Announcement

Collapse
No announcement yet.

40% SD Model Yak 54 på benken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 40% SD Model Yak 54 på benken

    Etter 2 år med sikling, vurdering og mailing, lesing av omtaler og bruker erfaringer, kikking på videoer, kom endelig dagen da jeg bestemte meg for å handle.
    Har lenge vurdert å importere en slik modell fra Chief Aircraft, men da Elefun kom med priser som slo ut alt annet, ble saken klar.

    Etter en tlf med hyggelige folk hos Elefun, ble modellen kjøpt, men pga størrelsen, ble vi enige om at jeg skulle hente den ved en god anledning. Torsdag ble en sånn dag. Kjørte hjemmefra onsdag, stoppet på Fagernes. Kjørte videre derfra sammen med min gode venn Arild klokka 0400 på torsdag og ankom Elefun klokka 0900. Der ble vi møtt av en blid gjeng, og de gutta der de KAN service. Må bare få takk alle for en skikkelig hyggelig handel, dette satte jeg uendelig stor pris på.

    Jeg har vært på Gol i helgen, og herjet med Ultimaten min, og kom hjem i dag. Flyet står nå på hobbyrommet, og motoren er montert.

    Har ikke sett en SD model før, ei heller en fra Aeroworks, disse har blitt sammenlignet i tidligere byggeblogger, og har hatt intrykk av at Aeroworks er hakket bedre.
    Men jeg er MEGA imponert over settet. Hardware pakken som følger med, står ikke tilbake for noe, eneste som mangler er halehjul. Alle ror er ferdig hengslet, ikke en eneste rynke i betrekningen. Det følger med aluminium rorhorn, av smekker kvalitet. Dette kommer til å gå rimlig fort.

    Utstyr som skal inni:
    10 x 16 kg Digitale servoer.
    1 stk Seiko PS 050
    2 stk 7,4 Volt Lipo
    1 stk Powerbo 40/24 Champion med servo matching
    1 stk 11,1 Volt for Seiko
    2 x 2000mah 4,8 Volt for tenning
    Servokabler fra Biltema
    Stor motor fra 3W, med skikkelige potter som ikke bråker

    Bilder kommer senere i uka, jeg drar på ferie i morgen, så jeg får ikke gjort noe mer foreløbig.
    Men dette er en Big Ass Bird, og skal i lufta så fort som det overhodet er mulig. ( og det er fort ).

    Snakkes
    Knut Erik
    But it flies, so who cares??
    www.torqueroller.com
    Steikje galen
    www.skalamodellflyklubb.no
    www.teamflyingcircus.com

  • #2
    et bilde må vi få?

    Comment


    • #3
      Har desvere ingen bilder ennå. Tlf min har tatt kvelden hva bilder angår, så jeg må bruke digital kameraet til fruen, og det er ikke populært.

      Men akkurat nå sitter jeg i Drammen og nyter drammen min
      Sverige next
      Knut Erik
      But it flies, so who cares??
      www.torqueroller.com
      Steikje galen
      www.skalamodellflyklubb.no
      www.teamflyingcircus.com

      Comment


      • #4
        Teaser

        Her er n'.
        Attached Files
        Knut Erik
        But it flies, so who cares??
        www.torqueroller.com
        Steikje galen
        www.skalamodellflyklubb.no
        www.teamflyingcircus.com

        Comment


        • #5
          Har selv en SD Yak 54 i Russian Thunder dekor, med 3W 106 competition, som jeg håper å ha flyklar om ikke lenge.
          Fikk nylig en hyggelig epost fra Tore Olsen i Tromsø som er den stolte eier av samme modell som trådstarter; en 40% Yak fra SD. Denne er utstyrt med bla. 3W nye 170cm3 motor.

          Mvh Ronny

          Tore skriver:

          Hei! Her kommer litt påfyll.

          Siden du er interessert i seilfly, antar jeg du har fløyet storseiler. Denne
          oppfører seg på mange måter likt. Legger du den i en sving, ja så ligger den
          i sving. Lenge, og helt stabilt. Drar du litt høyderor, ja da skyter den
          ut..fortsatt stabilt.

          Acro : Som å tegne i snøen. Selv om maskinen nesten står stille i lufta.
          Trenger nesten ingen fart f.eks i stall-turn. Kommer bare dansende stabilt
          ut med full rorkontroll.

          Jeg fløy sammen med Wiggo Solstrand (Aerowork Extra 260-40%) Det virket som
          om hans fly flyr mye fortere.
          Yaken går sakte og har med seg et øredøvende sus når den kommer ned i lett
          dive. Øredøvende ja....du skulle hørt disse motorene for full musikk. Det er
          utekonsert ! Høres ut som ekte saker faktisk.

          Landinger er som ventet mer tricky. Ikke for det, den er fortsatt stabil som
          toget og finner absolutt ikke på noe tull, men det er mange kilo som skal
          stoppe. Jeg føler meg ikke komfortabel med å lande på så korte striper som
          det vi har til disp og det er i alle fall helt "out of the question" å fly
          på Breivikeidet. Det tror jeg du også skal passe deg for. I alle fall må du
          være nøye med tomgangsjusteringen når du skal lande. Disse modellene står
          ikke rolig ikke på tomgang på asfalt.Tricket er å kjøre litt slalom for å
          bremse.Ror-responsen er enorm.

          Motoren fungerer for øvrig nydelig. Riktignok pådro jeg meg et stopp i
          lufta, men det var helt og fullt min egen feil.(alt for lav
          tomgang.ref,landinger)

          I helga brukte jeg nærmere 10 liter fuel. Det mest eminente var at det ikke
          var en eneste dråpe lakserolje å tørke vekk, ei heller annen totaktsolje
          eller annen dritt.

          La merke til at de andre skrudde mer enn de fløy..
          Jeg selger herved mine siste rester av fueldritt:1 stk OS 91 surpass- og 1
          stk. Supertigre 3000. Restene av fuel skal jeg sette fyr på og danse på.

          Jeg setter bort denne modellen nå. kommer bare til å bruke den når jeg har
          tilgang til lengre flystripe. Venter fortsatt på deler. Canopy,må vite (edit. Ronny: Tore skadet cocpit glasset under byggeprosessen).

          I kjelleren ligger en litt mindre Exstra 300. Fikk deler til den tidligere i
          sommer. I løpet av et par uker skal pluggen være ferdig.
          Så skal den få ny motor. Tenker jeg vil ha en 3w 106. der. Hva var det du
          hadde ?

          Si fra når du drar ut for å prøve deg. Jeg blir gjerne med.

          Og nei, det var ingen som hadde større leke. Fikk en følelse av å ha fått
          alle spadene i sandkassa denne helga.

          Tore
          Attached Files

          Comment


          • #6
            Heisann.

            Dette var jo kanon nyheter. Har lest bare positive ting om disse flya, så jeg kan ikke si at jeg gruer meg til jomfruturen. Ting har begynnt å komme på plass når det gjelder utsyr, og over helgen regner jeg med å starte for fullt. Må bare gjøre ferdig en Cessna 185 Skywagon fra ESM som jeg setter sammen for en kompis. Når det er gjort, blir det Yak i alle ledige stunder.
            Knut Erik
            But it flies, so who cares??
            www.torqueroller.com
            Steikje galen
            www.skalamodellflyklubb.no
            www.teamflyingcircus.com

            Comment


            • #7
              Nå begynner jeg.

              Endelig er sommerferien over, og det betyr at jeg igjen kan stikke på hobbyrommet og lage fly. For de som ikke vet det, så leier jeg hobbyrom av kommunen her på Hareid, det er et klasserom på en nedlagt skole. Den ligger 1,5 kilometer fra huset mitt.
              Så jeg må legge inn søknad hos fruen for å få reise dit. Skal bygge hus etterhvert, og da er en 70 kvadrats garasje med fullt loft inntegnet som hobbyrom, med lakkboks og det hele.

              Tilbake til Yaken.

              Pottene som fulgte med motoren jeg kjøpte, har blitt sveiset i baklokket. Dette har blitt gjort av en amatør, for det hele så rimlig kaldsveiset ut. Og ganske riktig. Når jeg slipte 3 mm ned i ryggen på sveisen, så kom Stratos porene frem. Tok med pottene på jobben, slipet bort all den dårlige sveisen, og tig sveiset det hele sammen igjen. La fire tråder, så nå kan ikke baklokket sprekke igjen, for alt i verden. Er visst en svakhet det, på noen av pottene fra 3W.

              Har vært innom hobbyrommet umiddelbart etter jobb, og begynnt på potteinstallasjonen. Laminerte sammen 3mm x finer og skjærte ut 2 fine hull til pottene. Limte så hele stasen inn i potte tunnelen med Tec7. Mens det tørket, tok jeg frem høyderorene og monterte inn servoene. Måtte skjøte den ytterste med litt servokabel fra Biltema. Skrudde de medfølgende aluminiums rorhornene fast i det runde servohjulet og monterte kulelinkene. En time senere var begge stabbene ferdige, klar til å strømsettes for innjustering av utslag. Dette venter jeg med til batteriene mine kommer. Har også montert understellet og hjul og hjulkåper. Det var veldig fort gjort.

              Flyet har stått på hobbyrommet mitt i over 3 uker i stekende solskinn og kalde dager med regn, og betrekningen er like stram og fin. Meget bra. Ultimaten min lever sitt eget liv på det området. Har etterstrammet betrekningen 5-6 ganger, men det slakner av igjen etterhvert.

              Nå har jeg fått i meg noe grøt, og skal stikke en tur nedigjen, og begynne monteringen av vingeservoene. Så får vi se hvor langt jeg har kommet når jeg kommer hjem senere i kveld.
              Er litt usikker på dette med bilder, for jeg har problemer med USB inngangen på dataen. Mulig jeg må MMS'e de til noen her på forumet, så de kan legge de ut for meg. Si fra om noen melder seg frivillig.

              Snakkes etterpå.
              Knut Erik
              But it flies, so who cares??
              www.torqueroller.com
              Steikje galen
              www.skalamodellflyklubb.no
              www.teamflyingcircus.com

              Comment


              • #8
                Hmm, utfra alle dine tekniske ferdigheter på de fleste områder, så forundre det meg at du og har hatt tid til å bli så god å fly, som diverse videoer har vist. I tillegg bør du vel ha en anstendig jobb, med tilhørende, etter avgifter, for å ha anledning til å snekre sammen disse wonderfulle modelle som du gjør.

                Jeg bare gliser, og gleder meg over at noen har anledning, og kan! Og ikke minst, en bedre halvdel som avser tida du egentlig skulle ha brukt på støvsugern

                Jeg venter like spent på bilder fra denne, som jeg har gjort med dine forrige

                Lykke til!
                Kenneth Davidsen

                Comment


                • #9
                  Heisann. Takk for hyggelige ord.
                  Når det gjelder videoer av flyvingen min, så driver en kompis av meg i disse dager og snekrer sammen en snutt som vi skal legge ut her. Det er av Ultimaten min, en helt vanlig dag på stripa. Litt henge etter propellen flyving, ikke noe teknisk avansert

                  Jeg får iallefall ikke lagt inn bilder på maskina mi, så det er noe dritt

                  Kom akkurat inn døra her hjemme nå, og jeg har fullført en vinge, helt komplett klar til strømsetting. Regner med at den andre blir ferdig ut på kvelden i morra, og da er jeg nesten i mål. Men det er småtinga som tar tid

                  Om alt dukker opp i posten, så ligger det ann til en aldri så liten jomfrutur til helgen.

                  Snakkes
                  Knut Erik
                  But it flies, so who cares??
                  www.torqueroller.com
                  Steikje galen
                  www.skalamodellflyklubb.no
                  www.teamflyingcircus.com

                  Comment


                  • #10
                    hei.om du har noen bilder på tlf,så send dem til meg.
                    jeg kan legge dem ut.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Eagle View Post
                      Endelig er sommerferien over, og det betyr at jeg igjen kan stikke på hobbyrommet og lage fly. For de som ikke vet det, så leier jeg hobbyrom av kommunen her på Hareid, det er et klasserom på en nedlagt skole. Den ligger 1,5 kilometer fra huset mitt.
                      Så jeg må legge inn søknad hos fruen for å få reise dit. Skal bygge hus etterhvert, og da er en 70 kvadrats garasje med fullt loft inntegnet som hobbyrom, med lakkboks og det hele.
                      Hei Knut Erik,

                      Ikke ofte jeg hører uttalelsen "endelig er sommerferien over", men er man bitt av basillen så ...

                      Alltid interessant å følge dine spektakulære prosjekter, og jeg må si at jeg misunner deg dine ferdigheter med sveiseapparatet. (Misunner deg sikkert sveiseutstyret også... )

                      Gruer meg hver gang jeg må fram med blåselampa og sølvlodden...

                      Stå på og få opp noen bilder

                      PS:
                      Jeg har en veldig forståelsesfull kone, men mangler en nedlagt skole.
                      http://www.phoenix-rc.org/
                      http://www.glamdalrck.net
                      http://www.scalewarbird.org/
                      ---------------------------------------------------
                      Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                      Comment


                      • #12
                        Hei Jan Petter.

                        Joda, jeg liker sommerferie. Men i ferien er det flyforbud
                        Når det gjelder sveising, så er det joben min. Jeg sveiser rør hele dagen på Ulstein Verft, og sveiser rør fra 0,9mm godstykkelse til flere centimeter. Og jeg bruker utelukkende Tig. Får nytt apparat i neste uke, det koster rundt 100000,- og har endel funskjoner som letter arbeidet mitt. Bla automatisk trådmating. Jeg sveiser aluminium-rustfritt-titan-svartstål og cunifer.

                        Min samboer er veldig tålmodig, men hun har en grense som jeg tøyer litt mye av og til.
                        10 september begynner hjortejakta, og da er jeg nesten aldri hjemme. Har 52 dyr på kvoten, så det blir nesten en jobb. Og da er det lite modellfly.

                        Anders: Jeg sender deg bilder utpå dagen, tusen takk for at du gidder
                        Knut Erik
                        But it flies, so who cares??
                        www.torqueroller.com
                        Steikje galen
                        www.skalamodellflyklubb.no
                        www.teamflyingcircus.com

                        Comment


                        • #13
                          Da har jeg sendt gårsdagen bilder til Anders. Ble en lang tlf samtale med en kompis som gjorde tlf min strømløs, så jeg fikk ikke sendt dem før nå.

                          Ellers har jeg gjort ferdig den andre vingen i kveld. Nå begynner det å hjelpe på. Har montert begge tenningsanleggene, og har også så vidt begynnt å lage et tank feste.
                          På jobben i dag, fant jeg ut at jeg vil lage mitt eget halehjuls oppheng, skal legge ut bilder av det i morra. Regner med å ha det ferdig da. Lages i aluminium, selvfølgelig.

                          Det var vel egentlig alt i denne omgang.
                          Knut Erik
                          But it flies, so who cares??
                          www.torqueroller.com
                          Steikje galen
                          www.skalamodellflyklubb.no
                          www.teamflyingcircus.com

                          Comment


                          • #14
                            noen bilder fra eagle
                            Attached Files

                            Comment


                            • #15
                              Litt info om bildene.

                              Det første viser da motoren, for de som ikke ser det, så er det en 3W 200 TS, med ca 20 HK. Skulle trekke denne modellen ganske greit vil jeg tro.

                              Det andre viser bendet. Det har jeg kappet et hakk i, for så å bøye det så jeg for enden til å peke opp mot potta. Sveiset den deretter. Slangen mellom har jeg fått tak i på Tess, den tåler høye temperaturer og er rimlig stiv. Den er armert, og jeg håper den holder.

                              Neste viser pottene. De ligger fint i braketten jeg lagde, og den sitter dønn fast med hjelp fra Tec 7, samtidig som den er litt fleksibel, da vibrasjoner er uungåelig.

                              Powerbox og Seiko servo. Ikke fastmontert ennå, men regner med å få gjort det i morra. Må lime inn noen lister under Seikoen, så den har noe skikkelig å bite i. Fly fineren blir litt i tynneste laget.


                              Vingene og staben, bare for å vise fargeskjemaet, som jeg er veldig fornøyd med. Vingespennet på stabben er nesten 140 cm.

                              Servohornet som følger med i settet. Utrolig bra kvalitet. Mye bedre enn de som følger med diverse kompositt modeller og lignende. Servoen er en HD servo. Etter mye mailing frem og tilbake med noen gutter i USA, så har jeg valgt å teste denne servoen. Den yter ca 16 kg med mitt oppsett, kan kjøres på 7,2 volt, da yter den noe mer. Men jeg tror at det er nok kraft i den til mitt bruk. Ikke noe overkill her. Kommer til å sjekke servoene ofte, i tilfelle noe skulle vise seg å være dårlig. Skal bytte ut servohorn skruene med 3mm Umbraco skruer, da de passer rett i hubben.

                              Til slutt et lite oversiktsbilde, uten cowling. Den vil ikke sitte på uten å være skrudd fast. Men det kommer bilder av den ferdig montert, med propell og spinner.

                              Alle spørsmål er hjertelig velkommen.
                              Last edited by Eagle; 06-08-08, 17:48. Reason: Rette opp noen skrivefeil
                              Knut Erik
                              But it flies, so who cares??
                              www.torqueroller.com
                              Steikje galen
                              www.skalamodellflyklubb.no
                              www.teamflyingcircus.com

                              Comment

                              Working...
                              X