Announcement

Collapse
No announcement yet.

Montering - Hangar 9 - Pulse XT 40 EP

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • E&E
    replied
    Fly i helga ja.....

    Med været som er utenfor her nå så må vi vel gjøre som jeeeeeeright; -> seaplane submariner. Tror at selv fullsize syns det er litt rufsete nå. Å siden du har vært på jobb i kveld så kan vi vel ikke fly innendørs heller. Kan vel bli noen økter etter arbeid til uka, det ser ikke helt mørkt ut på Yr for neste uke. Skulle det bli ei lysning på søndag så kan vi vel snakkes.

    Leave a comment:


  • Nitro
    replied
    Fin flyging og flott modell!

    Endelig ferdig på jobb jeg E&E Fly i helga?

    Leave a comment:


  • E&E
    replied
    Takk for det. Ble ei grei landing ja. Etter å ha flydd noen turer på stripa på Austråt så ser jeg at det er bare sånn akkurat med klaring mellom fly og moder jord. Det begynner å bli grønne tipper på propellen og grønske på hjulkåper og vingeframkant. Tipset om Sullivan halehjul har ihvertfall kommet til sin rett.

    Leave a comment:


  • anders e
    replied
    Tøft og pent fly.

    Leave a comment:


  • joo
    replied
    Snakk om silkelanding!
    Gratulerer med vel overstått. Behandler du denne pent kan det bli uhorvelig mange koselige timer i lufta med den ser jeg.

    Leave a comment:


  • E&E
    replied
    Jomfrutur vel overstått!

    Da er jomfrutur vel overstått og 9 turer er logget så langt. Først litt om justering og balansering. Rorutslagene har jeg satt opp iht manualen. Dvs:

    Balanseror HR 13mm opp/ned LR 9mm opp/ned

    Høyderor HR 22mm opp/ned LR 13mm opp/ned

    Sideror 19mm høyre/venstre.

    Sideror måles mellom framkant av motvekt og framkant av finna.

    Jeg syntes rorutslagene er helt greie, men flyet tåler kanskje større utslag hvis en ønsker det. Spesielt sideroret tror jeg at jeg vil prøve med noen mm ekstra.

    Tyngdepunktsområdet som er anbefalt fra H9 er 63mm til 76mm, med 70mm som senter. Målt fra framkant av vingen langs flykroppen, flyet hengende oppned. Jeg endte opp på 70mm, da med batteriet (ca 400 gr) ca 25mm fra motorspantet.

    Vekt klar for takeoff ble 2,5 kg.

    Jeg har ikke målt med Eagletreelogger enda, men det kommer. Etter en ca 7 min flytur lader jeg ca 2000 mAh inn på batteriene. Flyr med ½ til full throttle. Det gir en god margin til ekstra landingsrunde med den flyginga.

    Jomfruturen gikk ganske så etter boka. Godt med drag i motor. Tok av etter ca 5 meter. Stødig fly, mer som et lokomotiv (”går på skinner”). Det er vel piloten som setter begrensingene i dette tilfellet. Loop og roll bra, men teknikken kan bli bedre. Tror faktisk at flyet kan være fint til enkel akrotrening. Stall kommer uproblematisk, den synker bare litt igjennom. Har ikke merket noe tendens til tipstall.

    Motoren drar brukbart, men det er vel ikke det store 3D potensialet. Har ikke prøvd å henge den opp etter propellen og det kjennes vel heller ikke ut som at det er det flyet er laget for. Når det er sagt så vil jeg legge til at den drar godt vertikalt, ikke noe problem med store looper for eksempel. Flyr med APC 13x10 propell.

    Landingene foregår og uten problem. Flyet er lett å ta inn i landingsinnlegg og det sklir fint inn til landing. Kanskje litt fort og med lite gjennomsynking, men det er ikke vanskelig å lande.

    For meg og mitt flymønster (store svinger, litt enkle ”vingtreff” øvelser) så er flyet helt ypperlig. Kvaliteten på H9-settet er og helt upåklagelig så det kan godt tenkes at det blir et fly derifra senere og. Gjerne skala / warbird.

    Attached Files
    Last edited by E&E; 18-06-10, 09:39. Reason: Prøvde å få til embedded video

    Leave a comment:


  • E&E
    replied
    Sånn er det noen ganger

    ... shit happens

    Hyggelig at folk har lyst på denne flere ganger. Tyder på et godt laget fly. Husker et lite mantra fra min første modellflykarriere i NTH Flyklubb. Der ble det sagt at et fly som ser bra ut, flyr bra. Tror det er mye sannhet i det.

    Skal bli spennende å se hvordan den går med elektromotoren. Har trua på at det går bra. Og flyet ser jo bra ut å.

    Leave a comment:


  • E&E
    replied
    Sullivanhjulet løfter halen ca 3-4cm i forhold til det originale. Det skulle holde for å gå klar av gresset. Det nederste hengslet ligger ca i sølvstripa på bildet. Åpenrommet som er helt nederst er det manglende originale halehjulet. Kunne kanskje satt inn en hengsel der men jeg tror det blir greit som det er. Får se, hvis det lar seg gjøre uten å ødelegge noe setter jeg inn en pinnehengsel el. lign.

    Leave a comment:


  • joo
    replied
    Piloten ble grei den.
    Halehjulet så bra ut, sikkert godt råd du fikk der.
    Men, har du glemt nederste hengselet på sideroret?

    Krysser fingra for vellykket maiden, og mange turer etter den også

    Leave a comment:


  • E&E
    replied
    Cowling og understell

    Cowlingen er og skrudd på og understellet og hjulkåpene er montert. Utrolig kvalitet på de hjulkåpene, glassfiber med fin lakk. Og ikke minst,de tar seg godt ut på flyet. Selve hjulbøylen er i lakkert aluminium og festet med tre skruer med formonterte islagsmuttere.

    Det som stort sett gjenstår er å sette opp radio og få rette utslag, samt å balansere flyet. Canopy må å monteres og jeg må sjekke over skruer og ledninger for å sikre at alt er ok. Så blir det vel jomfrutur etterhvert da...
    Attached Files

    Leave a comment:


  • E&E
    replied
    Har og satt inn støtstenger og satt på halen. Støtstengene var 5mm for lange, evt 10mm for korte. Alt etter hvilken vei en setter servoene. Jeg satte servoene med hjulet lengst bak, da ble stengene en anelse lange. men ikke værre enn at det går. Stikker litt mye gjenger ut i linken, det er alt. Det samme var det med balanseroret, der måtte jeg kappe urlitegrann.

    Halen er skrudd fast og jeg fulgte Audun Ts råd og satte på et Sullivan halehjul. Kommer høyere opp og det er fjæring på det. Det er og god avfjæring på styreoverføringen til hjulet.

    Har ikke satt opp radioen med rett styreutslag enda, derfor er ikke linkene låst. Det kjennes veldig tight ut i overføringene, finnes ikke slakk utenom det lille som vil komme i støtstengene.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • E&E
    replied
    Ferdig malt gubbe

    Da er han ferdigmalt. Ble da grei nok han. Er jo ikke akkurat skalamodell heller, og på 100m hold i full fart så er han ikke så grei å se lell. Fulgte med et par briller, mulig jeg fikser de å setter de på han.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • E&E
    replied
    Må jo ha en gubbe i flyet

    Litt oppdatering. Påska er over og stripa er bar. Bærre lekkert. I hobbybua går det sakte men sikkert framover. Det fulgte ikke med noen gubbe (heller ikke noen dame) som skulle sitte i cockpit å styre flyet. Så jeg slengte på en bestilling på "J.Perkins civilian pilot 59mm h" på en ordre jeg hadde fra Sussex Model Centre. Gubben er i byggesettutgave, to-delt, så han må limes, sparkles og males. Mulig dette blir de siste nærbilder av han, det kommer an på mine malerferdigheter......
    Attached Files

    Leave a comment:


  • lacappuchino
    replied
    Sprekt fly!


    Disse er et uvurdelig hjelpemiddel når det gjelder tynn ca. Lite klin, og veldig lett å dosere. Samtidig kommer man til alle kriker og kroker.

    Leave a comment:


  • E&E
    replied
    Tynn ca er virkelig tynn ja og ganske så penetrerende. Det gikk heldigvis bra, lim på hengsler og i treverket. Ble faktisk ikke spesielt stivt etterpå heller så de trengte ikke mye trimming for å bli lette i rorutslagene.

    Det er faktisk enkel montering ja. Men det betyr ikke at jeg gjør den ferdig på en kveld. Ting tar tid uansett. Må kose seg litt med det mens en kan. Det skal så lite til før flyet er tilbake til flisbyggesettstadiet igjen. Regner med at dette er gjengs H9-kvalitet og det frister til gjentakelse med et annet sett senere.

    Leave a comment:

Working...
X