Announcement

Collapse
No announcement yet.

Cambrian Messerschmitt bf109E

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Cambrian Messerschmitt bf109E

    Har begynt å bygge på Messerschmitten, regner med å bruke høsten og vinteren på å få den ferdig,
    Motor er en Just Engines 91 totakt med pitts potte
    Råd og tips mottas med takk.
    Attached Files
    Magnar Schou Olsen

  • #2
    fler bilder
    Attached Files
    Magnar Schou Olsen

    Comment


    • #3
      Litt data på flyet
      Vingespenn 1,62m
      motor 60-80
      lengde 1,39m
      plankede isopor vinger
      vekt 4 kg
      Attached Files
      Magnar Schou Olsen

      Comment


      • #4
        Tøft at du legger ut en byggeblog! Alt for lite bygging her! Har lyst på en WW2 fighter i samme størrelse selv, men tenker den blir elektrisk. Er du fornøyd med byggesettet?
        Marius

        Comment


        • #5
          Er stort sett fornøyd, eneste som ikke har vært helt bra, er at det manglet to finer deler, sidene til tanken, som også er en del av motor festet, men jeg hadde heldigvis en 3mm finer plate liggende, så det ordnet seg. De ferdig plankede vingene ser en anelse vridde ut, men jeg håper det går å få lagt dem i spenn når jeg limer på framkant og bakkant, da blir de kanskje bedre.
          Page Not Found
          Just Engines
          Last edited by skoolsen; 05-09-09, 17:27.
          Magnar Schou Olsen

          Comment


          • #6
            måtte modifisere pitts potta for å få den under cowlingen, slipte litt av hjørnet og kortet inn på festet mot motoren, har ikke festet cowlingen helt ennå, men det ser ut som det går.
            Måtte også slipe av litt på motor bukken for å gjøre plass til potta, trykknippelen ble flyttet til pottas bakside.
            Attached Files
            Last edited by skoolsen; 05-09-09, 21:23.
            Magnar Schou Olsen

            Comment


            • #7
              Har nå planket litt mere på flykroppen, delen som skal være øverst på bakparten passet dårlig så jeg laget en ny, orginalt er det brukt 3mm balsa, jeg hadde bare 1,5mm da blir den lettere å forme etter spantene. de er nå limt i nedkant, skal prøve å fukte dem med varmt vann, som det står i bruksanvisningen, og deretter bøye dem over litt etter litt, håper det går bra.
              Attached Files
              Magnar Schou Olsen

              Comment


              • #8
                Jeg tror det blir enklere for deg dersom du strimler opp plankene til f.eks 1 cm bredde. Lim plankene en etter en. Da slipper du å bøye til en stor plate som helt sikkert vil skape plunder! Etter at de er limt kan du sparkle og pusse. Resultatet blir sannsynligvis bedre.
                Marius

                Comment


                • #9
                  Originally posted by _marius View Post
                  Jeg tror det blir enklere for deg dersom du strimler opp plankene til f.eks 1 cm bredde. Lim plankene en etter en. Da slipper du å bøye til en stor plate som helt sikkert vil skape plunder! Etter at de er limt kan du sparkle og pusse. Resultatet blir sannsynligvis bedre.
                  Det er ingen problem å fukte og bøye 1,5 mm balsa. Og resultatet blir bedre enn om du skulle pusse ned en masse skjøter...
                  Kenneth Davidsen

                  Comment


                  • #10
                    Nå er kroppen ferdig planket, det gikk veldig bra, fungerte utmerket å fukte med vann.
                    På undersiden var balsaen 3mm tykk og det var heller ikke vanskelig.
                    Neste nå er å få begynt på vingen, slik at den kan festes på kroppen.
                    Attached Files
                    Magnar Schou Olsen

                    Comment


                    • #11
                      Ikke skjedd så mye spennende her, har limt på fram og bakkant på vingen, tillpasset servoen og avstivnings kanal som også huser ledningen til servoen.
                      Har bestilt disse retractene Loading
                      Attached Files
                      Last edited by skoolsen; 15-09-09, 22:16.
                      Magnar Schou Olsen

                      Comment


                      • #12
                        Høyderor, balanse og sideror er i ferd med å bli laget
                        Attached Files
                        Magnar Schou Olsen

                        Comment


                        • #13
                          Heisann.. Vurderer å prøve meg på bygging fra scratch, hvor kjøpte du kitet ditt og har du evt anbefaling til andre "lettygde" kit????

                          Detta ser kjempebra ut...
                          Per Reidar Bremseth



                          Aerowroks ultimate 20-300 (seilfly ) DLE55
                          PA BadBoy med sc70fs
                          Seagull Harrier46 med os 70fs
                          pluss litt depron da..


                          Alt som går opp kommer før eller siden ned....

                          Comment


                          • #14
                            Kittet er kjøpt her Page Not Found
                            Har dessverre ingen andre annbefalinger, dette er det første bygge settet jeg har bygd på ca 17 år, Helt greit å bestille det her, kom på posten etter 14 dager ca.
                            Magnar Schou Olsen

                            Comment


                            • #15
                              Kan du fortelle litt om hvilke verktøy du bruker for å kutte balsa og finer? Samt andre verktøy du mener er viktig for å bygge et slikt kit?
                              Trond Nilsen

                              Comment

                              Working...
                              X