Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggeblogg: Hangar 9/Carden Yak 54

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byggeblogg: Hangar 9/Carden Yak 54

    Okei folkens, det skal vise seg at under de rette omstendigheter står lykken en bi og i dette tilfellet har det materialisert seg i den nye Yak 54 til Hangar 9 som i samarbeid med Carden Aircraft har kommet ut med en modell for 50cc motor.

    Planen er at undertegnede og eier Rolf Meum skal lage en byggeblogg/flytest av denne modellen som Smallsize nettopp har fått inn døra. Vi har tenkt å motorisere denne modellen med en DL-50 motor kjøpt hos Elefun.no.

    Modellen blir hentet på fredag og motor er på vei i posten, imens kan man jo bare kose seg med bilder fra produsenten og spesifikasjonene ser ikke feil ut de heller. Som med alle bedre ARF modeller i dag så er til og med rorene allerede hengslet og forseglet, tanken er også ferdig montert i flyet. Modellen har vanlig Carden oppbygging med balsa i kroppen og vinger i balsakledd isopor.

    Enjoy..

    89" Carden Edition Yak 54 ARF (2 Boxes)

    Key Features
    True Carden Aircraft design
    89" span—A small 50cc to 60cc version of the popular Carden Aircraft kit
    Carden construction throughout
    Balsa sheeted foam-core wings
    High level of completion to get you flying faster
    Factory hinged control surfaces
    Hinge line gaps sealed
    Giant-scale control horns factory installed
    Fuel tank assembled and installed
    Turnbuckle pushrods included
    Hangar 9® giant-scale hardware included
    Plug-in wing and stabilizer
    Helmet-head pilot figure included
    Painted aluminum landing gear
    Internally mounted fiberglass cowl
    Overview
    Please note: The shipping cost of the Yak 54 is $100 USD. This cost will not be reflected on Checkout. Please call us if you have any questions.

    The Hangar 9 Carden Aircraft Edition Yak 54 ARF is a shrunken version of the popular Carden 150cc Yak 54. Carden Aircraft participated in this endeavor by working with Hangar 9 to provide their construction techniques, drawings and designs to be used in the creation of the Hangar 9 Carden Edition Yak 54 ARF.

    This level of completion is beyond comparison in the giant-scale market. The kit comes highly prefabricated with the fuel tank assembled, hinges and control horns installed and hinge lines sealed. Constructed from durable, lightweight balsa and foam and covered in genuine UltraCote®, the Yak 54 ARF also boasts a balsa truss fuselage construction and balsa sheeted foam-core wings that is Carden Aircraft construction to a tee.

    In addition to the unparalleled level of completion, the Yak 54 ARF also has smart design features such as a two-piece wing and stab—standard on all Carden kits—that ensures convenient storage and easy transport to the flying field. Also included are top-quality, durable components like the fiberglass cowl and lightweight aluminum landing gear.

    At Hangar 9 and Carden Aircraft, we know how you want them to fly—and nothing less than first class is acceptable.


    Specs
    Wing Span:89 in (226.1 cm)
    Overall Length:84 in (213.4 cm)
    Wing Area:1434 sq in (92.8 sq dm)
    Flying Weight:16.75–18.5 lb (7.6–8.4 kg)
    Engine Size:45–60cc gas
    Radio:4+ channels
    Servos:6 servos
    Attached Files
    - Håvard Glad Andreassen
    - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

  • #2
    Kuuult!

    Gleder meg til å følge denne bloggen og selvsagt til å se den i lufta på Maarud!

    Stå på gutter!
    Lars Henrik Kjølberg

    http://www.flickr.com/photos/larshkj/

    Klubber:
    Jets of Norway
    Nittedal modellflyklubb

    Comment


    • #3
      Da har flyet kommet på plass hos Rolf og jeg var ikke sen med å ta en tur for å kikke på herligheten.
      Esken det kom pakket i var som kjent fra andre merker også laminert med finer for å sørge for at flyet kommer helt frem uten bulker. Til tross for denne fineren hadde flyet fått en liten skade i cockpit området men det var neglisjerbart og vil ikke ha noen betydning for flyet ellers. Vingene er som nevnt tidligere balsakledde isoporkjerner og begge vingene var veldig lette med sine 560 gram. Hengslene er montert og og roret er til og med forseglet.

      Hardwaren(Det lille som gjenstår å montere i flyet) som kommer med er første klasses, men det eneste jeg mangler er kanskje vingerør i carbon, som faktisk i det siste har nesten blitt standarden å levere med. En annen ting som jeg syntes er litt rart, er at selv om flyet kommer så ferdig ut av esken som det gjør har de ikke klart å feste canopyen til luka, vel, noe må man vel kanskje regne med å gjøre for å få det ferdig

      Kroppen en oppbygd i ekte Carden stil og har ikke den skjøre følelsen av kun stringere bakover i kroppen, dette virker veldig holdbart og solid samtidig som det er veldig lett.

      Holdt neste på å glemme; når du nå løper for å kjøpe dette flyet hos SMALLSIZE husk å kjøpe med umbrakonøkler i tommemål da dette er som kjent et amerikanskt sett.

      Legger ved bildene fra lokkløftet hos Rolf i går.
      Attached Files
      Last edited by flypilot; 19-07-08, 22:59.
      - Håvard Glad Andreassen
      - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

      Comment


      • #4
        Flere bilder.....
        Attached Files
        - Håvard Glad Andreassen
        - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

        Comment


        • #5
          Og så for de siste bildene i denne omgang...
          Attached Files
          - Håvard Glad Andreassen
          - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

          Comment


          • #6
            snakker du!!
            dette er saker!

            Comment


            • #7
              Dette ser jo bra ut Håvard.
              Men en liten ting som jeg ble litt skuffet over siden dette er en Carden og gode greier... Det er mulig at det bare er jeg som er litt sær, men den piloten med helm har jeg ikke mye sansen for.
              Har jo sett at amerikanerne digger disse pilotene. Jeg synes bare de ser teite ut!
              Lars Henrik Kjølberg

              http://www.flickr.com/photos/larshkj/

              Klubber:
              Jets of Norway
              Nittedal modellflyklubb

              Comment


              • #8
                Men en liten ting som jeg ble litt skuffet over siden dette er en Carden og gode greier... Det er mulig at det bare er jeg som er litt sær, men den piloten med helm har jeg ikke mye sansen for.
                Har jo sett at amerikanerne digger disse pilotene. Jeg synes bare de ser teite ut! [/QUOTE]


                Det som jeg synes er stilig med denne piloten er at fargeskjema på flyet går igjen på helhjelmen til piloten , samme er det på min H9 Sukhoi 26 mm.
                Også beskytter jo en helhjelm mer hvis uhellet er ute......
                Øyvind

                www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

                Comment


                • #9
                  Det som jeg synes er stilig med denne piloten er at fargeskjema på flyet går igjen på helhjelmen til piloten , samme er det på min H9 Sukhoi 26 mm.
                  Også beskytter jo en helhjelm mer hvis uhellet er ute......[/QUOTE]

                  enig. jeg liker også disse. jeg har kjøpt maken til den som sitter i sukhoi'n.får jo kjøpt dem løse også.
                  men er jo selvsagt smak og behag.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Litespeed View Post
                    Også beskytter jo en helhjelm mer hvis uhellet er ute......
                    He-he... Det tenkte jeg ikke på!
                    Lars Henrik Kjølberg

                    http://www.flickr.com/photos/larshkj/

                    Klubber:
                    Jets of Norway
                    Nittedal modellflyklubb

                    Comment


                    • #11
                      Carden Hangar 9 Yak 54

                      Enelig litt tid til å skrive! Yak'en skrider frem med raskt, det skulle jo bare mangle for den kommer jo så å si ferdig. Når Håvard var innom for lokk løftet monterte vi like godt sideroret. Det tok et par tre minutter, hengslene kommer ferdig limt så det var bare å spisse enden på henslingspinnen og entre den på det første hengslet. Manualen foreslår å bruke en drill for å rotere hengslingspinnen mens den presses på plass. Det gikk fort og enkelt. Sideroret er som dere sikkert forstår avtagbart. Kjekt ifm transport eller lagring hvis det trengs.
                      Det neste jeg gikk på var canopy'en. Som Håvard skrev så var vi litt forundret at den ikke kom ferdig limt. Det viser seg at det er noen flere ting som man kan stusse litt over ikke er gjort. Sett i sammenheng så ser jeg hvorfor. Canopyen er ikke limt fordi man skal kunne velge om man vil ha "helmethead" piloten som følger med eller bruke en annen eller ikke ha noen i det hele tatt for å spare vekt. Det samme gjelder utskjæring i motorboksen for cannister og hardved blokker og spant i kroppen for cannister feste. Man kan velge om man vil ha pitts potte eller cannister og velger man pitts potte så trenger man ikke allt det andre.
                      Når allt kommer til allt så passer canopyen helt perfekt på rammen. Trengte ikke å trimme noen ting. Pusset rammen og innsiden av canopyen med sandpapir, la plastfilm på kroppen (gladpakk)og skrudde fast canopyrammen med de 6 (ja, seks!!!!!!) festeboltene.
                      Fjernet filmen fra cockpit gulvet der pilotfiguren skal være og limte fast piloten med epoxy. La deretter på H9 canopy glue og la canopyen på og festet den med tape. Den passet perfekt. Den lille bulken som Håvard fant på den ene instument konsollen er i følge Mike MacConnville hos Hangar 9, designet slik fra full size'en. Canopyen er den største jobben på flyet og tar kanskje et par timer. Jeg valgte (etter litt press fra Håvard) å sote canopyen litt. Jeg var ikke spesielt vond å be!
                      Etter å ha lest litt byggeblogger på nettet ser jeg at det har vært så som så med QC på de første modellene. Det er ikke tilfellet med det eksemplaret jeg hentet hos Smallsize. Det holder meget høy standard. Det er skikkelig arbeid hele veien, godt limarbeid uten søl osv. Lakk og film er topp.
                      Det neste jeg gikk i gang med var understellet. Det er i lakkert aluminium. Først tar du av en luke på undersiden av kroppen. Den sitter fast med 2 nylon bolter. Deretter er det bare å skru på understellet med 4 umbraco bolter. De skrus inn i ferdig gjengede hard ved blokker. Det skal ikke være muttere i enden. Carden har en filosofi at man skal rive ut gjengene og boltene ved for høy belastning. deretter er det bare å gjenge opp til neste ( høyere) dimensjon bolt og skru på understellet igjen.
                      Hjul akslene skrus fast og det files "flat spots" for låseskruene på hjulstopperene. Hjulene er svært fine. Lette men alikevel god kvalitet. Hjul og stoppere blir montert og locktite på skruene. Hjulkåpene er av samme gode kvalitet. Det står hvordan de skal stå i manualen. Dette er noe det syndes mye med. Det er særdeles viktig at hjulkåper monteres riktig. Det er ganske store aerodynamiske flater som sitter på ganske lange armer og har stor innvirkning på hvordan flyet oppfører seg. Du kan tenke deg hvordan det påvirker flyet i knife edge og i alle øvelser som innvolverer mye yaw. men også i mindere grad pitch. På Yak'en skal de monteres slik at senterlinlen på hjulkåpa skal være paralell med lengdeaksen på flyet. Jeg la tape på hjulkåpa, vatret opp flykroppen og så vatret jeg hjulkåpa. Markerte festehullene med tusj, boret dem, instalerte ankermutterene og skrudde dem fast med litt locktiet på gjengene.
                      Halehjulet kommer helt ferdig. Det er i carbon og er bare å skru fast med litt locktite. Styrearmen skrus fast på sideroret og det hele kobles opp med fjærer. Fjærene kommer uten at krokene er der slik at du selv kan velge hvor stramme de skal være.
                      Motor og cannister neste. Jeg skar først ut hullet for cannisteren i motor boksen. Det er ferdig merket med et spor, så det var gjort på noen minutter med Dremelen.
                      Senterpunktet for plassering av motoren er ferdig merket på firewallen. Standoffene som fulgte med DL50 fra Elefun ble montert på motoren. Jeg målte bredde og høyde på disse, delte på 2 og markerte målene på firewallen. Det følger med 2 skråskjærte hardved blokker som skal monteres mellom standoff og firewall ( noe som gir riktig høyretrekk). Målene ble markert på disse også og drillet hullene. De motorfeste boltene som følger med er for DA50 og er i tommer. DL'en er i millimeter så jeg fant frem 4 stk 5mm bolter. Moterte så det hele med umbraco bolter fra innsiden av firewallen gjennom hardved blokkene og inn i standoffene. Piece of Cake!! Kunne ikke dy meg og satte på cowlingen. Så vidt jeg kan se er akslingen midt i det store hullet. Propellen kommer et lite stykke ut fra framkanten av cowlingen, men det er gjort med vilje da det gir bedre effektivitet av propellen.
                      Overføring til throttle servo er klart og feste for sevoen kommer ferdig. Jeg vurderer dog å motere sevofeste med skruer isf å lime som manualen sier. Choke overføring er bare ett stag frem i cowlingen, gjennom en hjemmelaget brakett.
                      Cannisteren (MTW TDK 75K) fra 3wNorge(Geir) var det neste. Det følger med et spant som er skjært ut til cannister. Det skrus inn i 2 hardved blokker so limes inn i kroppen under vingerøret. Jeg modifiserte spantet litt og monterte inn 4 stk 1/2 "måner" silikonslange for å få et oppheng som passet bedre til mitt valg av cannister.
                      JADAJADAJADA!!!! Har tatt masse bilder som kommer snart!
                      Skal motere tenningsanlegg, batteri, av/på bryter og kill switch i kveld. Det monteres på toppen av motorboksen.
                      Det som slår meg hele tiden med dette prosjektet er at allt er så lett å gjøre. Allt utstyr og montering er oppe i dagen, allt passer, ingenting er vanskelig å komme til!
                      Jeg moterte hele flyet før jeg satte inn utstyr. Dvs Hele flyet med understell, kåper, hjul,halehjul, fueltank (kommer ferdig montert) og allt, men uten motor og radioutstyr. Vekten var på utrolige 4,53kg! Det er lett!.
                      Kommer mer når jeg får tid og ork! 32 celsius i skyggen gjør sitt med det siste.

                      Comment


                      • #12
                        Carden Yak Bilder

                        Her kommer bilder
                        Attached Files

                        Comment


                        • #13
                          Carden Yak

                          Her er flere bilder
                          Attached Files

                          Comment


                          • #14
                            Carden Yak

                            enda flere bilder
                            Attached Files

                            Comment


                            • #15
                              Carden Yak

                              og så var det enda fler
                              Attached Files

                              Comment

                              Working...
                              X