Har gått til innkjøp av en gammel Graupner trainer 40. 400 kr med servoer og motor var vel ingen upris så jeg slo til. Modellen er godt brukt og har stått lagret i to år siden sist den var i lufta. Originalservoer fra graupner. Motor er OS 40 FX
Søndag 14.09 var jeg ute og kjørte motoren ved modellflyklubben Forus RC's stripe på Bore. Motoren var litt motvillig til å starte (brukte el-starter), men etter litt sjekk og prøv/feil så tente den.
Som ventet på et gammelt fly ble det trøbbel, fuel sprutet alle veier og fyllte flykroppen
Etter å byttet alle fuelslanger ble det straks bedre. Startet og gikk, fullt turtall etter litt tweeking på nåla men motoren sluknet igjen. Hjelp fra erfarne folk som hadde tatt turen ut til Bore på søndagen var nyttig! Pluggen som stod i var 4-taktsplugg viste det seg. OK nytt forsøk; Stort sett like symptomer, dauet etter å ha kjørt litt på litt over tomgang, throttlet opp på maks, sakte ned og deretter...stoppet.
Siden modellen trenger mye "pleie" ble det å sette nesa hjemover for full demontering av motor for status-sjekk. Det viste seg at indre lager var rustet og modent for utskiftning, men når en så tilstand på sylinderen kunne en jo spørre seg om hvordan den kunne starte i det hele tatt. Krakkelert og ødelagt sylinderforing var største problemet samt stor treghet i mellom veiva og stempelets "kryssbolt". Nå er deler bestillt, og jobben med å få flyet i flybar stand satt i full gang. Omtrekking av flyet skal tas senere, må ha det i lufta en tur først.
Motorfestet var opprinnelig laget av kryssfiner og knekt, men er nå byttet ut med motorfeste fra elefun. For å få plass til en slik innfesting ble nesehjul flyttet bak firewall som en kan se på bildene. En del gammel epoxy er fjernet og ny lagt på. Oppdatering følger. Skal ut på Bore på søndag regner jeg med for å se på klubbstevne der med alt fra Sport flyging til F3A.
Søndag 14.09 var jeg ute og kjørte motoren ved modellflyklubben Forus RC's stripe på Bore. Motoren var litt motvillig til å starte (brukte el-starter), men etter litt sjekk og prøv/feil så tente den.
Som ventet på et gammelt fly ble det trøbbel, fuel sprutet alle veier og fyllte flykroppen
Etter å byttet alle fuelslanger ble det straks bedre. Startet og gikk, fullt turtall etter litt tweeking på nåla men motoren sluknet igjen. Hjelp fra erfarne folk som hadde tatt turen ut til Bore på søndagen var nyttig! Pluggen som stod i var 4-taktsplugg viste det seg. OK nytt forsøk; Stort sett like symptomer, dauet etter å ha kjørt litt på litt over tomgang, throttlet opp på maks, sakte ned og deretter...stoppet.
Siden modellen trenger mye "pleie" ble det å sette nesa hjemover for full demontering av motor for status-sjekk. Det viste seg at indre lager var rustet og modent for utskiftning, men når en så tilstand på sylinderen kunne en jo spørre seg om hvordan den kunne starte i det hele tatt. Krakkelert og ødelagt sylinderforing var største problemet samt stor treghet i mellom veiva og stempelets "kryssbolt". Nå er deler bestillt, og jobben med å få flyet i flybar stand satt i full gang. Omtrekking av flyet skal tas senere, må ha det i lufta en tur først.
Motorfestet var opprinnelig laget av kryssfiner og knekt, men er nå byttet ut med motorfeste fra elefun. For å få plass til en slik innfesting ble nesehjul flyttet bak firewall som en kan se på bildene. En del gammel epoxy er fjernet og ny lagt på. Oppdatering følger. Skal ut på Bore på søndag regner jeg med for å se på klubbstevne der med alt fra Sport flyging til F3A.
Comment