Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min første bensinkjærre..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Min første bensinkjærre..

    Ja, da var galskapen i gang..

    Vi er to stykker som i felleskap bestemte oss for å hive oss på bensinbølgen, og etter litt diskusjon ble vi enige om 3W`s Extra Fun med 3w`s28i.
    Mr. Geir Flesche ble kontaktet, og han fortalte oss kort og godt at "det er en Votec fun dere skal ha" Den er veldig lik extra fun men med en del forbedringer. Andre forsterkninger, litt høyere i kroppen. Og ikke minst profilerte høydeflater. Mye bedre flyegenskaper.

    2 stk komplette combo pakker (fly og motor) ble bestilt, og ventetiden startet. Det var ca 4 ukers leveringstid fra tyskland, men jeg tror jeg ble et helt år eldre på de 4 ukene..
    Dere kjenner følelsen....

    Endelig kom telefonen jeg hadde ventet på.. jeg svarer " det er Geir..." og i andre enden sier det " Ja,, det er Geir her og..." Da viste jeg hva det gjaldt..

    Ventetiden var over!!

    Reiste så ut til mr. Flesche og der ventet 2 herlig store pakker, som hadde fått enhver 5 åring med alle sine gaveønsker oppfylt, misunnelig.

    Forventningen var stor da jeg åpnet esken... og for en positiv overaskelse!
    Det skulle være et komplett sett, og det var det jaggu.

    Her følger med ALT av hardware. Til og med propell og alu spinner.
    Og det virker til å være god kvalitet på hengsler, linker, horn og.. ja alt igrunnen. Og flotte vingeposer for hoved og hale vinger.

    Montering starter og det er stort sett plankekjøring. Spesielt motormontering.
    En modell og motor fra samme leverandør er herlig. Ingen tenking, sikting, måling eller boring. Åpne posen med motorskruer og skru fast.

    Så langt er motor, tenningssystem, tank understell, sideror og hjul montert.

    Legger ved noen bilder (tatt i tussmørke)

    Mere info og bilder kommer fortløpende.....

    Geir
    Attached Files
    Geir Bjelkarøy

    http://www.phoenix-rc.org

    "Når små menn kaster lange skygger, blir det snart mørkt"

  • #2
    Gratulerer

    Hei Geir

    Gratulerer med nytt fly. Jeg var selv ute hos Geir på mandag i et annet ærend, og fikk se på Votec fun esken. Det så, som du sier både bra og meget komplett ut. Det er deilig med bensin motor kontra glow motor, du trenger ikke å ha med deg all verden av utstyr og verktøy, det er nesten nok å ha med fly,radio og bensin.

    p.s
    på det nest siste bildet (det av servoen) mulig jeg tar feil, men det ser ut som om messing foringene er montert opp ned. husk å få den brede falsede kanten ned og den smale skarpe kanten opp mot skruehodet. Hvis de blir montert opp ned blir det ikke noe fleks i gummiopphenget og gummien er da til ingen hjelp. Gummien er der for å absorbere vibrasjoner fra flyet, slik at ikke alle vibrasjoner ødelegger servoen.
    Last edited by Guest; 04-08-06, 05:42.

    Comment


    • #3
      Grattis med nytt herlig fly, har sett noen videoer av 3w sin extra fun og må si jeg er ganse imponert...artig fly og veldig greit med bensin, et perfekt vinterfly spør du meg...Kvaliteten ser det ikke ut til å skorte på og flyegenskapene er vel som med alt annet fra 3w, meget bra..

      Ser frem til å se deg på fremtidige imac samlinger

      .
      - Håvard Glad Andreassen
      - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

      Comment


      • #4
        Gratulerer med nytt fly!
        Har Geir Flesche noen nettbutikk, nettside? Prøvde å søke litt selv, men fant ikke noe.
        Kunne godt tenkt meg en warbird med bensinmotor i samme størrelse, til vinteren en gang........

        Comment


        • #5
          Originally posted by pepsimannen
          p.s
          på det nest siste bildet (det av servoen) mulig jeg tar feil, men det ser ut som om messing foringene er montert opp ned. husk å få den brede falsede kanten ned og den smale skarpe kanten opp mot skruehodet. Hvis de blir montert opp ned blir det ikke noe fleks i gummiopphenget og gummien er da til ingen hjelp. Gummien er der for å absorbere vibrasjoner fra flyet, slik at ikke alle vibrasjoner ødelegger servoen.

          Heisann

          Godt observert må jeg si.. hylsene mangler helt på bildet, men servoen skal byttes. Bare test av wiresystemet.

          Har ellers brukt plast kulelinker på både gass og choke for å ikke få støy.

          Det blir mange lednings skjøter rundt om, og lurte på å lodde.
          Er det beste eller holder det å sikre kontakene? (mellom bryter og batteri og killswitch og tenning og servoskjøter o.s.v.)

          Er det andre tips dere har om bygg og bruk av bensinmodell er det bare å trykke i vei!



          Geir
          Geir Bjelkarøy

          http://www.phoenix-rc.org

          "Når små menn kaster lange skygger, blir det snart mørkt"

          Comment


          • #6
            Originally posted by Nitro
            Gratulerer med nytt fly!
            Har Geir Flesche noen nettbutikk, nettside? Prøvde å søke litt selv, men fant ikke noe.
            Kunne godt tenkt meg en warbird med bensinmotor i samme størrelse, til vinteren en gang........

            Hei!

            Hosted By One.com | Webhosting made simple dette er sidene til Flesche. Under linker finner du sidene til 3W og composit arf som han selger.

            Geir
            Geir Bjelkarøy

            http://www.phoenix-rc.org

            "Når små menn kaster lange skygger, blir det snart mørkt"

            Comment


            • #7
              Takk for linken

              Comment


              • #8
                Da var jomfruturen gjennomført!!

                Fredagen startet med litt innkjøring på bakken, Lørdag var vi på Notodden og fikk inspirasjon. Og på søndag var det endelig klart for jomrutur!

                Etter en del venting på noe utstyr vi hadde bestilt kom endelig dagen. Modellene ble litt baktunge, så vi måtte til med 3-400 gram i nesa. Dette syntes vi var litt dårlig da alt er plassert etter 3W`s anvisning,og motor og fly selges sammen. Men vi skal modifisere litt, og bl.a. lage feste for batteriene lengre frem.

                Men opp skulle de. Ihvertfall en av de. Kjell hadde en defekt fromeco bryter fant vi ut, så han valgte og vente..

                Etter et par kopper kaffe og mas fra gutta, var tiden kommet.
                Litt priming og en 12-15 flikk, så startet den. En siste range sjekk med motoren igang ble gjennomført. Taxet ut og.. full gass.
                Snor rett takeoff og opp i god høyde, trothlet ned til halv stikke og sjekket trimmingen. Et knepp ned og et til siden. Den fløy stabilt og fint.
                Ettersom det fortsatt var innkjøring tok jeg det pent og bare sirklet i 8-tall og sirkel på halv gass nesten hele tiden. Tok et par høye landingsinlegg og testet stall egenskapene i stor høyde og det var helt ukritisk.
                Inn for landing i lett motvind og landet mykt på 3 hjul..

                Hadde smilet vært 2 cm bredere hadde nok hodet falt av

                Det ble ytterligere 5 turer på søndag, og ble bare mer og mer fornøyd.
                Heftige acro/3D egenskaper og krefter nok. På 6. og siste tur testet jeg hovre egenskapene og ble positivt overasket. Med tyngdepunktet akkurat på CG så hang den nesten som en frakk på en stumtjener. Og jeg er ingen mester.... Detta blir gøy!


                Fornøyd pilot

                Geir B
                Geir Bjelkarøy

                http://www.phoenix-rc.org

                "Når små menn kaster lange skygger, blir det snart mørkt"

                Comment


                • #9
                  Å hvor er bildene og video'n hen?
                  - Håvard Glad Andreassen
                  - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by flypilot
                    Å hvor er bildene og video'n hen?

                    Bilder kommer. Hadde med en ivrig fotograf. Tar med videokamera neste runde..

                    Var så ivrig etter å fly på søndag så jeg glemte kamera...
                    Geir Bjelkarøy

                    http://www.phoenix-rc.org

                    "Når små menn kaster lange skygger, blir det snart mørkt"

                    Comment


                    • #11
                      Bilder? Video, går å sikler litt på en slik ein sjøl c
                      - Håvard Glad Andreassen
                      - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                      Comment


                      • #12
                        Hadde helt glemt jeg startet denne tråden jeg... men et kort sammendrag..

                        Votecen er nå forlengst ferdig og fløyet en god del turer..

                        Bensinmotor? Genialt!! det har nesten bare vært positive sider ved både motor og fly. Modellen er snill som et lam på små utslag, lander i gangfart uten kritiske tendenser. Og på max utslag er det bare meg selv som setter grensene. 3W28I motoren gir krefter i massevis og modellen henger i propellen på litt over halv gass. Skulle jeg trekke frem noe negativt måtte det være at den ble go og baktung med alt utstyret plassert i henhold til produsentens anbefalinger. Så det måtte ca 300 gr. bly til i nesa. Og treverket rundt festet til understellet var noe underdimensjonert. Dette ble fikset med en alu plate under flyet.

                        Konklusjon: Bensin er gøy, STORT er gøy!! Så neste modell MÅ bli større..

                        Ligger forøvrig litt om byggingen på www.hellerud-mfk.no under byggeprosjekter.

                        Geir
                        Geir Bjelkarøy

                        http://www.phoenix-rc.org

                        "Når små menn kaster lange skygger, blir det snart mørkt"

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by flypilot
                          Bilder? Video, går å sikler litt på en slik ein sjøl c
                          Har ikke fått filmet no, men skal legge ut litt flere bilder...

                          G
                          Geir Bjelkarøy

                          http://www.phoenix-rc.org

                          "Når små menn kaster lange skygger, blir det snart mørkt"

                          Comment


                          • #14
                            Brukbart lenge siden det skjedde noe på denne tråden men prøver meg likevel

                            Hva fikk dere til vekt på dette flyet når alt var `timet å tillrettelagt`??? Skal selv dra opp en Funtana 2m til sommeren med samme motor serru..
                            Runar Isaksen
                            risaksen@bluezone.no

                            Comment


                            • #15
                              Vet ikke hva deres ble, men min ble på 5,6kg

                              Comment

                              Working...
                              X