I dag var vi invitert til flygning på Jessnes så fire av de trofaste piloter i Helgøya MFK lastet opp bilene og satte av gårde . Gradestokken viste 14 grader på morgenen , men sola begynner heldigvis å varme litt utpå dagen så vi tok sjangsen. Vel framme , sola var oppe , helt vindstille, stålis med noen tynne snøflekker på, dette skulle bli gøy. Da vi hadde lastet ut av bilene begynte det en sur trekk fra sør , men nå var det bare å snurpe igjen termodressen , fylle på med varm kaffe innemellom fylling av fuel og flyging.
Jeg hadde ikke flydd "svarten" (som jeg kaller traineren min) på ett par måneder så var litt "rusten" , men det var godt å få litt luft under vingene igjen. Flyginga gikk vel greit etter litt trimming av radio, men landing på is gikk ikke så bra , modellen så ut som ei kenguru og vips så var en 11x7 forvandlet til en 9x7 hehe. Byttet propell , ny tur , bedre landing nå , men oj oj hvor langt modellen går på isen etter landing , ikke mye som bremser opp her nei. SÅ var det den forbanna siste turen da , som man ikke skal fly.. jeg måtte bare og det måtte jo bare gå som det gikk.. fikk problemer med balenserorene og modellen skrudde seg i flotte piruetter ned mot isen ... klarte med nød å neppe å rette opp igjen rett før den tok isen , emn det ble ei hard landing ja. alle hengslene på høyderoret røk, propellen ble bygget om .. og understellet (laget av aluminiumsplate) så ut til å ville til bake til opprinnelig form , som plate, rimlig flatt ja. ellers ingen synlige skader .. lucky me. Etter flyging var det kaffe og litt dvd/video titting , bla a av heving og resturering av NA 337 halifax maskina som ble plukket opp fra 240 meter djup utenfor Stange. Takk til våre venner fra "andre sida" for en Kjempemessig dag !!! Har på følelsen at dette ikke blir siste gangen vi treffes.. garantert.
Bilde fra dagen finner du i albumet mitt på MFN galleri
Jeg hadde ikke flydd "svarten" (som jeg kaller traineren min) på ett par måneder så var litt "rusten" , men det var godt å få litt luft under vingene igjen. Flyginga gikk vel greit etter litt trimming av radio, men landing på is gikk ikke så bra , modellen så ut som ei kenguru og vips så var en 11x7 forvandlet til en 9x7 hehe. Byttet propell , ny tur , bedre landing nå , men oj oj hvor langt modellen går på isen etter landing , ikke mye som bremser opp her nei. SÅ var det den forbanna siste turen da , som man ikke skal fly.. jeg måtte bare og det måtte jo bare gå som det gikk.. fikk problemer med balenserorene og modellen skrudde seg i flotte piruetter ned mot isen ... klarte med nød å neppe å rette opp igjen rett før den tok isen , emn det ble ei hard landing ja. alle hengslene på høyderoret røk, propellen ble bygget om .. og understellet (laget av aluminiumsplate) så ut til å ville til bake til opprinnelig form , som plate, rimlig flatt ja. ellers ingen synlige skader .. lucky me. Etter flyging var det kaffe og litt dvd/video titting , bla a av heving og resturering av NA 337 halifax maskina som ble plukket opp fra 240 meter djup utenfor Stange. Takk til våre venner fra "andre sida" for en Kjempemessig dag !!! Har på følelsen at dette ikke blir siste gangen vi treffes.. garantert.
Bilde fra dagen finner du i albumet mitt på MFN galleri