Announcement

Collapse
No announcement yet.

Montering: Cessna Skywagon 185 EPO Nitro fra Throttlestore

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Montering: Cessna Skywagon 185 EPO Nitro fra Throttlestore

    Som vist i kommende kategorien kommer nå Throttlestore sin EPO Cessna 185 Skywagon i fuel utgave og vi har fått en til test med ASP 61 firetakter. Dagen var litt knapp siden jeg skulle på jobb nå, men fikk rivd den ut av esken og sett litt på settet. Har tidligere flydd EPO utgave ri elektro, bla Cessna 182 EL og Rainbow EL som fungerte bra.

    Her er kommende tråden som viser litt av maskinen samt tekst fra Throttlestore:
    Cessna Skywagon 185 EPO ARF Glowversjon fra Throttlestore - (MFN) ModellflyNytt.no

    Litt spent på fuel utgaven men førsteinntrykket var bra. Denne er meget ARF og kun noen timers jobb for montering. De meste av denne tiden for å vente på litt epoxy som tørker.
    Attached Files
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

  • #2
    Siden det ikke er monteringveiledning til fuel utgave har jeg fått oppdraget å lage en monteringsblogg som viser mine tanker og løsninger. Er ikke mye hokus pokus her, men litt tips til installasjon tror jeg man skal få.

    Startet med å skru fast understellet. Litt Loctite på skruene også skru de rett inn i kroppen. Islagsmutter står montert i plywoodplate i kroppen.

    Så var det motorinstallasjon. Etter litt måling frem og tilbake fant jeg ut at motorfestet måtte monteres slik at de korte endene stikker opp, dette for å få propellaklingen i senter på flyet. Målte fra firewall og ut gjennom cowling for å se hvor langt ut motoren måtte for å få proppelen i passe klaring til cowlingen. Ikke bruk min linjal-lengde da den er av en knukket linjal!!

    Boret opp motorfestet og skrudde fast motoren i motorfestet. bruker her 3mm skruer med silikonmuttere så ingenting vibrerer ut. Skrudde så fast motorfeste og motor i firewall med medfølgende treskruer. Det kan virke litt spinkelt, men har fungert ypperlig i mange år for meg på denne størrelse av motorer.

    Så skal cowlingen tilpasses. Med en hengende 4-takter så er det endel under som må ut. Skjærer pent med skarp cutter og tilpasser etter beste evne. Må legge om ledningene til landingslyset for å få uvekk nok EPO: Deretter skrur jeg fast eksospotta og skjærer ut ennå mer for å tilpasses denne. Om hullet blir litt større enn det man trenger så er det helt ok også for å få litt gjennomstrømming av luft for å kjøle motoren.

    Tanken settes sammen med 3 rør, 1 til forgassere, 1 til fylling og tømming samt 1 til trykk fra eksospotta. Tanken legges i bunn av kroppen der batteriplata er festet. Den kan stripses med borrelåsen som ligger på plata premontert. Trekker frem ledningene og justerer lengden som trengs.

    Med slik tankplassering så havner senter på tank endel lavere enn senter av dysenål som er optimalt, men tidligere tester fra Throttlestore så fungerer dette bra.

    Må jobbe litt nå, men satser på resterende byggeblogg på fredag samt testflyging på fredag morgen
    Attached Files
    Last edited by affa; 13-06-10, 21:49.
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #3
      Etter at motoren var montert og cowlingen grovskåret fant jeg frem manualen for å kikke etter gode tips da denne manualen er for elektroutgaven, men alikevel kan gi noen tips og råd.

      Tanken endte jeg opp med å plassere lengst bak i "batterluken" under og innunder kroppen. Trykket den inn under og sperret den med en balsalist.

      Gasslinken ble funnet frem og stukket inn i kroppen. Der den endte satt jeg opp servoen og kuttet ett hull ned i selve kroppen. Tok litt kontaktlim rundt kantene og trykket servoen på plass. Kan virke brutalt, mener enkelt og fungerer! Dette kan sees på bildene under.

      Deretter blandet jeg opp 30 min epoxy og limte ende på flyet, der stab og finne senere skal limes. Passelig godt lag og vri litt rundt slik at det kommer lim overalt. Tapet fast når jeg fant den riktige posisjonen og lot det tørke.

      Så gjorde jeg klar stab og finne i en omgang. Koblet ledningen fra finnen inn i den i kroppen bak og trakk selve skjøten inn i kroppen. På med epoxy under stab først og satt den midlertidig på plass mens jeg la mer epoxy på til liming av finnen. Trykket det hele sammen og tapet fast under tørking.

      Vær nøye og sjekk at stab blir limt rett på og horisontalt og finnen er rett og i nitti grader på stab.

      Deretter tres linker ut gjennom kroppen og kobles til høyde og sideror. Høyderoret har 2 linker som skal inn på ett servoror. Det gjøres ved at den ytterste linken kobles høyere oppe på rorhornet enn den andre slik at utslagene blir like. Her er det plastlinker så vær forsiktig så man ikke brekker selve pinnen som fester linken, den er ganske sårbar.

      I finnen er det en innlimt og festet pianotråd som skal ned gjennom stab og som er selve akselen til halehjulet. Halehjulet tres bare på med medfølgende hylse og strammes med settskrue.

      Servoene i halen har allerede tilkoblet skjøtekabler som er trukket frem i kroppen.
      Attached Files
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #4
        Etter siste runde er det kun småtterier som skal til. Jeg kobler opp min radio og programmerer opp for flaps etc.

        Jeg gjorde en kjapp utveiing av modellen og den ender endel fremtung så 4,8V pakka la jeg bak i halen foran servoen og med tanken da på CG så ser det bra ut.

        Ledningene fra vingen legges ned i sprekken i kroppen og kobles i mottakeren. Alle utslag settes opp og med litt ekspo. Alt ser ut til å fungere bra.

        Monterer hjulene med skruene som er hjulaksler og låser disse med Loctite.

        Batteriet lades og jeg har allerede fått testflydd den når jeg skriver dette
        Attached Files
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #5
          Alt i alt er det lite jobb på modellen. Det som tar litt tid er montering av motor, tank og tilpassing av cowling. Det andre går fort og det er kun limets tørketid som begrenser tiden det tar.

          Vingene bare legges oppå og 3mm skruer skrus ned og holdes igjen av store skiver som er limt fast i vingen. Stagene monteres nede i kroppssiden der det er innlimte metallbraketter med hjulstoppere som man trer inn staget og strammer til settskruen, enkelt og raskt.
          Attached Files
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #6
            Så var flygingen gjennomført. Ute på Skoger Aerodrome som badet i sol og gjengen var på plass for siste fine forberedelser til British Wings&Wheels som foregår i helgen.

            Modellen var montert, utveid og utslag satt etter beste evne. Tanket opp og primet motoren til man hører den gode surklelyden. Deretter var det bare få flipp før den tente og startet. Litt rik en tank på bakken før jeg strammet inn begge nåler litt og retanket til jomfrutur.

            Endel spente tilskuere som mente at det var mye motor og kanskje ville måtte ha litt hastighet.

            Det viste seg å IKKE stemme. Rolig pådrag og den var av bakken på 2 meter.....
            Klatret godt og første følelsen var at det var litt store utslag. Gjorde noen pene rolige runder i litt vind og termikk og den føltes god og lett ut. Motoren gikk med litt høy tomgang siden den var ny og litt rik og det var nesten vanskelig å få den ned. Flyter utrolig godt og ingen tendens til å droppe en vinge selv ved svært lave hastigheter.

            Flere av gutta fikk teste den og alle var enig om at den fløy bra og skepsisen var borte. Vil nok si at .61 motor er det største man bør ha på den og at den flyr fint ned til 40 motor eller kanskje ennå mindre. Dog er det greit med litt motor om man forventer å bruke flottører på denne. Håper det blir muligheter til dette litt senere i sommer.

            Brukte 1/2 og full flaps og med fulle flaps fikk man litt bedre gjennomsynk og bremset opp til landinger.
            Attached Files
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #7
              Video

              Modellen ble bygget ferdig på morgenen også flydd noen raske runder før jeg dro på jobb og kom hjem 0230 i natt så det ble ikke allverden av video.

              Så fort det er fri skal den testes fullt ut og mer video kommer. Dette bør uansett gi ett inntrykk av modellen for de som går og kikker på en

              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment


              • #8
                Flotte bilder...
                - Håvard Glad Andreassen
                - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                Comment


                • #9
                  Korrigering !

                  Ville bare nevne at det i settet ligger med en 3-bladers sort propell som også er vist i noen av mine bilder lengre oppe. Denne er for elektro oppsett og skal IKKE brukes på glowmotor!
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • #10
                    Da er reviewet ferdig og sluppet: (MFN) ModellflyNytt.no
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment

                    Working...
                    X