Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ballanserora; Mer opp en ned:S

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ballanserora; Mer opp en ned:S

    Har 6 channel futaba og har derfor montert balanserora på en y-kabel.
    Rora går riktig vei men problemet er at de ikke går like langt opp som ned, de går nesten det dobbelte på 100% rate?

    Har dette noe å si?

  • #2
    Originally posted by skyman View Post
    Har 6 channel futaba og har derfor montert balanserora på en y-kabel.
    Rora går riktig vei men problemet er at de ikke går like langt opp som ned, de går nesten det dobbelte på 100% rate?

    Har dette noe å si?
    Det skal jo egentlig være motsatt, så det går mer opp enn ned. Dette er fordi det blir mere motstand på den vinge halvdelen der hvor roret går nedover, derfor pleier man å justere noe mer opp enn ned for å kompensere for dette. Modellen din vil bare fly litt ukoordinert når den er satt opp slik.

    Mvh OJ
    Olav Jørgensen
    Low & fast

    Comment


    • #3
      Litt ukorigert er ikke akkurat et pluss

      Comment


      • #4
        Det er ikke helt heldig nei og vil føre til at modellen trenger mer sideror for å få en koordinert sving.
        En løsning kan være å montere servoarmen med litt offset slik at den får mer travel i den ene retningen enn den andre. Du må i så fall også endre lengden på støtstangen.
        --
        Thomas Kvitle Jenssen

        Comment


        • #5
          Jeg har satt opp servoene på min mini funtana x slik at ballanserorene har mere utslag nedover enn oppover. Jeg vet og har alltid visst at det var mot reglene.. men det var mange turer og mye justering, så endte jeg opp med mere ned enn opp på ballanserorene. Passer flyet og min flystil utmerket, men i hover er det ikke bra i det hele tatt.

          Comment


          • #6
            Differensiering av balanseror på akrofly skal justeres slik at modellen roller rett. For balanseror som har hengslingslinjen i senter av roret er det et godt utgangspunkt å begynne med like mye opp som ned-utslag.

            Jeg bruker følgende metode:
            Fly modellen fra deg, rett mot vinden. Stig i en 45graders stigning
            og roll til høyre. (Etter justeringer, prøv å rolle til begge sider)

            Dersom:
            A.Modellen rollar helt rett, vrir seg ikke.
            B.Modellens flyretning vrir seg til høyre.
            C.Modellens flyretning vrir seg mot venstre.

            Gjøres førlgende korrigering:
            A. Ingen justering behøves.
            B. Øk balanserors-differensieringen, øk utslaget oppover på begge rorene.
            C. Minsk balanserors-differensieringen, øk utslaget nedover på begge rorene.


            For "ikke-acro modeller" så har diffrensieringen av balaserorene en direkte sammenheng med hvordan modellen svinger. Her må man prøve seg frem å finne det oppsettet som gir finest svinger etter den flystilen man har. Fart og siderorsbruk spiller en stor rolle her. Et godt utgangspunkt er 1/3 ned og 2/3 opp.

            Trådstarter: Du skriver du bruker en Y-kabel på servoene. Du kan fortsatt kontrollere differensieringen ved å vinkle servohjulet forover eller bakover på servoen.
            Last edited by Tom Erik; 13-08-09, 20:54.
            Tom Erik Smedal
            www.artistic3D.net
            www.photopia.no

            Comment


            • #7
              Hehe takk for svar Dette er en 3D model så må vel fikse det.
              Fin framgangsmetode

              Enste som kan være litt vanskelig med y-kabel er at hvis jeg skal vinkle servohjulet forover eller bakover blir det ikke helt presist.
              Last edited by skyman; 14-08-09, 20:45.

              Comment


              • #8
                Barer lurer...

                Hvis differensieringen ikke blir riktig med en y-kabel...
                Er det mulig at overføringene ikke er sentrert i utgangspunktet?
                Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                Steinar B Johansen
                Lillehammer mfk

                Comment


                • #9
                  Originally posted by bad scientist View Post
                  Hvis differensieringen ikke blir riktig med en y-kabel...
                  Er det mulig at overføringene ikke er sentrert i utgangspunktet?
                  Nå har jeg funnet ut av det Jeg har flytta på servoarmen flere ganger men "panitrån" (eller hva man sier) var for kort så jeg fant en ekstern som var fra en depron modell. De var selvfølgelig ikke stive nokk, men de funka

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by skyman View Post
                    Nå har jeg funnet ut av det Jeg har flytta på servoarmen flere ganger men "panitrån" (eller hva man sier) var for kort så jeg fant en ekstern som var fra en depron modell. De var selvfølgelig ikke stive nokk, men de funka
                    Godt å høre at det ordnet seg.
                    Vet ikke hva slags fly det er snakk om, men hvis det veier noe over en halv kilo, så hadde jeg valgt å sette inn pianotråd som er stiv nok. Det vil gi deg bedre styring, forhindre evetuell flutter, og kan kansje redde modellen fra helt unødvendige ulykker. Er vel verd investeringen på rundt 8-,nok
                    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                    Steinar B Johansen
                    Lillehammer mfk

                    Comment

                    Working...
                    X