Announcement

Collapse
No announcement yet.

Graupner Trainer 40

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Graupner Trainer 40

    Har gått til innkjøp av en gammel Graupner trainer 40. 400 kr med servoer og motor var vel ingen upris så jeg slo til. Modellen er godt brukt og har stått lagret i to år siden sist den var i lufta. Originalservoer fra graupner. Motor er OS 40 FX

    Søndag 14.09 var jeg ute og kjørte motoren ved modellflyklubben Forus RC's stripe på Bore. Motoren var litt motvillig til å starte (brukte el-starter), men etter litt sjekk og prøv/feil så tente den.
    Som ventet på et gammelt fly ble det trøbbel, fuel sprutet alle veier og fyllte flykroppen
    Etter å byttet alle fuelslanger ble det straks bedre. Startet og gikk, fullt turtall etter litt tweeking på nåla men motoren sluknet igjen. Hjelp fra erfarne folk som hadde tatt turen ut til Bore på søndagen var nyttig! Pluggen som stod i var 4-taktsplugg viste det seg. OK nytt forsøk; Stort sett like symptomer, dauet etter å ha kjørt litt på litt over tomgang, throttlet opp på maks, sakte ned og deretter...stoppet.
    Siden modellen trenger mye "pleie" ble det å sette nesa hjemover for full demontering av motor for status-sjekk. Det viste seg at indre lager var rustet og modent for utskiftning, men når en så tilstand på sylinderen kunne en jo spørre seg om hvordan den kunne starte i det hele tatt. Krakkelert og ødelagt sylinderforing var største problemet samt stor treghet i mellom veiva og stempelets "kryssbolt". Nå er deler bestillt, og jobben med å få flyet i flybar stand satt i full gang. Omtrekking av flyet skal tas senere, må ha det i lufta en tur først.
    Motorfestet var opprinnelig laget av kryssfiner og knekt, men er nå byttet ut med motorfeste fra elefun. For å få plass til en slik innfesting ble nesehjul flyttet bak firewall som en kan se på bildene. En del gammel epoxy er fjernet og ny lagt på. Oppdatering følger. Skal ut på Bore på søndag regner jeg med for å se på klubbstevne der med alt fra Sport flyging til F3A.
    Attached Files

  • #2
    Legger til noen flere bilder
    Attached Files

    Comment


    • #3
      Har nå hatt traineren i lufta. Motoren er satt til å kjøre på litt feit blanding ettersom den ennå ikke er helt innkjørt, men den går som ei klokke! Resultatet etter overhalinga av motoren var 100%. Har satt på et noe større nesehjul ettersom modellen med en 10x6 propeller klippet gresset på stripa. Med noe nose-up på stikka så gikk det greit å få fart på stripa. Det ble en kort flytur ettersom jeg plutselig hørte alarm fra radioen - tom for batteri!!
      Jeg hadde jo selvsagt ladet batteriene mine, men det viste seg at laderen til Hitec radioen fra Elefun, ikke hadde fungert! Det skal bemerkes at den er faktisk helt ny. Det gikk greit, hadde nok strøm til at flyet landet trygt, men har nå en reklamasjon opp mot Elefun. I følge Elefun må jeg returnere nå den defekte laderen osv osv.... Ting tar tid.
      Laderen fra Elefun leverer bar 80mA uansett, så kjøpte en liten 500mA universallader på Claes ohlson med trinnvis spenningsregulering. Perfekt hurtiglader til 129 kr. Usikker på hvor lang flytid jeg får med sende/mottaker batteri etter lading, det vil vise seg.

      Comment


      • #4
        Du er bitt av basillen!

        Og da kan jeg ikke annet enn å anbefale deg en computerlader av typen swallow eller liknende - obs noen er for 230V og andre for 12V. Den siste avhenger av en strømforsyning som koster mye, mao skal du lade hjemme på hobbyrommet så kjøp en som er beregnet for nettspenning.

        Anbefalingen kommer utfra dine kommentarer mhp lading her - en computerlader kan du bruke til nesten alt av batterier, pb, nimh, nicd, lipo etc Og det er da veldig lett å overvåke hvor mange mah batterier tar opp osv. Du kan cycle battpakker og tømme dem etter behov stille inn hvor mye du skal lade mhp hvor mye tid du har til å lade.
        Da skal det grusomt mye til å bli overrasket over en tam battpakke på stripa.

        Noen ladere kommer med gud-vet-hva av ladekabler - andre må suppleres med ladekabler for de forskjellig batteripakken.

        Som du skjønner - jeg er veldig glad i min computerlader.

        Comment


        • #5
          Takker for tipset. Overvåkning er kjekt for "kontrollfriker"!
          Var ute å fløy i går, ble vel 5 takeoff og landinger. Motoren er ennå ikke innkjørt etter overhalinga og må gå på ganske feit blanding. Litt ustø på hånda foreløpig, men det kommer seg og jeg ser at simulatortreninga har hjulpet meg godt på vei. Det må nok litt mer flytid til før jeg drar noe loops eller liknende, hehe. Forøvrig ble det mye lettere å lande flyet etter at jeg fikk på et større nesehjul og unngikk at propellen kom for nært bakken.

          Comment


          • #6
            Fantastisk vær i dag for å fly, så da ble det luftetur med traineren. 3 takeoffs, 2 landinger og en nødlanding!! Flyet gikk bra på de to første turene men RETT etter 3.takeoff så kuttet motoren. Hadde ikke nok høyde til å komme meg rundt og inn på stripa så da ble det en liten kontrollert nødlanding. De siste metrene kom flyet ute av syne bak noen rundballer på et jorde, men det gikk fint! Et litt lett skråstilt nesehjul var lett å fikse. Fikk ikke noen flere forsøk ettersom motoren ikke ville gå skikkelig etterpå. Får teste motoren litt her hjemme i ro og mak.
            Ellers så har jeg mottatt Tekin computerladeren og tatt den i bruk, enkel og grei med basic innstillinger. Det fulgte med en 5A 14.2V supply. Fikk også en Lipo lader sammen med denne, men den arkiverer jeg foreløpig da det ikke går i elektrofly her ennå... Ser at jeg trenger trening, 8-9 åringer som flyr fletta av en kan en jo ikke ha noe av Simulatoren må brukes mer flittig. Bruker Aerofly Professional Deluxe, denne er jeg meget fornøyd med.

            Comment

            Working...
            X