Announcement

Collapse
No announcement yet.

Montering: A388 Rainbow

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Originally posted by affa View Post
    Min veier i underkant av 2000g med 4S 2350 mag pakke og tror nok din vekt vill bli i overkant mye. Hva har gjort at den er blitt så tung?
    Motor: 329g + adapter
    ESC: 91g + deans + bullet kontakter
    Batteri: ZIPPY-H 3300mAh 523g + deans

    Dette er det tyngste batteriet jeg har og jeg kommer mest sannsynlig til å benytte flightpower batteriene mine på 2500mAh som veier 400g.

    Ellers ikke noe mer.. lipo-alarmen veier kanskje noen gram

    Originally posted by affa View Post
    Ellers så vet jeg ikke om jeg ville fjernet noe av kroppen for å få større utslag, dette er en pattern trainer og den trenger ikke store utslag for å fly det den skal? Mine utslag er mer enn nok til vanlig og jeg klemte servoledningen mellom servoen og brukte ett servohorn som passet uten å gå borti kroppen.
    Kan du sjekke hvor mange grader utslag du har på alle rorene ?

    Også takknemlig om du sjekker CG og sier hvor det sitter på dine vinger

    Comment


    • #47
      Ferdigstilling

      Da har jeg fått kost meg noen timer i dag også

      - Plata som skulle nedi understellet var for smal. Kuttet ut en tilsvarende i 3mm finer og det passet mye bedre. Limte platen fast.
      - Utvidet hullet i motorbukken for sikkerhetsring
      - Montert sikkerhetsring med thread lock på setskruen bak på akslingen. Satte den tett inntil c-klipset (eller hva den nå heter).
      - Kuttet rorhorn-skruene og forseglet med epoxy.
      - Forseglet motorbukkskjøter med epoxy. Gikk samtidig over alt av tre og forsterket litt med epoxy. Understell.. Der metallstanga går igjennom høyderor o.l.
      - Ekstra limfuge langs alle skjøter på motorbukk.
      - Montert motor med thread lock på skruene.
      - Satt fast mottager, esc og lipoalarm med borrelås-tape.
      - Kuttet litt epp fra kroppen slik at 6 cellers batteriet ikke går opp i cockpit. Batteriet ligger litt skrått nedover mot motorbukken så jeg sørget for å kuttet i samme vinkel slik at jeg i samme slengen får montert litt borrelås-tape for sikkerhetsskyld.

      To-Do

      - Setter på en gjennomgående skrue i enden på cockpit (der magnetene sitter)
      siden affa har rapportert at cockpit har en tendens til å dette av.
      - Lime vingeservoer.
      - Stille inn servo/rorutslag før setskruer festes med thread lock.
      - Frigjøre ballanseror
      - Lage pinner som låser vingene i 3mm finer. (Mulig det ikke er nødvendig).

      Nå får min bedre halvdel snart besøk så stua må renses for alt som ligner på flymonterings-ting-og-tang
      Last edited by Illusion; 05-09-09, 16:52.

      Comment


      • #48
        Affa: Bladde igjennom manualen i går for en siste gang og la merke til at matoren skal ha litt vinkling. Vet du om dette er innebygget i motorbukk ? Eller gjorde du noe når du festet motoren for å få riktig vinkel ?

        Comment


        • #49
          Da er maiden endelig tatt på min Rainbow

          Pinglet ut selv og lot Rune Nessen få æren av å tømme det første batteriet. Han skrøyt av flyet og sa det var imponerende bra til å være av epp.

          Kan trygt anbefales!

          Og det var ikke noe i veien med de ekstra grammene. Den ekstra kraften i motoren er vel verdt de små modifikasjonene.

          Så får vi se hvordan holdbarheten på flyet er.. regner med det kanskje blir påvirket av stikke-styreren

          Comment


          • #50
            Hei.

            Da jeg monterte min egen Rainbow sjekket jeg motorbukken. Den er ikke montert fra fabrikk med "riktig" right/downthrust, eller riktig vinkling som du sier. Alt er montert i 90 grader i forhold till lengde og høyderetning på flykroppen. Hvis du sjekker manualen på siste side øverst til venstre punkt 35 så vil du se at det er lagt ei skive mellom braketten på motor'n (sjekk øret på motorfestet øverst til høyre på bildet) og treverket denne er festet i.
            Hvor havna forresten CG'n på Rainbowen din?

            Mvh. Arne

            Comment


            • #51
              CG havnet som vist på bildet i post nr. 42 med to sorte tapebiter nær retract-servo-brønnene

              Jeg har ikke gjort noe med motorbukken og flyet flyr som en drøm.

              Modifikasjoner jeg har gjort på flyet:
              - Større hjul forran
              - Gjennomgående skrue i cockpit der magnetene sitter
              - Hook & Loop bånd som jeg skjærte plass til i hullet der vingene skal inn slik at jeg får festet batteriet skikkelig.
              - Pinner til å feste vingehalvdelene (Fulgte ikke med i mitt sett)

              + Det som ellers er nevnt i byggetråden

              Lykke til med flyet! Den er rask og veldig manøvreringsdyktig, men sleit med å få til pene landinger på gress da hjulene var for små. Tror det skal bli bedre nå som jeg har fått litt større dim på hjula
              Last edited by Illusion; 04-10-09, 14:40.

              Comment


              • #52
                Rainbow

                Fint å lese om erfaringer som gjøres.
                Modellen blir enda mer presis hvis man legger inn carbonavstivere (5mm og 4mm) i vinge og balanseror.

                Det opptrekkbar undertellet er vi ikke så glad i.
                Hvordan opplevde du det?

                En F3A/3D modell skal egentlig ikke ha opptrekkbart understell. Det gjør modellen tyngre.
                Store hjul er det beste (snilleste) man kan gjøre for en modell på ujevnt underlag, og kan varmt anbefales. Det angrer man aldri på.

                Hvordan modellen skal fly, avhenger av to ting. Stivhet og vekt.
                Stivest mulig og lettest mulig er alltid det beste når det kommer til manøvreringsevne.
                En tung modell er selvsagt stabilere i sterk vind. Men det går ut over manøvreringsegenskapene og landingshastigheten.

                Så vi mener at det er bedre man har flere lette batteri, som man skifter mellom, eller en tung murstein som gir lang flytid, på denne typen modeller.
                Vekten av en større motor, kompenseres av den ekstra kraften den gir. Samme effekt oppnåes ikke av et tyngre batteri.

                Et tips på tampen; til dere som har kjøpt originalt komplett eloppsett. Sjekk at dere har fått riktig propell. 14x7. Det anbefales å teste litt forskjellige propellstørrelser, alt etter modellens vekt.

                Magnetlåsene holder som bare det. De åpner seg ikke.
                Låsepinner for vingene ligger nå i settene

                Affa vil komme med en rapport på en heftig oppgradering av denne modellen. Går den i boks, så får man en mye sprekere modell, uten å måtte bytte stort annet enn propell

                Helge Jan Tandstad
                Chairman of the Board & CFO
                Buy Domains - throttlestore.com is for sale!

                Comment


                • #53
                  Noen bilder av modifikasjoner

                  Når det gjelder mitt motor og batterivalg så kan jeg ikke annet enn å anbefale det. Plenty med power og de ekstra grammene merkes ikke. En av grunnene til at jeg kjører 6 cellers batteri er at jeg da slipper å kjøpe nye batterier

                  Retracts har jeg ikke montert da jeg ikke har tilgang på skikkelig rullebane.

                  Og mht magnetene på canopy så rapporterte affa at de ikke var bra nok så der får dere gjøre litt mer research

                  Hjulene jeg har satt på er disse: Siden finnes ikke 69mm&kategoriID=10000
                  Attached Files
                  Last edited by Illusion; 04-10-09, 14:35.

                  Comment


                  • #54
                    Fikk flydd noen runder på fredag i strålende høstvær. Ble først ett par runder med 4S oppsett og nå på 147 APC e. Greit med effekt og flyr helt fint, men med batteri og esc i helt fremre posisjon så er den helt på kanten baktung og blir litt ustabil. Ikke flikkete men veldig responsiv på høyde og balanseror.

                    Så skiftet jeg ut til 5S pakker på 3200 mah og da ble saken en ganske annen. Passelig med effekt, ikke supersprekt, men nok til å fly store fine looper og vertikale øvelser med autoritet. Batteriet lå helt mot firewall og Cg føles nå rimelig perfekt ut. Flytiden var oppunder 10 minutter og skal få målt strømtrekk i løpet av dagen nede i kjelleren. Motoren var ikke spesielt varm og tror fint den vil tåle denne belastningen.

                    Jeg satt også inn 6S batteriet og gjorde ett par bakketester, men det hørtes litt voldsomt ut og var redd jeg skulle brenne motoren så jeg fløy videre på 5s oppsett som jeg tror er det beste til denne modellen når man tenker vekt vs power. Skal prøve 6S oppsett senere, men hadde ikke tangamperemeter med så jeg kunne gjøre noen statiske tester før flyging.

                    Flere i klubben fikk prøve modellen og alle var fornøyde med både hvordan den så ut i lufta og hvordan den fløy. Ett godt resultat etter litt utprøving.
                    Det faste understellet lettet modellen, holder seg bra og den føles lett ut selv med 5S oppsett.

                    Video kommer……
                    Attached Files
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #55
                      Video

                      ____________________________
                      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                      Comment

                      Working...
                      X