Announcement

Collapse
No announcement yet.

Monteringsblogg: EF Edge 88"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Jeg monterte batteri rett bak tanken fordi jeg har pipe. Enda er den lit baktung.
    Så jeg kan flytte det enda leger frem. Mottaker satte jeg i forkant av siderorsbraketten.. Skal ta et bilde.

    På yak'n limte jeg på et festebrett fra et vrak på tunellen som jeg monterte batt og mottager på.
    Last edited by anders e; 05-04-10, 13:28.

    Comment


    • #47
      Det første bilde er fra det jeg limte inn på yak'n.
      De to andre er edge'n.
      Attached Files

      Comment


      • #48
        Originally posted by anders e View Post
        Har kommet over noen heavy-duty brytere.
        Syns dem er drittøffe jeg, så tror jeg kommer til å bytte.
        Kan også brukes til både servo og tenning eller 2 batt til servor.
        Her har vi en tøff en også. Bryter og fueldott i en.
        Product Removed
        Attached Files

        Comment


        • #49
          Mitt bygge !

          Lager litt tekst og bilder fra mitt bygge også.

          Her er linken hvor utstyret diskuteres: ExtremeFlight RC Edge 50cc fra Autopartner - (MFN) ModellflyNytt.no

          Som alltid så er det understellet på først. Simultanlimte alle ror sammen med ExtremeFlight 78" el Extra så det sto allerede å tørket.

          Starter så det som er mest knot, tilpassing av motor, eksosanlegg og throttle/chokelink.

          Kutter ut film under for cannister. Denne monteres med gummidempede Krumscheidopplegg. Det gir en fin løsning med lavt støynivå.

          På med riktige standoffs og borer opp til motoren. Prøvetilpasser eksosanlegg som er bestilt til denne modellen og det passer perfekt inn. Tar av alt og lakkerer motorboks og cannistertunell.

          På med alt sammen og lager en enkel manuell chokeløsning som vist på bildet under. Kulelink på choke, gjennom ett gammelt rorhorn som jeg skrur fast i motoren og frem mot cowlingens fremkant for enkel tilgang. Synes gasservoen kom veeeldig nærme eksosanlegget så valgte en brakett jeg hadde liggende slik at servoene står alene inne i kroppen.
          Attached Files
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #50
            Siden jeg hadde pakket opp eskene og fjernet all papp var det da greit å hengsle alt jeg kunne se av ror. EF anbefaler på det sterkeste epoxy, men jeg synder litt her og bruker min gjennom alle år velkjente Polyurethan metode. Dette er ett ekspanderende trelim som jeg har brukt siden min oppstart av modellflybyggingen. Har i etterkant prøvd å ta ut pinnehengsler som er limt med Polyurethan lim og det er så å si umulig å ikke ødelegge treverket rundt. Disse får man ikke ut. En annen fordel er at om man slipper på en dråpe olje på pinnen, fyller hullet med lim og trer inn hengselen og vrir litt rundt slik at den klines godt inn med lim og lar den tørke så kan man dagen etter vippe roret frem og tilbake så slipper limet der det har blitt presset ut og hengselen går lett og ledig. Her synes jeg det er lett å få litt trege hengsler om man bruker epoxy.

            På rorene er åpningene for rorhornene skåret opp, men man trenger å sette de doble hornene på plass med støtteplaten slik at man kan merke rundt denne og fjerne filmen under. Før jeg så limer dette på plass med 30 min epoxy skrur jeg fast kulelinken. Dette for at rorhornene skal være rette og ikke få spenn i disse under liming/tørking.

            Sideroret tas også nå. Samme prinsipp, men med dobbelthorn med en plate på hver side som skal trykkes mellom rorhornene og som ligger inntil sideroret.

            Ned med servoer og skjøtekabel. Forborer og skrur fast. Tar meg de ekstra to minuttene og forsterker ”gjengene” med tynn CA. På balanserorene bruker jeg originale runde rorhorn som jeg limer oppå en karbonfiberarm som igjen skrus fast i det runde rorhornet. EF anbefaler servohorn på 1,5” for maksimale utslag.

            Kulelinken på roret står allerede på plass og det er bare å begynne å skru fast turnbuckle linken som følger med. Når den er inne så skrur jeg fast den andre kulelinken i servohornet og skrur den innover på turnbucklen. Turnbuckle er en link som er gjenget motsatt i endene slik at man kan justere ved å bruke en fastnøkkel å skru på den uten å måtte demontere kulelinkene fra rorhornet. Kobler opp Spektrum mottakeren og binder den. Finner frem en ny modell og justerer servoen slik at den står i eksakt nitti grader. Finjusterer linken og skrur så fast servohornet med Loctite.

            Før jeg stabler bort vingene leter jeg frem CG fra manualen og merker vingene i underkant med tusj. Liker å ha dette tegnet opp slik at man kan etterjustere på stripa og allikevel være klar over hvor CG range ligger. Begge vingene er klare på få minutter. De puttes tilbake i vingeposene inntil justering av CG og dekaler skal på plass.
            Attached Files
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #51
              Hvor kjøpte du headeren din?Må du sølvlodde skjøten?
              Ronny Andreassen
              Sunndal/Vinnu
              Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
              3DHs 33" EPP
              JR 9303 2,4

              Comment


              • #52
                Originally posted by ronnynorge View Post
                Hvor kjøpte du headeren din?Må du sølvlodde skjøten?
                Vil du kjøpe min?
                Andre siden ser nok enda dårligere ut.

                Men dette var/er en konge maskin. Brukte 24x10 prop med pipe.
                Vanvittig snill maskin. Full gass, av med gassen og så fullgass og høyderor. Ikke antydning
                til flikk. Og f.eks fullt dykkror og litt av og på med gass så går den rundt sin egen akse runde etter runde
                Attached Files

                Comment


                • #53
                  Originally posted by anders e View Post
                  Vil du kjøpe min?
                  Andre siden ser nok enda dårligere ut.

                  Men dette var/er en konge maskin. Brukte 24x10 prop med pipe.
                  Vanvittig snill maskin. Full gass, av med gassen og så fullgass og høyderor. Ikke antydning
                  til flikk. Og f.eks fullt dykkror og litt av og på med gass så går den rundt sin egen akse runde etter runde
                  Er det den headeren jeg så på Fagernes?Eller?
                  Ronny Andreassen
                  Sunndal/Vinnu
                  Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
                  3DHs 33" EPP
                  JR 9303 2,4

                  Comment


                  • #54
                    Sorry , ble feil dette. Har desverre ikke noe header. Hmmm, merkelig!
                    Jeg mente flyet

                    Comment


                    • #55
                      Var det jeg trodde hahaha.Trenger samme type header til AW edge
                      Ronny Andreassen
                      Sunndal/Vinnu
                      Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
                      3DHs 33" EPP
                      JR 9303 2,4

                      Comment


                      • #56
                        Originally posted by ronnynorge View Post
                        Hvor kjøpte du headeren din?Må du sølvlodde skjøten?
                        Jeg kjøpte mitt hos Startseite - Metallwaren Krumscheid

                        Det er ferdig loddet og bare å montere. Pass på å få med gummiopphenget som gjør lydbildet betydelig behageligere.
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • #57
                          Jeg brukte/bruker DA sitt flexbend. Den fungerer bra så lenge den ikke står i spend.
                          Tar av for litt vibrasjoner også.
                          Men den affa bruker er nok mest solid.

                          Comment


                          • #58
                            Originally posted by affa View Post
                            Jeg kjøpte mitt hos Startseite - Metallwaren Krumscheid

                            Det er ferdig loddet og bare å montere. Pass på å få med gummiopphenget som gjør lydbildet betydelig behageligere.
                            Vært inne på den siden 100 ganger men jeg må være blind,jeg finner den ikke.Har du modell nr?
                            Ronny Andreassen
                            Sunndal/Vinnu
                            Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
                            3DHs 33" EPP
                            JR 9303 2,4

                            Comment


                            • #59
                              Denne? 41155
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment


                              • #60
                                Er ikke den nei
                                Ronny Andreassen
                                Sunndal/Vinnu
                                Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
                                3DHs 33" EPP
                                JR 9303 2,4

                                Comment

                                Working...
                                X