Announcement

Collapse
No announcement yet.

Monteringsblogg: EF Edge 88"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • anders e
    replied
    Jøss, har du tatt over den? Er det understellet fra min som sitter på eller er det nytt?
    Gromt fly. Gratulerer

    Leave a comment:


  • flypilot
    replied
    Enig med Anders, denne maskinen er som en gammal joggesko, den passer med en gang...okei, dårlig sammenligning da men....Fikk flyet av Alf for ikke lenge siden og har rukket å fly den to tanker, allerede på første tanken var man nede i hodehøyde...null flikktendenser og stabil i upright og inverted harrier.
    Kommer til å bruke maskinen til litt Imac samt freestyle flyging utover sommeren så håper å få til litt bilder og video om ikke lenge...Flyet har fantastiske flyegenskaper...ingen tvil om det.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • anders e
    replied
    Ja............. Pass deg
    Flyr jo så bra at man tror ingen ting kan stoppe deg!

    Leave a comment:


  • xxl
    replied
    Da var min ferdig og test flyd. denne er lett og venne seg til, sjønner godt folk tar litt risk etter bare noen få turer
    Attached Files

    Leave a comment:


  • affa
    replied
    Er nok hodene bak stikka som er største problemet

    Min flyr tidlig til uka og knapt man kan se skaden.
    Fikk arve Anders e sitt understell, takk!

    Du får hive den sammen og joine oss!
    Last edited by affa; 30-04-10, 18:44.

    Leave a comment:


  • joo
    replied
    Huff, enda en Edge i bakken... Men bra du heiv deg på reparasjoner så kjapt!
    (Tror jeg lar min Edge stå i et hjørne, høres ut som de søker for mye mot bakken )

    Leave a comment:


  • affa
    replied
    Flere bilder

    Modellen er straks flyklar igjen.

    Har bestilt opp ny cowling, understell og hjulkåper og den er igjen strøken.

    Inflight foto og video kommer
    Attached Files

    Leave a comment:


  • affa
    replied
    Del 2 Opprettingen…

    Det verste er å komme i gang med reparasjonen. Er ikke helt motiverende å starte på slik når man akkurat har most en modell. Men det beste trikset er å dra hjem og kjøre i gang med en gang. Ikke stable modellen bort, men rive løst trekk og diverse fliser for å se på skadeomfanget.
    På stripa demonterte jeg bare modellen og la den i bilen. Gikk over vingene og kun ett lite hull i trekket var det jeg klarte å spore så det er jo en god start.

    Hjemme startet jeg med å snu modellen på hode og demontere cowling, understell og motor.
    Til min store overraskelse så jeg raskt at det var lite strukturell skade. Firewall var dratt ut og måtte inn med ny forsterking, men hele understellsplaten var 100 % hel og ikke noe skade. Det viser at disse vinkellistene i aluminium gjennom en stor del av konstruksjonen og som ender opp inn i firewall tar opp mye krefter. Sjekket med lys og vinkelspeil og kunne ikke finne ett sted med sprekker eller ødelagte limfuger.

    Det som i tillegg ble funnet var servobrettet til siderorsservoen som hadde vridd seg ut litt og kun trengte litt epoxy og settes på plass igjen.

    Renset motordomen og satt i gang pussing og tilpassing. Limte først inn firewall slik den var og forsterket så med trekantlister og ett par tynne bjerkefinerplater på sidene og vinkeljern inni. Sikkert unødvendig, men nå ryker ingenting her i hvert fall. Beregnet vektøkning 80 gram og det kan jeg lett leve med 
    Attached Files

    Leave a comment:


  • affa
    replied

    Leave a comment:


  • affa
    replied
    Del 1 Krasjen

    Motoren gikk fint, men det varte dessverre ikke så lenge. Kan nok ta den skyllebøtta selv da en wall til hover nok ikke er den beste øvelsen å kjøre på en motor som har ligget i 3 år og gått i 3 minutter…

    Så fra fallet dere ser på videoen så det ganske brutalt ut og bildene under er ikke så hyggelige…
    Attached Files

    Leave a comment:


  • affa
    replied
    Har ikke rukket å følge opp alle bilder etc før jeg gjorde unna jomfruturen med påfølgende motorstopp og planting. Repareringen blir gjort videre.

    Inntil da tar jeg med resten av monteringen.

    Halehjulet monteres og gjengene der forsterkes med tynn CA. Enkel og grei sak her med fjærer opp til selve roret. Det er en løsning som er holdbar og fungerer godt.

    Satt opp en HD bryter foran tenningen og en Castle 10A BEC som reduserer spenningen ned til 6V for tenningen. I tillegg en killswitch på egen kanal om kjerra skulle løpe løpsk.

    Til mottakeren bruker jeg 2 stk Desire Power 2S2200mah batterier med MPX kontakter rett inn i Emcotec sin Micro Dual. 2 uavhengige switcher internt som også regulerer spenningen. Bryteren slås av og på med magnet og bryteren kan monteres inne i flyet med kun ett lite hull ut til å se dioden som forteller deg batteristatus. Både på lav spenning og om begge batteriene er operative. En enkel, lett og meget fin sak.

    Cowlingen freses ut og tilpasses og denne er forsterket med barbonmatte rundt hele veien for å styrke den. Spinneren hadde ikke kommet ennå så avventet med denne.

    Fikk på litt stickers og sjekket CG og med batteriene i siden rundt bensintanken så var det midt i anbefalt CG.

    Utslag ble satt etter boka og ingen mix ble satt opp før den er testflydd og prøvd ut litt.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • ronnynorge
    replied
    Er ikke den nei

    Leave a comment:


  • joo
    replied
    Denne? 41155

    Leave a comment:


  • ronnynorge
    replied
    Originally posted by affa View Post
    Jeg kjøpte mitt hos Startseite - Metallwaren Krumscheid

    Det er ferdig loddet og bare å montere. Pass på å få med gummiopphenget som gjør lydbildet betydelig behageligere.
    Vært inne på den siden 100 ganger men jeg må være blind,jeg finner den ikke.Har du modell nr?

    Leave a comment:


  • anders e
    replied
    Jeg brukte/bruker DA sitt flexbend. Den fungerer bra så lenge den ikke står i spend.
    Tar av for litt vibrasjoner også.
    Men den affa bruker er nok mest solid.

    Leave a comment:

Working...
X