Announcement

Collapse
No announcement yet.

turteller

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • turteller

    Tenkte å kjøpe en turteller så jeg får målt hvor mye varv motorene går på med forskjellige propeller. Burde ha gjort dette for leeenge siden men

    Noen som har erfaring med dette som vet hva man bør tenke på, er det merker eller fabrikat som er bedre/dårligere enn andre? Liten vits i å handle turteller hvis den ikke er nøyaktig. De fåes jo ned i 300,- har jeg sett. Holder de billige mål?
    MVH

    Jon Gunnar Wold

  • #2
    Jeg kjøpte turteller fra NM. Den fungere helt greit og er lett å bruke.
    Det eneste man må huske på er at man må ha rimelig bra dagslys for at den skal fungere. Dersom det er litt mørkt vil turtallet variere på målingen. (Det gjør det litt uansett, men det vil oftest ligge på et turtall og jeg regner med at det er det korrekte tallet)

    Ellers vil jeg si at turtelleren ikke er så nødvendig hvis man ikke har tuned-pipe. Bruker det aldri på motorer som ikke har det.

    mvh
    Kjartan
    mvh Kjartan

    Comment


    • #3
      Dagslys ja, det tenkte jeg ikke på. Jeg kunne godt funnet på å teste dette i skumring for så å banne og sverte når greia ikke fungerte

      Jeg har størst behov for det på min OS61 FX, jeg er litt skuffet over kreftene i denne motoren så jeg vil måle og sammenligne med andre, og også måle forskjellige propeller for å se hvilke som gir best trekk-kraft.

      Det er jo også "kjekt å ha" når man skal justere nåla, det er ikke alltid like greit å høre 200 rpm forskjeller når man tar det på feelingen.
      MVH

      Jon Gunnar Wold

      Comment


      • #4
        Den turtelleren fra NM er sikkert grei, men skal du ha det beste er det kun TNC fra USA som gjelder (men det trenger du ikke, det er bare best ). Forøvrig er en turteller en knallbra sak å ha og et must når en driver med firtaktere.
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #5
          Har hørt at enkelte optiske turtellere sliter med lys fra glødelamper også. De viser konstant 3600 rpm (60 Hz).

          Meld fra hva du kjøper, jeg er også på utkikk etter en slik sak.
          Anders Valland
          Trondheim

          Comment


          • #6
            Originally posted by Mossie69
            Har hørt at enkelte optiske turtellere sliter med lys fra glødelamper også. De viser konstant 3600 rpm (60 Hz).
            Sikker på at du ikke tenker på nettfrekvensen x 60 sekunder (1 min.)? I så fall viser de nok 3000 rpm i Norge, da lysnettet er 50 Hz. 50 Hz x 60 sek = 3000 rpm. 3600 rpm vil de vise i USA, som kjører en nettfrekvens på 60 Hz.

            Grunnen til dette fenomenet er et resultat at en lyspære egentlig "blinker" (likt antall ganger som nettfrekvensen), men nokså fort... (vi klarer å se blinkene når frekvens er nede på ca. 16).

            Comment


            • #7
              Joda Klaus, det stemmer det. jeg hørte det fra en amerikaner. Og det er helt rett at her på berget er vi noe tregere.....
              Anders Valland
              Trondheim

              Comment


              • #8
                Har brukt et triks de siste åra, bruk lommelykt eller bil lys som lyskilde for turtelleren når det er for mørkt ute (eventuell bilmotor må vere av når målingene utføres, dette fordi dynamoen også avgir frekvens forstyrelser), ett aber er at lyset må siktes inn mot turtelleren fra den andresiden av propellen.
                Har selv brukt en kraftig lommelykt på stativ når tester utføres (i test benk) og brukt en medhjelper til å lyse for meg når jeg er på bana.
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

                Famous last words? Hey watch this!

                Comment


                • #9
                  Kjøpte en turteller i dag fra Model Taiwan. Har ikke fått prøvd den på motor ennå men prøvde den ut mot en lyspære på 40w - og displayet viste 3.000 omdreininger (svingninger). Så det som ble sagt tidligere stemmer tydeligvis veldig bra. Kanskje man kan bruke lyspære for å sjekke at turtelleren er korrekt innstilt.

                  Er det noen som vet om en kilde som svinger konstant på f. eks. 10.000 eller lignende. Dette må vel være den billigste måten å kalibrere turtelleren.

                  Grunnen til at jeg kjøpte den er for å fininnstille mine egne motorer og faktisk få bekreftet eller avkreftet SC motorenes prestasjoner.

                  Det er ihvertfall i kategorien "kjekt å ha"

                  Espen
                  Espen Kvien
                  Gruppeleder F3A
                  Vingtor RC Club
                  f3a.norge@gmail.com

                  Mange fly og mye moro

                  Comment


                  • #10
                    Så absolutt!
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

                    Famous last words? Hey watch this!

                    Comment


                    • #11
                      Gadget-freaks need gadgets
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #12
                        Belive it or not - gadgets thing works! :P

                        Tomgang på ca 2300 (2330 for å være nøyaktig) og full gass på ca 12000 med 11x5.

                        What's next to buy

                        Espen
                        Espen Kvien
                        Gruppeleder F3A
                        Vingtor RC Club
                        f3a.norge@gmail.com

                        Mange fly og mye moro

                        Comment


                        • #13
                          Jeg ser at denne diskusjonen er litt gammel nå, men noen kunne jo komme til å lese dette likevel.

                          Dere må huske på at turtall målt på bakken, og statisk skyvekraft betyr lite eller ingenting i forhold til hva slags skyvekraft du får når flyet er i fart (de som skal hovre kan selvfølgelig se bort fra dette). Med samme type propell (samme stigning, diameter og fabrikat) så kan det gi en pekepinn på sammenligning av motorer, men også da skal man holde tunga rett i munnen.

                          I forbindelse med vårt hovedprosjekt på flylinja ved Høgskolen i Agder tidligere i år, testet vi en OS 1.08 i vindtunnell (!) med en stor zinger pusher (husker ikke dimensjonen, men jeg mener det var 5" pitch). Det blir for omfattende å forklare her hvorfor vi gjorde det, men det interessante var at vi møtte dette problemet med innendørs lys som ble nevnt tidligere. Vår turteller reagerte på lysrørene. Resutatene var at vi måtte slå av taklyset og montere en maglite inne i tunnellen som lyste gjennom propellen på turtelleren.
                          Jeg vet ikke om dere greier å forestille dere det synet. En svakt opplyst propelldisk i et ellers mørkt rom, og øredøvende totakts støy+støyen av vindtunnell. Vakrere enn enhver solnedgang spør du meg

                          Comment


                          • #14
                            Dere må huske på at turtall målt på bakken, og statisk skyvekraft betyr lite eller ingenting i forhold til hva slags skyvekraft du får når flyet er i fart (de som skal hovre kan selvfølgelig se bort fra dette). Med samme type propell (samme stigning, diameter og fabrikat) så kan det gi en pekepinn på sammenligning av motorer, men også da skal man holde tunga rett i munnen.
                            Må nokk arestere deg litt på dette pleym (du har for såvidt rett men litt vel bastant kansje?). Grunnen til at statisk propell turtal er viktig, er for lettere å kunne belaste motoren innen for dreimoments området til motoren (høyhastighets fly med stor pitch untatt), dette er spesielt viktigt på 4 takts motorer for å ungå over rusning. Dessverre er motor produsentene lite flinke til å legge ut dreimoment og HK kurver for almenheta (selv om det ville gjort det lettere å velge optimal propell på de fleste modell fly) så noe gjetning/kvalifisert synsing må brukes for å finne ut av dette.
                            OBS. maks statisk skyvkraft er selfølgelig feil, man går utifra maks statisk skyvkraft for så å belaste motoren ned til et akseptabelt turtals område (med en normal avlastning av propellen i lufta så bør en ende opp sån ca på topp dreimoment eller litt i overkant), PLF er greit å bruke i denne sammenhengen for å kunne talfeste målingene på en grei måte.
                            Humm, føler jeg har glemt noe her, men hva?
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

                            Famous last words? Hey watch this!

                            Comment


                            • #15
                              Dessverre er motor produsentene lite flinke til å legge ut dreimoment og HK kurver for almenheta (selv om det ville gjort det lettere å velge optimal propell på de fleste modell fly)
                              Ser ikke helt hva du skal med disse kurvene hvis du ikke også har propell-kurvene fra propell fabrikantene? Noe du heller ikke får, særlig siden de fleste fabrikantene ikke bryr seg med å måle slikt (APC untatt). Så når du har begge deler, trenger du en nøyaktig dragpolar kurve for det aktuelle flyet. Noe du kan estimere teoretisk, hvis du kan prandtl lift line teori, eller du kan måle det i vindtunnel.

                              Når du er ferdig med alt dette, så har kompisen din bygd 5 fly, og funnet fram til riktig propell på samtlige ved enkel prøving og feiling, og høyst sannsynlig uten turteller

                              Kan ikke helt se hva du arresterer meg på, men det får så være. Jeg sier ikke det er bortkastet å måle turtall, men det er ingen vitenskapelig måte å koble statisk skyvekraft og turtall på bakken til det som kommer til å skje i lufta. Det mest brukbare anvendelses området jeg har sett til nå, er som jeg sa samenligning av motorer og avstemming av lengden på tuned pipes.

                              Comment

                              Working...
                              X