Announcement

Collapse
No announcement yet.

modellflytilhenger

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Det var synd med det flotte prosjektet ditt.Har selv vert å snakket med biltilsynet her lokalt,og fikk litt nyttig info for en gangs skyld
    Å sveise alt selv kunne eg bare glemme om eg ikke hadde mye penger til å få godkjent stålkvalitet,sveisekvalitet,dimensjonering o.s.v for her i "bygda" kjenner alle alle, slik att biltilsynet har full kontroll på hva eg gjør
    MEN det kom også noe positivt utav dette.Det dei sa var att eg kunne bruke eit gammelt campingvogn understell f.eks og bygge ut fra det.Kalle det eit Tilhenger redskap så slipper man å registrere dette. Så lenge eg ikke bygget eit stort firkantet skap oppå shassie,men bygget dette slik att "redskapen"ikke med letthet kan brukes til andre formål enn å frakte akkurat dette flyet så skulle dei bare hilse pent når eg kjørte forbi.Kan nevne i samme slengen att eg må kjøre forbi døra til biltilsynet for å komme til stripa
    Har faktisk fått tak i eit campingvogn understell gratis.skal ta noen bilder å legge ut senere i dag.
    Var vel ikke svar på spørsmålet ditt,men litt om min erfaring med dette.
    Alt som kan fjernstyres.
    ---------------------------------------------
    The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
    Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
    Steinar Kvarme.

    Comment


    • #17
      Jeg likte ikke helt tanken på langkjøring med de små hjulene så jeg bygget skapet etter standardmål. Nå skrur jeg det enkelt og greit av og setter det over på det nye campingvogn understellet. så får jeg lage en varehenger av det gamle understellet i stedet
      Ja tilhengerredskap er etter det jeg har forstått ikke registreringspliktig, men det må ikke se ut som en tilhenger da.
      Brakker? kompressorer, og sivilforsvarets pumper, veivesenets lysregulerings tilhengere er vel tilhengerredskap.
      Å sveise en tilhenger fra grunnen av kan jeg tenke meg blir vanskelig å få godkjent, men et skap på et allerede godkjent campingvogn understell skal gå lett.
      Det var en kar som mente at man kan omgå omregistreringsavgiften på en skaphenger ved å først omregistrere den som varehenger(under 350kg) i sitt eget navn og så bygge den om til skaphenger og vise dette senere..Trenger jo ikke betale mer avgift til staten enn nødvendig Virker jo logisk da egentlig.
      Last edited by nybegunda; 13-09-08, 10:41. Reason: la til litt..
      Tor Helseth
      Ålesund og Omegn Modellflyklubb

      Comment


      • #18
        Nei å lage en transport tilhenger fra bunnen av krever sikkert papirer fra veritas o.s.v
        men eit tilhengerredskap kan man lage selv av "nesten" hva som helst,litt rart egentlig.
        biltilsynet sa att det blir en vurdering på plassen den dagen man blir stanset,om man får lov til å kjøre viderer med redskapen.
        Så i mitt tilfelle blir det å bygge hengeren slik att det er innlysende hva den brukes til.
        Å bygge om en varehenger (under 350kg) til skap henger er etter min forståelse helt greit.
        Og man trenger ikke å gjøre en ekstra innsats for å få betalt avgifter til staten NEI
        Alt som kan fjernstyres.
        ---------------------------------------------
        The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
        Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
        Steinar Kvarme.

        Comment


        • #19
          Legger ut 2 bilder av campingvogn understellet.det som er flott med campingvogn understell er jo att det er fjæring på hjula.Hjelper litt på komforen til den dyrebare lasten
          Attached Files
          Alt som kan fjernstyres.
          ---------------------------------------------
          The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
          Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
          Steinar Kvarme.

          Comment


          • #20
            Modellflytilhenger

            Her er hengeren til Condor Modellflyklubb i Vestfold.....

            Det er en omregistrert varehenger. Den har tillat totalvekt på 290kg. Den er uten bremser, men på grunn av den lave vekten kan man da så vidt jeg forstår kjøre i inntil 80km/t med den, noe som holder i de fleste tilfeller.... Vi var på dyrskuen i Seljord med den i går på første tur, og det fungerte veldig fint. God og kjøre. Den har fått nye hjullager, nye dekk og en skikkelig overhaling. Så lenge ting stroppes skikkelig fast er ikke nedbremsing eller humper i veien noe problem.

            Om ikke det er den beste modellflyhengeren i norge er det i hvertfall den med størst profil-faktor

            Til onsdag går turen til Hanstholm med hengeren. Da blir vi frem til søndag ettermiddag. Vi gleder oss!
            Attached Files
            Med vennlig hilsen
            Baard Lindberg
            Condor Modellflyklubb/Tønsberg Modellflyklubb

            "I have no special talents, I am only passionately curious" - Albert Einstein

            Comment


            • #21
              Må få lov til å skryte av den hengeren der ja.Virkelig stilig var den.Alle skjønner vertfall hva som transporteres
              Alt som kan fjernstyres.
              ---------------------------------------------
              The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
              Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
              Steinar Kvarme.

              Comment


              • #22
                Knalltøff den hengeren!
                Størst profileringsfaktor? Enn så lenge.... he he!
                Logoene er feil og bildene skal forandres på, men noe liknende iallefall.
                Tipper den logoen dere har på tilhengeren ikke var særlig billig.
                Attached Files
                Last edited by nybegunda; 14-09-08, 19:01.
                Tor Helseth
                Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                Comment


                • #23
                  Modellflyhenger

                  Originally posted by elektrodude View Post
                  Må få lov til å skryte av den hengeren der ja.Virkelig stilig var den.Alle skjønner vertfall hva som transporteres
                  Takk! Den ser bedre ut IRL. Mobilfoto blir aldri særlig bra Var litt usikkre på om det virkelig var lurt å ha så høy profil med tanke på tyverier etc, men det er såpass kult at vi ga etter...
                  Med vennlig hilsen
                  Baard Lindberg
                  Condor Modellflyklubb/Tønsberg Modellflyklubb

                  "I have no special talents, I am only passionately curious" - Albert Einstein

                  Comment


                  • #24
                    Modellflyhenger

                    Originally posted by nybegunda View Post
                    Knalltøff den hengeren!
                    Størst profileringsfaktor? Enn så lenge.... he he!
                    Logoene er feil og bildene skal forandres på, men noe liknende iallefall.
                    Tipper den logoen dere har på tilhengeren ikke var særlig billig.
                    Den blir kjempekul! NAK logoen burde nok vært med på vår henger også

                    Koster noen kroner med sånt selvfølgelig, men med noen bekjente så ordner det meste seg uten at penger skifter hender Sponsorene er nederst på bildet, og jeg synes det er kult med bilder fra steder vi har vært.. Landskapet du ser på bildet er fra Hanstholm. Det er selvfølgelig manipulert
                    Med vennlig hilsen
                    Baard Lindberg
                    Condor Modellflyklubb/Tønsberg Modellflyklubb

                    "I have no special talents, I am only passionately curious" - Albert Einstein

                    Comment


                    • #25
                      Problemet med omregistreringsavgift på tilhengere er løst!
                      Jeg bygger om campingunderstellet til en enkel varehenger uten annet enn surrekroker og godkjent lys. Ikke karmer eller noe annet. Da vil den veie under 350kg på visningsdagen og er dermed gratis å omregistrere. etterpå flytter jeg over skapet slik at den blir skaphenger og bestiller en time for kontroll. Da er tilhengeren allerede omregistrert og jeg betaler ikke annet en timen for godkjenning. Utrolig nok kom tipset (om enn litt kamuflert) fra trafikkstasjonen
                      Tor Helseth
                      Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                      Comment


                      • #26
                        Har gjort ferdig hengeren,og slenger inn noen bilder.
                        Attached Files
                        Alt som kan fjernstyres.
                        ---------------------------------------------
                        The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                        Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                        Steinar Kvarme.

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by elektrodude View Post
                          Har gjort ferdig hengeren,og slenger inn noen bilder.
                          er det aluminiumplater du har brukt?
                          Jeg holder selv på med en modellflyhenger men er ikke kommet lenger enn til ramma..
                          Jer er selv en kar med platearbeider fagbrev og de fleste sertfikater på tig sveising så den delen er grei for meg.
                          Sånn jeg begynte var å fikk tak i en liten tysse henger skrudde av understellet kasta ramma (tok vare på rammenr brakett) sveiste en ny ramme i aluminium fikk sandblåst understellet og lakert det på jobben, hengeren var i utgangspunktet 1,3x1,7 tror jeg men nå er den 1,5x 3m skal ta noen bilder når snøen har smelta av ramma utafor hehe funnet forskalingsplate til bunn 1,5 x 3 m plate 1200 kr ikke billig det nei.
                          Men når det kommer til platene rundt på hengeren ja da kommer pengene til å rulle ser jeg om jeg vil fortsette å bruke alu hehe dor det er ikke noe vi har på jobben så da må vel turen innom hydro aluminium..

                          Men dette var en kjekk og informativ tråd kommer til å følge denne og prøve og legge ut litt selv..
                          Oi en perfekt landing

                          Comment


                          • #28
                            Ja det er 0.4mm aluplater som er festet med 730 poppnagler!! Veldig flott å jobbe med disse tynne platene.Selve "buret" sveiset eg av 15x15mm firkantrør.Hele hengeren kostet meg 5500.-
                            Billig synest eg,når man ser hva Tysse f,eks skal ha for en skaphenger som er 3.2m lang
                            Alt som kan fjernstyres.
                            ---------------------------------------------
                            The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                            Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                            Steinar Kvarme.

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by elektrodude View Post
                              Ja det er 0.4mm aluplater som er festet med 730 poppnagler!! Veldig flott å jobbe med disse tynne platene.Selve "buret" sveiset eg av 15x15mm firkantrør.Hele hengeren kostet meg 5500.-
                              Billig synest eg,når man ser hva Tysse f,eks skal ha for en skaphenger som er 3.2m lang
                              ja var ikke så dyrt det det som er igjen av den gamle tyssehengeren min er jo bare understellet ramma som jeg laga kommer av overskudd til en plattform vi bygde til sleipner (frynsegode) hehe..
                              Gjenstår bare å få det godkjent da ramme i aluminium men satser på det går greit siden jeg er sertifisert sveiser..
                              Oi en perfekt landing

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by elektrodude View Post
                                Har gjort ferdig hengeren,og slenger inn noen bilder.
                                Suverent!
                                Ikke vanskelig å se hva den skal brukes til nei!
                                Kommer du til å bruke den innenfor regelen om tilhengerredskap eller registrerer du den?
                                Hos meg stoppet fremdriften litt opp. Jeg har ikke noe verksted som egner seg å stå i og det har regnet og blåst nesten hver helg siden i sommer. De få helgene med finevær vi ha hatt har gått med til flyving i stedet.
                                Tor Helseth
                                Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                                Comment

                                Working...
                                X