Kjøpte min første Alfa Model her i sommer ved et lite uhell
så ble det 2. Bestillte egentlig P-47D med flaps og opptrekkbart
understell.
Stor var skuffelsen da jeg åpnet pakken og så en P-47D
med bare balanseror og høyderor ... litt klaging og syting så
fikke jeg den rette og den første fikk jeg meget rimelig ...
Har nå satt sammen og test fløyet den jeg fikk feil. Bygde
den om med sideror og fast understell. Vil bruke den som
trainer (hverdagsfly) og den andre som stas / Søndags fly.
Alfa Model P-47D (Pk201) montert utstyr:
Satte i 1stk E-sky 9grams digital servo for balanseror,
2 stk HXT500 5g for høyde og sideror. TX 10g WFLY.
Som motor brukte jeg en billig 26g 1500kv 8A med en
tilsvarende ESC 10A, propell APC 9x3,8 SF, batteri
LiPo Himodel 450mah 25C på ~48g.
Hjul 2" lettvekts hjul 5g (ikke de letteste altså) total
vekt ble ~340g før ny maling.
Modifikasjoner:
Skar ut sideror og hengslet det. Da oppaget jeg at høyderor
flate ikke var limt skikkelig så her ble det en del jobb. Skiftet
ut høyderor til slutt.
Vasket alle hengsler (rødsprit) og tørket vekk maling på disse
slik at alt gikk lett. Skiftet støtstenger med lengre pianotråd
for å få bedre feste til ror horn, smurte disse med vaselin.
Limte fast vinge til kropp fjærnet plast og finner som jeg da
ikke hadde brukfor.
Monterte fast understell brukte 2mm pianotråd på 2" hjula.
ble noe ekstra vekt men da får jeg trening i å lande med hjul
på denne modellen. (brukte først 1,5mm pianotråd men det
ble for tynt for et fly over 250g)
For å få tyngdepunkt riktig måtte jeg plassere servoer, mottaker
og batteri helt fremme i flyet. Kutte ny luke rett bak motorfeste.
Limte igjen original cockpit luke som jeg ikke har bruk for. Rensket
vekk det meste av finer og treverk som jeg ikke hadde bruk for.
Balanseror servo ble montert inne i vinge horisontalt til slutt
tilkomst gennom ny luke fra undersiden. Har tenkt å montere
flaps servo der også senere.
Første prøvetur Mandag kveld, var en smule nervøs selv om flyet ikke
akkurat var for tungt var nesten 100g under max vekt. Var engstelig
for at motor ikke skulle greie det ...
Etter å ha testet alt så ble det håndstart p.g.a. dårlig understell
(1,5mm pianotråd). Til min overraskelse så lettet og fløy flyet med
moderat pådrag på motor antakelig 50-75% var litt for stressa til å
notere meg det skikkelig.
Fløy et par runder men det var egentlig for mørkt og med en idiotiske
original farge på flyet så var det bare å lande. Gikk greit med litt dropp
av vinge. Bestemte at det første som skulle gjøres var å skifte understell.
Så ble det vind og uvær i resten av uken ... fredags kveld ble så
understell skiftet ut og i dag tidlig 06:15 så ble andre prøvetur
foretatt.
Lettet da fra bakken null problem med den lille motoren og landing
gikk perfekt med det nye understellet. Tok av igjen og flyet lette
med minimalt pådrag (igjen greide jeg ikke å notere meg det eksakt...).
Fløy noen runder til og foretok en loop den ble overraskende liten,
rotet rundt litt dessverre blåste det opp mens flyet var i en krapp
sving i et hjørne på fotball-banen ... Altså kræsj på 3. flytur vinge
brukket, lim tørket nå ...
Neste modifikkasjon vaske av all orginal maling (med rødsprit beurk).
Male på nytt med lyse akryl farger slik at det går an å se flyet
mot mørk bakgrunn. Dekaler og annet dill ... kanskje, flaps kanskje ...
Neste kapittel:
Vinge reparasjonen gikk helt utmerket bortsett fra litt visuelle
problemer. Maler invasjons striper over så da forsvinner forhåpentlig
merkene etter sliping med sandåpapir på skummplast.
Splitt flaps ble montert og prøvd men den var litt for fleksibel
først så landing på grus ble noe hard ja ... bulk i motordeksel.
Stivet opp flaps og reduserte litt av størrelsen hengsle på
linje med balanseror. Prøvefløy igjen og sakteflyging med
påfølgende landing ble enklere ja så da var det ordnet.
Nå er det maling som står for tur, burde investert i sprøyte
men har ikke fasiliteter som passer for slikt arbeid så da
ble det kost og antakelig mange strøk for å få det til å dekke.
Har test flydd en del men er fortsatt litt nervøs for å fly
denne altfor pene modellen. Prøvde en ufrivillig "tail slide"
da sideror bevegelse ikke er stor nok for Immelman. Merkelig
å se en P-47D RYGGE! Fikk kontroll og opp farten igjen
så flyet landet nesten pent og pyntelig trynte selvsagt
i gresset.
Odd H.
så ble det 2. Bestillte egentlig P-47D med flaps og opptrekkbart
understell.
Stor var skuffelsen da jeg åpnet pakken og så en P-47D
med bare balanseror og høyderor ... litt klaging og syting så
fikke jeg den rette og den første fikk jeg meget rimelig ...
Har nå satt sammen og test fløyet den jeg fikk feil. Bygde
den om med sideror og fast understell. Vil bruke den som
trainer (hverdagsfly) og den andre som stas / Søndags fly.
Alfa Model P-47D (Pk201) montert utstyr:
Satte i 1stk E-sky 9grams digital servo for balanseror,
2 stk HXT500 5g for høyde og sideror. TX 10g WFLY.
Som motor brukte jeg en billig 26g 1500kv 8A med en
tilsvarende ESC 10A, propell APC 9x3,8 SF, batteri
LiPo Himodel 450mah 25C på ~48g.
Hjul 2" lettvekts hjul 5g (ikke de letteste altså) total
vekt ble ~340g før ny maling.
Modifikasjoner:
Skar ut sideror og hengslet det. Da oppaget jeg at høyderor
flate ikke var limt skikkelig så her ble det en del jobb. Skiftet
ut høyderor til slutt.
Vasket alle hengsler (rødsprit) og tørket vekk maling på disse
slik at alt gikk lett. Skiftet støtstenger med lengre pianotråd
for å få bedre feste til ror horn, smurte disse med vaselin.
Limte fast vinge til kropp fjærnet plast og finner som jeg da
ikke hadde brukfor.
Monterte fast understell brukte 2mm pianotråd på 2" hjula.
ble noe ekstra vekt men da får jeg trening i å lande med hjul
på denne modellen. (brukte først 1,5mm pianotråd men det
ble for tynt for et fly over 250g)
For å få tyngdepunkt riktig måtte jeg plassere servoer, mottaker
og batteri helt fremme i flyet. Kutte ny luke rett bak motorfeste.
Limte igjen original cockpit luke som jeg ikke har bruk for. Rensket
vekk det meste av finer og treverk som jeg ikke hadde bruk for.
Balanseror servo ble montert inne i vinge horisontalt til slutt
tilkomst gennom ny luke fra undersiden. Har tenkt å montere
flaps servo der også senere.
Første prøvetur Mandag kveld, var en smule nervøs selv om flyet ikke
akkurat var for tungt var nesten 100g under max vekt. Var engstelig
for at motor ikke skulle greie det ...
Etter å ha testet alt så ble det håndstart p.g.a. dårlig understell
(1,5mm pianotråd). Til min overraskelse så lettet og fløy flyet med
moderat pådrag på motor antakelig 50-75% var litt for stressa til å
notere meg det skikkelig.
Fløy et par runder men det var egentlig for mørkt og med en idiotiske
original farge på flyet så var det bare å lande. Gikk greit med litt dropp
av vinge. Bestemte at det første som skulle gjøres var å skifte understell.
Så ble det vind og uvær i resten av uken ... fredags kveld ble så
understell skiftet ut og i dag tidlig 06:15 så ble andre prøvetur
foretatt.
Lettet da fra bakken null problem med den lille motoren og landing
gikk perfekt med det nye understellet. Tok av igjen og flyet lette
med minimalt pådrag (igjen greide jeg ikke å notere meg det eksakt...).
Fløy noen runder til og foretok en loop den ble overraskende liten,
rotet rundt litt dessverre blåste det opp mens flyet var i en krapp
sving i et hjørne på fotball-banen ... Altså kræsj på 3. flytur vinge
brukket, lim tørket nå ...
Neste modifikkasjon vaske av all orginal maling (med rødsprit beurk).
Male på nytt med lyse akryl farger slik at det går an å se flyet
mot mørk bakgrunn. Dekaler og annet dill ... kanskje, flaps kanskje ...
Neste kapittel:
Vinge reparasjonen gikk helt utmerket bortsett fra litt visuelle
problemer. Maler invasjons striper over så da forsvinner forhåpentlig
merkene etter sliping med sandåpapir på skummplast.
Splitt flaps ble montert og prøvd men den var litt for fleksibel
først så landing på grus ble noe hard ja ... bulk i motordeksel.
Stivet opp flaps og reduserte litt av størrelsen hengsle på
linje med balanseror. Prøvefløy igjen og sakteflyging med
påfølgende landing ble enklere ja så da var det ordnet.
Nå er det maling som står for tur, burde investert i sprøyte
men har ikke fasiliteter som passer for slikt arbeid så da
ble det kost og antakelig mange strøk for å få det til å dekke.
Har test flydd en del men er fortsatt litt nervøs for å fly
denne altfor pene modellen. Prøvde en ufrivillig "tail slide"
da sideror bevegelse ikke er stor nok for Immelman. Merkelig
å se en P-47D RYGGE! Fikk kontroll og opp farten igjen
så flyet landet nesten pent og pyntelig trynte selvsagt
i gresset.
Odd H.