Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggetråd: Bf-109E (ESM, YT, KMP etc.)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by ArneH View Post
    Fint med litt værbitt finish! Gratulerer med en en flott BF-109! Spitfiren til Stig Arne ser fin ut også. Har du lagt ut en tråd eller link om denne?
    Ikke for å stjele tråden Erlend men Spiten kjøpte jeg brukt av Nils Olav Moe i Larvik.
    Da var den ferdig bygd med lys,sliding canopy og skala pilot. Jeg oppgraderte den med elektriske retracts og elektrisk motor.
    Har lagt ut et par snutter på youtube. Skal legge ut noen flere....



    Stig-Arne Isaksen

    Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
    Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
    Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

    Comment


    • #17
      Pent fly, har du film av det i luften?

      Blir air-retracts på mitt. Har aldri vært borti det før så det blir interessant..

      Har malt eksosportene og satt på et par MG17. Har også bestilt lakk så jeg får retusjert litt.
      Click image for larger version

Name:	IMG_3076.jpg
Views:	1
Size:	35.0 KB
ID:	571489
      Run, live to fly, fly to live, aces high!
      Erlend Larssen

      Comment


      • #18
        Joda,har fått lagt ut et par korte snutter nå....





        Stig-Arne Isaksen

        Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
        Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
        Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

        Comment


        • #19
          Fikk Turnigy 930-servoene idag og monterte de i vingen. Bruker hardwaren som fulgte med flyet og overføringene ble helt slarkfrie.

          Dekslene som skal festes i hjulleggene er av tre og passer dårlig i hjulbrønnen, mulig jeg lager et par i aluminium og bøyer de så de følger vingeprofilet bedre.
          Attached Files
          Run, live to fly, fly to live, aces high!
          Erlend Larssen

          Comment


          • #20
            Har montert retracts og testet ventiler, slanger og koblinger. Nå testet jeg med unødvendig lage slangestykker, skal korte de ned når alt monteres i flyet, men synes kraften i hjulleggene var litt i sterkeste laget. Smeller godt når man tar hjulene inn og ut. Bestilte en reduksjonsventil fra hobbycity, håper det kan få ned farten på retract'ene.

            Høyderoret med overføringer er ferdig nå. Lurte meg unna rorhorn og utvendige støtstenger.
            Attached Files
            Run, live to fly, fly to live, aces high!
            Erlend Larssen

            Comment


            • #21
              Elegant løsning på roroverføringer!
              Vennlig Hilsen
              Arne Husby

              Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

              Comment


              • #22
                En liten oppdatering..
                Motoren var lett å montere, manualen oppgir nøyaktig avstand fra firewall til prop-medbringer.
                Pilot og spinner fra ytinternational.co.uk har kommet i posten. Har også lakkert skruene til servolukene så de matcher fargen på vingen.

                De siste bildene viser jumperen som skal koble strøm på regulatoren. Har tenkt litt på å kjøre 10S2P A123. Da vil vekten havne på rundt 5,3kg. I manualen er flyvekten oppgitt til 5,6kg.

                Vurderer å tegne opp panellinjer på vingen med tynn permanent marker og gå over med airbrush etterpå. Tror det kan se tøft ut.

                Prøvde en ventil fra hobbycity som skal redusere trykket til retractsene, men det lakk veldig mye luft. Får vel leve med at hjulene nesten går igjennom vingen..
                Attached Files
                Run, live to fly, fly to live, aces high!
                Erlend Larssen

                Comment


                • #23
                  For å redusere farten, og smellet på retractene kan du montere inn restrictorer på slangene. Jeg har montert slike både på retracts og bremseluke på Eurosporten, og de gjør at alt går mye smoothere.
                  De må selvfølgelig monteres ETTER ventilen...
                  Jan Fredrik Bjordal
                  www.JetsOfBergen.no

                  This is my Eurosport. There are many like it, but this one is mine.

                  Comment


                  • #24
                    Så det var det de var til ja..
                    Satte de på nå.
                    Run, live to fly, fly to live, aces high!
                    Erlend Larssen

                    Comment


                    • #25
                      Da var første tur unnagjort.

                      Turen varte nesten 3 minutter og det gikk 600mah inn på pakka. Det er med andre ord ikke noe problem å fly 6-7 minutter på en full pakke. (10S1P A123).
                      Halehjulet løsnet allerede på vei ut på rullebanen, fire skruer rett i glassfiberen er ikke nok. Skal lime inn en trekloss på innsiden av kroppen.
                      Må trene litt på landingene. Trakk litt sent i høyderoret så flyet smalt i bakken. Treverket venstre retract er festet i ble ødelagt, på det ene bildet kan man se at leggen har løsnet fra festet. Utrolig nok greide flyet å lande på hjulene igjen etter første sprett, understellet kollapset ikke før jeg skulle taxe av banen.
                      Attached Files
                      Run, live to fly, fly to live, aces high!
                      Erlend Larssen

                      Comment

                      Working...
                      X