Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mini Dolly til timelaps

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mini Dolly til timelaps

    Jeg liker å lage timelaps videoer med min Nikon D300s
    og jeg liker å lage diverse duppeditter til kamera.
    Siste er en mini dolly for video og DSLR timelaps.

    Grunnen er at jeg vil ha timelaps med bevegelig kamera.

    Click image for larger version

Name:	DSC_0636 small.jpg
Views:	1
Size:	75.7 KB
ID:	631987 Click image for larger version

Name:	DSC_0652 small.jpg
Views:	1
Size:	134.8 KB
ID:	631988

    Det jeg trenger hjelp til er å finne en god løsning til å fjernstyre trallen frem og tilbake
    og jeg vil at den skal gå veldig seint. Gjærne opp til en time den ene veien.
    Trenger tips om en god motor og et variabelt gear system for å få til dette.



    Her er et eksempel på timelaps.
    Scenene med bevegelig kamera er gjort manuelt og det er det jeg helst vil slippe.

    Hadde vært hyggelig om noen kunne hjelpe meg litt på vei.
    Last edited by knupps; 23-06-12, 14:09.

  • #2
    Veldig bra den videoen der. Du er ekstremt dyktig!
    Og det finnes ingenting som er råere enn timelapse motion control...
    Tom I. Arntsen

    Comment


    • #3
      Originally posted by xilian View Post
      Veldig bra den videoen der. Du er ekstremt dyktig!
      Og det finnes ingenting som er råere enn timelapse motion control...
      Takker for det xilian, men hvor er tipset???????????.....hehehe

      Vil prøve å få tralla motorisert så jeg slipper å gjøre det manuelt.

      Comment


      • #4
        jeg ville nå brukt skinne og vajer vinsj som trakk hver sin vei eller bare en vei.. stige du bugger om til skinne.. og servoer får du vel med vinsj system. mon tro om de kan programeres til ønsket hastighet.. bare et kjapp ide som ramlet ned i mitt hode..
        syntes det er like gøy å se på som det er å fly
        carl goldberg ultimate
        DJI S900
        piper pawnie el kjærre


        Futaba 14SG
        diverse epp tjafs
        Per-Egil Furuseth

        Comment


        • #5
          Bruker du 360 grader (endeløse) servoer som f.eks brukes til fjernstyrte seilbåter/roboter. Hastigheten styrer disse med en servotetster
          Hvis dette går for fort og du ønsker høyere nøyaktig så ville jeg ha valgt en stepper motor men da blir tingen fort litt mer kompleks
          Last edited by Quadrocopter; 23-06-12, 14:15. Reason: Rettet feil link til feil servo

          Comment


          • #6
            Ja, jeg har tenkt på vinsj løsning også,
            men hovedproblemet er nå å finne et girsystem som gjør at jeg
            kan kjøre veeeeeldig seint.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Quadrocopter View Post
              Bruker du 360 grader (endeløse) servoer som f.eks brukes til fjernstyrte seilbåter. Hastigheten styrer disse med en servotetster
              Hvis dette går for fort og du ønsker høyere nøyaktig så ville jeg ha valgt en stepper motor men da blir tingen fort litt mer kompleks
              Se det ja. Der er vi inne på noe.
              Den skal jeg jammenmeg få tak i og teste ut.

              Takker for den.

              Har også et annet prosjekt på gang.
              Bygget en kamera jibb og lurer på å sette en gimbal på den.



              Dette er veldig artig og gir veldig fine kamera bevegelser.
              Planen er å lage en ny jibb med aluminium firkant rør.

              Det var under bygging av jibben at tanken om et quadkopter snek seg inn første gang,
              og siden er det jo nesten blitt en deilig besettelse.
              Last edited by Quadrocopter; 23-06-12, 14:40. Reason: rette opp url til servo

              Comment


              • #8
                Klippet fra beskrivelsen på servoen det var linket til:
                These servos do not have physical end stops, so commanding them past their limits will cause them to rotate continuously until you change the commanded position back to something within its actual range. In our tests, this did not damage the servo, but we strongly recommend against it as there is no guarantee this will not damage the servo’s feedback potentiometer.
                Stein Johnsen
                http://www.blåmåsan.com

                Comment


                • #9
                  Skulle du ha tips også??

                  Ja vel da.. Seilbåtvinsj, også setter du på et kembostort hjul, og bruker tanntråd/fiskesene eller.no til å dra kameraet.

                  Seilbåtvinsj finner du f.eks her: WINCHES & DRUMS : Radio Sailing Shop

                  Man får også programmerbare vinsjer (hastighet), men det fant jeg ikke i farta:
                  Men søk rundt på IOM sailboat winch så burde du finne det.

                  Evt. har jeg en IOM (med progr. winch) som du kan kjøpe i dag. for bare 6.000,-
                  Tom I. Arntsen

                  Comment


                  • #10
                    @Blåmås - det er ingen feedback pot i HSR-1425CR - bruke denne i flere løsninger der det trengs kontinuerlig motor drift og de fungerer utmerket.
                    Den eneste ulempen er at det er børste motorer som har en relativ kort leve lengde hvis de kjøres hardt over lenger tid!

                    @knupps - lenger ned på siden i linken i innlegg #5 finner du gummihjul som du kan montere direkte på servoen og dermed har du direkte drift uten vinsj

                    Skal man ha noen som "alltid" funker så er det stepper motorer som er saken
                    Har handlet en del robot steppere & kontrollere fra Pololu
                    Last edited by Quadrocopter; 23-06-12, 15:05.

                    Comment


                    • #11
                      Ja da takker jeg for mange fine innspill.
                      Blir artig å få testet ut dette.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by xilian View Post
                        Skulle du ha tips også??

                        Ja vel da.. Seilbåtvinsj, også setter du på et kembostort hjul, og bruker tanntråd/fiskesene eller.no til å dra kameraet.

                        Seilbåtvinsj finner du f.eks her: WINCHES & DRUMS : Radio Sailing Shop

                        Man får også programmerbare vinsjer (hastighet), men det fant jeg ikke i farta:
                        Men søk rundt på IOM sailboat winch så burde du finne det.

                        Evt. har jeg en IOM (med progr. winch) som du kan kjøpe i dag. for bare 6.000,-
                        Tror vi dropper den vinsjen.
                        Har sluttet med båt etter at noen stjal Marna motoren min for noen år siden.

                        Comment


                        • #13
                          hva med og bruke skrue som på CNC benker. der kan du jo bruker den stigningen du vill
                          BOOMA Intelliswitch

                          Odd A Eriksen

                          Comment


                          • #14
                            Dette har jeg tuklet med selv. Å lage en dolly er ikke noe hokus pokus, men å få laget til et motorisert system der hastigheten både er regulerbar og lav nok er ikke hyllevare.

                            Dvs - du kan jo kjøpe en fiks ferdig løsning fra Dynamic Perception - men det blir etter min smak veldig dyrt.

                            Det kan være en løsning å kjøpe kontrollenheten løst fra samme sted og mekke til en framdriftsløsning selv. Jeg har lurt på å bruke en seilbåtservo (en sånn som går 360 grader rundt) og enten reim, skrue eller et "rillejern" (aner ikke hva fagutrykket er).

                            En annen løsning er muligens å bruke en servotester som hastighetsregulator + seilbåtservo som motor. Kanskje.

                            Det hadde vært moro å prøve!
                            Kristian Westgård
                            Nittedal

                            Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                            Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                            — Neil Armstrong

                            Comment


                            • #15
                              Går for 360` servoløsningen som "Quadrocopter" kom med.
                              Om det blir vaier eller en annen vri vet jeg ikke ennå.
                              Kan selvsagt kjøpe nytt, men det er en del av sjarmen å lage noe selv.
                              Last edited by knupps; 24-06-12, 12:23.

                              Comment

                              Working...
                              X