Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pilotrc Sbach 342 50cc

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pilotrc Sbach 342 50cc

    Her vil det forhåpentligvis komme en liten monteringsblogg om min nye Sbach, den skal bli så lett som det er mulig for meg å få den. Hvorfor? Vet ikke helt men jeg er blitt litt bitt av "lighter flyes better" basillen. Og så er det jo slik med denne hobbyen at om du blir litt lei så finnes det alltid andre eller nye måter å gjøre ting på slik at det blir litt fart på sakene igjen.

    Håper tiden strekker til slik at jeg kan følge opp denne bloggen underveis, om andre som monterer samme fly vil skrive være med å skrive litt om deres oppsett og tanker rundt dette flyet så er det bare å følge på.

    Sbachèn skal i dette øyeblikk være på vei fra Elefun til meg om postgudene vil det slik: )

    Mye av hardwaren vil bli byttet ut, absolutt ikke pga. kvalitet(for det skal være meget bra)men pga. vekt.

    Utstyr:

    -ZDZ50NG med Bisson Wraparound muffler
    -Hitec 7955TG på alle ror, med SWB alu. armer.
    -Hitec 5245 på gass
    -Hyperion Life 2100, skal gi strøm til mottaker og tenning,trenger ikke regulere da tenning tåler 7v
    -PT 23x8 carbonpropell evt. Vess trepropell
    -Hjemmelaget bensintank, 45g med allt tilbehør
    -Muligens kevlartråd til sideror
    -Titan hjulakslinger
    -Lette skumhjul
    -Carbon/titan støtstenger,orginale ball-linker
    -Rc-products ignition battery eliminating filter, gjør at jeg lett kan bruke kun ett batteri samtidig som det er en killswitch(takk for tipset affa: )
    -Kun èn HD bryter
    -Masse titan og aluminiumsskruer rund baut, ingen av de skal være lengre enn de må.
    -Spectrum AR6200 mottaker

    Alle ledninger blir loddet, alle skruer/bolter blir justert lengden på. Hjulkåper blir ikke brukt.


    Sånn, sikkert noe jeg har glemt med et er sånn ca. det jeg har tenkt sålangt. Det er bare å fyre løs med inspill: )Spesiellt om det er noe jeg kan spare noen gram på,hehe.

    Tank vil bli forsøkt montert på CG, jeg klatter ikke for mye med det men hvis det er enkelt så gjør jeg det. Er egentlig litt spent på om jeg får cg der jeg skal med dette opsettet.

    Når jeg får flyet så vil jeg se om det er noe dødvekt jeg kan ta bort, men i utgangspunktet har jeg tenkt å ikke forandre noenting på selve flyet kun et enkelt og lett oppsett. Både understell,halehjulsbrakett og spinner er carbon orginalt. Tony sin (innehaver av pilotrc??)veide 7,13 kg med 2 1800 nicd batterier og DL50, usikker på resten av opsettet hans.

    Dette flyet skulle egentlig vært i Thunderbolt skjemaet men kinamann hadde sendt Mermaid skjemaet til meg!!Vi får stole på de og satse på at det er det som var riktig for meg: )


    Så får vi se hvordan dette skrider frem

    Christer
    Attached Files
    Last edited by cissaman; 11-02-10, 08:56. Reason: Oppdatert utstyrsliste!
    Bare flygreier: )

  • #2
    Reservert....
    Bare flygreier: )

    Comment


    • #3
      Gratulerer, og lykke til Ikke noe dumt skjema å få feillevert det der
      Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

      Comment


      • #4
        Lykke til med montering.det skjemaet du har fått er Meget fint..jeg har byttet ut fromeco batterier mot life 2100.Spent på de batteria
        Ronny Andreassen
        Sunndal/Vinnu
        Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
        3DHs 33" EPP
        JR 9303 2,4

        Comment


        • #5
          Originally posted by ronnynorge View Post
          Lykke til med montering.det skjemaet du har fått er Meget fint..jeg har byttet ut fromeco batterier mot life 2100.Spent på de batteria
          Enig, monteringsblogg ikke byggeblogg: )Korrigert.
          Bare flygreier: )

          Comment


          • #6
            Er det noen som kan tipse meg om de letteste kvalitetsservoer som kan passe dette flyet godt? Jeg har HD9150mg men er åpen for forslag som er lettere. Futaba/Hitec/JR??

            Har kikket litt på Hitec 5645 men er det litt lite kraft i dem for et slikt fly? Jeg bruker nok uansett en HD9150 på sideroret.


            Noen som har prøvd disse?? http://pilot-rc.com/OtherProductshow.aspx?id=13 20kg og 52 gram,hmmm

            God helg: )
            Last edited by cissaman; 22-01-10, 15:14.
            Bare flygreier: )

            Comment


            • #7
              Tøff kjærre det der ..
              Mvh.

              Fredrik

              Comment


              • #8
                Har vært dårlig med innlegg fra meg i denne bloggen: )

                Monteringen er kommet godt igang og jeg har tatt endel bilder. Tidsskjemaet er trangt om dagen med en liten gutt på 15 uker så den tiden jeg har kunnet bruke på byggerommet har jeg brukt der. Men jeg skal følge opp med bilder og noe tekst etterhvert.

                Modellen kom utrolig pent innpakket, posten hadde klart og lage et stort hull i det ene hjørnet av esken men modellen var allikevel strøken. Her er det ikke så mye som en rynke i betrekningen. Jeg bryr meg ikke men den orange betrekningen er litt gjenomsiktig slik at du ser noen av skjøtene i treverket under.

                Jeg har gått frem ca. sånn som jeg beskrev i første innlegg, alle servoer er montert HD9150 med SWB 1,25" servoarmer. Var litt arbeid å få på armene, veldig trange på HD sevoene iallefall. Jeg har også laget meg et opplegge for manuell choke som jeg kommer til å legge ut bilder av, det ble meget bra(og lett: ) Og så har jeg tatt ut gulvet og lettet canopyen endel, sparte en 65gram på det. Jeg har kjøpt lakk til å tone canopy med.

                Det følger ikke med manual til disse flyene, men det trenger du ikke heller. Manual kan lastes ned hos pilot-rc.com eller hos chiefaircraft.com.

                Som sagt så ønsker jeg dette flyet meget lett, pilotrc har laget et fly som i utgangspunktet er utrolig lett slik at jobben min blir nesten smør på flesk ser jeg nå. Når jeg tenker på at min 30% SD YAk veide 8200gram så er det ingen tvil om at det har skjedd litt med byggemetoder siden den gang. Jeg hadde en kontroll veiing på flyet igår, meste parten av utstyr er allerede montert i kroppen resten veide jeg utenom. RTF veier flyet nå 6524gram hvis jeg ikke har glemt å ta med noe: )Hehe...Jeg mener allt var med. Da er den veid med orginale (ikke montert) servostag, carbon stagene skal jeg hente på posten idag, de vil nok spare en 5-9 gram pr. stag.


                Nå reiser jeg på spa: ) og så får jeg legge inn litt bilder her etter en avslappende helg: )
                Last edited by cissaman; 04-02-10, 09:07. Reason: Skriveleif!
                Bare flygreier: )

                Comment


                • #9
                  Originally posted by cissaman View Post
                  Var litt arbeid å få på armene, veldig trange på HD sevoene iallefall.
                  Hvist du skrur de ned med servo hub skruen går det som en lek. For min del synes jeg det er verre å få de av.
                  EF 60" Edge. Torque.
                  EF 91" Extra. Hacker Q80-8M
                  3DHS 92" Edge. Hacker Q80-8M
                  CARF/Skygate Viper. Merlin 200XBL
                  Multiplex FunCub XL on floats.
                  Jeti DS-16

                  Comment


                  • #10
                    Hei.
                    Må si at det prosjektet du holder på med Christer er veldig spennende, den blir utrolig lett. Når du fortalte meg om dette så tippet jeg 6,7 kilo men den gang ei, når du får skiftet ut jul og diverse skruer og ting og tang så ender du vel under 6,5 kilo.
                    Jeg har også sett noen bilder av flyet og det e rått (",)'
                    Må nok snart stikke innom hobbyrommet ditt for og se litt nærmere.
                    Mvh
                    Svein.
                    Mvh
                    Svein K

                    Comment


                    • #11
                      Stått litt stille med monteringen denne uken(barnedåp), men fikk loddet noen ledninger og testet HD9150 servoene.

                      I utgangspunktet sikkert gode servoer, mange er jo veldig fornøyd med de. Men det er litt slark i dem, sikkert ikke så mye å bety, men den ene servoen min sentrerer veeldig dårlig og det liker jeg ikke.

                      Jeg har bestillt nye servoer, Hitec 7955TG som jo er overkill på dette flyet men når flyet evt. har gått i bakken og motor skal tilbake i en Extra jeg har så kan disse servoene gjøre en god jobb videre i et 33-35% fly.

                      HD9150 (de 4 som er ok) blir nedgradert til et annet fly tenker jeg.
                      Bare flygreier: )

                      Comment


                      • #12
                        hei venter i spenning på masse bilder
                        mvh terje s.
                        Terje syvertsen
                        www.ModumModellSportklubb.com
                        3dhs edge mintor 38
                        C-arf edge dle 111 v3.
                        C-ARF extra 330l da 100.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by cissaman View Post
                          Stått litt stille med monteringen denne uken(barnedåp), men fikk loddet noen ledninger og testet HD9150 servoene.

                          I utgangspunktet sikkert gode servoer, mange er jo veldig fornøyd med de. Men det er litt slark i dem, sikkert ikke så mye å bety, men den ene servoen min sentrerer veeldig dårlig og det liker jeg ikke.

                          Jeg har bestillt nye servoer, Hitec 7955TG som jo er overkill på dette flyet men når flyet evt. har gått i bakken og motor skal tilbake i en Extra jeg har så kan disse servoene gjøre en god jobb videre i et 33-35% fly.

                          HD9150 (de 4 som er ok) blir nedgradert til et annet fly tenker jeg.
                          Syns du gjør det riktig jeg. Jeg har alltid brukt hitec TG på alle modellene mine.
                          Enten det er 50cc eller 100cc+. Dem tåler en crash eller sju også.

                          Comment


                          • #14
                            Her er noen bilder av motorinstalasjon.

                            ZDZ`n var på millimeteren lang nok slik at det akkurat ble klaring nok mellom cowling/spinner, passa parfekt uten så mye som en skive imellom. Hadde egentlig tenkt å bruke standoffs og korte inn motorbox men når det passa så godt så monterte jeg den likegodt rett på.

                            Både choke og gasservo er montert nå, skal få tatt noen bilder av det også.
                            Attached Files
                            Bare flygreier: )

                            Comment


                            • #15
                              Noen flere bilder!
                              Attached Files
                              Bare flygreier: )

                              Comment

                              Working...
                              X