Announcement

Collapse
No announcement yet.

Montering - Hangar 9 - Pulse XT 40 EP

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Cowling og understell

    Cowlingen er og skrudd på og understellet og hjulkåpene er montert. Utrolig kvalitet på de hjulkåpene, glassfiber med fin lakk. Og ikke minst,de tar seg godt ut på flyet. Selve hjulbøylen er i lakkert aluminium og festet med tre skruer med formonterte islagsmuttere.

    Det som stort sett gjenstår er å sette opp radio og få rette utslag, samt å balansere flyet. Canopy må å monteres og jeg må sjekke over skruer og ledninger for å sikre at alt er ok. Så blir det vel jomfrutur etterhvert da...
    Attached Files
    Olav Moe

    -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

    Innholdet i min hangar, sånn ca

    Comment


    • #17
      Piloten ble grei den.
      Halehjulet så bra ut, sikkert godt råd du fikk der.
      Men, har du glemt nederste hengselet på sideroret?

      Krysser fingra for vellykket maiden, og mange turer etter den også
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #18
        Sullivanhjulet løfter halen ca 3-4cm i forhold til det originale. Det skulle holde for å gå klar av gresset. Det nederste hengslet ligger ca i sølvstripa på bildet. Åpenrommet som er helt nederst er det manglende originale halehjulet. Kunne kanskje satt inn en hengsel der men jeg tror det blir greit som det er. Får se, hvis det lar seg gjøre uten å ødelegge noe setter jeg inn en pinnehengsel el. lign.
        Olav Moe

        -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

        Innholdet i min hangar, sånn ca

        Comment


        • #19
          Sånn er det noen ganger

          ... shit happens

          Hyggelig at folk har lyst på denne flere ganger. Tyder på et godt laget fly. Husker et lite mantra fra min første modellflykarriere i NTH Flyklubb. Der ble det sagt at et fly som ser bra ut, flyr bra. Tror det er mye sannhet i det.

          Skal bli spennende å se hvordan den går med elektromotoren. Har trua på at det går bra. Og flyet ser jo bra ut å.
          Olav Moe

          -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

          Innholdet i min hangar, sånn ca

          Comment


          • #20
            Jomfrutur vel overstått!

            Da er jomfrutur vel overstått og 9 turer er logget så langt. Først litt om justering og balansering. Rorutslagene har jeg satt opp iht manualen. Dvs:

            Balanseror HR 13mm opp/ned LR 9mm opp/ned

            Høyderor HR 22mm opp/ned LR 13mm opp/ned

            Sideror 19mm høyre/venstre.

            Sideror måles mellom framkant av motvekt og framkant av finna.

            Jeg syntes rorutslagene er helt greie, men flyet tåler kanskje større utslag hvis en ønsker det. Spesielt sideroret tror jeg at jeg vil prøve med noen mm ekstra.

            Tyngdepunktsområdet som er anbefalt fra H9 er 63mm til 76mm, med 70mm som senter. Målt fra framkant av vingen langs flykroppen, flyet hengende oppned. Jeg endte opp på 70mm, da med batteriet (ca 400 gr) ca 25mm fra motorspantet.

            Vekt klar for takeoff ble 2,5 kg.

            Jeg har ikke målt med Eagletreelogger enda, men det kommer. Etter en ca 7 min flytur lader jeg ca 2000 mAh inn på batteriene. Flyr med œ til full throttle. Det gir en god margin til ekstra landingsrunde med den flyginga.

            Jomfruturen gikk ganske så etter boka. Godt med drag i motor. Tok av etter ca 5 meter. Stødig fly, mer som et lokomotiv (”går på skinner”). Det er vel piloten som setter begrensingene i dette tilfellet. Loop og roll bra, men teknikken kan bli bedre. Tror faktisk at flyet kan være fint til enkel akrotrening. Stall kommer uproblematisk, den synker bare litt igjennom. Har ikke merket noe tendens til tipstall.

            Motoren drar brukbart, men det er vel ikke det store 3D potensialet. Har ikke prøvd å henge den opp etter propellen og det kjennes vel heller ikke ut som at det er det flyet er laget for. Når det er sagt så vil jeg legge til at den drar godt vertikalt, ikke noe problem med store looper for eksempel. Flyr med APC 13x10 propell.

            Landingene foregår og uten problem. Flyet er lett å ta inn i landingsinnlegg og det sklir fint inn til landing. Kanskje litt fort og med lite gjennomsynking, men det er ikke vanskelig å lande.

            For meg og mitt flymønster (store svinger, litt enkle ”vingtreff” øvelser) så er flyet helt ypperlig. Kvaliteten på H9-settet er og helt upåklagelig så det kan godt tenkes at det blir et fly derifra senere og. Gjerne skala / warbird.

            Attached Files
            Last edited by E&E; 18-06-10, 09:39. Reason: Prøvde å få til embedded video
            Olav Moe

            -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

            Innholdet i min hangar, sånn ca

            Comment


            • #21
              Snakk om silkelanding!
              Gratulerer med vel overstått. Behandler du denne pent kan det bli uhorvelig mange koselige timer i lufta med den ser jeg.
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #22
                Tøft og pent fly.

                Comment


                • #23
                  Takk for det. Ble ei grei landing ja. Etter å ha flydd noen turer på stripa på Austråt så ser jeg at det er bare sånn akkurat med klaring mellom fly og moder jord. Det begynner å bli grønne tipper på propellen og grønske på hjulkåper og vingeframkant. Tipset om Sullivan halehjul har ihvertfall kommet til sin rett.
                  Olav Moe

                  -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

                  Innholdet i min hangar, sånn ca

                  Comment


                  • #24
                    Fin flyging og flott modell!

                    Endelig ferdig på jobb jeg E&E Fly i helga?

                    Comment


                    • #25
                      Fly i helga ja.....

                      Med været som er utenfor her nå så må vi vel gjøre som jeeeeeeright; -> seaplane submariner. Tror at selv fullsize syns det er litt rufsete nå. Å siden du har vært på jobb i kveld så kan vi vel ikke fly innendørs heller. Kan vel bli noen økter etter arbeid til uka, det ser ikke helt mørkt ut på Yr for neste uke. Skulle det bli ei lysning på søndag så kan vi vel snakkes.
                      Olav Moe

                      -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

                      Innholdet i min hangar, sånn ca

                      Comment

                      Working...
                      X