Announcement

Collapse
No announcement yet.

modellflytilhenger

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • modellflytilhenger

    Endelig har jeg kommet igang med byggingen av min modellflytilhenger.
    Jeg har hatt et sterkt ønske om å kunne transportere flyene mine på en annen måte enn oppå hverandre i en stasjonsvogn og samtidig få med alt jeg trenger og litt til.
    Jeg kom over en billig varehenger (ombygd combicamp) og startet byggingen av et skap på den.
    Tilhengeren må sikkert byttes ut etterhvert så derfor er skapet tilpasset standardhengere i bredde og lengde. Alle lys og ustyr blir montert på skapet slik at det skal kunne flyttes relativt lett.
    Jeg begynte med å ribbe hengeren og gi den ett strøk maling. Deretter monterte jeg vannfast kryssfiner i dørken. Da begynte morroa for alvor. jeg sveiset et bur i 20¤20¤2mm firkantrør som jeg kledde med 0,7mm plastkledde plater.
    Nå er hengeren ferdig kledd og det som gjenstår er stort sett utv. listing, hengsling av luker, lys og innredning.
    målene på skapet er: bredde 1500mm høyde 1250mm og lengde 2800mm
    Er litt usikker på hvordan jeg skal lage innredningen men jeg kommer nok til å velge netting som etg. skillere.
    Skrik ut hvis dere har tanker og ideer.
    Attached Files
    Last edited by nybegunda; 29-08-08, 00:50.
    Tor Helseth
    Ålesund og Omegn Modellflyklubb

  • #2
    Kreativt!

    Se det...Her er det både kreativitet, flid og nøyaktighet...og modellflytransport på
    første klasse!

    Mvh Einar - som sier lykke til videre!

    Comment


    • #3
      Håper at veistasjonen godtar prosjektet. Lykke til
      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

      Comment


      • #4
        Jeg snakket med trafikkstasjonen før jeg satte i gang.
        Jeg fikk noen tips med de om hvordan det burde gjøres.Hvis jeg gjorde som de sa så skulle det være en smal sak å få det godkjent.
        Tor Helseth
        Ålesund og Omegn Modellflyklubb

        Comment


        • #5
          Sitter i skrivende stund med samme tanken,men da med plass til eit stort fly.Tenkte meg en tur på trafikkstasjonen for å få litt råd der om hva som er lov og ikke.Men trenger man en "godkjenning" på doningen da? tenker da på alle disse hjemmesnekkra brakkene som f.eks snekkere drar etter biler/traktorer.er ikke mange av disse "skrothaugene" som er godkjent.kan du fortelle litt om hva trafikkstasjonen sa i ditt tilfelle.
          Alt som kan fjernstyres.
          ---------------------------------------------
          The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
          Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
          Steinar Kvarme.

          Comment


          • #6
            Nå er understellet på min henger så gammelt at det er gratis å omregistrere den så da er det like greit å få papirene i orden.
            Han jeg snakket med på trafikkstasjonen var veldig hjelpsom og serviceinnstillt. Han ringte rundt og sjekket om det var spesielle hensyn jeg måtte ta i forhold til ombyggingen.
            Han ville vite hvordan plater til ramme og ramme til henger skulle festes.
            jeg fortalte at platene ble limt til rammen med tec7 og samtidig poppet fast. Rammen blir skrudd rett i understellet på hengeren.
            Siden jeg også ville forlenge draget på tilhengeren fikk jeg vite at det burde sveises av en med sveisesertifikat eller jeg kunne tre ett rør utenpå det gamle og skru det sammen i stedet.
            Forskriftene i forhold til belysning måtte selvfølgelig følges(der har Biltema noen greie baklykter med alt på.)
            Tilhengeren må bygges fornuftig slik at den ikke blir ustabil.
            Det er sunn fornuft som gjelder ser det ut til
            De ville måle og veie den når den er ferdig og korrigere opplysningene i vognkortet.
            Det at tilhengeren skulle bli noe lengre enn tidligere var heller ikke noe problem
            Når jeg forhørte meg på tlf. om det samme hos bilsakkyndige vest fikk jeg nermest beskjed om å droppe hele tanken fordi det ville bli så vanskelig å få det til
            Det å møte opp på en trafikkstasjon med spørsmålene istedet ser ikke ut til å være så dumt.
            Lykke til!
            Tor Helseth
            Ålesund og Omegn Modellflyklubb

            Comment


            • #7
              Det der så knallbra ut!
              Jeg har en ramme stående jeg og, men tiden strekker liksom ikke til...
              Jeg hadde planlagt alu L-profiler, popnagler og Tec-7 kobinert med tynne, vannfaste finerplater.
              Det eneste dumme er jo at det ikke er bremser på hengeren, noe som igjen betyr max hastighet på 60km/t..... (Se etter det neste gang du kjører på motorveien hvor mange som overholder dette!).
              Med bremset henger er max hastighet 80km/t, men jeg tviler på at UP stopper så alt for mange grunnet dette! Leste tilfeldigvis om det i avisen for noen mnd siden om en som mistet lappen etter å ha kjørt i 110 eller noe i 100-sonen, men med henger uten bremser. Blei litt skvetten av det!
              Audun Thinn
              Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

              Comment


              • #8
                Maksfart uten brems

                Originally posted by Thinnthinn View Post
                Det eneste dumme er jo at det ikke er bremser på hengeren, noe som igjen betyr max hastighet på 60km/t..... (Se etter det neste gang du kjører på motorveien hvor mange som overholder dette!).

                Maksfart uten brems er så vidt jeg vet 70 km/t. Veier hengeren under 300 kilo totalt inkludert last har du lov å kjøre i 80 km/t uten brems.....

                Dette kom frem i en annen tråd her på forumet, og jeg har lest om det på nettet.

                Vi i Condor Modellflyklubb holder på å ferdigstille vår henger. Den har en totalvekt inkl. last på 290kg. Den er bygget av lekter og ekstruderte polyester plater.... Den skal dekoreres av en proff dekorfyr om et par dager.. Da skal jeg legge inn et par bilder... Var å omregistrerte den i dag og de spurte ikke om ombygging en gang...
                Med vennlig hilsen
                Baard Lindberg
                Condor Modellflyklubb/Tønsberg Modellflyklubb

                "I have no special talents, I am only passionately curious" - Albert Einstein

                Comment


                • #9
                  Fartsgrenser tilhenger:

                  Hvis du kjører på en veg med fartsgrense over 80 km/t, kan du likevel ikke kjøre fortere enn 80 km/t når du trekker tilhenger. Hvis du trekker tilhenger uten bremser, kan du ikke kjøre fortere enn 60 km/t hvis tilhengeren har aktuell totalvekt på 300 kg eller mer.


                  Dette er regelen, er vel ikke så vanskelig å tolke...
                  Øyvind

                  www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

                  Comment


                  • #10
                    Det som gjør dette prosjektet ekstra gøy er at jeg kan kjøre 80 km/t med den selv uten bremser

                    Her er regelen:
                    § 13. Særlige bestemmelser om kjørefarten
                    1. Kjørende må kunne stanse på den vegstrekning som den kjørende har oversikt over, og foran enhver påregnelig hindring.
                    2. Kjørende plikter i særlig grad å holde tilstrekkelig liten fart og om nødvendig stanse straks ved passering av
                    a) barn som oppholder seg på eller ved vegen,
                    b) skolepatrulje,
                    c) person som nytter hvit stokk eller førerhund for blinde,
                    d) annen person som kan antas å lide av lyte eller sykdom som hemmer ham i trafikken,
                    e) sporvogn eller buss som har stanset eller holder på å stanse ved holdeplass.
                    3. På gågate eller gatetun må det ikke kjøres fortere enn i gangfart.
                    4. På vegstrekning med særskilt fartsgrense høyere enn 80 km i timen må motorvogn med tillatt totalvekt over 3.500 kg eller motorvogn med tilhenger ikke kjøres fortere enn 80 km i timen.
                    5. Motorvogn som har tilhenger uten bremser, må ikke kjøres fortere enn 60 km i timen når tilhengeren har aktuell totalvekt 300 kg eller mer.
                    6. Denne paragraf gjelder så langt den passer også for fører av sporvogn.

                    Legg merke til nr 5.
                    5." Motorvogn som har tilhenger uten bremser, må ikke kjøres fortere enn 60 km i timen når tilhengeren har aktuell totalvekt 300 kg eller mer."
                    "aktuell totalvekt" er en suveren formulering.

                    § 2-6. Definisjoner av vekter og dimensjoner m.m.
                    7. Aktuell totalvekt: Den totalvekt kjøretøyet har i øyeblikket.

                    Altså så lenge tilhengeren inkl. last ikke veier mer enn 299,9kg på det tidspunktet jeg blir stoppet kan jeg fortsette turen videre i 80 km/h med god samvittighet.
                    (takker Terje M for tipset forresten)
                    Gleder meg til å se bildene wizard
                    Jeg har også en plan for dekorering av hengeren, men vi får se om den blir presentabel først
                    nå skal jeg ut å liste den litt rundt lukene.
                    Last edited by nybegunda; 29-08-08, 21:32. Reason: flere opplysninger
                    Tor Helseth
                    Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                    Comment


                    • #11
                      Hva tror du skjer hvis du må bråbremse med den hengern uten bremser på 299 kg.....i 80-90km/t ,, tror ikke flya dine er hele etterpå for å si det pent...
                      Øyvind

                      www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

                      Comment


                      • #12
                        Eg har ikke noe understell som utgangspunk.Så eg tenkte å lage alt fra bunnen av.Det er ca 6km til flystripa,og bare 50 og 60 sone Tror ikke det skal by på noe problemer med med biltilsynet om man bruker sunt bondevett når man bygger, og følger litt regler med tanke på lys,sikkerhets lenke og godkjent henger kobling.
                        Alt som kan fjernstyres.
                        ---------------------------------------------
                        The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                        Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                        Steinar Kvarme.

                        Comment


                        • #13
                          Godt å få klarhet i fartsgrensene! Jeg mente jeg hadde hørt noe om 300kg jeg og, men aldri sett det i noe regelverk.

                          Gleder meg til å se bilder av ferdige hengere (som kan gi litt inspirasjon!).
                          Audun Thinn
                          Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Litespeed View Post
                            Hva tror du skjer hvis du må bråbremse med den hengern uten bremser på 299 kg.....i 80-90km/t ,, tror ikke flya dine er hele etterpå for å si det pent...

                            Jeg bygget om min henger i fjor, og dro til Fagernes med den i år. Den er under 300kg, og jeg måtte bråbremse med den da et vogntog kom litt nært rett før Lillehammer.

                            Flyet som stod baki rikket seg ikke. Hvorfor skulle det ikke være helt? Man kan jo ikke ha et fly løst bak hengeren heller. Jeg skjønner at du mener at hengeren vil slenge ukontrollert men det gjør den faktisk ikke. Bare å prøve. En henger med brems derimot, kommer fort ut på siden om man må bråbremse. Har kjørt mye med hestehenger opp igjennom åra, og har erfart det meste. Om man må bråbremse i en veldig skarp sving, så vil nok hengeren reagere, med eller uten bremser, men da er som regel farten lavere enn 80. Om man bruker hodet og er fornuftig, så går det helt fint
                            Knut Erik
                            But it flies, so who cares??
                            www.torqueroller.com
                            Steikje galen
                            www.skalamodellflyklubb.no
                            www.teamflyingcircus.com

                            Comment


                            • #15
                              forandring i planene

                              POKKER!
                              TIilhengeren ble 50 kg for tung og kom for nært tillatt totalvekt til at den ble praktisk.
                              nå har jeg i stedet kjøpt et campingvognunderstell som passer med bredden men samtidig sørger for at jeg må bygge på skapet litt i lengden. Da vil den nok veie over 350 kg og det medfører at jeg må betale ca 2500 i omregistreringsavgift på den.
                              Lar det seg gjøre å først bygge den om til varehenger( da vil den veie under 350 og omregistreringsavgiften bortfaller) og så omregistrere den til mitt navn avgiftsfritt. For deretter bygge den om til skaphenger og kansje bare betale en mindre avgift for å vise den?
                              Må jeg i så fall vente eller er det fritt frem og gjøre om dette etter f. eks en uke?
                              Noen som med sikkerhet kan svare på dette?
                              Tor Helseth
                              Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                              Comment

                              Working...
                              X