Byggeblogg Trex 250

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LN-WNH
    • Dec 2003
    • 426

Futaba 401

som nevnt ovenfor stusset jeg litt over funksjonen til 401 og blant mulige årsaker tenkte jeg innom ESC støy.
    Derfor nyttig å se at STEPH280 i sin byggeblogg kom ut for noe av det samme og i post 187 på http://www.rcgroups.com/forums/showt...947539&page=13 kan man se hans løsning.

Comment

• affa
      Super Moderator
      • Jul 2002
      • 5903

Som vanlig desverre så leverer Align skruer av for myk kvalitet og verktøyet er også litt svakt. Fungerer helt til en skrue sitter litt hardt.

Men ellers veldig fornøyd, har satt den opp med Spartan, tunet senter og som PerK sier så er det lite vandring så kula må forholdsvis langt inn på servohornet. Er ikke ferdig med å justere gain ennå, men det kommer seg stadig, har flydd 6 pakker i dag og koser meg stort. Er litt hektisk med noen jobbdager nå, men kommer mer til uka.

Planer med mer video og bilder da

Comment

• affa
        Super Moderator
        • Jul 2002
        • 5903

Bilder

Ble ikke så mange bildene fra forrige dagen da bommen dro seg ut litt og det skjedde noe med gyro oppsettet, men ett inntrykk kommer her.....
        Attached Files

Comment

• Warbirdpilot
          Super Moderator
          • Sep 2004
          • 2884

I tilfelle man er utsatt for oscillasjoner på halen kan man jo kikke litt på hva disse har funni ut : http://www.rcheliresource.com/t-rex-...ved/#more-1723
          - Håvard Glad Andreassen
          - YouTube.com/Warbirdpilot
          - facebook.com/warbirdpilot

Comment

• affa
            Super Moderator
            • Jul 2002
            • 5903

Såpass mye research Håvard? Har du en på vei eller?

Comment

• Warbirdpilot
              Super Moderator
              • Sep 2004
              • 2884

Neida, blir nok litt for smått for meg, men tenkte kanskje dere hadde nytte av den infoen jeg kom over
              - Håvard Glad Andreassen

Comment

• LN-WNH
                • Dec 2003
                • 426

takk for nyttig link flipilot!
                Disse karene har tydeligvis tatt godt tak i noe som tilstrekkelig mange har observert. Hvis løsningen er som beskrevet kommer nok snart Align med en erstatningsdel.

I midlertid tror jeg man kan ha nytte av å fokusere på et annet forhold også, og eventuelt sjekke det ut av saken som det heter, nemlig det faktum at det fra 0 til max pitch kun er < 2 mm vandring og tilsvarende < 2 mm vandring til max negativ pitch på halen. Uten å grave seg ned i dybden forstår vi enkelt at med en rask haleservo som default har + - 45 grader vandring så må ATV i radioen settes drastisk ned. DX7 helt ned mot 25 % med kula i hull 2 innerst på servoarmen. Med kula i hull 1 kan ATV økes til litt under 35%. Når man så i tillegg må sette gain limit på 401 ned med inntil 90% for å få til korrekt vandring uten mekanisk binding på tail rotor controlarm (109 i manualen) sier det seg selv at man her har en gearmessig og elektronisk (oppløsning) utfordring. Det aller minste slark eller upresise stopp etter servoaktivitet vil starte en oscillasjon i tråd med det som flere har rapportert. Hvis tail rotor controlarm (109 i manualen) i tillegg er for veik som rapportert i flipilots link (fikk ikke videoen til å virke) lider 205 av et mulig problem som vil kunne oppstå når en har å gjøre med så små toleranser. Toleransene vil naturlig nok bli stresset i slike mikromaskiner. Vi får se om dette virkelig er et problem, og hva Align i såfall kommer opp med av løsning.
                Personlig synes jeg det er fascinerende med slike små maskiner, og liten tvil om at de er utfordrende.

Comment

• Warbirdpilot
                  Super Moderator
                  • Sep 2004
                  • 2884

Regner med at Align kommer med masse oppdateringer også til denne etterhvert, som med alle de andre modellene sine
                  - Håvard Glad Andreassen

Comment

• LN-WNH
                    • Dec 2003
                    • 426

Alt i orden

I mitt tilfelle var det nok støy som forstyrret gyroen.
                    Jeg rutet om alle ledninger og kveldens test i hallen viste at alt virket som forventet.
                    Fascinerende "må bare ha" flyve-apparat dette.
                    PerK

Comment

• affa
                      Super Moderator
                      • Jul 2002
                      • 5903

Hei PerK, fikk du sjekket 0,9mm unbrako. Kjøpt ett sett av Hobbymann idag med 0,9 av god kvalitet, men det er litt for lite. Jeg sliter med halen min, den trekker seg inn når jeg slår over i idle-up med det resultat at reima blir så slakk at den glir over drevene og får uønskede piroer. Det er ikke akkurat så kjekt. Og skruekvaliteten til Align er rett og slett for my. Har ett upgrade sett til Trex 250 skruer på vei så håper dette vil bli bedre. Andre med slike haleproblemer??

Comment

• timothy T
                        • Oct 2007
                        • 46

God kveld affa.

Hvor fikk du tak i upgrade skruer til 250'n?

Mvh:
                        Thomas Johansen

Comment

• LN-WNH
                          • Dec 2003
                          • 426

Hei Alf
                          Jo, jeg fikk tak i en prøve på 0,9 men som du erfarte, er de litt for tolerante.
                          Jeg har finsjekket mål, og det er kun snakk om ca 3 hundredeler og det er innenfor industritoleranse.
                          Jeg ser på HF at problemet er drøftet og man sier der at det er sekskantsporet i skruehodene som gir seg. Det kan stemme for jeg så at skruer som hadde vært strammet, f.eks. halebomfesteskruene hadde mere glipp enn andre, f.eks. Long linkage ball (No 45 Code 25Z006).
                          Jeg har mulighet til å slipe nøkkel som passer prikk, så for meg er det ikke noe issue akkurat nå. KnutJ sier at verktøy er bestilt og på vei.

På ulike fora har haleproblematikken ikke uventet drøftet sammen med stabilitetsforventningene. Det ser ut til å være fokus på toleranser både her og der (som jeg berørte ovenfor) men fellesnevner er upresis, utforutsigbar og veik hale. Jeg kan ikke fly slike prøver, men i hallen merket jeg at den ga etter ved pitchpådrag.

Jeg brukte Atlas HP-DS09GMG og den ser ut til å være sterk nok, men jeg måtte PC programmere en reduksjon i servovandringen samt at jeg flyttet kula inn på innerste hull på det RUNDE servohornet. Jeg har ikke prøvd mere siden.

Stabiliteten i hover kan nok bedre seg når linkene i hodet får gått seg til etter 10-12 pakker etter hva jeg forstår. (puh - ble langt igjen dette)

mvh
                          Per K

Comment

• affa
                            Super Moderator
                            • Jul 2002
                            • 5903

Godt å se at det er flere som plundrer litt med dette. Som du sier så er skruene i ramma mer romslige enn resten, får hverken strammet eller skrudd opp så den skal få stå på hylla til skruesettet kommer fra http://www.rcscrewz.com/

Det er nok ikke klar før i neste uke fikk jeg greie på, men vinteren er lang og det skal uansett bli mye tid til modellen. Skal se om jeg får ut bommen og forèt inn ett eller annet mellom feste og bom slik at den blir tight og fin.

http://www.rcscrewz.com/ er kjente for sine skruesett i meget høy kvalitet og det er en god mulighet for at de dukker opp hos Elefun

Har faktsik fått testa den i dag og når jeg flyr forsiktig og halen står i riktig posisjon så er den kjempestabil, størrelsen tatt i betraktning.

Kanskje det blir en halemodd i morgen og mer testing.

Comment

• Rappis
                              • May 2007
                              • 198

Får jeg lov til å spore av littegrann og spørre dere om skruesett ?

Jeg må vel også få bestillt skruesett til 500'n. Men hvor mange skruer er med i ett sett ? Er det omtrent som align settene ? (det holdt akuratt med ett ekstra skruesett for å få satt den sammen, men når jeg skal begynne å ta opp igjen ting trenger jeg flere ).

Du har allerede bestillt Affa ? (ellers kunne vi kanskje gjort en fellesbestilling og spart noen få kroner i porto)

Comment

• roadrune
                                • Jul 2007
                                • 2292

Settene fra Rcscrewz skal være komplette.
                                Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                                T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                                JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
                                ---------------------------------------------------------------------------
                                Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

Working...