Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygging av blu-baby 42" elektrofly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    jomfrutur......

    da har vi hatt jomfrutur! for et fly! skal man ha noe å bare kose seg med og som flyr omtrent av seg selv er dette maskinen. virkelig et hyggelig bekjentskap.

    MEN vingen var nok litt i svakeste laget..... etter å ha flydd litt rundt og trimmet det inn prøvde jeg en loop. det gikk bra så det ut til. fløy så noen runder til og skulle til å la poden prøve.

    plutselig så knekker den ene vingen av! shit! men ingen grunn til bekymring. har dere sett videoen av et akrofly som mister den ene vingen, går over i knifeedge, flyr pent ned til stripa og lander uskadd? joda, det går fint med blu-baby også jeg holdt på å knekke av latter etterpå!

    nå må vi lime og forsterke vinge.....
    Attached Files

    Comment


    • #62
      Jeg hadde tatt en stripe med glassfibertape på over og undersiden av vingen, det forsterker faktisk ganske mye.
      Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

      Steinar B Johansen
      Lillehammer mfk

      Comment


      • #63
        ingen dum ide. spørs bare om det er nok? har noe carbonfiber på jobben så det kan hende det blir løsningen..... ei stripe i forkant og bakkant på undersiden og en stripe over toppen av krumningen på vingen. hva tror dere? tape er jo lettvint men må skaffes, carbon har jeg. hva blir best?

        Comment


        • #64
          En stripe på den tykkeste delen av korden, og en på samme sted under vingen, så fungerer det som en bjelke. Så lenge tapen ikke strekker seg, så flexer ikke vingen.
          Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

          Steinar B Johansen
          Lillehammer mfk

          Comment


          • #65
            Godt jobba! Morro å høre
            Honeybee CP 2

            Comment


            • #66
              Originally posted by bad scientist View Post
              En stripe på den tykkeste delen av korden, og en på samme sted under vingen, så fungerer det som en bjelke. Så lenge tapen ikke strekker seg, så flexer ikke vingen.
              da må jeg nok ut å handle.... maxbo el. ?

              Comment


              • #67
                Tror jeg kjøpte på Jernia, men de har det vel mange steder. Karbonfiber funker sikkert også, bare at det kanskje blir litt overkill?
                Hvis du bruker karbon, så har jeg et tips...
                Legg karbonen på matpapir, ha epoxy på karbonen, fjern så mye du klarer med et bankkort eller liknende, legg karbonen på vingen, legg en bred remse tape over, press ut all luft med et kredittkort eller lignende...Pass på at vingen ligger flatt. La det herde, ta av teipen, og vips!!! Pent og glatt støp uten søl og akkurat passe mengde lim.
                Glassfibertape er bare raskere dersom man allerede har det
                Last edited by bad scientist; 11-04-10, 18:20.
                Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                Steinar B Johansen
                Lillehammer mfk

                Comment


                • #68
                  overkill? er ikke det en del av hobbyen? får se hva det blir til slutt. skal holde dere oppdatert....

                  Comment


                  • #69
                    Overkill er definitivt en stor del av faget!
                    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                    Steinar B Johansen
                    Lillehammer mfk

                    Comment


                    • #70
                      da ble det karbon og epoxy. la 3 tynne striper under vingen , for og bakkant og ved cg. dette gjorde egentlig lite for stivheten i vingen.
                      etter å ha tenkt litt fant jeg ut at stivheten i denne vingen egentlig kommer av at den er krummet. problemet var at under belastning rettet krumminga seg ut på et bestemt punkt på vingen.
                      løsningen ble å lage et spant som jeg limte inn på det kritiske stedet og vips så ble den stiv som en stokk. for å øke kreftene til spantet er dette laget slik at det stikker ca 5mm ned under vingen.

                      Comment


                      • #71
                        Originally posted by thor_no View Post
                        da ble det karbon og epoxy. la 3 tynne striper under vingen , for og bakkant og ved cg. dette gjorde egentlig lite for stivheten i vingen.
                        etter å ha tenkt litt fant jeg ut at stivheten i denne vingen egentlig kommer av at den er krummet. problemet var at under belastning rettet krumminga seg ut på et bestemt punkt på vingen.
                        løsningen ble å lage et spant som jeg limte inn på det kritiske stedet og vips så ble den stiv som en stokk. for å øke kreftene til spantet er dette laget slik at det stikker ca 5mm ned under vingen.
                        Som et alternativ til Karbon kan du bruke PP-stropper (slike som blir brukt
                        til last sikring av bygge materialer) Du får disse i mange tykkelser bredder,
                        og varianter.

                        Det best med disse er at du kan få disse gratis (brukt) på bygge vare
                        forretninger . Formet i L form så stiver disse tilnærmet like bra som
                        karbon i forkant eller bakkant. Du kan også bruke disse flate på topp og
                        under vingen. Så på Blue-Baby 2 så prøv PP-stropper regn med litt
                        prøving og feiling selvsagt.

                        Odd H.

                        Comment


                        • #72
                          regner med at du mener disse plast-pakkebånd som ligger rundt allt som er pakket og som er omtrent umulig å få av. god ide egentlig.....

                          Comment


                          • #73
                            Blu-baby 42" twin

                            Hei,

                            I går bygget jeg om blu-baby'en min til en twin. Utrolig gøy å teste det med throttle og sideror mixet. Jeg brukte 2 x 2730-1500 "Blue Wonder" motorer.

                            Jeg testet flyet i dag og jeg må si det fløy bra. Om andre sitter med en gammel blu-baby i boden og ikke har testet twin-motorer enda, så vil jeg anbefale dette
                            Attached Files

                            Comment

                            Working...
                            X