Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pilotrc Sbach 342 50cc

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Takk for tips, det skal jeg gjøre!

    Et annet spørsmål - muligens litt nybegynner spørsmål, men aldri brukt denne typer batterier før.
    Kjører Hyperion LiFe batterier som løsning her etter mye lesing om ditt og datt - men jeg sitter egentlig
    igjen å tenker f...., jeg kunne liksegodt holdt meg til Lipo som løsning, og heller lagd en løsning slik at man
    kan ta ut tenningsbat. med tanke på brannfare etc.

    Og SÅ mye flyr jeg da heller ikke på vinteren med tanke på spenningsfall etc.

    Nuvel, ellers er de slanke og fine - samt passet fint inn i kroppen.

    Spørsmålet er riktignok - hva slags program kjører jeg på laderen når jeg skal lade disse?
    Har 2 forskjellige "Japan" ladere jeg forsåvidt er veldig fornøyd med, og disse står begge som lipo/life kompatible.

    Dog, jeg finner ikke noe spesifikt life-program for å lade disse, finner laderen ut av dette selv om jeg kjører de som lipo-type bat. ? Ser Hyperion anbefaler "selvsagt" sine egne ladere til disse batteriene..

    Mulig jeg er helt på jordet her!

    Har fått tak i noen overganger fra Hyperion sin egne HP type til XH balanseringsporter, så dette er i alle fall ikke et problem..

    Alf
    Last edited by alflovvold; 20-06-10, 23:53.
    ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

    Comment


    • Jeg kjører mine på a123 programmet 6,6,mener jeg.Jeg er Veldig fornøyd med mine batteri,Kjører 2x 2100 i rx og skal bytte mitt nimh til tenning i samme batteri
      Ronny Andreassen
      Sunndal/Vinnu
      Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
      3DHs 33" EPP
      JR 9303 2,4

      Comment


      • Jeg er forøvrig fornøyd med batteriene selv, dog foreløpig pga.størrelse/vekt. I alle fall fått et godt kvalitetsintrykk.

        Hvor mange turer får du tatt med dine uten å lade?

        Det er nettopp et sånn program jeg ikke har! Selv om jeg leter aldri så mye.. Mulig jeg er blind?

        Har forøvrig denne blant annet "genial forøvrig til mindre modeller":
        http://www.hobbycity.com/hobbyking/s...Multi_Charger_

        Og jammen står det ikke:
        With the Quattro4x6 youre able to balance charge a lipoly pack on Port-1 while series charging a LiFePo4 or NiMH battery on Port-2. All ports work independently of each other.

        Anyone?
        ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

        Comment


        • jeg bruker Hyperion LiFe 1450 mah på tenning,flyr maaange turer uten å lade på stripa

          Comment


          • kjører du dle 55 motorn med den orginale kinapluggen ,motoren går mye bedre og jevnere med NGK plugg. mindre vibrasjoner også.
            fabrikk innstillingen av forgasseren er litt for rikt innstilt på L nålen,ved å justere den inn ca 1/8 tørn om gangen vil motoren få finere gange og mye mindre vibrasjoner

            Comment


            • Yak: Gjorde en deal research før dette prosjektet, så ja - byttet ut pluggen med en "ordentlig" med det samme.
              Lest en del om pluggen som fulgte med, virker som alle er rimelig misfornøyd med den. Rart de ikke har gjort noe med det?

              LiFe batteriene derimot skulle vise seg å være litt mer hassle med enn jeg trodde.
              Leste ikke godt nok om dem tydeligvis, da jeg trodde blant annet "ut fra bildet" at de ble levert med ec3 plugger..
              Og egne type balanseringsporter.. ikke noen store problemer, bare litt irriterendes. Men, det er slik man lærer.

              Skal teste dette med nåla, justert en del glow motorer oppimellom, men bensinmotorer er nytt derimot. Ser elefun har en grei tutorial ute, får ta en liten innføring der tror jeg.. Ellers har jeg sett noen andre tips på forumet her og.. Får prøve meg litt frem.

              Justerer dere dette mens motor er igang?

              Fått tak i et lite tacometer, ettersom jeg har lest kan jeg forvente meg i overkant av 7400rpm med en 23x8 carbon prop, om jeg ikke husker helt feil? Eller er dette optimistisk..

              Gleder meg til å ta maiden uansett, blir vel om en ukes tid tenker jeg..
              Først ser det vel kanskje ut til at jeg må få meg en ny lader.. for #"#%"#"&%!"-te
              Last edited by alflovvold; 21-06-10, 23:33.
              ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

              Comment


              • jeg bruker ikke balansekontakten når jeg lader life batteriet
                byttet til deans kontakter .
                jeg har justert min forgasser 1/4-1/2 omdreining inn på L nåla siden første start,nå går den uten de vanlige puff puff lyder som en feit blanding gir
                har også en dle 111 den måtte justeres 1/2 omdreining inn på L nåla ,etter test start for å få en brukbar tomgang
                det er lett å justere seg helt bort,så ta veldig små justering om gangen . H nålen har jeg justert ca1/8 ut ,kun en justering er gjort på denne etter ca 16 liter bensin
                jeg flyr med full gass 45-90 grader opp for å teste innstilling/blanding på H nåla,hvis motoren går rent og ikke mister turtall så er H nåla ok
                alle justeringer er gjort med stille stående motor, vanskelig å justere med motor i gang på grunn av vibrasjoner .litt mere risting, enn glow motorer.

                Comment


                • Originally posted by yak View Post
                  jeg bruker ikke balansekontakten når jeg lader life batteriet
                  byttet til deans kontakter .
                  jeg har justert min forgasser 1/4-1/2 omdreining inn på L nåla siden første start,nå går den uten de vanlige puff puff lyder som en feit blanding gir
                  har også en dle 111 den måtte justeres 1/2 omdreining inn på L nåla ,etter test start for å få en brukbar tomgang
                  det er lett å justere seg helt bort,så ta veldig små justering om gangen . H nålen har jeg justert ca1/8 ut ,kun en justering er gjort på denne etter ca 16 liter bensin
                  jeg flyr med full gass 45-90 grader opp for å teste innstilling/blanding på H nåla,hvis motoren går rent og ikke mister turtall så er H nåla ok
                  alle justeringer er gjort med stille stående motor, vanskelig å justere med motor i gang på grunn av vibrasjoner .litt mere risting, enn glow motorer.
                  Hvoror bruker du ikke balanseringskontakten når du lade life? Vil anbefale deg og gjøre d...
                  Ronny Andreassen
                  Sunndal/Vinnu
                  Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
                  3DHs 33" EPP
                  JR 9303 2,4

                  Comment


                  • slipper arbeide med å ta ut og sette inn batteriet sitter vanskelig til i flyet var en grunn til valg av batteri,batteriet fungerer fint uten balanse lading
                    kansje kortere levetid på batt,men hva gjør vel det
                    bruker lipo 3000 mah til mottager det tar jeg ut hver gang for å lade,laget en balsa boks som det ligger i med borrelås som holder det på plass i boksen,veldig lettvint å ta ut/inn

                    Comment


                    • Etter ca.1min med trykking, fant jeg fort ut at laderen settes opp med volt-type i forhold til hvilke li-xx serie du skal lade.
                      Av og til gjelder det nok å bare sette seg ned litt å prøve, istedenfor å tråle nettet..

                      Da! Er det ikke lenge til første tur. Takker ellers for svar og tips!

                      Alf
                      ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                      Comment


                      • Originally posted by cissaman View Post
                        Pinnen på sideror hadde jeg bare litt CA på toppen slik at den står fast, jeg kommer ikke til å demontere sideroret for frakt.

                        Og noen bilder av canopy uten innmat, god oversikt over modellen innvendig kan du si: )Den kommer til å bli sotet litt.

                        Har forespurt Elefun om pris på en løs canopy, jeg trenger en som jeg kan bruke som form til en canopy i carbon...
                        Fikk du noengang bestillt løs canopy til denne? Pris?
                        Har akuratt fjernet innmaten selv, dog jeg har ikke begynt å kutte noe i treverket.. blir det stivt nok selv om man kutter her?
                        ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                        Comment


                        • Tenkte for ordens skyld å legge inn noen erfaringer fra mine ca.15-20turer i sommer med denne modellen.

                          Den er rimelig ukritisk som andre har kommentert her, så siden dette er min første store bensinmodell passer det veldig fint å lande i lav hastighet.
                          Siste turen før jeg dro fra hytta "heldig med en liten stripe 5min unna med bil, Telemark"
                          så begynte modellen å skrå samt svaie endel rett etter takeoff, etter en spennende kjapp landing fant jeg ut at den ene balanseror overføringen, dvs. hjernstangen som er gjenget i begge ender, hadde en produksjonsfeil på den ène siden!
                          Det var rett og slett ikke fjernet nok gods, så gjengen var omtrent fraværende.

                          Litt spennende å lande med et balanseror som flafrer løst i vinden, på en rimelig smal og kort stripe kan du si.

                          Fin modell til Acro, og 3D - dog jeg har nok rett og slett blitt litt bortskjemt med power-to-weight-ratio og
                          vingebelastning på mine PA fly - den er ikke i nærheten å dra ut av hover like effektivt som noen av disse, forståelig nok.

                          Ettersom jeg "3D herjer" mest, har jeg faktisk mer glede av PA sine fly i skrivende stund - men utelukker
                          ikke at jeg blir mer og mer glad i denne modellen..

                          La den riktignok ut på rcmarked for å sjekke interessen, en PA extra mx frister nemlig veldig som neste el-mod.

                          Jeg flyr 5-6turer på èn oppladning med RX batterier " LiFe 1600 x2 ", virker ikke det litt lite?`
                          Servoene er fortsatt ikke programmert, så det er vel kanskje unødvendig mye forbruk ved "binding" der?!
                          Skulle jo tro at dette stort sett bare har noe å si når modellen står på bakken, da rorene er flittig i bruk i lufta..

                          Alf

                          Og jo, en ting til jeg har merket - aldri har jeg sett så "mange" som heter nettopp ALF siden jeg tok opp igjen denne hobbyen, er det noe som ligger til navnet tro?
                          Last edited by alflovvold; 28-07-10, 12:59.
                          ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                          Comment


                          • ........... Flyr denne bra 3D med Dle55 motor?? bra med power til hovering osv???... vurderer å skaffe meg en slik selv=) *sikle*
                            Ole Kr Follstad

                            BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                            PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                            EF Extra 300 60"
                            EF Extra 300 104" Eme120
                            GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                            ESM Bearcat, NGH 38cc
                            Phoenix p51D Mustang, Dle55
                            Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                            Hangar 9 Piper cub 1\4
                            Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                            Comment


                            • hovrer på 1/3 gass,drar lett ut av hover oppover så langt som du ønsker med dle 55 med 23x 10 propell
                              det er vel bare piloten som setter begrensning på fly egenskapene,selv er jeg veldig fornøyd med flyet.
                              Last edited by yak; 11-08-10, 12:18.

                              Comment


                              • Originally posted by yak View Post
                                hovrer på 1/3 gass,drar lett ut av hover oppover så langt som du ønsker med dle 55 med 23x 10 propell
                                det er vel bare piloten som setter begrensning på fly egenskapene,selv er jeg veldig fornøyd med flyet.
                                Takktakk=) var akkurat det jeg ville høre=), spørrs om man må grave litt i lommeboka gitt. Dvs ganske dypt..heh
                                Vurderer å bestille meg en fra http://www.cyclonetoy.com/ koster 5 883kr for 50cc Sbach 342 cf med dle55 og cannister inkl frakt.=) toll og tull kommer vel itilleg men alikevel billig sammenlignet med å kjøpe i Norge.
                                Last edited by ole.foll; 11-08-10, 12:42.
                                Ole Kr Follstad

                                BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                                PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                                EF Extra 300 60"
                                EF Extra 300 104" Eme120
                                GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                                ESM Bearcat, NGH 38cc
                                Phoenix p51D Mustang, Dle55
                                Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                                Hangar 9 Piper cub 1\4
                                Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                                Comment

                                Working...
                                X