Announcement

Collapse
No announcement yet.

Phoenix Model Spitfire .60 monteringsblogg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Phoenix Model Spitfire .60 monteringsblogg

    Da var modellen i hus, ref Phoenix Model Spitfire .60 Warbird fra Elefun - (MFN) ModellflyNytt.no

    Esken er åpnet og alt er inspisert. Modellen ser bra ut, solid bygget og trekket var mer eller mindre 100% strøkent. Elefun har lagt med en fin utstyrspakke som skal inn i denne. Legger ved noen bilder av eskeåpningen så kommer resten fortløpende.....
    Attached Files
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

  • #2
    Denne byggebloggen gleder jeg meg til å følge. Går i disse dager å funderer på samme modell! Bildene av eskeåpningen ser jo veldig lovende ut

    Comment


    • #3
      Den blir vel ferdig til BWW stevnet på Skoger 6. juni!!

      Lars

      Comment


      • #4
        D-day!!

        Passer også bra med invajonsstripene på vingene, da 6.juni er D-day dato!!!!

        Comment


        • #5
          Da er den gammel, er ferdig i løpet av morgendagen og planlegger jomfrutur i Nevlunghavn på søndag

          Legger ved litt bilder av moroa

          Balanserorene er allerde hengslet og det er jo alltid deilig. Limer inn treklosser i servolokkene og skrur fast servoene. Rorhorn bores gjennom balanseroret og linken settes enkelt opp. Jeg binder Spektrum mottakeren og setter den op slik at servohornet står nærmest mulig sine 90 grader. Finjusterer dette med subtrim og skrur fast servohornet. Deretter borer jeg opp servoplaten og skrur denne fast i vingen.

          Det opptrekkbare understelles settes på plass og jeg forborrer sånn at det er lettere å skru i det harde treverket her. Hjulbrønnene i plast må klippes og skjæres litt til og disse limes med medium CA og tapes på plass til de er tørket. Deretter settes linken på plass og understelles skrus fast. Gjentar på andre siden.

          Vingerøret limes inni vingehalvdelene og innerspantene limes mot hverandre med 30 min epoxy. Taper det opp så de tørker pent i riktig stilling.
          Attached Files
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #6
            Understell

            Og så noen få bilder av understellet.

            Inntrykket hittil er meget bra. Veldig enkel og god manual og ikke lange tiden jeg har brukt på å komme hit.
            Attached Files
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #7
              Etter at vingen hadde tørket monterte jeg retractservo ferdig og justerte linkene med ez-connektorer. Litt småtukling, men i løpet av 20 minutter var vingen helt ferdig.

              På retractservoer har man ingen mulighet til å justere endepunkter. Det er derfor viktig at det mekaniske oppsettet er justert 100% slik at ikke en servo står og jobber og ender med at den brenner opp...... been there....

              Som regel skal ez-connektorene lenger inn enn det man tror. Jeg setter servoen i riktig posisjon uten servohjulet på. Deretter setter jeg servohjulet på plass med hjulene inne. Vipper ned gear bryteren og ser hvordan servoen jobber og om hjulene låser seg nede. Vipper så av servohornet for å se om servoen sto og jobbet eller var i endeposisjon. Deretter må man justere linkene inn eller ut på servohornet og justerer så linkene i ez-connektorene.
              Attached Files
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment


              • #8
                Gikk raskt i gang med halen. Her må man finne midten og santidig fjerne noe film for å få fine limoverflater. Staben settes rett på og overdelen av finnen settes oppå og sentreres. Merker av med penn og fjerner også all film her.

                Deretter var det bare å blande en fin 30 minutters epoxyblanding og lime det på plass. brukte tape og nåler for å holde alt på plass.

                Etter at det hadde tørket i natt boret jeg opp og skrudde fast rorhorn. Akkurat samme type som på balanserorene, enkle og sterke og lette å justere.

                Linkene tres innenfra og ut og metallinkene skrus fast og klipses på høyde og sideror.
                Attached Files
                ____________________________
                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                Comment


                • #9
                  Har ikke rukket legge inn alle bilder, men resten av modellen var like enkelt og greit som det jeg har gjort. Motorbukken er tilpasset firewall og islagsmuttere står i kroppen. Jeg trakk motoren helt i fremkant på motorbukken og boret opp og skrudde den fast.

                  Stakk tanken med slanger inn fra innsiden og fisket ut slanger til pottetrykk, påfylling og tilførsel.

                  Potta passet i tunnellen i flyet og var da bare å tilpasse cowlingen som er litt småpirk om man skal hga det 100% strøkent. Som regel knoter jeg 50 ganger av og på også ender det med at jeg tar i litt på slutten uansett. Kjedelig når det blir for trangt og deler av cowlingen ligge rog gnager. Tok av motoren cowlingen og tapet fast en A4 papplate langs kroppen slik at jeg hullet den ut på riktige steder og fjernet deretter motoren, tredde på cowlingen og tegnet av med tusj. Endel runder med Dremel så ble det rimelig bra.

                  Monterte så halehjulet. Det skrus rett i en flat plate bak i halen og 2 plastlinke rlimes ned i sideroret for svingingen av halehjulet.

                  På med propell og spinner og modellen er ferdig.
                  Attached Files
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • #10
                    Jomfrutur

                    Så mitt snitt til å komme meg en liten tur ut på Skoger for å teste herligheten i dag. Desverre var det ingen andre som hadde fri og det ble derfor jomfrutur uten fotograf...

                    Tanken den opp og sjekket alle ror og rekkevidde. Var spent på motoren som ikke hadde gått før, men det var ikke noe å være spent på. MDS motoren startet på 3-4 flippet og gikk som ei klokke fra første dråpe fuel. På første tank gikk den stabilt på 1700-1800 RPM på tomgang. Pådrag var helt fine og lot den gå en liten aning rikt på full gass.

                    Taxet ut og når den hadde nesa mot vinde var den lett å kontrollere og hadde god styring. Det blåste litt og når man taxer i medvind må man være litt forsiktig og heller stikke den med litt forsiktig nedror (som på fullsize halehjul) istedetfor å ha stikka i magen da vind tar tak i høyderoret og tipper den på nesa.

                    Avgangen var heltrolig og behagelig, litt sideror for å tracke rett, men veldig behagelig. Motoren trakk den meget godt og skjønte fort at det er krefter i bøtter og spann i denne.

                    Hjulene gikk fint opp og det var deilig å se en Spit i skala lowpasser. Selv alene måtte jeg bare kjøre noen rolige wingover og ligge i fine slakke lowpasser med lav vinge forbi megselv....

                    Satt opp for landing og bremset modellen rolig opp, litt gass på hele veien er naturlig på modelle rmed litt høyere vingebelastning. Ingen firkanta landingsmønster, men kontinuerlig turn fra K-point og inn på finale i fin koordinert sving. Rolig flare og modellen satt seg pent og rolig. ganske så enkel å lande og hastigheten er langt fra skremmende. Tøyet grensene litt etterhvert og man skal ikke trekke den inn med altfor høy nese. Da er fallhøyden stor og ikke like lett å ta inn en warbird som en trainer.

                    Oppe i høyden oppfører den seg eksemplarisk og jeg hadde satt opp en modus med MYE utslag bare for å se hvordan den fungerte da. Med tomgang og fullt høyderor vipper den fra side til side, men går ikke inn i spinn. Litt rolig gass og den flyr umiddelbart. Spant den 4-5 runder begge veier og slapp stikkene og den er ute på under en halv runde. Meget bra!

                    Er ett par dager me dmøtevirksomhet, men satser på godt vær og en video/fotomann på fredag slik at dere kan se den reallife.

                    Modellen er kanskje litt hot som nummer 2, men når man har bra kontroll på en lavvinget sportsmaskin så er denne prima. Er en morsom sports skala modell med meget pene flyegenskaper.
                    Attached Files
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #11
                      Fått flydd 4 tanker i dag og modellen er utrolig lettflydd og fin. Lange rolige lowpasser, punktroller og barrelroller er testet ut. Fullt mulig å steile den ut, men til å være warbird så er dette en enkel modell å fly.

                      Det opptrekkbare understellet har jeg finjustert og nå fungerer det meget bra.

                      Landingene er behagelige og det er mye autoritet i rorene. Modellen synker endel på base, men flyter godt i ground effekten.


                      Øyvind Bardalen er som vanlig fast fotograf og kommer med en video senere i dag om jeg rekker det.
                      Attached Files
                      ____________________________
                      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                      Comment


                      • #12
                        Video

                        Og en video som er lite redigert, men håper den gir ett visst inntrykk...

                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment

                        Working...
                        X