 480 vifte og kommer til å bruke s stk Hitec HS-65MG samt SPektrum mottaker.
    Attached Files
    Last edited by affa; 24-06-08, 10:00.
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

  • #2
    Naboen min har denne. Den er veldig fin! Et problem han har er at da han limte vingene på ved å følge linjene ble det litt skjevt, så han må ha en del roll trim for å fly rett. Flyet flyr likevel utrolig bra. Det er helt sinnsykt hvordan flyet beholder energien når det får opp farten.

    Comment


    • #3
      Takk for tipset, grovkikka på det i morges og kunne ikke se at det så feil ut, men skal til å lime litt senere idag og skal dobbeltsjekke da.

      Gleder meg til å teste denne ut.

      Ser og hører at noen flyr denne med 6S oppsett og den flyr visstnok helt sinnsykt fort. Har en forsendelse med 4 stk Outrage 6S pakker på vei til Trex så da kan det jo forskes ut?
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #4
        Liming av vinger

        Da er jeg i gang. Fikk kikket over vinkler og annleggsfalte for liming og kan med beste øyemål ikke se noe som ser feil ut. Vingeroten i glassfiber på kroppen var slip, men tok ett fint vannslipepapir og finslipte litt og vasket med alkohol. Deretter skar jeg bort litt av overskytende film på vingeroten på selve vingen. Det er 2 trepinner som skal inn i vinge og kropp og er som en vingebjelke. Hullene fylte jeg nmed litt epoxy og tok pinnen inn og ut slik at jeg såp at epoxyen var pent fordelt. Så var det lim på vingeroten og sette den på plass.

        Tapet alt pent opp med papirtape som er sterk og tørket av overskytende epoxy med alkohol. Vingen satt da så pent på plass at jeg turde å lime den andre samtidig også fikk den stå over natten.

        Resultatet ser dere på bildene.
        Attached Files
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #5
          Stab

          Så er det høyderorene sin tur. Hvert høyderor har innlimte kobberrør som fungerer som hengsler. En 3 mm stang skal limes inn i kroppen og inn i 3 hardtreblokker som limes inni kroppen med epoxy. Først måler jeg 62 mm fra bakkant av kroppen og borer opp med 4 mm bor. Jeg legger på litt tape først slik at ikke boret fliser opp glassfiberen. Deretter Sjekker jeg at blokkene passer inni kroppen og det gjorde de. En tapebit langs hardtreblokken gjør at du får den ut igjen når du har stappa den godt inne der den skal stå. Den passet bra og jeg merket av med en blyant inni 4 mm hullet jeg hadde boret. Gjorde det samme på andre siden.

          Deretter var det ut med blokken og sette den i søylebormaskinen slik at hullet blir rett.
          Så tredde jeg akselen inn i hver sin stab og satt den fast ed hjulstopper inne i hullet i staben.
          Så tok jeg litt klar tape på innersiden av staben for at ikke epoxyen skulle lime alt sammen.

          Inn med blokken sammen med epoxy og finne igjen hullet gjennom mitt oppborede 4 mm hull.
          Det passet fint og bare trykte høyderoret inntil staben. Det skal følge siden på flyet og skal stå litt nedover i ytterkant. Pass på at begge sider er like og tape de fast mens de tørker.
          (kommer bilder av dette også, men rakk det ikke før jobb idag...)

          På bildene under kan dere også se servorammen som er limt og hullet til den som er avtegnet på kroppssiden. Rammen skal limes innenfra.
          Attached Files
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #6
            Noen redigerte bilder av innlimingen av elevonfester i halen. hardtrefestene er allerede vært inne og tilpasset og jeg brukte søylebormaskinen for mest mulig nøyaktig boring med 3,5 mm bor.
            Attached Files
            Last edited by affa; 15-07-08, 15:36.
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #7
              Servofester og servoer er limt inn og montert samt linker er det frest ut spor til i kroppen og tilpasset. Finnen avventer jeg litt med da den gjør håndteringen litt mer knotete. Men mangler motor så neste steg er motor og tunnel montering.

              Så en bungee på vei så blir det maiden om ikke lenge
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment


              • #8
                Dette blit tøft å se! Det kommer vel en film?

                Mvh OJ
                Olav Jørgensen
                Low & fast

                Comment


                • #9
                  Klart det gjør, ikke så mye jobb igjen men har ventet en stud på bungee fra www.hobby24.no in parked som leverer denne til test. Er litt usikker på om den er smart å kaste de første gangene....

                  Hadde tenkt meg ei enkel vugge og vanlig rundt strikk burde gjøre susen.
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment

                  Working...
                  X