Announcement

Collapse
No announcement yet.

Til alle.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • thor_no
    replied
    mitt bidrag til de små... mange har vel sett den allt men....
    75% skala....... av puddelmaster - (MFN) ModellflyNytt.no

    Leave a comment:


  • Shrek
    replied
    Originally posted by Karmann View Post
    Kanskje jeg skulle driste meg utpå med et par bilder av det flyet jeg har holdt på med de siste ukene. Det er en Kawasaki Ki-61 Hien bygd fra et 30 år gammelt Marutaka byggesett jeg kom over før jul.
    Jomfruturen ble unnagjort i går og gikk fint
    140cm i vingespenn med en SC 52 firetakter i nesa. Monterte retracts og modda til splitflaps.
    Trukket med Solartex, dopa og Quick spray på toppen. Enkelt og greit
    Har ikke bygd flisesett på 20 år men jammen var det morro gitt. Står flere flishauger og venter nå. Dette var morro igjen!
    Ååhhh. Jeg bygde en slik på 90-tallet. Stor skuffelse når den gikk ned pga mye vind. (Den hadde alt for høy vingebelastning)

    Leave a comment:


  • -GAS-
    replied
    Originally posted by joo View Post
    Klart man er interessert i alle sorter modeller

    Jeg har modeller som veier 50 gram, og i andre enden av skalaen er der saker på rundt 6 meter i vingespenn. Skal man telle timer på hvor mye de forskjellige sakene blir brukt er det sjelden de største sakene er dem som er mest airborne... har uforskammet mye flytid på EasyGlider f.eks. Ikke ofte de hårete skallstøpte hangsuserne kan brukes pga dårlige hang, mens EasyGlideren kan kastes ut uten å være redd for landingene i steinura som er nær hjemmet. (Men deilig de gangene man kan hive ut en høyyter på hangene i Hanstholm!)

    Stille sommerkvelder på fotballbanen 100 meter fra ytterdøra med depron er knall, stikketrening og pure fun. Evt lefse litt med DLG`en. Men godt å sleive i gang en bensinmotor på stripa sammen med venner og bråke litt og leke med store leker også.

    Vet at jeg er ganske alt-etende innen hobbyen. Andre er ofte interessert i litt "mindre". Som; helst skala, mest depron, kun IMAC, helst heli, kun jet, kun seilflykonkurranser, mest store skala seilfly osv osv.
    Eller; elsker bygging, hater bygging, har aldri bygd flis men fått lyst etter å ha lest en tråd her inne osv.
    Kanskje vil de gode skalatrådene gjøre sitt til at noen begynner å se seg om etter en skala modell av favorittflyet sitt etter hvert som ARF trainere ikke er nok lenger?

    Jo flere som lager en liten byggeblogg her inne jo mer levende blir forumet. Og som Anders sa i første posten; det trenger ikke være svært for å være interessant. Sannsynligvis er der flere som er i markedet for at neste modell er en i "normal" size. Tror flere våger seg frampå med spørsmål også hvis det snakkes om mindre modeller også.

    Og selvsagt er det noen som liker store og gromme saker Naturlig det også. Men det ene utelukker ikke det andre

    Ta noen bilder mens du bygger, og så kan du sette deg ned et par timer en kveld etter at modellen er fløyet og skrive litt og legge ved noen bilder. Vips har du gitt oss andre interessant lesing!
    Altetende ja.... jeg har nå to buggy biler, en nitro 1/10 touring + en driftebil. To 50size fuelfly, en T-rex 500 m/Vbar. En stoor Tiger-Moth og noe depron greier. En liten DF Panther og en Zagi Typhon. En Eurosport + to jetter til som er på vei inn. Skulle jeg om formodning kjede meg litt kan jeg starte opp TANKS`n å skyte litt i beina på de andre gutta på rommet... eller blåse støvet av pultene dems med en Twister shopper.

    Her er det ikke rom for å kjede seg! spesielt ikke når halparten av det der ikke er bygd eller er under oppussing.

    Jeg syns alt er gøy jeg

    Leave a comment:


  • ArneH
    replied
    Småtasser.

    Jeg har funnet ut at jeg er interessert i de små fly. Lette å rigge, lett og ta med. Og ikke minst er det fint å slippe å dra så langt for å ta en liten flytur. Nå holder jeg på en Vapor fra Parkzone. Skikkelig lettvekter, som enkel og morsom og fly. Flyr den utendørs på stille dager.
    Vapor ser ut som den skal brekke bare du tar den ut av boksen. Men på grunn av den lave vekten tåler den å gå i bakken, eller å henge fast i et tre. Men trekket på vingene må ofte limes på plass igjen etter noen turer. Vurderer å trekke den om, for å gjøre flatene litt mer solide. Litt vektøking har denne ikke vondt av.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • joo
    replied
    Alt leses!

    Klart man er interessert i alle sorter modeller

    Jeg har modeller som veier 50 gram, og i andre enden av skalaen er der saker på rundt 6 meter i vingespenn. Skal man telle timer på hvor mye de forskjellige sakene blir brukt er det sjelden de største sakene er dem som er mest airborne... har uforskammet mye flytid på EasyGlider f.eks. Ikke ofte de hårete skallstøpte hangsuserne kan brukes pga dårlige hang, mens EasyGlideren kan kastes ut uten å være redd for landingene i steinura som er nær hjemmet. (Men deilig de gangene man kan hive ut en høyyter på hangene i Hanstholm!)

    Stille sommerkvelder på fotballbanen 100 meter fra ytterdøra med depron er knall, stikketrening og pure fun. Evt lefse litt med DLG`en. Men godt å sleive i gang en bensinmotor på stripa sammen med venner og bråke litt og leke med store leker også.

    Vet at jeg er ganske alt-etende innen hobbyen. Andre er ofte interessert i litt "mindre". Som; helst skala, mest depron, kun IMAC, helst heli, kun jet, kun seilflykonkurranser, mest store skala seilfly osv osv.
    Eller; elsker bygging, hater bygging, har aldri bygd flis men fått lyst etter å ha lest en tråd her inne osv.
    Kanskje vil de gode skalatrådene gjøre sitt til at noen begynner å se seg om etter en skala modell av favorittflyet sitt etter hvert som ARF trainere ikke er nok lenger?

    Jo flere som lager en liten byggeblogg her inne jo mer levende blir forumet. Og som Anders sa i første posten; det trenger ikke være svært for å være interessant. Sannsynligvis er der flere som er i markedet for at neste modell er en i "normal" size. Tror flere våger seg frampå med spørsmål også hvis det snakkes om mindre modeller også.

    Og selvsagt er det noen som liker store og gromme saker Naturlig det også. Men det ene utelukker ikke det andre

    Ta noen bilder mens du bygger, og så kan du sette deg ned et par timer en kveld etter at modellen er fløyet og skrive litt og legge ved noen bilder. Vips har du gitt oss andre interessant lesing!

    Leave a comment:


  • anders e
    replied
    Ja kom med det.
    Fin lesing på kvelden

    Leave a comment:


  • E&E
    replied
    Det sprer seg

    Da har jeg startet min første monteringsblogg. En H9 Pulse XT 40 skal settes sammen og flys i løpet av våren. Håper jeg... Fint initiativ av trådstarter, jeg har lenge savnet litt mer alminnelige fly. Samtidig så håper jeg ikke de som bygger store modeller slutter med sine blogger. Det er mye god lesing der. Som flere har skrevet så finns det bra med ubygde prosjekt rundt om. Selv så har jeg følgende liggende:

    -Kyosho P-51 ARF - påbegynt
    -RBC Hawk 75 - i eska
    -Balsa USA Enforcer - Kjøpt nesten treferdig
    -Mach None - tegning og balsa

    Kanskje det blir noen blogger av den bygginga å.

    Leave a comment:


  • Karmann
    replied
    Originally posted by joo View Post
    Ble jo helt lekker den.
    Lurer på hvor mange gamle byggesett som ligger rundt på loft og hyller i landet? Mange som hadde fortjent å bli bygd ferdig og fløyet garantert

    Har selvsagt noen spesielle selv som begynner å bli gamle... Kanskje noen av dem blir bygd når jeg får meg nytt hobbyrom? Der skal være rom til å holde på med flissett i et eget hjørne! Som ikke må ryddes, slik at jeg kan sette meg ned med trelimet når jeg føler for det.

    Takk for det!

    Ligger nok mye rundt omkring som aldri har blitt påbegynt og/eller ferdigstillt.
    Samme karen jeg kjøpte den ubygde Kawasakien av, hadde også en halvferdig Marutaka Corsair i 60-size som jeg også tok med meg. Der må mye gjøres om igjen men jeg setter igang med friskt mot øyeblikkelig.

    Om du har noen byggesett du ikke vil ha lenger, så ikke nøl med å si ifra. Jeg er på jakt etter warbirds primært men spiser alt, hehe

    Som du sier er det vesentlig å ha en fast plass å bygge. Jeg har lagd meg ei furtebu på 50kvm som innholder begge hobbyene mine, gamle biler og RC. Den plassen er gull verdt

    Leave a comment:


  • joo
    replied
    Originally posted by Karmann View Post
    Kanskje jeg skulle driste meg utpå med et par bilder av det flyet jeg har holdt på med de siste ukene. Det er en Kawasaki Ki-61 Hien bygd fra et 30 år gammelt Marutaka byggesett jeg kom over før jul.
    !
    Ble jo helt lekker den.
    Lurer på hvor mange gamle byggesett som ligger rundt på loft og hyller i landet? Mange som hadde fortjent å bli bygd ferdig og fløyet garantert

    Har selvsagt noen spesielle selv som begynner å bli gamle... Kanskje noen av dem blir bygd når jeg får meg nytt hobbyrom? Der skal være rom til å holde på med flissett i et eget hjørne! Som ikke må ryddes, slik at jeg kan sette meg ned med trelimet når jeg føler for det.

    Leave a comment:


  • anders e
    replied
    Det dukker opp mye interesant nå

    Leave a comment:


  • Jostein
    replied
    Originally posted by kimhey View Post
    Her er hva jeg koser meg med om dagen...

    Oldtimer:

    Playboy Senior :::VIDEO ADDED::: (with electric glowmotor) - RC Groups

    SU-34 (hobby-lobby/Freewing)


    Spitfire (Hobbycity)



    Kim
    Halla Kim ser du fortsatt ikke for deg at det blir noe tid på stripa i år?

    Hvordan syns du vectoringen på SU35'n din funker forresten? Og hva kom det av at du
    demonterte hele landingshjuloppsettet på den? Vekt?

    Jostein

    Leave a comment:


  • Trulsen
    replied
    Originally posted by esmel View Post
    Bra tiltak Anders!
    Dere må gjerne overøse forumet med byggeblogger, videoklipp og bilder
    Jeg prøver å følge opp med en byggeblogg på helikopterforumet

    Leave a comment:


  • esmel
    replied
    Christen da... du må ikke glemme hvordan du bruker greiene da..

    Kjøpte meg en liten isoporjet i høst og har endelig fått tid og mulighet til å prøve den. Litt vanskelig å se orientering på himmelen, men flyr overraskende stabilt selv i en del vind.

    Godt å endelig få flydd litt igjen!!

    Bra tiltak Anders!
    Dere må gjerne overøse forumet med byggeblogger, videoklipp og bilder
    Attached Files
    Last edited by esmel; 09-03-10, 18:27.

    Leave a comment:


  • grønnskolling
    replied
    Fordelen med mindre og enklere fly er at de kan du altid ha klare, og de trenger som regel ikke allverden av plass heller. Har en Jetfloater fra HC. Den ligger altid ferdig montert i kjellern, bare å sette i batteriet og gå 50 m bort på et jorde. Det blir stadig vekk en halvtime når været er der. Gjør det samme med et majko seilfly.

    I dag rakk jeg jeg en halvtime med Majkoen, etter jobb og før kjøring av unger. Det er altfor sjelden en får tid til å sette av en hel lørdag eller søndag på stripa til slikt. Enkle (og ofte billige fly) er jo helt glimrende til slik bruk. Selv hadde jeg aldri hatt tid til denne hobbyen, hvis jeg måtte reise avgårde til ei stripe og bruke halve dagen på å rigge.

    Leave a comment:


  • kimhey
    replied
    Her er hva jeg koser meg med om dagen...

    Oldtimer:

    Playboy Senior :::VIDEO ADDED::: (with electric glowmotor) - RC Groups

    SU-34 (hobby-lobby/Freewing)


    Spitfire (Hobbycity)



    Kim

    Leave a comment:

Working...
X